Bestandje voor Terrasvijver?


C

Coulibaly

Guest
Ik heb 4 weken geleden een kleine terrasvijver gekocht van 350 liter.

Die is nog in opstart, voorlopig is het nitriet en nitraatgehalte nog te hoog en komt er nog geen vis in.

Wanneer de waterwaardes het toelaten dan zou ik er 3 paradijsvissen in willen zetten, welke begin september terug naar het aquarium mogen.

Toch zou ik er nog iets willen bijzetten. De voorwaarden:

* Moet het kunnen vinden met de paradijsvissen
* Moet de planten met gerust laten
* Niet te grote vissen, het is maar een terrasvijver van 350 liter
* Graag vissen die winterhard zijn en dus permanent het vijvertje mogen bewonen.

Ik had al gedacht aan Chinese Danio's, maar misschien zijn er andere mensen die ook leuke suggesties hebben?
 
Hoe diep is die bak dan dat je ze wil laten overwinteren?
En welke paradijsvis word het?, denk de opercularis meestal als iemand zegt paradijsvis.

Paradijsvissen willen liever wat rustiger vissen naast zich zou dus danios doen in zon vijvertje
 
MauriceB zei:
Hoe diep is die bak dan dat je ze wil laten overwinteren?
En welke paradijsvis word het?, denk de opercularis meestal als iemand zegt paradijsvis.

Paradijsvissen willen liever wat rustiger vissen naast zich zou dus danios doen in zon vijvertje

Die bak is ongeveer 45 cm hoog.

Die zit wel niet in de grond en is voorzien van een houten frame. Hij staat tegen de achtergevel aan van ons huis.

Ook is er een filter/fontein aanwezig. Ik ga ook nog een luchtpompje installeren, om de visjes extra zuurstof te geven op hete dagen en het water ijsvrij te houden in de winter.

De paradijsvissen zijn de Macropodus opercularis. De Vietnamese versie. Maar in september mogen ze terug naar het aquarium.
 
45cm is niet diep genoeg. Bij een strenge winter zullen de vissen het allicht h��l moeilijk krijgen.

Je zou er eventueel een verwarmingselementje kunnen inplaatsen van bv 300Watt of de vissen tijdens het vriezen in een kuip of aquarium ergens in een vorstvrije ruimte plaatsen.
 
Herbstnebel zei:
45cm is niet diep genoeg. Bij een strenge winter zullen de vissen het allicht h��l moeilijk krijgen.

Je zou er eventueel een verwarmingselementje kunnen inplaatsen van bv 300Watt of de vissen tijdens het vriezen in een kuip of aquarium ergens in een vorstvrije ruimte plaatsen.

Bij een heel strenge winter kan ik de paar Danio's wel kwijt in ��n van mijn aquaria.

Ik veronderstel dat ze een winter zoals afgelopen winter wel outdoor op een verantwoorde manier zouden overleven?
 
Ander nadeel is de temperatuur verschillen als er even zon opstaat word het sn erg warm.
Dat vinden de paradijsvissen prima maardanios niet.
Doe erdan rijstvisjes bij.
 
Ik heb het idee dat de danio's de temperaturen van a 25 graden juist wel lekker vonden en geloof dat ze warmer ook wel goed kurnen hebben. Ze zoeken vanzelf koelere plekjes op.
 
MauriceB zei:
Ander nadeel is de temperatuur verschillen als er even zon opstaat word het sn erg warm.
Dat vinden de paradijsvissen prima maardanios niet.
Doe erdan rijstvisjes bij.

Wat zijn rijstvisjes? Wetenschappelijke naam...
 
Oryzias latipes japans rijstvisje, ook winterhard

Als je chinese danios te warm houd worden ze hyper en gaan ze veel minder lang mee.
Ook komen ze dan nooit mooi op kleur
 
Ok�, zo'n soort...
Ik zou zebradanio's nemen of idd die rijstvissen dan... Kunnen wat beter tegen warmere temperaturen, en 's winters zou ik alle vissen naar binnen doen i.v.m. diepte
 
MauriceB zei:
Oryzias latipes japans rijstvisje, ook winterhard

Als je chinese danios te warm houd worden ze hyper en gaan ze veel minder lang mee.
Ook komen ze dan nooit mooi op kleur

Da's inderdaad een leuke suggestie. Deze rakkers hebben de eer gehad om al eerste vis in de ruimte voor nageslacht te zorgen. Die mochten meevliegen met de Space Shuttle begin jaren 90.

Maar...kweekt dat niet als konijnen? :)

Of gaan de Paradijs vissen er voldoende decimeren, als ze dit al doen uiteraard?
 
hillegina zei:
Ok�, zo'n soort...
Ik zou zebradanio's nemen of idd die rijstvissen dan... Kunnen wat beter tegen warmere temperaturen, en 's winters zou ik alle vissen naar binnen doen i.v.m. diepte

Het vijvertje staan in een hoek tegen de gevel aan. Dus de wind kan er niet aan alle kanten aan.

Ook zou ik de bak eventueel wel kunnen verwarmen tijdens extreem koude nachten of dagen. Misschien kan ik ook in september / oktober tussen de kuip en het houten frame wat isolatiemateriaal aanbrengen?

Maar binnenhalen kan wel hoor. Tenzij een bepaalde soort heeft liggen kweken als gek natuurlijk. :) Nu ja, de LFS zal dan de overschot wel willen ontvangen.

De paradijsvissen gaan sowieso in september terug het aquarium in.
 
paradijsvissen zwemmen dan in hun voer:)

die houden de visjes wel in toom jogen hoef je dan niet te verwachten.
als je ze toch binnenhaalt waarom dan niet de macropodus erythropterus wauw dies zo mooi en minder agressief als de gewone.
 
MauriceB zei:
paradijsvissen zwemmen dan in hun voer:)

die houden de visjes wel in toom jogen hoef je dan niet te verwachten.
als je ze toch binnenhaalt waarom dan niet de macropodus erythropterus wauw dies zo mooi en minder agressief als de gewone.

Ah omdat ik de Macropodus opercularis al heb. Die zitten nu in een aquarium en ik wil die jongens de frisse buitenlucht gunnen.

Ook verwacht ik dat ze nog mooier op kleur zullen komen, niet dat ik klaag nu, maar alles kan beter.

Het zijn inderdaad geen schatjes. Gelukkig zijn ze zelden agressief naar andere vissen toe. Maar onder elkaar durven ze wel eens duchtig te keer gaan. Ik heb ��n mannetje en 2 vrouwen. Nu ja, het zijn ijzersterke vissen en kunnen blijkbaar wel wat hebben. Heb ze nu toch al een tijdje.

Mochten ze ooit het tijdelijke met het eeuwige ruilen dan wil ik Macropodus spechtii (vroeger ook bekend onder de naam Macropodus concolor). Ze zijn moeilijk te vinden, maar het zal me wel lukken. Dat vind ik echt nu eens prachtbeesten.

De spechtii lijkt wel op de erythropterus, maar de eerste is iets minder op kleur, maar wel een stuk vreedzamer.
 
Heb zelf de erythropterus gehad niks agressief aan.
Heb mijne toen bij veldbuis enschede gehaald
 
Ondertussen is het vijvertje opgestart en zitten de paradijsvissen erin.

Die stellen het goed. Blijkbaar is hun instinct nog intact. Ga je over het vijvertje hangen dan zijn ze weg. :)

Ik ga later er nog wat Danio's inzetten en heb bij toeval een wow visje ontdekt:

Notropis chrosomus ook wel bekend onder de naam Rainbow shiner of Regenboogwinde.

Die kan wel goed tegen de koude, heb verschillende verhalen gelezen van mensen die hem in de winter gewoon in hun vijvertje houden.

En het is een mooi gekleurde vis, heeft bijna een tropische look.
 
C�dric Vleminckx zei:
Super!

Komt er binnenkort een foto? ;)

Zeker. Maar het is maar een eenvoudige terrasvijver hoor.

Houten frame, kuipje erin, geplastificeerde rooster er op, wat planten erin en er rond en klaar. :)

Van de vissen zelf ga je niet veel zien, vrees ik.
 
Haha nee leuk inderdaad zo'n vijver, maar vissen zie je niet :p.

Maar wetende dat er vissen zwemmen is al voldoende leuk.
 
In verband met het rijstvisje....
Je leest overal dat ze min. 20� nodig hebben. Is dat dan interessant om ze buiten te houden?
 
Coulibaly zei:
C�dric Vleminckx zei:
Super!

Komt er binnenkort een foto? ;)

Zeker. Maar het is maar een eenvoudige terrasvijver hoor.

Houten frame, kuipje erin, geplastificeerde rooster er op, wat planten erin en er rond en klaar. :)

Van de vissen zelf ga je niet veel zien, vrees ik.

Altijd leuk om eens te zien ;)
 
Coulibaly zei:
O... en heb bij toeval een wow visje ontdekt:

Notropis chrosomus ook wel bekend onder de naam Rainbow shiner of Regenboogwinde.

Die kan wel goed tegen de koude, heb verschillende verhalen gelezen van mensen die hem in de winter gewoon in hun vijvertje houden.

En het is een mooi gekleurde vis, heeft bijna een tropische look.

Erg leuke vissen, maar wel wat te druk denk ik voor in een vijver van 350l bij paradijsvissen.


chris10 zei:
In verband met het rijstvisje....
Je leest overal dat ze min. 20� nodig hebben. Is dat dan interessant om ze buiten te houden?

Ik denk dat je het verkeerde rijstvisje zoekt (moet de Oryzias latipes zijn) of op de verkeerde websites kijkt...

Ik heb ooit wel eens gehoord dat de O. woworae ook winterhard zou zijn, maar ik heb geen idee of dat klopt.
 
Ik zou de notropis in een 350 liter ook niet bij paradijsvissen zetten zijn ze te druk voor
 
Mja, ze zitten er al in. Ze zijn idd. wel druk-druk. Maar niet heel de tijd. Bovendien zijn ze vooral actief op de bodem en in het midden. Terwijl de Paradijsvissen meer de bovenkant opzoeken.

Voor de shiners erin zaten, zag ik mijn Paradijsvissen amper. Ze zaten vooral onderaan, wat m.i. onnatuurlijk is. Dit deden ze in het aquarium zelden.

Ik vermoed dat de shiners ze gewoon naar boven hebben 'gedrukt'.

Voorlopig gaat het goed. Ik hou het wel in de gaten. En ach in september mogen de Paradijsvissen al terug naar binnen.

Het vijvertje bevat nogal veel planten, alsook drijfplanten. Schuilplaatsen zat dus.

De Rainbow shiners vallen overigens h��l goed mee. Zeer mooie vis, kan ik iedereen aanbevelen. Vooral de mannetjes zijn prachtig.

Wel opletten dat je Type 1 vast hebt en niet Type 2. De eerste kan een stuk beter tegen de koude.

De Danio's ga ik er niet meer bij nemen. Zoals het nu is, vind ik het wel goed.
 
Ik vraag me af of dat nog wel bestaat type 1 of 2 meende dat dit achterhaald was.
Mijn shiners zitten altijd bovenin en in het midden.
Neem een bakje grind en een klein pompje en je weet niet wat je ziet
 
MauriceB zei:
Ik vraag me af of dat nog wel bestaat type 1 of 2 meende dat dit achterhaald was.
Mijn shiners zitten altijd bovenin en in het midden.
Neem een bakje grind en een klein pompje en je weet niet wat je ziet

Die van mij komen niet veel bovenaan. Ze doen het wel, maar weinig. En als ze het doen, is het om iets te eten.

Ze zwemmen onderaan en in het midden goed rond. Tof visje, echt.

Alles gaat voorlopig goed. Ik zat wel met een hoge pH, maar die is de afgelopen week terug gedaald. Zal wel door de regen komen, veronderstel ik.

Ik vind de Paradijsvissen rustiger dan in het aquarium. Ze jagen wel achter elkaar, maar minder dan binnen. Ze laten de shiners met rust et vice versa.

Ik heb de indruk dat de Paradijsvissen wel donkerder en voller op kleur aan 't komen zijn.

Maurice, wat zou een goede ververs frequentie zijn voor een vijver van 350 liter?

Ik veronderstel dat ik deze minder mag verversen dan een aquarium?

Bij de opstart had ik redelijk wat draadalg. Die verdween, maar komt met momenten terug. Ik gebruik geen producten om ze weg te krijgen, maar schep ze er met de hand uit.

Toch maar eens een product gebruiken? En wat kan de oorzaak zijn van die draadalg? De vijver is voor zo'n kleintje aardig beplant en er zit weinig vis in.
 

Terug
Bovenaan