Betta aquarium opstarten.


Owh dat wist ik helemaal niet. Ik heb ze zelf namelijk niet maar ik zie ze regelmatig. Mmm wel goed om te weten en om mee te nemen in toekomstige overwegeningen.

Ik zie nu dat dit op zich zelf staat maar was een reactie op het berichtje van JessicaPillon over het importeren van de otocinclus.
 
Jeeeeeeeeej *voel me als een klein kind zo blij*

eindelijk een aquariumwinkel gevonden om zand te halen, dan wel niet in de buurt maar vaders wilt rijden dus no problemo, ze hebben niet genoeg op voorraad maarja, dan maar mengen met grijs ofzo. Dusss morgen kan ik alles gaan installeren en zal ik jullie dood gooien met foto's!!! :D :D :D
 
Eerst het zand gespoeld, buiten.. in de regen.
10686720_746472008805793_3858812936712445949_n.jpg


Toen de stenen en de plantjes erin, en gevuld met water via de filter.
11350476_746471978805796_482217152436955818_n.jpg


En nu een dag later is de mist een beetje weggetrokken :)
10422134_746471988805795_6840198366563007025_n.jpg


Nu nog extra veel planten bestellen bij APO + de drijfplant ofcourse! :D
 
Heb alweer extra plantjes bijbesteld! Dit keer met een pincet, lijkt me wat makkelijker met planten enz.

1x Salvinia natans
2x Ludwigia mullertii
2x Ludwigia palustris
1x Elodea densa
1x Microsorium pteropus (hier heb ik er al 1 van maar lijkt me mooier van APO dan van de winkel waar ik hem heb gekocht)

Als alles binnen is weer een paar dagen spoelen, dan m'n aquarium half leeg laten lopen en de plantjes erin zetten, zodra dit is gebeurd zal ik weer nieuwe foto's plaatsen. :)
 
In een bak met alleen vissen spoel ik plantjes nooit hoor. Maar goed het zal geen kwaad kunnen natuurlijk.
Bij garnalen moet je dat wel doen. Maar gelet op de titel komt er een Betta in ;)
 
Ja klopt, maar beter voorkomen dan genezen :)
Wat ik nu in mijn hoofd heb is :
1 x betta man
3 x betta vrouw
6 x corydoras sterbai
8 x neontetra
2 of 3 x porseleinslak

:D
 
Hoe lang moet ik eigenlijk wachten met die porseleinslak erin te doen? Kan die er na een weekje gewoon al in of moet ik echt wachten tot de waardes goed zijn? Zometeen komen de plantjes binnen dus dan spoel ik ze nog even en dan doe ik ze er vanmiddag in. Foto's volgen. :D
 
1 slak zal verder niet zo n probleem zijn hoor. Verder zit er niks in je bak wat veel vervuilt en dan zal je ook niet een plotselinge hoge no2 krijgen denk ik. De slak zal wel iets vervuilen en dat is weer goed om de opstart te bespoedigen. Bij een nieuwe bak doe ik ook vaak 1 of 2 slakken erin of een visje zodat er wel wat aan voeding komt voor de bacterien. Want zonder afval zal de bacteriecultuur ook niet snel op peil komen. De hoeveelheid bacterien past zich aan aan wat ze te eten hebben kun je zeggen.
 
De porseleinslak eet enkel de algen die in je bak op de ruit/stenen/hout groeien. In een onvolwassen bak is er risico op verhongering.

En voor het bespoedigen van de opstart heeft deze slak dan ook weinig zin. Vervuilt bijna niet, omdat het heel weinig eet ook. Ook over de weerbaarheid van slakken tov de NO-piek verschillen de meningen trouwens.
 
Is dat anders dan met een Appelslak Alexej??
In mijn bakken doe ik bij de opstart dus wel 1 of 2 appelslakken in de regel. Maar ja heel erg veel zal het vast niet helpen, maar alle beetjes helpen denk ik. het zal geen weken opstart schelen in ieder geval ;).
 
De appelslak wordt er veel voor gebruikt ja. Gaat meestal goed. Voordeel is ook dat je de belasting van de nieuwe bak langzaam introduceert.

Echte appelslak liefhebbers/kenners daarentegen menen dat de appelslak net zo zeer gevoelig is voor de NO2 als de wat sterkere vissen, dus die doen het niet. Het risico is klein, maar het is er wel.

Maar appelslakken kun je in ieder geval bijvoeren.
 
Ja ik nam ook vaak 1 of 2 appelslakken bij de opstart en heb nooit iets gemerkt dat ze niet tegen eventuele no2 kunnen. Maar goed als je de bak rustig opstart zonder vissen dan krijg je in de regel ook niet een hele hoge no2 piek.
 
Ziet er heel mooi uit! Ik vraag me alleen af of je niet beter de kardinaal tetra kan nemen ipv de neon tetra. Deze passen namelijk beter bij de rest van je bestand qua temperatuur :)
 
Oke maar het gaat nu even niet om een appelslak maar om die porseleinslak ...

Plantjes heb ik net geplant, maar door het zand is het nu weer ''mistig'' in de bak dus als het morgen wat helderder is dan zal ik foto's plaatsen.

Thanks dolle, zal dat zeker in mijn overweging meenemen.
 
xxMarieek zei:
Oke maar het gaat nu even niet om een appelslak maar om die porseleinslak ...

Het heeft weinig zin, eten weinig, weinig ontlasting, vrijwel geen bacterien. En omdat er wel een risico is van ondervoeding: ik zou het niet doen.
 
Ben benieuwd hoe het gaat worden als het af is.

Paar aandachtspunten

Een betta wil weinig stroming. De interne juwel filters geven best veel stroming en deze kan je niet afstellen. Let goed op dat je betta niet vast komt te zitten aan de filter inlaat. Vooral een mannetje met een mooie grote staart kan daar last van hebben. Ik had daar met m'n betta ook last van en heb dat opgeloste door het filter aan de bovenkant vol te proppen met watten en in de inlaat bovenin wat plantjes te stoppen. Hierdoor wordt het filter toch wat geknepen en gaat het goed. Misschien gaat het bij jou sowieso goed, maar ik zou het wel in de gaten houden.

Ander punt. Je wilt best veel planten in je aquarium. Je hebt je goed ingelezen over je betta, maar ik raad je aan om je ook goed in te lezen over het verzorgen van de planten.

Succes.
 
Tip: je kan er een stuk pantykous om gooien, scheelt stroming. En net wat Arie aangeeft, de planten goed houden Is ook best een dingetje. Ik heb daar zelf ook veel last van omdat ik elke week ververs.
Wens je verder veel succes .
Wat betreft die slakken, ikzelf gebruik ook appelslakken.
 
11407083_748546038598390_33093305297581414_n.jpg

Voorlopig zijn dit alle plantjes, nu kunnen ze lekker gaan groeien.

Bedankt voor de goede reactie's, zal er zeker wat mee doen. Met die porseleinslak zal ik dan inderdaad wel wachten.
Thanks ook voor de tips over de filter, dit wist ik nog niet. Zal het ff aankijken als meneer betta erin komt en als het niet goed gaat zal ik inderdaad jullie tips opvolgen. Tot nu toe zitten de drijfplantjes aardig voor de filter waardoor de filtering in het water ookal wat minder is.

Nog even iets heel anders, ik kwam echt (naar mijn mening) een super mooie betta tegen, en die konden ze niet achter houden. Nu kwam m'n vriend op het idee om een ander bakje te kopen, daar zand in te doen en zijn aquariumwater die dezelfde ph's heeft als wat de betta nodig heeft. Zo gezegd zo gedaan, een verwarmingselement en een filter erin, wat drijfplantjes erbij en nu heb ik deze meneer betta dus al.
Ik snap het als hier kritiek op komt, maar ik heb de ph's eerst nog laten checken voordat ik hem kocht en dit was allemaal ok�, dit kleine vertrek is dus maar tijdelijk totdat hij in m'n juwel kan. :)
Er zit nu alleen geen verlichting bij, is dit heel erg of kan hij 2 weekjes zonder? Zonlicht komt er indirect wel bij.

11392810_747593025360358_3389268597965219635_n.jpg
 
De Betta is in een vrij slechte conditie helaas. Vrij mager en erg gescheurde vinnen.

Vergelijk hem eens met deze.
K9klINYveLdnOcdIcdaSY3D5gNbi3EYw.jpeg
 
Ja het is mij inderdaad ook opgevallen dat hij wat mager is en dat de vinnen niet in top conditie zijn.
Het voer dat ik had gekocht; Betta vlokken, at hij niet op. Hij hapte, kauwde er een beetje op en spuugde het gewoon weer uit. Vanochtend terug gegaan om ander voer, vlokken voor tropische vissen. Deze at hij al iets meer. Heb ook diepvriesvoer gekocht, maar aangezien m'n betta nog bij m'n vriend staat tot hij hier geplaatst kan worden en m'n vriend geen diepvries heeft, zal ik iedere avond een blokje voer meenemen. Heb witte en rode muggenlarven & tubifex. Hopelijk sterkt hij aan, en anders heb ik m'n best gedaan.
 
Toen ik gisteravond weer bij hem ging kijken viel het me ineens op dat hij een wondje had, die hij eerder nog niet had. Hij had wel een plekje maar dat was aan beide kanten dus ik dacht dat het kwam omdat hij misschien aan het verkleuren was. Maar nee, het bleek echt een wondje te zijn. Vanochtend de dierenwinkel opgebeld, ik mocht terugkomen en een nieuwe uitzoeken. Aangezien ik ook had verteld dat hij niet (goed) at, heeft ze daar vanochtend extra goed op gelet. En dit is hem nu geworden

11168125_748868505232810_3024570542546342503_n.jpg
 
Deze is een stuk beter. Maar mag ook wel iets dikker worden.
 
Ik heb geen idee.. wat raden jullie aan van de hoeveelheid voer per dag?
 
lastig te zeggen. Even kijken wat hij opeet en zo nodig nog een beetje bijvoeren of een keer extra voeren.
Ze trekken vaak heel snel bij hoor dus ik zou me er niet zorgen om gaan maken Marieek.
 
Okee, nouja ik heb sowieso hoofdvoer en bijvoer; hoofdvoer zijn vlokken, bijvoer is vriesvoer ; witte en rode muggenlarven en tufifex, nou had ik gisteren een heel blokje gegeven maar dat bleek echt veel te veel te zijn, het bakje waar hij nu in zit staat bij m'n vriend die een 250 liter malawi bak heeft dus ik geef vanavond wel een half blokje en derest aan die malawi's, die smullen er ook wel van. :)
 
Voor alleen de Betta is een half blokje nog veel teveel hoor. Ik geef dat hier aan de meterbak schat ik zo in.
Maar ik neem aan dat je meer vissen hebt die ervan snoepen.
 
Oh nou zie je maar weer dat ik een beginner ben haha.
Zal het zo miniscuul maken dat hij het wel op krijgt, en geef derest wel aan de malawi's dan :D
 
10 muggenlarven zijn voor hem zat, en dan 2x daags een beetje vlokvoer.
 
(...) die een 250 liter malawi bak heeft dus ik geef vanavond wel een half blokje en derest aan die malawi's, die smullen er ook wel van. :)
Ho stop!

Wat voor Malawi's?
Weet dat het voeren van allerlei muggenlarven een makkelijke manier is om Mbuna's te verprutsen: 'Malawi bloat'.
Of gaat het om Aulonacara's (waarvan ik simpelweg even niet weet of het goed voor ze is, zul je even verder moeten navragen)?
 
met een scherp mes is zo'n blokje wel te delen hoor ik doe het hier met de cyclops dat krijgen mijn jonkies ( op dit moment 8 van 6 wkn) 1x per week naast de artemia die ikzelf voor ze kweek ik deel zo'n blokje dan in 4 en daar krijgen ze weer de helft van

PS houd wel in de gaten dat je geen nitriet piek in je kleine bakje krijgt ik weet namelijk niet of je nieuwe bodem hebt gebruikt of bodem uit de bak van je vriend
een betta kan goed tegen verversen ik ververs hier de kleine bakjes van 15 ltr 2x per week voor 20%
 
Wel oppassen met een scherp mes dat je niet uitschiet hoor.
Voor je het weet drijft je topje van de vinger als voer in de bak :(
Zelf gooi ik iets wat over is dan liever weg of je moet het blokje deels laten ontdooien waardoor je wel makkelijker kan snijden.
 
Ik ontdooi een heel blokje, gebruik de helft, rest in kopje in de koelkast, voor de volgende dag.

Eh, ik ontdooi met 6 kopjes ! in ieder kopje 1 rode mug,cyclops, 1mossel in twee gesneden.

Voor de bijtjes artimea in kopje,/ 2 .
 

Terug
Bovenaan