betta kweek


D

dschaap

Guest
Hallo allemaal,

Voor mn pws heb ik vandaag bettas gekocht, maar een van mn twee vrouwtjes heeft al hapjes uit dr vinnen.
1RSy8ehscJmvVzYCku7FX01upbsUjp5q.jpeg

Onderaan zie je een hapje er uit, kan ik hier iets aan doen?
Later komen er nog foto's van het paar, dit vrouwtje is voor de doorkweek.

Groet,
Daniel
 
Nou,gaat lekker zo.
Had je die toch niet gekocht?? Doorkweek? wat is dat?
 
Mengen met de f1, was idd even vaag, toen ik m kocht was ie perfect, maar eenmaal in de pot kreeg ie dat plekje, na ongeveer twee uur denk ik.
 
Dat kan, door stress
Heb je een stukje catappa in de pot gedaan?
 
Het kan trouwens geen kwaad hoor, tenzij het erger wordt..
Wil jij je bettas altijd in een pot houden?
 
Nee tuurlijk niet, is voor nu, ze krijgen allemaal een eigen aquarium, maar twee ben ik meteen aan het conditioneren en de derde gaat in het over 3 dagen ingedraaide aquarium.
 
ik ben nu volop bezig met mijn project:
https://www.dropbox.com/sh/ewwgsdzjm5yflu4/jev1M65MOH
Het een en ander moet nog aangepast worden, maar nu heb ik een vraag. Het SteelBlue vrouwtje heeft een witte (ei) vlek. Een klein vit puntje.
Bij platys houd dit i n dat het betreffende dier (hoog) zwanger is, is dit bij betta's ook zo?
 
Nee................. betekend alleen dat de vrouw eitjes draagt!! Ze zijn eileggend!!
 
Sorry, het was stom geformuleerd, dat is wat ik boedoelde, maar mn vermoeden klopt dus?
En hoelang draagt ze de eitjes maximaal, want ik heb dit weekend niet echt tijd voor dingen.
 
PS In je verslag over rood en oranje!! Dit zijn kleurslagen die ik nu al 3 lijnen kweek, de vissen moeten beiden het non-red gen hebben dan kan er oranje rood of geel opduiken, bruin komt hier niet bij voor!!
Ook copper komt uit blauw en of rood!! Ook deze kleur heb ik in de kweek!!
Wens je veel succes met je proef!!

577462jootje67_0_82_bestaande_kweek_032.jpg


Bovenstaande vis komt uit een metalic blauwe vader en een opaque moeder!!

295691jootje67_0_82_hbs2013f7unicolorlb1.jpg


Bovenstaande vrouw komt uit een rode vader en een oranje moeder!! De percentages aan oranje uitkomst is 25%
 
mooie vissen Jolanda! de onderste had ik al gezien, showwinnaar toch?

en Dani�l, wanneer gaan de vissen in de kweekbak en wel vrouwtje neem je?
 
@Nick: ja was eerste in haar klasse, ze heeft nu een nest met een rode broer.
 
Het steelblue vrouwtje, en nu zitten ze samen in de bak.
 
Hoe lang duurt het eigenlijk voor dat er een schuimnest is? Mn mannetje flairde in het begin heel even, maar is daar vrij snel mee opgehouden. Hij gaat wel elke keer naar het vrouwtje. Er zitten wat bubbeltjes onder het piepschuim, maar de hoeveelheid zet niet echt zoden aan de dijk of zo iets.

@Jolanda, jou kweekverslag op hobby kwekers is niet terug te vinden, maar dat vond ik nou juist zo handig.
 
Hoe snel er een schuimnest is hangt volgens mij helemaal af van je betta-man :p Sommige beginnen direct heel hard te bouwen, anderen doen er een stuk langer over.
Onze George bouwde nooit nesten, soms wel een beginnetje, maar Bokito begon al direct toen we 'm loslieten in de bak te bouwen! ;)

- Mascha
 
Vaak beginnen ze 's nachsts met bouwen ;)
 
Daarom laat je het vrouwtje meestal 2 dagen in een fles zitten en na die 2 dagen laat je het vrouwtje s, avonds los.
 
2 dagen in een fles, en dan los? Ook als er geen schuimnest is? Bijna alle belletjes zijn weer weg.
 
Heb je amandelblad in je bak? Dat zorgt voor meer vasthoudende belletjes,het blijft beter plakken.
 
Nee, daar zal ik eens naar vragen bij de LSF, misschien heeft de hornbach het, die is vandaag open.
 
zou ik eerst even naar zoeken ;)
 
?? Zoeken? Hoe bedoel je dat?
 
Ik denk dat Nick bedoeld, even opzoeken op internet, denk dat hornbach dit niet heeft namelijk.
 
nog niet gezien bij Hornbach. Kijk eens even bij voervoorvis.nl

~ Ivo
 
Ja, het is m nu wel aan het lukken, de bellen zijn sowieso stukken groter
 
Het is alweer een flinke tijd geleden, maar hier even een update.
De afgelopen maanden zijn in 1 woord samen te vatten:
Mislukt!

De kweek is 4 keer gestart, waarvan 1 keer gelukt, maar na een week waren ze allemaal ineens dood.
Wat doe ik verkeerd?

Is er een soort beste manier misschien?
Is er tussen alle verslagen op het internet een verslag waarvan jullie zeggen, volg dit en dan doe je het goed?

Misschien ligt het aan het vrouwtje hoor, dat kan ook, maar het is van de 4 keer nu sowieso 2 keer gelukt dat ze gingen paren, maar de laatste keer zijn alle eitjes opgegeten.

Voor het project is het belangrijk als ik 1 dezer dagen (of pas na de vakantie over 9 weken) dat ik met het tweede vrouwtje begin.

hopelijk kunnen jullie me helpen, dit zou erg fijn zijn.

Groet,
Daniel Schaap
 
Please help!!
Ze gaan morgen/overmorgen de kweekbak in.
Hoop dat er tips zijn...
 
Tja ik heb er 3 in een 60cm bakje en zie vanzelf wel wanneer er een nestje komt. Als de eitjes zijn losgelaten en in het nest zitten dan haal ik de vrouw eruit en een week na het uitkomen de man ook.
Ik zou eens rustig afwachten hoe het loopt als je ze loslaat.
Dwingen kun je ze niet denk ik.

Wie heeft de eitjes dan opgegeten?? Had je de vrouw wel verwijderd??
Dat was de eerste keer ook mijn fout en toen bleef er maar een klein deel van over dus.
 
Dwingen kan zeker niet, ergens helaas, zou wel makkelijk zijn.
Maar vroeg me af of ik iets verkeerd deed.

In de vakantie kan iemand voor ze zorgen, ook voor de jongen dus gisteren weer de bak in, dit maal met water hyacinth.
Gisteravond weer een schuimnest, maar nu vanmorgen heeft ie er twee.
Wat kan ik hieraan doen?
Of meer, waarom gebeurd dit, zou die tweede, kleinere, een deel kunnen zijn van de eerste?
 
Ik weet niet wie ze opat, waren aan het paren en uurtje later was het schuimnest weg...
 
Het komt vaker voor dat de man de eieren op eet, sommigen doen dat dus geregeld.
De oorzaak kan verschillend zijn; niet goed geconditioneerd ( veel levend voer), waterkwaliteit, onervarenheid, eieren onbevrucht enz.
Meestal is het niet aan te duiden waarom iets zo gebeurd maar je kan proberen een aan oorzaken weg te nemen.
Laat vrouw en man aan elkaar wennen, ook de vrouw moet geconditioneerd, zet de vrouw 2 dagen in een fles, dan tegen de avond vrijlaten. Meestal is de paring dan nog s'avonds of in de morgen.
Haal de vrouw meteen weg daarna en of zorg voor veel waterpest of Cambodja dat ze kan schuilen. Dan doet de man de rest.

http://www.bettas4all.nl/viewtopic.php?f=6&t=201

Verschillende schuimnesten is niet erg, sommige mannen verplaatsen de eieren constant zonder ze te eten. Mocht het nogmaals niet lukken, dan kan een andere vrouw werken en of een andere man. Soms is het moeilijk om dieren te laten doen wat we willen, je kan ze wel meehelpen door de condities wel optimaal te maken. Neem ook de tijd, wil weer niet te snel, conditioneerd ze voor eerst voor 2 weken met goed gevarieerd voer en zeker veel levend/ diepvriesvoer,zowel man als vrouw. Kweken is zwaar. Vooral omdat papa nog de broedzorg naderhand heeft over gemiddeld 50 tot 300 jongen.
Hopelijk lukt het en probeer het ook met veel rust. Desnoods met een blad om je kweekbak.

Succes, en voor vragen sta ik altijd open.
 
Dankje, die rust is wss een grood deel van het probleem met mn ma die non stop voor het aquarium loopt te springen om te zien of er al jongen zijn..
Zelfs nu er nog niets gebeurd is...

Is er een soort minimim maat schuimnest?
Vanavond zouden ze dan bij elkaar gaan, alsin vrouwtje los. Maar er zijn maar 2 schuimnesten ter grote van 50 cent muntstukken. Kan dit kwaad?
 
Ze zijn op dit moment "bezig".
Hoe weet ok wanneer ze klaar zijn?
En dus wanneer het vrouwtje er uit moet?
 
Het vrouwtje er uit gehaald, 2 druppels liquifry er in gedaan, er staat op de verpakking dagelijks, vandaag ook doen?
Wat raden jullie aan?
 

Terug
Bovenaan