Betta man staartbeschadiging


L

LunaSter

Guest
Goedemiddag allen,
Ik heb sinds 2 weken een betta mannetje in m'n aquarium, samen met 4 kleine kegelvlekbarbeeltjes en een dwerg-algeneter. Alles gaat gewoon goed samen, waardes zijn ook prima. Vandaag kwam ik er tot mijn verbazing achter dat zijn staart beschadigd is... Snel op google gekeken en daar las ik vanalles over vinrot, wat mij niet de oorzaak lijkt van deze beschadiging. Ik heb sinds een paar dagen een zuurstofpompje met bruissteentje aangesloten (met een regelaar om de stroming te beperken). Al snel lag zijn interesse bij de luchtbelletjes, regelmatig zie ik hem de belletjes happen. Daarnaast zag ik dus dat die belletjes afentoe vast komen te zitten onder z'n vinnen, kan dit het probleem zijn?
Ik hoop dat iemand mij meer kan vertellen hoe ik dit moet oplossen?
Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 20200207_165637.jpg
    20200207_165637.jpg
    145.6 KB · Weergaven: 139
  • 20200207_165616.jpg
    20200207_165616.jpg
    165.1 KB · Weergaven: 148
Ik ben geen kenner maar als ik de tweede foto zo zie dan lijkt me dat eerder iets van vinrot. Wacht even op de kenners zou ik zeggen.
 
Soms scheuren ze ook hun staart aan een uitstekent stuk hout bijvoorbeeld. Dit groeit vanzelf weer aan.
 
deze man oogt geen vinrot te hebben maar heeft zijn staart flink beschadigd dit kan komen door je barbeeltjes deze staan bekent als vinnenbijters maar kan ook komen omdat hij langs een scherpstukje hout oid gezwommen heeft en daardoor beschadigd is
een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat hij zich gehinderd voelde door zijn staart en er zelf aan gebeten heeft.
behandeling is hetzelfde als vinrot 3 gram jodiumvrij zout per liter water oplossen en een cattapablad toevoegen en hem daar enkele dagen in laten zitten
zout is echter niet goed voor je planten dus het is aan te raden je betta tijdelijk apart onder te brengen
 

Terug
Bovenaan