Beste plek voor diffusor (en skimmer) met een spraybar?


ray_05

Active member
Lid geworden
5 januari 2015
Berichten
39
Hallo, ik heb altijd een inline diffusor gehad en twee keer lekkage (waar het inline diffusor is gekoppeld aan outflow slang), ook 2 keer kapot magneetventiel (heb nu een youtube video gevonden hoe het schoon te maken -- misch dat is het probleem). Nu, wil ik een diffusor proberen, dan kan ik een UVC unit verbinden aan de filter en het hele CO2 systeem is dan apart. Ruimte onder een juwel 180 is niet zoveel en dit is het enige oplossing dat ik kan denken (filter in kast ruimte 1, UVC en stopcontacten in kast ruimte 2 en CO2 systeem in ruimte 3). Waar kan ik best het diffusor plaatsen als er een spray bar is? Ook het skimmer. Het spray bar is bijna de hele lengte van het rio 180, gemaakt uit 3 gekoppeld outflow pipes van oase. Is een oplossing om de stroom uit de filter "zachter" te maken. Het draait op max. Advies, tips? Alvast bedankt.

Bak: rio 180 led
filter: oase 600 canister met 850 filter kop
Eheim skimmer
CO2 - simpel/geen dual stage regulator
plant bestand: vallisneria natans (nog heel langzaam aan het groeien), trident on stenen, amazone kikkerbeet en fluitans (ik ben van plan om meer planten te hebben maar wil eerste een oplossing vinden voor zweefgalg probleem; heb alle stenen voorlopig uit de bak gehald)
vissen: 8 corydoras sterbai, 4 kuhlis, 5 vuurneons, 6 diamant tetras, 4 dwerg algeters
Oase cleartronic 11w (nog niet gekoppeld aan filter)
root tabs, filterzand (lijkt mij eigenlijk niet genoeg voor vallisneria)


water waarde: (Colombo test kit, sommige "rood" values hebt ik nogmaals snel geschekt met proscan)
NO2 = 0 (Colombo)
NO3 = volgens colombo test minder dan 10 mg; volgens proscan: minder dan 18 mg
PH = 7.2 (en met proscan: 7.5)
NH3 =/NH4 = 0
KH = 5 (Colombo), 4.5 (Proscan)
GH = 5 en 8 (Colombo). Vreemd reading: Volgens kit eerste drop GH test fluid moet het water rood worden: Het duurt een paar druppels voordat het wordt rood, dan verder nog meer druppels voordat het groen wordt.
 
Een diffuser zet je onder de een spraybar dus gewoon tegen de achterwand. Een skimmer ergens in de buurt van de aanzuiging aangezien de stroming in die richting getrokken wordt als het goed is. Zomaar een vraag; maak jij, of probeer je een magneetventiel schoon te maken? Hoe doe je dat en waarom? Daar komt helemaal geen vervuiling want er gaat alleen CO2 gas door.
 
Er is timer, maar de CO2 blijft aan (bubbles blijven doorgaan in het bubble counter). Ik zag dan dit video.
 
Oh en bedankt voor advies! Ik heb voorlopig NOG een nieuw magneetventiel gekocht (in het geval dat ik krijg een DIY fail), maar ik lees ergens ook dat als het niet een dual stage regulator is, heb je meestal dit soort probleem.
 
Kies ook voor aparte onderdelen! Combinaties, hier drukmeters met daaraan een magneetventiel een een bellenteller, zijn nodeloos duur en ingewikkeld wat ook weer tot dit soort problemen kan leiden. Met een apart deel voor al deze zaken kan je er voor zorgdragen dat je met een terugslagventiel zorgt dat er geen vocht in je magneetventiel komt wat het ding schoon én dicht houdt wanneer nodig. Wanneer er dan toch zo nodig een apart deel vervangen moet worden is dit eenvoudiger én goedkoper. Combinaties zijn bedacht en een extra verdienste voor de producent.
 

Terug
Bovenaan