De leidse glibber

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2020
Berichten
148
Leeftijd
27
Beste Aquarianen,

Na een verhuizing zit ik thuis met een lege Rio180. Ik wil hier graag een schildpadbak voor 1 muskusschilpad van maken, dus ga ik het interne juwelfilter verwijderen en ben ik op zoek naar een betaalbaar extern filter.
De waterlaag zal ongeveer op 20 - 30cm komen te staan, wat betekent dat ik max. 120L moet filteren.
Ik heb nog geen ervaring met externe filters, maar heb al wel veel onderzoek gedaan.
Aangezien ik niet zo veel af weet van de techniek van externe filters, wil ik graag een nieuwe aanschaffen in plaats van een tweedehands via marktplaats (om eventuele latere gebreken te voorkomen).

Mijn budget ligt ongeveer op 50 tot 70 euro, en ik heb mijn oog laten vallen op de volgende filters:

- Eden 511 600L/H
- Eheim Classic 2211
- Eheim Classic 2213 - 250
- Hydor Prime 10
- Oase Filtosmart 200

Het zou fijn zijn als mensen hun tips en ervaringen over bovenstaande filters kunnen delen, ook nieuwe opties hoor ik graag!

Alvast bedankt en een fijn weekend toegewenst!

Groet,
De Leidse Glibber
 
Met een schildpad zou ik een zo groot mogelijke nemen qua filterinhoud, ik denk dat je dan op de Eheim2213 uit komt. Sowieso is dat de upgrade vanaf een 2211 dubbel en dwars waard, geringe extra eenmalige kosten maar nooit gedoe met 2 verschillende maten slangen en 3x zoveel filterinhoud tov de 2211.
 
Je budget is beperkt dus ik zou eens op MP kijken.
 
Kijk ook eens op sites als marktplaats. Staan goede filters ook wel voor minder geld, omdat het tweedehands is. Met een goed filter doe je hier zeker geen miskoop aan
 
Ja ik weet dus niet zo veel van de techniek van de externe filters, en zie op marktplaats toch voornamelijk filters waarbij ringen vervangen moeten worden, de kleppen niet goed sluiten, uitgedroogde slangen etc.
Vandaar dat ik eigenlijk liever een nieuw filter koop, ook in verband met productgarantie.

Ik snap dat je op marktplaats betere en grotere filters kan kopen voor het bedrag dat ik heb, maar aangezien ik slechts 1 muskusschildpad ga houden in max. 120L moet ik toch ook wel voor ongeveer €70,- een goed nieuw filter kunnen kopen?
Ik weet dat voor filters geldt; groter en meer filtercapaciteit is beter. Maar voor €70,- koop ik liever een gloednieuw filter die voldoet voor mijn bak, dan voor €70,- een tweedehands filter met meer capaciteit (terwijl dit niet perse nodig is). Ik ben ook niet van plan op te schalen naar een groter aquarium in de toekomst.

Maar los van marktplaats of nieuw aanschaffen; voldoen bovenstaande filters (Eheim Classic 2213 - 250, Hydor Prime 10, Oase Filtosmart 200, Eden 511 - 600L) voor mijn beschreven bak? En welke heeft dan jullie voorkeur en waarom? Is het ene merk stiller, robuuster, minder onderhoud etc.?

Alvast bedankt!
 
Het gaat niet zozeer om je aantal liters; maar om de hoeveelheid zooi die je moet filteren - en laat een schildpad daar nou net veel van produceren. Daarom wil je zoveel mogelijk filtercapaciteit. De meeste filtermedia kun je kwijt in die 2213; vrij stil, robuust en heeft z'n kwaliteit door de jaren heen bewezen. Oase is ook een prima merk en de fabrikant van Eden. Hydor is voor zover ik weet niet slecht, maar minder bekend dan Eheim/Oase.
Tweedehands filters zijn over het algemeen prima hoor; een ringetje vervangen is niet moeilijk. Je bespaart er een hoop geld mee; zelfs met de kosten voor een vervangend ringetje of whatever meegerekend. Als je liever gaat voor nieuw, en ik snap het gevoel van veiligheid, dan zou ik voor die 2213 gaan.
 
Wil je Duitse degelijkheid koop eheim of jbl.
Fluval wordt ook veel gebruikt.

Wil je herrie ga voor oase of een ander budget merk.

Het zijn allemaal plastic containers die allemaal ongeveer gelijk werken. Hoe goed het filter werkt ligt aan wat je er in stopt in de regel is alles wat mee komt met het filter zooi.

Hoeveel herrie de pomp maakt, hoe degelijk het is gebouwd en hoe handig het is ingedeeld en of je een pompje hebt om het filter te starten en hoe makkelijk je je slakken los kan halen bepalen het merk en prijskaartje...
 
Hartstikke bedankt voor de tips allemaal, het helpt goed in het afwegen van mijn keuze.
Ik ga jullie adviezen meenemen en ik denk dan toch een Eheim 2213 aanschaffen!
 
Op de website van michielse staan degelijke buitenfilters voor 65 euro die zijn prima
 
Wil je Duitse degelijkheid koop eheim of jbl.
Fluval wordt ook veel gebruikt.

Wil je herrie ga voor oase of een ander budget merk.

Het zijn allemaal plastic containers die allemaal ongeveer gelijk werken. Hoe goed het filter werkt ligt aan wat je er in stopt in de regel is alles wat mee komt met het filter zooi.

Hoeveel herrie de pomp maakt, hoe degelijk het is gebouwd en hoe handig het is ingedeeld en of je een pompje hebt om het filter te starten en hoe makkelijk je je slakken los kan halen bepalen het merk en prijskaartje...
is oase zo slecht dan?
 
Absoluut niet; maar wel duurder dan de rest verhoudingsgewijs.
 
Precies binnen budget en voor het aantal opgegeven liters



Persoonlijk zou ik een grotere nemen.
De 702 is maar een tientje duurder

 
Op de website van michielse staan degelijke buitenfilters voor 65 euro die zijn prima
Als je altijd een brom wil horen, ja dan kun je zo'n filter kopen, maar weggegooid geld vind ik het want het is gewoon Chinese meuk van b-kwaliteit (soort van trabant onder de filters)
 
Nou ik heb iemand die zo.n filter heb staat nu aantal jaren en maakt geen geluid hoor
 
Mijn Biomaster 600 hoor je wel een beetje maar gebruiksgemak is koning: dat prefilter verwijder je binnen drie seconden en het filter zelf hoeft maar eens per jaar uit elkaar.
 
de kwaliteit van sun sun (al dan niet verkocht onder een andere naam) is inconsequent, sommige zijn er jarenlang tevreden mee, anderen vinden het een ratelbox vanaf dag 1.

schildpadden hebben een serieus filter nodig , zeker naarmate ze groter worden. Ik snap dat budgetten niet oneindig zijn maar toch, nu een nieuw filter kopen en na een jaar moeten upgraden om je schildpad is gegroeid en meer vervuild is ook niet erg economisch.

De Eheim 2213/250 zijn sterke filters en uit jouw rijtje denk ik de beste keus. maar op termijn echt wel te klein. oase maakt goede filters misschien wel beter dan eheim tegenwoordig, maar de filtosmarts zijn klein.

de aquael ultramax 1000 zou ik wel aandurven raden, stille pomp van 1000l/u , past 5,7 liter filtermatieraal in (totale inhoud 11 liter) en met een gemakkelijk schoon te maken voorfilter. voor pak en beet 130 euro is dat best veel filter voor je geld. (kwa specificaties vergelijkbare oase biomaster 350 is bijv 50 euro duurder)
 
Een goeie filter voor een schildpad met een beperkt budget.
Als je plaats boven het aquarium hebt zou ik een zelfbouw filter maken (uit een bloembak oid.)
kost je, op het pompje na geen 20€ en je maakt hem zo groot of je zelf wil. (alleszins veel groter dan gelijk welke potfilter)

En je kan er nog plantjes in kweken.
 

 
Bedankt voor alle reacties allemaal!

Inmiddels heb ik een tweedehands Eheim 250 Classic 2213 kunnen overnemen voor €15,- dus ik ga hier mee beginnen. Misschien dat ik na verloop van tijd inderdaad overstap op een groter filter.
Nu had ik nog wel wat vragen over de Eheim 250:
- Welk filtermateriaal raden jullie aan, en ik welke volgorde?
- De slangen en de instroom- en uitstroom buizen zijn erg vies en niet meer in hele goede staat, dus ik wil deze opnieuw aanschaffen. Mijn uitstroombuis is denk ik ook te klein, als ik hem over de rand heen hang komt hij tot ongeveer 20-25cm boven de boven. Echter wil ik een muskusschildpad nemen, en komt mijn waterniveau (zeker in het begin) slechts tot 20cm en dan zou dit niet toereikend zijn.
Heb je hier verschillende lengtes/maten voor?

Ik ben misschien van plan filtermatten en een nieuwe slangen/buizenset via aliexpress te kopen, wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Met vriendelijke groet,
De Leidse Glibber
 
Bedankt voor alle reacties allemaal!

Inmiddels heb ik een tweedehands Eheim 250 Classic 2213 kunnen overnemen voor €15,- dus ik ga hier mee beginnen. Misschien dat ik na verloop van tijd inderdaad overstap op een groter filter.
Nu had ik nog wel wat vragen over de Eheim 250:
- Welk filtermateriaal raden jullie aan, en ik welke volgorde?
- De slangen en de instroom- en uitstroom buizen zijn erg vies en niet meer in hele goede staat, dus ik wil deze opnieuw aanschaffen. Mijn uitstroombuis is denk ik ook te klein, als ik hem over de rand heen hang komt hij tot ongeveer 20-25cm boven de boven. Echter wil ik een muskusschildpad nemen, en komt mijn waterniveau (zeker in het begin) slechts tot 20cm en dan zou dit niet toereikend zijn.
Heb je hier verschillende lengtes/maten voor?

Ik ben misschien van plan filtermatten en een nieuwe slangen/buizenset via aliexpress te kopen, wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Met vriendelijke groet,
De Leidse Glibber
Als je je filter snel in gebruik wil nemen; zou ik zeker nie via Ali bestellen. Bovendien zijn die dingen in Nederland niet zo duur dat je er veel op vooruitgaat door het in China te kopen.

Je kunt gewoon die grote vierkante filtermatten kopen en daar ronde stukken uit knippen voor die Eheim. Koop desnoods 1x een echte van Eheim en je kunt cirkels trekken zodat je altijd de juiste grootte knipt. Persoonlijk heb ik grove spons, seachem matrix en filterwatten erin (van onder naar boven gezien).

Als je je uitstroom lager wilt hebben hangen, zou ik extra slang en een ruimebochtstuk kopen, dan kun je een spraybar bijvoorbeeld heel makkelijk lager hangen.
 
Hartelijk dank voor de snelle reactie!

Ik bedoelde eigenlijk instroombuis, maar ik neem aan dat daar hetzelfde voor geldt?
Daarnaast ga ik vandaag dan denk ik langs de LFS en hier filtermateriaal halen. Ik zit nog te twijfelen tussen Seachem Purigen, Seachem Matrix, Eheim Substrat Pro en Siporax. Wat is hier het verschil tussen, en heeft men hier voorkeuren?

Mocht ik een van de bovenstaande filtermiddelen halen, hoeveel ml/L heb ik hier dan van nodig? En moet ik hiervoor filterzakken aanschaffen?

Alvast bedankt!
 
Hartelijk dank voor de snelle reactie!

Ik bedoelde eigenlijk instroombuis, maar ik neem aan dat daar hetzelfde voor geldt?
Daarnaast ga ik vandaag dan denk ik langs de LFS en hier filtermateriaal halen. Ik zit nog te twijfelen tussen Seachem Purigen, Seachem Matrix, Eheim Substrat Pro en Siporax. Wat is hier het verschil tussen, en heeft men hier voorkeuren?

Mocht ik een van de bovenstaande filtermiddelen halen, hoeveel ml/L heb ik hier dan van nodig? En moet ik hiervoor filterzakken aanschaffen?

Alvast bedankt!
Instroom hetzelfde; ik zou het deel waar de aanzuigsleufjes zitten dan afzagen en dan stuk slang ertussen, zodat je bovenin wel gewoon de bocht kunt blijven gebruiken.
Purigen doet iets anders dan Matrix maar kun je zeker naast elkaar gebruiken; zakje purigen is zat. Met afdoende spons heb je genoeg aan 1 of 1,5 kilo Matrix. Substrat Pro en Siporax werken vergelijkbaar als Matrix; maar naar ik mij heb laten vertellen heeft Matrix een groter oppervlak en dus zou het in theorie beter moeten filteren. Of je daar in de praktijk veel van merkt, heb ik niet getest.
Filterzakken zijn handig maar niet noodzakelijk.
 
Zonder helemaal in te gaan op filtratie (valt genoeg over te lezen) is bouw je je filter op in de volgende volgorde. (water stroom). In een pot filter ga je vaak van onder naar boven door je filter heen.

Eerst mechanisch (filtermatten, filterwatten of fleeze) grof naar fijn. Sommigen beginnen (in een voorfilter) met fijn in een makkelijk te vervangen filtermateriaal zoals watten of fleeze zodat de matten niet zo makkelijk verstoppen, maar in principe ga je van grof naar fijn.

Daarna ga je naar biologisch dus waar je bacteriën leven. Die leven ook in je filter matten, maar dit zijn filtermateriaal en met veel oppervlak. Veel gebruikt is siporax of biohome of bioballen. Hoeveel je nodig hebt is afhankelijk van medium.

Daarna kun je nog voor chemisch gaan. Deze stap wordt vaak achterwegen gelaten ten gunste van meer biologisch materiaal. Maar hierin vallen de koolfilters en purigen en allerhande fosfaat / nitraat binders ect. Dit doe je vooral om water nog helderder te krijgen of bijvoorbeeld nitraat / fosfaat te binden.


Wijzelf gebruiken voor onze vis bakken en combinatie van filtermatten, fleeze en siporax.
 
Laatst bewerkt:


Deze man vult hem aardig. (even door zijn biohome aandelen praatje heen kijken). Overal waar hij biohome zegt kun je ieder willekeurig biologisch filtermateriaal gebruiken.
 

Terug
Bovenaan