Betta doet anders ?


Yaantje_13

Well-known member
Lid geworden
27 december 2022
Berichten
253
Leeftijd
23
Hoi, mijn betta doet de laatste tijd best raar, gister wou hij aan de Neon tetra's happen en hij heeft en soort van glitter buikje wat meer info
Bakmaat 60 liter 58×28×34
Bewoners
10 neon tetra
1 ancitrus
3 panda modderkruipers
Paar garnalen en slakken
Filter 100-200 liter per uur
Luchtfilter 0-50 liter per uur
Waterverversen elke week 25%
Plus planten voeding en kraanwater veilig maken spul genaamd aqua start en bacto start
Symptomen sinds gister
Voer
zondag niks
Maandag diep vries
De rest van de week pellets 4-8 per dag


10 ml No³
0 ml NO²
Gh onder 8
Kh 9
Ph 6,9
Cl² onder 0,8
 

Bijlagen

  • VID20230212151350.mp4
    14.6 MB
  • VID20230212151508.mp4
    26.4 MB
  • VID20230212151947.mp4
    7.5 MB
  • 16762116275097064844438879585437.jpg
    16762116275097064844438879585437.jpg
    288.9 KB · Weergaven: 44
en kraanwater veilig maken spul genaamd aqua start en bacto start
Dit heb je niet nodig in een goed ingedraaid aquarium.

Vervelend dat de betta zich vreemd gedraagt. Maar wat ik zo lees is een flinke bezetting van bewoners. Vooral de ancistrus wordt voor jou bak te groot en hij is territoriaal. Ik denk dat daar vooral het probleem zit.
 
Ik vindt de bek en sommige plekjes er raar uitzien. Zit er iets van luizen op wat schimmel kan zijn? Het is een drukke vis dus je kan het op de video wat minder goed zien.
 
Bettas kunnen in een jampotje gehouden worden maar deze zwemt druk en heeft wel ook wat rot op de bek en de ogen.
Ze zijn ook geen vissen meer die echt lang meegaan op een uitzondering na.
 
Die kan in ze overlevende habitatje je aquarium langdurig zieken.
Excusee le mot
 
Het leek alsof hij een asma aanval kreeg ,😱 hij lag heel even op de bodem en hapte naar lucht en er kwamen lucht bellen uitzijn mond ,van buiten hoorde het als getik ? Een kiew is beetje rood achtig op de tweede foto , is het onstoken ?
 

Bijlagen

  • 16763010855826601889118847884380.jpg
    16763010855826601889118847884380.jpg
    154.3 KB · Weergaven: 44
  • 16763011494185568023755328857021.jpg
    16763011494185568023755328857021.jpg
    121.9 KB · Weergaven: 48
Denken jullie dat de filter schoon moet worden gemaakt
 

Bijlagen

  • 16763037243727630982337876605553.jpg
    16763037243727630982337876605553.jpg
    139 KB · Weergaven: 37
Lastig om dat ze aan de buitenkant te bepalen en als de uitstroom op orde is dan zou ik het niet doen.
 
ok , bedankt
 
nog een vraagje, ik heb dus dragonstone gekocht voor mijn 25 liter bakje gekocht maar ik heb het grondig met hog druk afgespoeld en een gewicht erop gegooit want ik wou kleinere stukken maar mijn aquarium zit nu vol met oranje stof en ik heb al vaak water wissel gedaan
 
Ja ik heb het ook ooit gehad en het kan veel troep geven inderdaad.
 
en wanneer gaat het weer weg ? want telkens als ik iets verplaats of de bodem aanraak komt dat stof omhoog en zie ik niks meer
 
en wanneer gaat het weer weg ? want telkens als ik iets verplaats of de bodem aanraak komt dat stof omhoog en zie ik niks meer
Water met stof en al afhevelen en opnieuw vullen. Dragon stone (Ohko genaamd) stof stuift heel erg. Zolang het stof in de bak blijft zal het blijven stuiven.

Wat betreft je betta: Hoe oud is hij? Heb je je water gemeten voor giftstoffen?
 
Wat betreft je betta: Hoe oud is hij? Heb je je water gemeten voor giftstoffen?
Ik weet niet hou oud hij is 5 cm
Vandaag leek hij geïrriteerd hij schrok vaak en schudden zijn hoofd hij is echt een actieve vis maar nu is hij wel super erg actief en hij ziet er ook anders uit , zijn buikje is een beetje wit en i kiew rood
 

Bijlagen

  • VID20230214142705.mp4
    13.2 MB
Ik weet niet hou oud hij is 5 cm
Vandaag leek hij geïrriteerd hij schrok vaak en schudden zijn hoofd hij is echt een actieve vis maar nu is hij wel super erg actief en hij ziet er ook anders uit , zijn buikje is een beetje wit en i kiew rood
Rode kieuwen kan veel betekenen maar is nooit goed. Neem een monster van je water om te laten testen bij de lokale aquarium speciaalzaak. Begin daarna met een grote waterwissel om ammoniavergiftiging uit te sluiten (kleine kans, want je betta zou daar juist als laatste nadelen van ondervinden), en ga daarna eens zoeken naar een mogelijke oorzaak. Als het maar aan 1 kant zit denk ik aan een parasiet. Kieuwworm misschien? Kijk eens of je daarvan de symptomen herkent.
 
Laatst bewerkt:
Rode kieuwen kan veel betekenen maar is nooit goed. Neem een monster van je water om te laten testen bij de lokale aquarium speciaalzaak. Begin daarna met een grote waterwissel om ammoniavergiftiging uit te sluiten (kleine kans, want je betta zou daar juist als laatste nadelen van ondervinden), en ga daarna eens zoeken naar een mogelijke oorzaak. Als het maar aan 1 kant zit denk ik aan een parasiet. Kieuwworm misschien? Kijk eens of je daarvan de symptomen herkent.
Ik heb al eerder mijn aquarium water getest bij een aquarium speciaal zaak maar dan pakken ze gewoon de teststrip die ik thuis ook heb en ik ga nu gelijk meten en kijken naar symptomen
 
Ik heb al eerder mijn aquarium water getest bij een aquarium speciaal zaak maar dan pakken ze gewoon de teststrip die ik thuis ook heb en ik ga nu gelijk meten en kijken naar symptomen
No³30mg
No²0mg
Ph6,8
Kh10
 
Rode kieuwen kan veel betekenen maar is nooit goed. Neem een monster van je water om te laten testen bij de lokale aquarium speciaalzaak. Begin daarna met een grote waterwissel om ammoniavergiftiging uit te sluiten (kleine kans, want je betta zou daar juist als laatste nadelen van ondervinden), en ga daarna eens zoeken naar een mogelijke oorzaak. Als het maar aan 1 kant zit denk ik aan een parasiet. Kieuwworm misschien? Kijk eens of je daarvan de symptomen herkent.
Een kiewworm (heb ik gelezen) kan er ook voor zorgen dat de vis zijn kop schud en achterruit zwemt en het tegenmiddel is anti wormen middel , mijn betta schud soms zijn kop ,maar dat is wel het enige kwa behandeling kan ik niks.doen want ik kan geen medicijnen halen want ik heb geen zakgeld , gelukkig is het niet heel erg besmettelijk
(ik heb dit allemaal gelezen )
 
Hij lijkt te schuren? Maar wat moet ik nou doen als hij echt ziek is ?
 

Bijlagen

  • VID20230214154727.mp4
    31.4 MB
Schuren kan door het harde water komen. Betta komen uit zacht water.

Het is lastig oordelen voor mij als buitenstaander. Als je ziet dat hij lijdt zou ik toch echt je ouders om hulp vragen. Een flesje medicatie hoeft niet duur te zijn.
Willen je ouders je niet bijstaan dan zal je mogelijk de moeilijke keuze moeten maken het arme ding een flinke klap over de kop te geven om er een eind aan te maken.

1 ding is duidelijk: Je betta heeft een bacteriële infectie aan de bek, met daarop schimmelgroei. Dan moet je al medicatie tegen schimmel en bacteriën toedienen. Hiervoor moet de betta apart worden gezet, want anders gaan de goede bacteriën in je bak er aan. Mogelijk heeft hij ook nog een parasiet. En als je eenmaal alles hebt behandeld kan het zomaar zijn dat het iets anders was en je er niks mee opschiet.

De keuze is reuze...
 
Hij lijkt te schuren? Maar wat moet ik nou doen als hij echt ziek is ?

Schuren kan door het harde water komen. Betta komen uit zacht water.

Het is lastig oordelen voor mij als buitenstaander. Als je ziet dat hij lijdt zou ik toch echt je ouders om hulp vragen. Een flesje medicatie hoeft niet duur te zijn.
Willen je ouders je niet bijstaan dan zal je mogelijk de moeilijke keuze moeten maken het arme ding een flinke klap over de kop te geven om er een eind aan te maken.

1 ding is duidelijk: Je betta heeft een bacteriële infectie aan de bek, met daarop schimmelgroei. Dan moet je al medicatie tegen schimmel en bacteriën toedienen. Hiervoor moet de betta apart worden gezet, want anders gaan de goede bacteriën in je bak er aan. Mogelijk heeft hij ook nog een parasiet. En als je eenmaal alles hebt behandeld kan het zomaar zijn dat het iets anders was en je er niks mee opschiet.

De keuze is reuze...
Jammer 😬
Is die ziekte en parasiet besmettelijk?
Want meschien is het normaal maar ik weet het niet zeker maar ik kan hem niet echt door de kop slaan maar is het besmettelijk?
 

Bijlagen

  • VID20230214155115.mp4
    13.7 MB
En wat bedoelt u aan schimmel aan de bek en waar kan ik dat zien en ik kan geen middelen gebruiken helaas
 
En als hij dood is ,kan ik dan weer een nieuwe kopen ?
 

Bijlagen

  • 16763887546791760529978752032612.jpg
    16763887546791760529978752032612.jpg
    164.3 KB · Weergaven: 25
Jammer 😬
Is die ziekte en parasiet besmettelijk?
Want meschien is het normaal maar ik weet het niet zeker maar ik kan hem niet echt door de kop slaan maar is het besmettelijk?
Zonder duidelijke diagnose niet met zekerheid te zeggen.

En wat bedoelt u aan schimmel aan de bek en waar kan ik dat zien en ik kan geen middelen gebruiken helaas
Het witte pluis op zijn bekje is schimmel. Deze groeit vrijwel altijd op wonden geïnfecteerd met bacteriën.

En als hij dood is ,kan ik dan weer een nieuwe kopen ?
Betta in een gemeenschapsaquarium is in de regel onverstandig. Ook is jouw water niet bepaald ideaal voor het houden van vissen die normaal in blackwater leven, wat dit soort ziekten in de kaart speelt. Kan je een nieuwe kopen? Zeker. Maar ik zou het je niet zomaar aanraden.
 
Yaantje, als je ziet dat je vis lijdt, blijft lijden dan is euthanasie het beste. Hij kan immers iets anders ook nog hebben wat je met het blote niet ziet. Er zijn gewoon verschillende redenen waardoor een dier getroffen kan worden.

Kruidnagelolie is een zachte dood van de vis.
Hier lees je meer.

Succes en sterkte met wat je kiest.
 

Zonder duidelijke diagnose niet met zekerheid te zeggen.


Het witte pluis op zijn bekje is schimmel. Deze groeit vrijwel altijd op wonden geïnfecteerd met bacteriën.


Betta in een gemeenschapsaquarium is in de regel onverstandig. Ook is jouw water niet bepaald ideaal voor het houden van vissen die normaal in blackwater leven, wat dit soort ziekten in de kaart speelt. Kan je een nieuwe kopen? Zeker. Maar ik zou het je niet zomaar aanraden.
Ik zie niet echt een pluisje en hij heeft sinds dat ik hem kocht al een witte mond , mijn betta heeft altijd in een gemeenschappelijk aquarium geleeft ,
Wat bedoelt u met mijn water is niet ideaal? Voor black water , en waarom geen nieuwe aanraden , ik wil eigenlijk nog effe wachten totdat ik zekerste weten weet dat hij ziek is want hij is nog arg actief , ik ben trouwens nog een aquarium aan het opstarten voor een betta
 

Bijlagen

  • VID20230214170502.mp4
    17.4 MB
  • 1676390959337310438290218724685.jpg
    1676390959337310438290218724685.jpg
    113.1 KB · Weergaven: 31
Oh, heus? Als die witte lippen voor hem normaal zijn dan gaat dat deel over bacteriële infectie en schimmel niet op.

Maar goed, zolang je niet kunt investeren in medicijnen kan je enkel water verversen en hopen, of het diertje uit zijn lijden verlossen.

Je gaf net een Kh waarde van 10 aan. Betta leven van nature in water waar de Kh niet veel hoger dan 3 komt. Dat kan voor allerlei soorten problemen zorgen, waaronder stress, jeuk, en een verlaagde weerstand die zich dan weer kan uiten in allerlei kwalen.
Zonder een volledige lijst van waterwaarden kan ik enkel "niet ideaal" zeggen, maar het kan gerust "totaal ongeschikt" zijn.
 
Oh, heus? Als die witte lippen voor hem normaal zijn dan gaat dat deel over bacteriële infectie en schimmel niet op.

Maar goed, zolang je niet kunt investeren in medicijnen kan je enkel water verversen en hopen, of het diertje uit zijn lijden verlossen.

Je gaf net een Kh waarde van 10 aan. Betta leven van nature in water waar de Kh niet veel hoger dan 3 komt. Dat kan voor allerlei soorten problemen zorgen, waaronder stress, jeuk, en een verlaagde weerstand die zich dan weer kan uiten in allerlei kwalen.
Zonder een volledige lijst van waterwaarden kan ik enkel "niet ideaal" zeggen, maar het kan gerust "totaal ongeschikt" zijn.
Ik hoop dat het niks is als u meer info wilt dan kan ik het gerust geven, die laatste foto was de dag toen ik hem kocht
 
Ik hoop dat het niks is als u meer info wilt dan kan ik het gerust geven, die laatste foto was de dag toen ik hem kocht
Voor een paar tientjes heb je een goede watertestkit om je water te testen. Eerder is al ons advies op zijn best giswerk. Kijk je ouders even lief aan. Als je het ze duidelijk maakt dat het om de gezondheid van je visjes gaat zijn ze mogelijk bereid je tegemoet te komen ;)
 
Ik hoop dat het niks is als u meer info wilt dan kan ik het gerust geven, die laatste foto was de dag toen ik hem kocht
De foto is volgens mij niet geladen maar de nitrate was 15 mg
De nitrite was 0mg
De gh was 3-8
De kh was 10
De ph6,8
De chloor was0,8 maar daar heb ik nooit verandering mee gezien met al mijn aquariums en toen ik de betta kocht leek het op een vrouwtje met witte en rode vlekken met een witte mond
En nu heeft hij een donker kleur ,geen witte vlekken , alleen zijn mond is wit , en hij heeft blauwe strepen gekregen
 

Bijlagen

  • 16763929439962542456690643789816.jpg
    16763929439962542456690643789816.jpg
    127 KB · Weergaven: 29
  • IMG_20230208_074420.jpg
    IMG_20230208_074420.jpg
    230.7 KB · Weergaven: 29
  • Snapchat-475205981.jpg
    Snapchat-475205981.jpg
    159 KB · Weergaven: 28
Voor een paar tientjes heb je een goede watertestkit om je water te testen. Eerder is al ons advies op zijn best giswerk. Kijk je ouders even lief aan. Als je het ze duidelijk maakt dat het om de gezondheid van je visjes gaat zijn ze mogelijk bereid je tegemoet te komen ;)
Mijn auders zeggen altijd ( is jou hobby en jij moet het regelen , wij geven je alleen maar zakgeld , maar voor de rest zijn ze super lief , het is alleen dit omdat ze niet van dieren houden, eigenlijk mijn moeder , behalve mijn vader hij had vroeger een aquarium en een parkiet en een hond en toen ik nog klijn was had hij ook een aquarium maar hij is meer van
( ik stopte er vissen en planten in en gaf ze voer ) maar hij is niet zo van al die waterwaarden en technische dingen
 
De betta vertoont trouwens nu weer normaal gedrag,lekker rustig niet stil maar ook niet druk en ik kan weer lekker met hem spelen bv in mijn hand zitten en mijn vinger volgen en voeren.
 
En ik wil graag een nieuwe betta aanschaffen in mijn 30 liter aquarium ,
Alleen nog wat waterpesten derbij en een valliseneria en wat drijfplanten en drijf mos en nog wat extra planten
 

Bijlagen

  • 16763934125105890486760335335129.jpg
    16763934125105890486760335335129.jpg
    116.1 KB · Weergaven: 29
Mijn auders zeggen altijd ( is jou hobby en jij moet het regelen , wij geven je alleen maar zakgeld , maar voor de rest zijn ze super lief , het is alleen dit omdat ze niet van dieren houden, eigenlijk mijn moeder , behalve mijn vader hij had vroeger een aquarium en een parkiet en een hond en toen ik nog klijn was had hij ook een aquarium maar hij is meer van
( ik stopte er vissen en planten in en gaf ze voer ) maar hij is niet zo van al die waterwaarden en technische dingen
Yaantje, ik ken je ouders dan wel niet. Maar ik denk dat ze stiekem ervan genieten dat je een aquarium hebt en goed voor de vissen zorgt. Ze geven je iets belangrijks mee..

Verantwoordelijkheid... Zorgzaam zijn.
 
Yaantje, ik ken je ouders dan wel niet. Maar ik denk dat ze stiekem ervan genieten dat je een aquarium hebt en goed voor de vissen zorgt. Ze geven je iets belangrijks mee..

Verantwoordelijkheid... Zorgzaam zijn.
Denk het ook 😂👍, maar wat als nu de zilveren buik blijft en de kieuw aan het einde rood blijft en hij doet bijvoorbeeld voor 2 maanden normaal, meschien is het wel niks of een kleur verandering of hij heeft zich hard gestoten, maar ik zeg wel iets als ik iets slechts zie doei doei
Waar schijnlijk app ik het wel hier
 

Terug
Bovenaan