Bestrijding "blauw"alg


E

Erik Mulder

Guest
Hoi allemaal,
Zo'n 3 maanden geleden heb ik, na een hardnekkig blauwalg probleem, de hele bak leeg gemaakt, grondig schoongemaakt en na de indraai periode van 3 weken weer opnieuw gestart.

De eerste 2 maanden ging het prima maar langzaam maar zeker komt de alg weer terug. gelukkig (nog) niet zo erg als voorheen, maar toch. :(

Bij mijn LFS heb ik Colombo Cerporfor Aerocol gehaald in de hoop dat dit het alg probleem oplost.

Maar alvorens ik het ga gebruiken, toch nog even een paar vragen, in de gebruiksaanwijzing staat:

1) indien mogelijk de afvoer van het filter "kortsluiten" op de aanvoer tot 3 dagen na de laatste toevoeging. Dat betekent toch eigenlijk niets anders dan mijn filters (heb er 2 draaien) UIT te zetten ?

2) Kool verwijderen en alleen over watten filteren Als de filters uitstaan, dan wordt er toch helemaal niet gefilterd.... ?

3) 3 dagen na de laatste preparaat toevoeging de watten reinigen en weer nieuwe kool in het filter. dus met andere woorden, in theorie zouden de filters weer gewoon aankunnen ? (Uiteraard doe ik dan we nieuwe kool en watten in de filters.

4) Tijdens de periode dat het middel in de bak zit wordt goed luchten via een luchtpomp aangeraden. Maar een luchtpompje jaagt toch de C02 uit de bak ?

5) is het zinvol / aan te raden om voordat ik er mee begin, eerst nog water te verversen of juist wachten tot na de behandeling ?

Verder adviseerde mijn LFS om (voorlopig) maar 2 dagen in de week te voeren in plaats van elke dag ( een klein beetje)

Laatste vraag: is het zinvol om tijdens de behandeling de lichten ( die zo'n 7 - 8 uur per dag branden) helemaal uit te laten ?

Afijn, een hoop vragen, ik hoop wat gerichte antwoorden te krijgen zodat ik vanavond of morgen er mee aan de slag kan gaan....

Alvast bedankt, Erik
 
Je kunt als het kan de filters beter laten draaien door ze bv in een emmer te doen.
Na medicatie enzo is het raadzaam even over kool te filteren.
Ja luchtpompje jaagt co2 uit de bak maar je moet wel goed beluchten. Dus dat is even niet anders denk ik.

Maar is het niet zinvoller de oorzaak aan te pakken dan middeltjes erin te gooien.
Blauwalg kan als oorzaak hebben een nitraat tekort of een sterke vervuiling.

Heb je wat meer info over de bak zoals afmetingen en waterwaarden??
En info over de verlichting wat je evt toevoegd al??

Ik weet dat de alg snel de kop op kan steken als niet alles heeeel goed is schoongemaakt.
Ik voer ook dagelijks een beetje en dat moet geen probleem zijn als alles verder ok is in de bak en het niet blijft liggen.
 
Hallo John,

bedankt voor je snelle reactie.

"Filters laten draaien door ze in een emmer te doen"
Denk dat dit niet gaat werken, het zijn 2 (grote) externe filters ( aqua-pro 3 en 4) dus mijn enige 2 opties zijn:
- laten draaien, en puur over watten filteren
- uitzetten.

afmetingen bak
150 x 60 x 50

waterwaarden
Ik zal straks ( of anders vanavond eerst een test doen.

vervuiling
mijn indruk is dat het met de vervuiling reuze meevalt. Ververs 1 x per 2 a 3 weken 30 -40 % water. Voeding blijft niet leggen heb ik het idee.

verlichting
als eerste, 1 x warmwit, na een uur, 2 x warmwit erbij, en de 1ste warmwit gaat uit. na weer een uur, 2 x cool erbij. 's avonds, tussen half 11 en 12 uur, gaan ze in omgekeerde volgorde weer een voor een uit, als laatste dus die ene warmwit.

Als ik het dus tot nu toe goed begrijp:
filters uit / luchtpompje aan / middel toevoegen / na een dag of 3 filters weer aan (luchtpompje weer uit !) en tijdelijk over kool filteren. Dan, na een bepaalde periode kool weer verwijderen en enkel nog over watten filteren.

Groet, Erik
 
Heb zojuist even een watertest gedaan:
- PH = 8
- GH = 8
- KH = 7
- NITRIET = 0
- NITRAAT = 0
- AMMONIA = 0 (neigt naar 0,1)

Mij lijken deze waarden ok�.

Erik
 
Waar heb je mee gemeten ?? Druppels of strips ??? Ik mis bovendien PO4 (fosfaat) Een nitraat van 0 lijkt me stug

Blauwe alg is meestal een gevolg van een overdaad aan NO3 of PO4, of een foutieve verhouding tussen deze 2 waardes

Anti-alg middeltjes zijn absoluut onzinnig en geld weg gooierij, dat is symptoombestrijding terwijl je de oorzaak moet aanpakken
 
als ik het een beetje snap heb je 5lampen boven je aquarium waarvan 4 een 8tal uur samen aan zijn.
als je geen extra plantenvoeding inbrengt met zo'n hoeveelheid aan licht is dit een gegarandeerd recept tot allerhande voedingstekorten bij de planten en alg problemen.

ofwel beperk je je hoeveelheid aan licht (2lampen een 8tal uur) of ga je eens goed moeten inlezen hoe planten verzorgen (co2,no3,po4,kalium,sporenelementen,enz..)
 
Blauwalg is GEEN alg maar een bacterie. Daarom moet je als je dit middel toevoegt de filters uitzetten want dat middel vernietigt ook de goede bacterien.
Blauwalg voorkom je door oa veel stroming, nog minder voeren, meer verversen en de fosfaat( en de combinatie met nitraat) in de gaten houden. En je zult veel geduld moeten hebben ;)
 
Waar gaat het om.
Een chiclidebak met relatief weinig planten,een gezelzschapbak of een plantenbak vereisen allen een heel andere benadering van je oorzaken en problemen.
Mischien een foto.

grtz. koos.
 
Ik heb getest met de druppeltest van Colombo

wat ik ga doen is het volgende:
Ik ga het preparaat toevoegen, de filters de komende 3 dagen uit en ondertussen een luchtpompje aanzetten.
Over 3 dagen zet ik de filters weer aan, na deze eerst van nieuwe watten en kool te hebben voorzien.

Ook ga ik het belichtingsschema drastisch aanpassen.

het is overigens een gezelschapsbak.

bedankt zover voor de tips.

Erik
 

Terug
Bovenaan