Betta channoides


Leuk om te zien dat je wildvang Bettas hebt, Stijn! Ga je proberen te kweken?
 
Kweken is niet mijn doel, dan moet ik ze denk ik apart zetten. Ze zwemmen in mijn Borneo-bak samen met andere vissen.
 
Biotoop dus?

Staan bij mij nog op de verlanglijst, muilenbroeders. Maar dan moet er plek komen. Hoe heb jij ze zitten als ik vragen mag? Aangezuurd water of gewoon leiding?
 
Leidingwater, maar met eikenbladextract verlaag ik de pH naar ongeveer 6,5. Ik zit te twijfelen of ik osmosewater ga gebruiken.
 
Heb je zelf een osmose apparaat? Ben wel benieuwd naar je ervaringen in de toekomst. Komen van Utaka neem ik aan?
 
Zoals je weet staan mijn bakken momenteel niet bij mij thuis. Met een osmoseapparaat heb je wel waterverspilling, dat vind ik zonde, maar misschien is dat water te gebruiken voor in de tuin of zo. Je kan het ook kopen bij sommige tankstations. Dan ben je wel met jerrycans aan het sjouwen en moet je dat water nog op temperatuur krijgen.
Al mijn vissen komen bij Utaka vandaan.
 
Ja daarom benieuwd naar je ervaringen. Best veel gedoe met osmosewater vind ik persoonlijk. Maar zag dat volgens de stocklist van Utaka dit geen wildvang is. Dus vroeg me af, misschien wel na wat generaties meer aan leidingwater gewend? Of zeiden ze daar dat ze op lage PH gehouden moet worden?
 
Bij Utaka zaten ze op osmosewater als ik mij niet vergis. Ik meen dat het wildvang was (ik heb ze al een tijdje maar dit filmpje heb ik recent gemaakt), maar als het nakweek is vind ik het ook prima. Op seriouslyfish.com las ik dat ze een lagere pH op prijs stellen, dus probeer ik dat met eikenbladextract te bewerkstelligen. Het kan nog lager en daar zouden mijn andere vissen ook geen problemen mee moeten hebben, maar dan zou ik dat geleidelijk moeten laten zakken. Het wijkt nu niet heel veel af van het leidingwater dat een pH van 7-7,5 heeft.
 
Er liggen 3 blokken turf in de bak die ik gebruikt heb om een oever na te bootsen. Aan de ene kant is hiermee de bodem verhoogd zodat er een ondiep gedeelte is waar maar zo’n 10 cm water is, het ‘diepe’ gedeelte is 25-30 cm. Een groot stuk hout met javavaren en Buchephalandra ‘scheidt’ deze gedeeltes. Een deel van de planten groeit boven water wat ik op zich mooi vind. De vissen kunnen wel overal komen.
Ik ben aan het overwegen om dit stuk hout eruit te halen en de bodem weer vlak te maken en maar enkele cm’s dik met daarop nog meer blad en takjes en het waterpeil te verhogen tot bovenaan de bak. Nu zit er zo’n 140 liter water in de bak, vul ik hem tot vlak onder de rand dan zit er bijna 300 liter in. Meer zwemruimte voor de vissen.
 
Klinkt goed. Nog veel volume water. En misschien vinden die channoides dat 10cm gedeelte wel lekker ook. (Had bij macrostoma bij Utaka gekeken zie ik nu)
 
Die macrostoma’s zijn ook mooi. Soms zie ik een van de Betta mannen in het ondiepe gedeelte. Ik denk dat dat zijn territorium is.
 
Als er genoeg beplanting is misschien wel toevalskweekje. Af en toe een filmpje of foto zou leuk zijn. Mooie soort.
 
Foto’s van een vrouwtje. Ze kunnen hun kleurpatroon veranderen. Waarom ze dat doen en welke betekenis het heeft weet ik niet.
 

Bijlagen

  • C86F4079-6DDA-4141-B6A3-D123BAC7FADD.jpeg
    C86F4079-6DDA-4141-B6A3-D123BAC7FADD.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 20
  • 8F099DFA-8F53-433E-8EAC-2FBF874C556B.jpeg
    8F099DFA-8F53-433E-8EAC-2FBF874C556B.jpeg
    1.1 MB · Weergaven: 20
Ja mooi he. En strepen horizontaal of verticaal. Kleurt dit vrouwtje ook nog een beetje op of blijft ze wat licht van kleur?
 
Vooralsnog blijft ze lichter van kleur, meestal zoals op de rechter foto.
 
Ik kan ook het stuk hout erin laten en het waterpeil verhogen, blijf ik alsnog een diep en ondiep gedeelte houden. Mogelijkheden genoeg.
 

Bijlagen

  • 4D06F3FA-96F2-4CE9-A073-254F901225A6.jpeg
    4D06F3FA-96F2-4CE9-A073-254F901225A6.jpeg
    2.3 MB · Weergaven: 18
  • IMG_1491.MOV
    24.5 MB

Terug
Bovenaan