Beste voeding voor corydoras


Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
575
Leeftijd
34
Locatie
Woerden
Hoi,
Toch even een apart topic hiervoor.

Ik wil graag mijn splinternieuwe corydoras paleatus het beste voer geven, maar ik ben geen groot fan van levend voer. Dus ik zoek gevriesdroogd voer, tablet voer of evt snelzinkend granulaat dat alle noodzakelijke stoffen, vitamines etc bevat. Daarnaast is het belangrijk dat het voer snel zacht wordt, voor hun tere voelsprieten! Dit probleem heb ik namelijk gehad bij de vorige cory's en na een zeer lange zoektocht met hulp van dit forum is het helaas niet opgehelderd waar dit vandaan kwam.

VOEDING TOT NU TOE:
Sera Vipachips Nature. Vismeel en wat planten + vit A, B1, B2, C (L-ascorbyl monophosphate), D3, E --> duurt >30 min voor het uit elkaar begint te vallen.
Af en toe Tetra Pleco Spirulina Wafers. Plantaardig, waarvan 0.9% spirulina, maar ook graan. Bevat vit D + mangaan, zink, ijzer --> Komt wel een zacht laagje op na 5 min, maar blijft stevig/hard.

VOEDING STRAKS
Ik ga de Tetra pleco wafers stoppen en vervangen door de spirulina 6% tablet van voervoorvis, want die begint al na een paar sec uit elkaar te vallen. Bevat o.a. vismeel + 6% spirulina en vit A, B12, C, D3, E en "mineralen".
Moet hier nog iets anders bij? Het lijkt me dat de vermelde vitamines niet de enige zullen zijn; ze staan namelijk vermeld als "toevoegingsmiddelen" en sommige vitamines zullen misschien al gewoon in de ingedienten zelf zitten.
Bijvoorbeeld dit erbij: dierlijke tabletten van voervoorvis, bevat vit A, C, D3, E. https://www.voervoorvis.nl/tabletten-dierlijk-100ml/
Of mis ik dan nog steeds belangrijke stoffen?

Bedankt voor het meedenken! Hoop dat deze cory's gezond blijven!
Robert
 
Corydoras lusten bijna alles , tetramin zinkt voor ze.
Maar krijg jij ze niet blijvend gezond? Dat klinkt raar want dit zijn doorgaans makkelijke vissen.
 
Corydoras lusten bijna alles , tetramin zinkt voor ze.
Maar krijg jij ze niet blijvend gezond? Dat klinkt raar want dit zijn doorgaans makkelijke vissen.
Hoi Edwin,
De trilineatusgroep die ik hiervoor had was niet gezond. Alweer even geleden; de laatste 2 zijn blijven leven, dus ik durfde eindelijk weer nieuwe cory's toe te voegen.
Details staan in deze thread: https://aquaforum.nl/threads/dode-cory.175602/
 
Tere" voelsprieten daar eten ze niet mee maar zoeken ze onvoldoende verteerde poep mee uit die ze opsmikkelen, levende watervlooien kun je ze zien najagen maar ze frummelen hier bij mij net zo makkelijk een vlees restje van een karbonaadje af.
Pantsermeervallen zijn tamelijk resistente vissen.
 
Ik heb mijn groepje van 10 cory´s panda nu ongeveer een half jaar en ik merk dat ze het meest van rode bloedwormen en artemia houden. Heb nog geen uitval gehad dus ik denk goed?
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Hier voerde ik ze nooit levend voer en ook geen diepvriesvoer, meeste voer haalde ik bij www.voervoorvis.nl waar vooral de dierlijke tabletten favoriet waren maar ook spirulinagranulaat aten ze graag
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Hier voerde ik ze nooit levend voer en ook geen diepvriesvoer, meeste voer haalde ik bij www.voervoorvis.nl waar vooral de dierlijke tabletten favoriet waren maar ook spirulinagranulaat aten ze graag

Het probleem met de tabletten die ik hier ervaar is dat er een klein oorlogje van komt. De cory´s kunnen er niet rustig op sabbelen. Het wordt gepikt door de andere bewoners.
 
Daarnaast is het belangrijk dat het voer snel zacht wordt, voor hun tere voelsprieten!
Als een stuk granulaat klein genoeg is om in één keer de mond in te gaan (en daarna evt gekauwd te worden, achterin de keel) zou het toch okee moeten zijn, lijkt me? De baarddraden hoeven voor dat stuk voer dan niet opnieuw in actie te komen.

Voer dat snel zacht wordt: sera immunpro. Daardoor voor veel vissen geschikt. Wat voer ik momenteel zelf aan mijn cory's: hikari discus bio-gold. Heeft een hoog gehalte aan dierlijk eiwit = smullen. Valt minder snel uit elkaar dan de sera immunpro, maar is kleiner van diameter. Dus niet per se moeilijker om op te eten. Voor 90% is dat wat mijn cory's krijgen, en verder af en toe een stukje garnaal of muggenlarven uit de diepvries.

Ik denk, als je je zorgen maakt om de baarddraden, dat gaan voor een kleine korrel die relatief goed intact blijft, het beste is. Als je allemaal microdeeltjes door de bak krijgt, daar blijft onherroepelijk een deel van onopgegeten (want te klein / verborgen of zelfs al opgelost) en dan gaan daar bacteriën los op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Als een stuk granulaat klein genoeg is om in één keer de mond in te gaan (en daarna evt gekauwd te worden, achterin de keel) zou het toch okee moeten zijn, lijkt me?
Ben ik met je eens.
Hier voerde ik ze nooit levend voer en ook geen diepvriesvoer, meeste voer haalde ik bij www.voervoorvis.nl waar vooral de dierlijke tabletten favoriet waren maar ook spirulinagranulaat aten ze graag
Die combi wil ik ook gaan proberen. Ik neem aan dat jou corys het er goed op doen en gezond zijn?
En je geeft ze er dus verder niets bij?
 
Ben ik met je eens.

Die combi wil ik ook gaan proberen. Ik neem aan dat jou corys het er goed op doen en gezond zijn?
En je geeft ze er dus verder niets bij?
Ze hebben het er altijd goed op gedaan en kweekten ook als een malle (nu geen aquaria meer staan overigens maar dat is pas recentelijk gebeurd)
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Ik wil graag mijn splinternieuwe corydoras paleatus het beste voer geven, maar ik ben geen groot fan van levend voer.

Dan wil je ze het niet het beste voer geven , want dat is nog altijd levend en supervers .
Maar je hebt geluk want een cory is niet zo kieskeurig , die eten echt alles , gewoon veel afwisselen , dan krijgen ze alles wat ze nodig hebben wel binnen .
Dat zijn geen moeilijke vissen .
 
Ze zijn geevolueerd om detritus uit de bodem te grondelen dus lusten ze wel wat rijke uitwerpselen.
 
Ik wil graag mijn splinternieuwe corydoras paleatus het beste voer geven, maar ik ben geen groot fan van levend voer.

Dan wil je ze het niet het beste voer geven , want dat is nog altijd levend en supervers .
Maar je hebt geluk want een cory is niet zo kieskeurig , die eten echt alles , gewoon veel afwisselen , dan krijgen ze alles wat ze nodig hebben wel binnen .
Dat zijn geen moeilijke vissen .
Is het niet een beetje een ouderwets idee, om levend voer als het beste van het beste te zien? 🙃

Ik bedoel, tuurlijk, als je de keus hebt (de zin én de middelen hebt om het steeds te kopen of te kweken) dan is het een "no brainer" om je vissen levend voer te geven. Het is een boeiender manier van voeren, ook voor je vissen. En zeker bij jonge vissen is het nuttig omdat het de voederrespons goed activeert.

Maar maakt het qua voedingswaarde werkelijk veel verschil? De kwaliteit van diepvries zou in theorie niet minder moeten zijn (sterker nog, levend hebben wormen e.d. al even moeten interen op hun reserves), en droogvoer is tegenwoordig erg goed te noemen. Al is er nog steeds kwaliteitsverschil tussen merken, en kijk ik zelf best kritisch naar de ingrediëntenlijst. Het ene eiwit is bijv het andere niet en je moet zo min mogelijk opvulmiddelen hebben. Toch denk ik dat het een kunst is om vissen iets tekort te laten komen als ze hun hele leven uit een "doorsnee" potje droogvoer eten. Mits niet te lang na opening opgemaakt etc etc.

Tere" voelsprieten daar eten ze niet mee maar zoeken ze onvoldoende verteerde poep mee uit die ze opsmikkelen
Ze zijn geevolueerd om detritus uit de bodem te grondelen dus lusten ze wel wat rijke uitwerpselen.
Misschien een leuk idee voor een volgend voedselexperiment: je eigen uitwerpselen in de bak gooien? 😂😜 Wel na een voedselrijke maaltijd!
 
Smeerlap ben je, gek.
Ik zal je met je mede musketiers maar weer achter de negeerknop plaatsen.
 
Michael Jordan Lol GIF


Ik zal je met je mede musketiers maar weer achter de negeerknop plaatsen.
Nou nou, dus nu is de beurt aan mij. ;_; Het was leuk en gezellig zolang het duurde.
 
Ja toch kom maar hier naar bijlmer
 
Is het niet een beetje een ouderwets idee, om levend voer als het beste van het beste te zien? 🙃

Ik bedoel, tuurlijk, als je de keus hebt (de zin én de middelen hebt om het steeds te kopen of te kweken) dan is het een "no brainer" om je vissen levend voer te geven. Het is een boeiender manier van voeren, ook voor je vissen. En zeker bij jonge vissen is het nuttig omdat het de voederrespons goed activeert.

Maar maakt het qua voedingswaarde werkelijk veel verschil? De kwaliteit van diepvries zou in theorie niet minder moeten zijn (sterker nog, levend hebben wormen e.d. al even moeten interen op hun reserves), en droogvoer is tegenwoordig erg goed te noemen. Al is er nog steeds kwaliteitsverschil tussen merken, en kijk ik zelf best kritisch naar de ingrediëntenlijst. Het ene eiwit is bijv het andere niet en je moet zo min mogelijk opvulmiddelen hebben. Toch denk ik dat het een kunst is om vissen iets tekort te laten komen als ze hun hele leven uit een "doorsnee" potje droogvoer eten. Mits niet te lang na opening opgemaakt etc etc.



Misschien een leuk idee voor een volgend voedselexperiment: je eigen uitwerpselen in de bak gooien? 😂😜 Wel na een voedselrijke maaltijd!

Ik begrijp uw reactie heel goed hoor , maar de voedingswaarde van echt goed levend voer staat VER boven droogvoer , maar levend voer moet je niet kopen , dat moet je zelf kweken op voedingswaarde . En dat is voor de meeste een stap te ver . Kan ik heel goed inkomen , momenteel kweek ik ook niks , komt alles uit de diepvries en potje , zolang je vissen enige weerstand hebben is dat ook helemaal geen probleem .
Maar vissen opkweken op echt goed levend voer , man je moest eens weten hoe hard die groeien tov bv. net uitgekomen artemia nauplien van een paar uur (dat is factor 3 ofzo) , en bij artemia nauplien gaat het al snel hoor ...maar er bestaat ook een turbo versie , die later ook nooit ziek zullen worden (alle of je moet het echt te gek maken)
 
sera viformo, ook topvoer voor Corydoras
 

Terug
Bovenaan