Betta man bek probleem


Bettafreak

Active member
Lid geworden
31 maart 2022
Berichten
28
Leeftijd
24
Hallo allemaal,
Ik heb een betta man met sinds 2 weken terug een vreemde witte schimmel bij zn bek. Het was weggetrokken na een behandeling met Esha 2000. Nu was ik aan het voeren en zag ik opeens dat zijn voer van 2 dagen terug op de bodem lag. Ik bekeek hem is goed en zag dat hij een gedeelte van zijn bekje kwijt is (zie fotos)
ook is de zijkant van zijn buik aan de rechterkant wat wittig.
(Foto 1 is hoe hij was)
20220922_083326.jpg
20221211_180343(0).jpg
20221211_180343.jpg
20221211_180337.jpg
20221211_180250.jpg
Ik heb geen idee wat dit is maar ik wil graag weten wat ik nog kan doen voor hem en weet iemand wat dit is. Hij is erg achtief en zwemt vrolijk in het rond. Ik denk dat hij ongeveer een jaar/ 7 maaanden oud is. Hij kan zijn eten niet goed meer pakken wel als het piep klein is. Ik HOOP echt dat iemand mij kan helpen.
 
Oh ik zie nu dat ik het verkeerd heb verwoord ik denk dat het bek rot is. Maar ik weet niet wat ik eraan kan doen en of er überhaupt nog iets aan te doen valt.
Ik hoop echt op een reactie. Wat zou u doen als dit uw vis was?
 
Is er dan niemand die mij advies kan geven? Ik heb al een aantal keer gekeken en mensen hebben dit wel gezien. Dit is niet slecht bedoeld maar ik wil niet dat mn beesie lijdt. Dus ik vraag u nu om uw mening wat had u gedaan als het uw vis was?
 
Ik heb geen ervaring met bekrot en de foto s zijn niet even duidelijk maar kun je als hij gewoon actief is niet wat fijner voer geven? Hoe de bek eraan toe is durf ik aan de hand van de foto s niet in te schatten.
 
Super bedankt voor uw reactie wat voor foto's heeft u nodig om het beter te kunnen inschatten?
Ik heb hem al fijn voer en artemia gegeven hij heeft wel moeite met eten.
 
Wat hadden jullie gedaan als het jouw vis was?
Het maakt mij niet uit wat u zou doen, ik wil namelijk een aantal meningen verzamelen voor mn beesie
 
Ik heb geen ervaring met bekrot, maar een flinke waterwissel is altijd goed, zeker als er van een paar dagen voer op de bodem ligt. Voor nu is dat denk ik het enige wat je kan doen. Probeer verder nog zoveel mogelijk duidelijke foto's te maken en geef wat meer info over je aquarium (afmetingen, filter, waterwaarden, etc.) wellicht kan iemand je op basis hiervan beter adviseren....succes!!
 
Ik hoop dat deze afbeeldingen duidelijk zijn. Ik ben bang dat hij een te groot gedeelte van zijn bekje kwijt is en ik heb misschien moet laten inslapen....😪. Ik heb erg fijn voer wat ik nog kan proberen.
Hij gaat zo meteen tijdelijk in een emmer zodat ik hem nogmaals kan behandelen met esha 2000.
12 liter dan
Heater op 26 graden heeft hij al.
Zonder filter en elke dag waterwissel. Zou dit hem nog helpen? En kan ik hem wel weer een kuurtje geven na 2 a 3weken net behandeld zijn.
Oh en sorry als ik erg opdringerig overkom ik wil gewoon niet dat mijn visje lijdt❤️💙.
Ps. Het is ook al laat maar bedankt voor de reacties zover.
Liefs ilse.






Screenshot_20221212_002630_Video Player.jpg
Screenshot_20221212_002705_Video Player.jpg
Screenshot_20221212_002733_Video Player.jpg
ik
Screenshot_20221212_002723_Video Player.jpg
 
20221023_153939.jpg

20221023_153955.jpg

De fotos hierboven zijn van hoe hij was. En hierbenden is van de rare witte schimmel achtige plekjes bij zijn bekje en vin aan de zijkant van zijn kop.💙 oh ik vind het zo zielig voor Mega het is zon gezellig visje met een geweldig karakter maarja als hij lijdt moet ik hem wel laten gaan.
20221103_142159.jpg

20221103_142210.jpg

20221103_142326.jpg
 
Die laatste foto's zijn wel duidelijk. Ziet er helaas niet zo heel fraai uit. :( Bacteriële infectie waarschijnlijk, al dan niet gecombineerd met saprolegnia o.i.d. (moeilijk te zien zo), je ziet dat relatief vaak bij betta's. Je kunt nog proberen het water goed schoon te houden, dus tijdelijk veel verversen en zo mogelijk goed filteren...

Esha 2000 zou in theorie wat kunnen helpen, maar dringt via het water niet goed door tot in de weefsels. En goede "eetmedicatie" passend bij dit ziektebeeld is er niet echt in NL.

Je schreef eerder op deze pagina:
Ik denk dat hij ongeveer een jaar/ 7 maaanden oud is.
Wat bedoel je hier precies mee? :) Hoe lang geleden heb je hem gekocht en was hij toen al (ongeveer) uitgegroeid? Betta's worden niet verschrikkelijk oud, en willen nog wel eens vatbaar worden voor ziektes als ze over hun top heen zijn, zeg maar.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Gino88
Ik heb mijn betta gekocht toen hij nog best aan de kleine kant was en de mensen in de winkel zeiden dat hij ongveer een maand of 6a8 was en en ik heb hem nu ongeveer 3a4 maanden en bedankt voor uw reactie
 
Okee, dat is nog niet al te oud. Het kan er dan evt mee te maken hebben dat er geen filter op de bak draait. Zonder filter, in zo'n klein watervolume, is er geen garantie te geven dat de waterkwaliteit goed blijft, zelfs niet met (en ik weet niet of je dat altijd al deed) dagelijkse verversingen. Ook als je geen ammonia of nitriet meet, want je hebt bijv ook te maken met bacteriën. De ietwat grove bodem houdt daarnaast makkelijker rottende deeltjes vast dan bijv een zandbodem.

Is geen kritiek verder hè. :) Maar ik denk dat daar wel winstpunten liggen.
 
Oke super bedankt hij zit nu in een bak met 10 liter met esha 2000.
Ik ben bezig met het bouwen van een kast waarmee alle vissen in aquaria komen van 30 liter met fijn grind en een filter ik doe nu elke vrijdag verversen met 25 liter moet dit vaker? Ik ga met Mega de zieke man die nu is 10 liter zit elke dag verversen en kijken of het beter wordt. Hij is wel een groot gedeelte van zijn bekje kwijt dit groeit toch niet meer aan? En vanmorgen at hij niet wel is hij super actief.
Wat hadden jullie gedaan als het jouw vis was hadden jullie hem bijv laten inslapen of nog verder iets anders geprobeerd/gedaan?
Mgv Ilse
 
Zolang hij actief is zou ik hem niet laten inslapen en kijken of fijn voer wel werkt. Als de vis echt achteruit gaat is het een ander verhaal en of zo n bek nog kan aangroeien dat durf ik niet te zeggen.
 
Oke denkt u dat ik nu een goede oplossing heb door hem in de 10 liter (afgemeten) heb met de medicijnen?
En als het uw vis was wat had u dan gedaan?
 
Oordelen over een vis bij een ander vindt ik lastig en kijk het even aan en je zult denk ik zelf moeten afwegen wat wijsheid is.
 
Altijd moeilijk maar als je zeker weet dat hij niet meer eet en als de geïnfecteerde plekken niet minder worden of juist nog erger zou ik me voorbereiden om te euthanaseren.
 
Je hebt toch niet toevallig voorheen 2 van deze beta's (mannen) in de bak gehad, die vechten tot de dood. In Aziatische landen worden wedden schappen afgesloten welke vis overleefd bij het samenzetten van 2 mannen.

De betta' s worden over het algemeen aangeboden in kleine ( jam) potje's en nogmaals mannen onderling verdragen elkaar niet.
Mannen onderling bijten elkaar in de bek totdat er een het opgeeft.

In deze situatie zou ik een snelle dood adviseren, hoe je dit ook gaat doen, deze vis wordt nooit meer de oude, en als je deze weer terug krijgt naar wat hij was verricht je een wonder.
 
Hallo treb,
Ik heb zeker mijn mannene niet bij elkaar gezet..
Sterker nog Ik ben nu al een 2 jaartjes aan het kweken met de bettas. Ik heb ook zeker wat verstand van ze ik wilde alleen graag weten wat anderen zouden doen in deze situatie en omdat ik niet goed weet wat te doen nu? Vandaar mijn vraag.
U zou advieseren hem een snelle dood te geven?
Wat zou dan de besten manier zijn?
 
Hallo allemaal,
Even een update de betta zit nu nog steeds in de plastic bak met esha 2000 en elke dag geef ik hem 1 minuut een zout badje.
Hij is nog steeds actief en hij kan kleine wormpjes van tubifex eten... maar hij krijgt witte blaasjes op zn hoofd ik weet niet of dit ook iets is van bekrot.... weten jullie dit wel?
Screenshot_20221215_093431_Gallery.jpg
Screenshot_20221215_093458_Video Player.jpg
Screenshot_20221215_093533_Video Player.jpg
Screenshot_20221215_093549_Video Player.jpg
Screenshot_20221215_093626_Video Player.jpg
 
Lastig in te schatten maar is het niet pluizig? Dan zou het een schimmel kunnen zijn.
 
Ik heb nog een paar fotos gemaakt net ik hoop dat het hiermee nog beter te zien is. Het lijkt wel ieta beter te gaan met het plekje die hoger op op zijn bekje zit.
Screenshot_20221216_122847_Video Player.jpg
Screenshot_20221216_122909_Video Player.jpg
Screenshot_20221216_123013_Video Player.jpg
Screenshot_20221216_123101_Video Player.jpg
Screenshot_20221216_123123_Video Player.jpg

Hij eet nu ook bloedwormen.
20221216_121910.jpg
 
Zoals ik het bekijk is het wel een stuk beter met de betta.
 
Tja dan denk je het gaat weet iets beter. . . . .
Elke dag een zoutbad en vers water. En dan wordt je wakker en zie je opeens dit
20221229_151813.jpg
20221229_151815.jpg

Ik weet niet wat er met hem aan de hand is maar ik ga hem strakd uit zijn lijden verlossen😮‍💨💔
Ik heb echt mijn best gedaan voor mijn prachtige visje en trotse vader Mega.
Bedankt voor al jullie reacties.
 
Erg jammer maar ik denk dat je besluit wel het beste is.
 
Elke dag een zoutbad en vers water.
Wat houdt die zoutbad in? Hoeveel zout op hoeveel liter? Hoelang heb je hm met esha behandeld? Ik vond het er uit zien als een schimmel. Alleen om de vis nou elke dag met zout te behandelen en een lange tijd met esha vind ik zelf vrij extreem. Vooral als je zegt dat het aan de beterende hand was. Ik zou zelf niet langer dan 6 dagen behandelen. Wat voor middel dan ook, esha zout whatever. En daarna rust. 2-3 dagen lang, geen middel, elke dag schoon water.


Zout lost de sluimhuid op en triggert de vis nieuwe aan te maken. Als je dit elke dag doet put het de vis uit. Moet continu nieuwe slijmhuid aanmaken. De vis is kwetsbaar door het zout én esha wat ook een impact heeft op de slijmhuid. Dat is alleen goed om te doen als het gaat om een schimmel of parasiet. Maar ik zie dat er na een paar dagen al een grote verbetering was. Ik snap niet zo goed waarom hij niet vanaf toen terug is gezet in de bak en de behandeling gestaakt is. En waarom heb je besloten elke dag een zoutbad te geven?

Het haalt de vis niet terug snap ik. Ik hoop dat het verwerken hiervan een beetje goed zal gaan het is niet makkelijk om iets dierbaars te verliezen. Vooral niet als je zo lang je best hebt gedaan om dingen te verbeteren. Heel veel sterkte!
 

Terug
Bovenaan