Betta bij Boraras merah


Blub01

Well-known member
Lid geworden
22 april 2020
Berichten
91
Hoi iedereen, zelf heb ik eigenlijk geen ervaring met betta's, maar ze staan wel op mijn 'lijstje'.
Zou een betta bij een schooltje Boraras merah en Neocaridina garnalen kunnen in een bak van 48x28x42 (56 liter)? Ik vind het niet heel erg als een paar Neocaridina garnalen weggesnoept worden, want ze kweken heel hard. De bak is erg dicht beplant en er zijn veel schuilplaatsen tussen stenen, in mos en in drijfplanten. Zou de Betta achter de Boraras aangaan, of ligt dat erg aan het karakter van de betta? Helpt het als ik bv een kortvinnige of juist langvinnige neem?


Alvast erg bedankt!
 
Hangt erg van het karakter van je betta af. Ik heb een vrouwtje gehad die hele blauwoogjes opat wanneer ze zaten te slapen, maar ook een mannetje die er totaal niet naar omkeek. Ik denk dat het wel helpt als het een langvinnige man is omdat deze niet zo snel zijn. De merah is natuurlijk een enorm klein visje dus het kan echt beide kanten op gaan, ik zou het persoonlijk wel aandurven maar dan wel met volgroeide rasboras en een niet te grote betta.
 
Ik zou dan ook een langvinnige nemen; en wellicht toch 1 slag groter qua schoolvis. Galaxy Rasbora's ofzo.
 
Ik vind 56ltr een hoop water voor een langvinnige betta eigenlijk. Ik zou in zoveel water zelf liever een kortvinnige doen ivm grotere kans op vinrot. En zeker geen galaxy rasboras bij een betta, onze betta werd daar echt niet blij van veel te veel drukte.
 
Ik vind 56ltr een hoop water voor een langvinnige betta eigenlijk. Ik zou in zoveel water zelf liever een kortvinnige doen ivm grotere kans op vinrot. En zeker geen galaxy rasboras bij een betta, onze betta werd daar echt niet blij van veel te veel drukte.
Aantal liters dicteert toch niet of een betta vinrot gaat krijgen???

Galaxies bij mij waren zo druk niet, 't zijn geen guppies of zo. Ging prima met mijn Betta samen.
 
Aantal liters dicteert toch niet of een betta vinrot gaat krijgen???

Galaxies bij mij waren zo druk niet, 't zijn geen guppies of zo. Ging prima met mijn Betta samen.

In een bak van 60ltr moet een vis meer zwemmen dan in een bak van 30ltr. Betta's zijn al geen goede zwemmers maar langvinnige helemaal niet. In 60ltr of meer worden ze snel moe, zullen ze vaak even ergens tegen rusten om dan weer verder te zwemmen. Dat is een risico-factor voor vinrot.

In onze bakken (90ltr en 180ltr), waren de margaritatussen erg druk, veel sociaal gedrag, qua gedrag vergelijkbaar met Chinese danio's.

Hier werd het niet gewaardeerd en we hebben ze uit elkaar gehaald.
Dat wil uiteraard niet zeggen dat het altijd zo moet gaan.
Hoe groot was de bak waarin jij ze samen had?
 
Ik had een schooltje + betta in een 30 liter, dicht beplant.
Een betta gaat meestal niet nonstop van links naar rechts door je bak heen, zeker niet met afdoende beschutting, in mijn ervaring.
 
Ik had een schooltje + betta in een 30 liter, dicht beplant.
Een betta gaat meestal niet nonstop van links naar rechts door je bak heen, zeker niet met afdoende beschutting, in mijn ervaring.

Ik denk dat een verdere discussie hierover tussen jou en mij de topic starter niet verder gaat helpen.
Bovendien zit ik hier niet om andere mensen te overtuigen.

Het is duidelijk dat we een verschillende mening hebben hierover, en verschillende meningen geven meer opties voor mensen met vragen.

Aan topic starter, ik wens je veel plezier toe met je aquarium :)
 
De Rasboras zitten overigens al in de bak, maar ik verwacht niet dat dat een erg groo probleem oplevert eigenlijk.
Ik wil dan misschien toch een kortvinnige Betta; ik kan beter het zeker voor het onzekere nemen. Ik ben van plan een Betta te bestellen op aquabid. Heeft iemand daar ervaring mee?
 
Tja de ene langvinnige betta is de ander niet natuurlijk. Ik heb twee halfmoons gehad (wel kleinere vinnen dan de 'showbetta's), met behoorlijke vinnen. Ik heb deze gehouden in een 80x40x50 en dit ging altijd goed, zag ze nooit eigenlijk nooit rusten op een plant ouzo. Betta's op aquabid zien er mooi uit, is natuurlijk wat je voorkeur is maar ik geef de voorkeur aan de vis te bekijken in het echt en zo een beetje het gedrag zien. Maar zijn wel hele mooie vissen die daarop staan hoor.
 

Terug
Bovenaan