Beta vis zwemt langs 1kant van aquarium


Lid geworden
3 september 2021
Berichten
12
Leeftijd
23
Hallo,
Sinds kort heb ik voor het eerst een beta vis, de eerste 2dagen zwom hij helemaal rond in het aquarium (25liter) maar nu zwemt hij maar aan 1kant van het aquarium, dichtst bij de filter en warmtepomp. Zou dit er iets mee te maken hebben, is het stres of is hij echt ziek?
Zijn kleur verandert van blauw naar rood, hij maakt schuimnesten en komt altijd actief eten.
Help!
 
Avond @Louise_mertens .

Goed dat je inmiddels de weg op het forum hebt gevonden en welkom.

Ik vrees dat het aquarium net wat te klein is. Deze informatie heb ik voor je gevonden. :)

 
Eerste vraag is eigenlijk hoe ziet het aquarium eruit, soort filter, beplanting, verlichting. Waterwaarden? Is het aquarium goed ingedraaid?

25 liter hoeft niet altijd te klein te zijn voor een betta (voor de lang gesluierde bijvoorbeeld)
 
Heel erg bedankt!
Ik ga er zo snel mogelijk iets aan doen, kan ik nu voorlopig nog iets doen voor hem? Of moet ik zo snel mogelijk een groter aquarium kopen?
 
Aquarium heeft 2weken ingedraait, de waterwaarde zijn helemaal in orde , hier heeft u een foto
 

Bijlagen

  • 20210903_215200.jpg
    20210903_215200.jpg
    183.7 KB · Weergaven: 146
  • 20210903_215208.jpg
    20210903_215208.jpg
    360.7 KB · Weergaven: 143
Groter is onnodig betta;s kunnen prima in zo'n klein aquarium, denk eerder dat het of de stroming is of de beplanting, zoals gezegd: een foto zou handig zijn
 
Zoals ik het zie zijn het nepplanten wat erin staat? want dat kan ook een oorzaak zijn, plus dat betta's graag oppervlaktebeplanting hebben
 
wat voor voer geef je?
 
Ja dit zijn nep planten, en heeft het dan echt zo een grote invloed? Ik heb weinig ervaring dus wou het op safe spelen en heb gekozen voor nep planten.
 
Aquarium heeft 2weken ingedraait, de waterwaarde zijn helemaal in orde
2 weken indraaien is kort. waterwaarde in orde? hoe gemeten? andere die dit vast wel uit willen leggen.

Zou even zsm de helft van het water eruit halen en vers erin doen. Bij onraad water verversen kan nooit kwaad en vang je eventuele foute waardes op.
 
alles heeft invloed, je aquarium moet eigenlijk helemaal in balans zijn en dat is hij nu niet. Het beste is om nu regelmatig water te verversen, weinig voeden en rustig verder op bouwen van de balans
 
Waterwaardes zijn getest door staafjes uit de winkel, is 1x per week het water verversen genoeg of moet dit vaker?
 
deze informatie is helemaal anders als die ik in de winkel en op Google heb gevonden :(
 
Dankjewel allemaal !! Ik ga mijn best doen en alle tips mee nemen, als ik nog vragen heb horen jullie het waarschijnlijk wel ;) ik kruip mijn bedje in nogmaals heel erg bedankt.
 
In de winkel verkopen ze graag.. google is ook heel veel misinformatie te vinden.

Om erachter te komen of je geen ammonia of nitriet in je water hebt zitten kun je je aquariumwater (laten) meten. Ik lees dat dit bij de winkel gedaan is met een stripje. Stripjes zijn niet altijd even betrouwbaar en er kan beter gemeten worden met druppeltesten.

Dat gezegd hebbende zou het kunnen dat op het moment van meten je water daadwerkelijk in orde was, waarna je een vis (te vroeg) in je aquarium hebt gedaan en het water nu niet meer in orde is.

Vissen poepen en plassen en dit zorgt voor ammonia (=giftig). Bacteriën in je filter zetten dit om naar nitriet (= ook giftig). Ander soort bacteriën in het filter zetten nitriet weer om in nitraat. Nitraat is niet giftig (pas in hele grote hoeveelheden). Nitraat wordt gebruikt door planten gebruikt en/of haal je uit het water door water te verversen.

Normaal gesproken heeft bovenstaand proces ongeveer 3 tot 4 weken de tijd nodig om voldoende filterbacterien aan te maken. Soms duurt het zelfs nog langer. Deze periode wordt 'indraaien' genoemd. Na twee weken is de kans op een nitrietpiek dus erg groot (google eens op: 'stikstofkringloop aquarium').

Tijdens de indraaiperiode moet er vervulling (vaak visvoer) worden toegevoegd zodat het proces van de stikstofkringloop op gang komt. De bacteriën hebben namelijk 'voedsel' (de vervuiling) nodig om te groeien.

Voor nu zou ik regelmatig het water verversen met water dat op temperatuur is. 1x in de week is op dit moment waarschijnlijk te weinig. Doe dit gerust om de dag 50%, mogelijk is nog vaker nodig.
 
Ja dit zijn nep planten, en heeft het dan echt zo een grote invloed?
Nee dat valt mee. Planten halen wat afvalstoffen uit het water, maar je filter + waterverversingen zouden al voldoende moeten doen.

Maar aan het melkachtige water is eigenlijk al te zien dat de bak niet fris is. En dat komt dan met name doordat hij niet goed is ingedraaid. Wordt hierboven mooi uitgelegd zie ik. :)

De betta is er dus eigenlijk te vroeg ingegaan, aangezien het proces van indraaien langer nodig heeft dan die 2 weken. (Het kan kloppen dat je de eerste tijd nog geen gifstoffen meet.) Is denk ik de meeste mensen op dit forum wel eens gebeurd. Het is wel zaak om het even te fixen als je je vis gezond wilt houden.

Wel al leuk ingericht, de bak! 🙃
 
Laatst bewerkt:
Wat een prachtige kleur betta heb je :)

Er is al gesproken over indraaien, dat er een kans is dat de waterwaarden, met name nitriet en ammoniak nu wellicht te hoog zijn (te hoog is alles wat gemeten kan worden, het moet 0 zijn.

Betta's zijn op zich sterke vissen, maar ze zijn erg gevoelig voor vinrot. Vinrot is bijna de belangrijkste reden van doodgaan bij betta's.

Vinrot wordt veroorzaakt door bacteriën. Die bacteriën zijn altijd in het water aanwezig, maar krijgen normaal geen kans om kwaad te doen.

Er zijn verschillende dingen waar je bij een betta goed rekening mee moet houden om te zorgen dat die bacterie eigenlijk geen kans krijgt.

De eerste is de waterwaarden. In water met verkeerde waterwaarden, vooral ammoniak en nitriet, heb je kans dat de vis raakt aangetast. Daarom is het erg belangrijk een betta in een goed ingedraaide bak te zetten (minimaal 3 tot 4 weken). Als dat niet is gebeurd, raad ik je aan veel waterwissels uit te voeren. Ik zou voorlopig zeker om de dag 50% water vervangen door schoon kraanwater met een gelijke temperatuur als het aquariumwater. Dit zal de eventueel aanwezige slechte stoffen en de bacteriën dusdanig verdunnen dat het gevaar minder wordt. Mocht je bij meten zien dat de waarden nog steeds niet goed zijn, dan zou je naar een dagelijkse waterwissel kunnen gaan.

Betta's houden van een goed beplante bak, waar ze nog wel tussen de planten door kunnen zwemmen. Vooral ook drijfplantjes zijn erg goed voor betta's, dat geeft ze een beschut en veilig gevoel. Let wel op dat niet het hele oppervlak vol ligt, want de betta zal willen ademhalen aan de oppervlakte.
De planten zijn liefst echte planten. Dat kan zelfs iets eenvoudigs als waterpest zijn wat je gewoon in het water laat drijven. Dat helpt al. Wat niet goed is voor een betta zijn plastic kunstplanten. Die zijn scherp, en de betta zal zeer waarschijnlijk zijn staart en/of vinnen openhalen daar aan. Dat geeft de bacteriën een erg grote kans om binnen te komen. Hetzelfde geldt overigens ook voor bodembedekking en decoratie (ook de binnenkant) . Alles wat scherp is, is gevaarlijk voor de betta. Zijde kunstplanten kunnen een optie zijn, maar die zijn vaak erg duur.

Filtratie is erg belangrijk in de bak van een betta, maar de uitstroom mag niet hard staan, of eventueel moet de stroming zo geleid worden dat de vaart er grotendeels uit is. Betta's zijn slechte zwemmers, en ze hebben grote vinnen. Daardoor worden ze in snel stromend water snel erg moe, wat de bacteriën weer meer kans geeft. Je zal bij veel stroming zien dat een betta zich op een gegeven ogenblik soms laat aanspoelen tegen dingen aan, waar hij dan blijft hangen om op adem te komen.

Goed eten is belangrijk voor een betta. Pas op met droog voer. Een teveel daarvan zorgt makkelijk voor een verstopping waarbij hun maag nogal opblaast. Met ontdooid diepvriesvoer of levend voer van de aquariumzaak heb je daar geen kans op, daar raken ze niet van verstopt heb ik begrepen.

Verder houdt een betta van een lekkere, stabiele temperatuur van het water. Liefst tussen de 24 en 26 graden in.

Wanneer een betta veel bij de thermostaat gaat hangen is dat meestal geen goed teken (wij noemen het thermostaatknuffelen). Het wil niet zeggen dat de vis nu al ziek is of dood gaat, maar wel dat er iets niet goed is in de bak.
Een gezonde betta in een goede bak, zwemt rustig en ontspannen door de bak heen. Is nieuwsgierig en actief. En soms gaan ze even dutten, maar over het algemeen moeten ze fijn rondzwemmen. Het maken van een bubblenest en eten is niet een teken dat er geen probleem is.

Wat je verder nog kan doen om de vis te beschermen is het toevoegen van een gedroogd catappablad aan de bak. Deze geeft goede stoffen af die de bacteriën tegengaan.

Ook is het een optie hem voor nu te helpen met een waterverbeteraar met iets er in wat de slijmlaag beschermt. Ik dacht dat jbl biotopol zoiets heeft.

Ik begrijp dat het nu allemaal als een stortvloed over je heen komt.

Lees het eens rustig door. Wanneer straks alles draait wordt alles veel makkelijker. En betta's zijn enorm leuke vissen.

Heel veel succes en plezier met hem.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal
Ik ga voor nu om de dag 50% water wissel doen en ik ga ook drijfplantjes halen vandaag, is er nog iets dat ik kan doen?

Ook heb ik alles eens goed gelezen en nagedacht,
Zou het beter zijn als ik nu gewoon overstap op echte planten en dan om de dag 50% waterwissel doe voor 2weken?

Ben zelf 15 en heb al veel geld gestoken in mijn aquarium, wil gewoon dat dit probleem heel snel opgelost is en dat mijn beta zich thuisvoelt !
 
Echte planten is een absolute aanrader want die zorgen voor zuurstof in het water, neem dan gewoon wat makkelijke soortjes (waterpest, hoornblad) daar doe je d evis een groot plezier mee en hebben geen extra plantenvoeding nodig.
Waterwissels van 35% wekelijks is met beplanting voldoende
 
Bedankt,
Ik ga dan voor die opplosing gaan.
Heel erg bedankt aan allemaal !
 
Wat ook belangrijk is om te vertellen Louise is dat het belangrijk is om bijvoorbeeld met een slang of een hevelklok met slang het water af te hevelen in een emmer bijvoorbeeld. Dan neem je gelijk wat meer vuil mee dat zich kan ontwikkelen.

En ter informatie een plant die erg gemakkelijk is, niet een drijfplant, is bijvoorbeeld Belgisch groen.

 
Bedankt maar ben net terug van de winkel,
Ik heb :
Anubias hastifolia 1x
Anubias Nana 3x
Pogostemon Helferi 1x

Ik ga kijken hoe het gaat en in de toekomst komen er waarschijnlijk nog planten bij !
 
Let wel op want anubiasplantjes mogen niet in de bodem gezet worden maar moeten op hout of steen gelijmd worden
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
En ben je de drijfplanten bewust vergeten? want een betta heeft absoluut drijfgroen nodig
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Ligt ook de verlichting denk ik want ik heb er ook geen drijvers in momenteel maar wel voldoende planten.
Ik ook niet meer John. zodra de planten groot waren hangen ze voldoende over het wateroppervlak. De meeste drijfplantjes doen het hier ook niet zo goed. Te sterke stroming aan de oppervlakte denk ik
 
Hier dus ook niet en ik heb er maar 5W boven dus dat is bepaald niet veel en daar lijkt de Betta geen last van te hebben.
 
In die winkel hadde ze geen drijfplantjes en andere winkels zijn ver rijden, ik was jammer genoeg met de fiets
En heel heel erg bedankt dat je het zegt over de anubias plantjes daar hadde ze in de winkel niks van gezegt
Ik zal het nog eens extra opzoeken en het fixen.
 
Goed bezig allemaal (y)

Gaat helemaal goed komen met je mooie Betta.

Lees ook wat informatie over filter reinigen. Ga vooral niet alles in 1 keer schoon maken en zeker ook niet te vaak. Hier groeien de bacterieen in die je nodig heb om je watertje goed te houden.

Succes
 
Hallo allemaal (voor de laatste keer :))
We zijn een halve dag verder en mijn beta zwemt al helemaal zijn aquarium terug rond !!
Ben super verast dat dit zo snel is gegaan.

Ik weet wat ik moet doen nu en Joey lijkt ook veel blijer met echte planten.

Nogmaals heel erg bedankt aan iedereen en nog een prettige avond verder.
 

Terug
Bovenaan