beste plekken voor instroom/uitstroom


J

jejachmi

Guest
hallo
ik heb een nieuw aquarium sinds kort. daar zat een buitenfilter bij. alleen nu mijn vraag wat is nou de beste manier om je instroom/uitstroom neer te hangen?

dit is mijn bak.
457844_0_82_20140523_21.jpg

535317_0_82_20140523_21.jpg


zo heb ik de instroom/uitstroom
instroom
676793_0_82_20140523_21.jpg

uitstroom
534466_0_82_20140523_21.jpg


sorry voor onduidelijke foto mn note werkt niet mee en met de camera krijg ik verschrikkelijke fotos want kan de goeie stand niet vinden
 
Daar zijn meningen over verdeeld,maar bij 1 filter zeg ik links en rechts. Dus instroom aan de ene kant uitstroom aan de andere kant.
 
oke en hoe hoog moet ik de instroom en uitstroom hebben?? nu heb ik dat de stroming word van de rechterkant de linkerkant ingeblazen via het oppervlakte. en de instroom hangt net boven het grind en die is aan de linkerkant van de bak..
is dit dan goed??
ik kan ze niet helemaal rechts en links doen.. want er zitten gaten voor slangen enzo.. en die zitten ongeveer 10-15 cm van de kanten af
 
oke de plantenresten die wel op de bodem blijven liggen moet ik dan handmatig verwijderen?
 
Afzuigen,met een slang en plasticbuis eens per week. Kun je gelijk je water verversen.
 
jha oke..
isgoed bedankt... ben nu alleen nog even met de richting van de uitstroom aan het klieren.. want de planten groeien soms beetje scheef door de stroming..
 
Ik ben dus niet met mondeo eens. uit/instroom bij ellkaar aan rechter/linker kant. Je moet zo zien water draaid als waren in een ronde..Dus je moet het de kans geven de ronde aftemaken.

Nogmaals hier verschillen de mening over
 
Mijn persoonlijke mening is alles aan 1 kant, inlaat links, uitlaat links,...
Rechts mag ook!
 
Een 80cm bak met instroom en uitstroom aan dezelfde kant werkt bij ons met bij meerdere 80 en 60cm bakken (nu 4 stuks, maar het geldt net zo goed voor alle voorgaande configuraties die hier hebben gestaan) beter dan links het een en rechts het ander.
 
Hoe moet het water nou rondstromen,als alles op 1 kant zit?
Ja,met een uitstroom gaatjes buis.
Gaat eruit, en wordt gelijk weer opgezogen.

Heb zelf 2 uitblaaspunten,Zo naar de bodem.
1in stroom links en 1 uit in het midden,en 1 uit rechts.

Bij een 1 of 1.20 bak werkt dat niet,wat jullie willen.
 
Bertus zei:
Hoe moet het water nou rondstromen,als alles op 1 kant zit?

Gaat eruit, en wordt gelijk weer opgezogen.
Het draait hier gewoon netjes de bak rond.
Als het meteen wordt opgezogen is de uitstroom te zwak.
 
Met gaatjes buis dan zeker?

Ik hou het op mijn manier, spuit schuin de bak in ,maakt gelijk de bodem schoon.

Als de straal minder wordt,moet de instroom schoon gemaakt worden.
 
Klein bakje gaat dat nog wel.
Bij de 1.20 dan een golfslagbad.

Zag weer een splintertje, zoenvis.
 
Daarom zei ik al in 80 en 60cm.
Jejachmi heeft ook een kleiner bakje ;)
 
is 80 cm bakje de rechter is 60 cm en de linker is nano

pomp is 700 liter in het uur..
 
Ben ook voor alles in ��n hoek, dit zelfs als de bak 150cm lang is, is de potfilter zwaar genoeg dan zal hij zorgen dat de stroming tot tegen de andere kant komt, daarna komt hij spraalgewijs terug, op deze manier heb je geen of zeer weinig stilstaande plaatsen.

Is je bak langer dan 150cm dan zou ik opteren om op meerdere plaatsen de invoer neer te zetten.
 
Ik merk bij mij inderdaad ook dat al het vuil net onder de inlaat van het filter neervalt en zo dus niet opgezogen word. Heb mijn inlaat links en uitlaat rechts. Mijn aquarium is 120cm.
Leuk onderwerp dit :) ga bij de volgende filter onderhoud eens proberen wat er gebeurd als ik inderdaad alles links doe kijken of mijn aquarium bodem dan beter schoon blijft ipv dat alles nu in de linker hoek ligt :)
 
Nu ben ik dus wel benieuwd wat het beste is met 2 externe filters.

Wij zijn bezig met een groter aquarium voor onze goudvissen. Momenteel hebben we 1 JBL cristal profi e1501 op onze Juwel Rio 240.
Ons nieuwe aquarium wordt tussen de 200 en 250 cm lang (ligt eraan wat het best past in de woonkamer), 50 cm diep en 60 cm hoog. De JBL zetten we hierop + nog eenzelfde of een eheim filter.
Hierin komt voorlopig alleen het huidige visbestand: 3 goudvissen en 8 zebra danio's. Uitbreiding hiervan komt later wel als we dat willen.

Maar dan zitten we dus met 2 filters aan 2x invoer en 2x uitvoer. Wat zou dan voor dit aquarium het beste zijn om deze punten te bevestigen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

M-
 
Om hetzelfde effect te krijgen als waar we het hierboven over hadden kun je het al volgt doen:
- aanzuig filter 1: rechter hoek
- uitstroom filter 1: rechter hoek, langs achterwand naar links
- aanzuig filter 2: linker hoek
- uitstroom filter 1: linker hoek, langs zijwand naar voren

Schematisch de uitstromen:

U2 < < < < < < < < < < < < < < < < < < < < < U1
V
V
V
V
V
V
 
Aanzuig aan beide zijden.
Dan de uitstroom in het midden naar eigen instroom toe. li. en rechts.

Is gewoon kijken hoe het gaat.
 

Terug
Bovenaan