Bestand rond Desmocaris trispinosa


Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,269
Locatie
Eelde
Na het lekraken van mijn west-Afrika bakje en de ontdekking dat nakweek van mijn Desmocaris trispinosa (DT) in dat bestand niet overleefde heb ik besloten het west-Afrika thema op te splitsen in een mini-bak ontworpen rond de DT en een maxi bak gefocussed op grote vissen uit die regio.

De vraag hier is welk west-Afrika bestand ik in een 60cm rond de DT zou kunnen bouwen, waarin de nakweek zich goed kan ontwikkelen. De DT komen voor in het grootste deel van west en centraal Afrika in neutraal tot licht-zuur water met een niet te hoge hardheid.

Ik vond zelf de volgende opties:
Barboides gracilis (max 18mm, 21-26 graden)
Barbus hulstaerti (30-35mm, aan de grote kant, 17-24 graden)
Ladigesia roloffi (25-31mm, 20-26 graden)
Poropanchax normani (40mm, te groot?, 22-26 graden, killi => kweken!)

Wat vinden jullie hiervan? Welke andere opties zouden er zijn?
 
Een Neolebias soort?
 
Zijn die ook niet wat aan grote kant? Ik heb de kleinste 2 die ik kon vinden toegevoegd aan de lijst:
Barboides gracilis (max 18mm, 21-26 graden)
Barbus hulstaerti (30-35mm, aan de grote kant, 17-24 graden)
Ladigesia roloffi (25-31mm, 20-26 graden)
Neolebias ansorgii (35mm, 24-28 graden, lage pH (5-6))
Neolebias trilineatus (35mm, 23-26 graden)
Poropanchax normani (40mm, te groot?, 22-26 graden, killi => kweken!)

Wat vinden jullie hiervan? Welke andere opties zouden er zijn?
 
Peter74 zei:
Ladigesia roloffi (25-31mm, 20-26 graden)
Poropanchax normani (40mm, te groot?, 22-26 graden, killi => kweken!)
Wij hebben L. roloffi zwemmen en die zijn niet noemenswaardig kleiner dan P. normani.

Wat 'veiligheid' voor je garnalen betreft geldt natuurlijk hoe kleiner (het bekje) hoe beter.
 
Mascha&Ivo zei:
Peter74 zei:
Ladigesia roloffi (25-31mm, 20-26 graden)
Poropanchax normani (40mm, te groot?, 22-26 graden, killi => kweken!)
Wij hebben L. roloffi zwemmen en die zijn niet noemenswaardig kleiner dan P. normani.

Ik vind de L. roloffi tevens de mooiste uit het rijtje. Zou je die (in een schooltje van ~10) met de zweefgarnalen vertrouwen? Volgens mij ben jij de enige hier die ervaring met beide heeft :)
 
We hebben ze niet bij elkaar zitten nu. Een groot bekje heeft de roloffi niet. Blijkt wel best een gevoelig visje (voor wat weten we nog niet helaas).
 
Hmm.... Van het weekend had ik ineens een helder moment..... Ik vond de aanzuigkorf van mijn JBL401e terug met netje eromheen en realiseerde me ineens dat er mogelijk een andere verklaring voor het verdwijnen van de jongen is .... :-( Het netje was adequaat voor de visjes, maar met gaatjes van ~2 mm (3 mm als je ze oprekt) liet het voldoende ruimte om onveilig te zijn voor garnalen......


Ik twijfel heel erg nu. Pol_de_gezzmol zijn kolonie groeit gewoon snel met ringbandsnoekjes, australes en zelfs dwergklauwkikkertjes erbij. Misschien lag het bij mij toch gewoon alleen aan de pomp. Ik neig er nu toch naar de helft van de garnalen (zijn er inmiddels omgeveer 40) te combineren met het oude visbestand. Dan houdt ik de andere helft gewoon veilig in een speciaalbakje achter de hand.

Mascha/Ivo: Welke vissen hebben jullie erbij gehad? Als ik het me goed herinner hadden jullie ook een goede stabiele populatie toch?
 
Ringbandsnoekjes, Aphyosemion marginatum, dwergklauwkikkertjes.
 
De Aphyosemion marginatum is wel net iets kleiner dan de Aphyosemion australe, dus ik heb alleen de positieve ervaring van pol......

Toch denk ik dat ik de 80cm met een veilig filter ga uirusten en dan klaarmaken voor het oude bestand.....
 
Mij lijkt ook het beste om die jonge Garnaaltjes optekweken in een apart bakje, en daarna als ze groot genoeg zijn bij je vissen uitzetten.
Ze groeien hard hoor en heb ze ook vanaf zo'n 1 cm bij de killi's gehad die je opnoemt.
Zorg wel voor voldoende voedsel/algjes met zoveel garnalen in je bak.. ;_
 
Ik heb de indruk dat ze plantaardig voedsel niet aanraken. Beukenblad raken ze bijvoorveeld niet aan, terwijl de vuurtjes en citroentjes die tot op de nerf leegschrapen. Ik heb ook ergens gevonden dat ze graag eiwitrijker eten dan de meeste andere garnalen.
Ik voer ze dus tegenwoordig bij met Colombo granulaat wat ik de vissen ook geef en daar zijn ze gek op.
 
panchax zei:
Mij lijkt ook het beste om die jonge Garnaaltjes optekweken in een apart bakje, en daarna als ze groot genoeg zijn bij je vissen uitzetten.

Ze gaan naar een 60cm bakje zonder vissen. De 80cm wordt de gezelschapsbak waar ik eerst alleen grotere dieren uitzet in een WA-bestand. Startpunt voor dat bestand zijn de vissen die ik al heb:

Desmocaris trispinosa
3x Aphyosemion australe (1m/2v)
6x Epiplatys annulatys (3m/3v)

Ideeen voor uitbreiding:
Epiplatys annulatys uitbreiden naar 5m/5v
Schooltje lichtoogjes (15? welke soort schoolt het mooist?)
Een tweede, grotere killi soort.


Van de meeste soorten lijken de dames echter wel op die van de australes. Kent iemand een west-Afrikaanse soort die zich wel voldoende onderscheidt om kruislings kweken te voorkomen? Liefst ongeveer zo groot als de australes (tot 5-6 cm) en moet mooie kleuren hebben. Ik ben de Fundulopanchax soorten op hobbykwekers langsgegaan, maar dat lijkt allemaal te veel op elkaar.
 
Even kijken in het subgenus Chromaphyosemion ;)
 
Oeps... Ineens een deja-vu. Volgens mij heb je me dat al eerder gesuggereerd ;-|

Ik duik erin......
 
Op seriously-fish vind ik er dan 3:
1) Aphyosemion splendopleure (5-6 cm)
2) Aphyosemion bivittatum (4.5-5.0 cm)
3) Aphyosemion bivittatum (4.0-4.5 cm)

De spendopleure vind ik erg mooi! Die wordt beschreven als een "bottom-spawner". Geldt dat voor alle Chromaphyosemion soorten?. Zou handig zijn, aangezien ik de australes alleen eitjes zie afzetten in de wortels van drijfplanten.
 
Verkrijgbaarheid zal de uitdaging zijn? De meeste soorten zijn niet via de reguliere handel te krijgen.

Ik vind de Aphyosemion splendopleure wel heel erg mooi. Op Aquabid komt hij echter vrij weinig voor en op de tentoonstellingslijst van KFN zie ik hem niet. Zijn er andere bronnen?
 
Meestal kan je wel vissen bestellen bij je lfs, enkel loop je dan de kans dat ze niet de exacte soort binnen krijgen als jij wilt..
 
Peter, je zit op de goede weg met zoeken naar dit soort Killi's. Als je via Aquabid en KFN een soortje niet ziet wordt het lastig. Andersom zoeken is misschien een goede: wat is er verkrijgbaar? zit daar iets tussen?

@Apisto: helaas gaat je verhaal voor dit soort killi's niet op. Die zijn nauwelijks verkrijgbaar via groothandels en dus ook niet te bestellen bij LFS. Zijn typische liefhebbers circuit visjes.
 
Ik zag het ja. Hij heeft nu zelfs ook de splendopleure, wat mijn favoriet is!

Maar ik moet nog altijd mijn oude bestand (2xL010A, ~20x kardinaaltetra en ~11xcorydoras pygmeus) slijten voor ik de bak waar ze in moeten leeg kan maken en herstarten....

Ik probeer het nu al 3 weken via Marktplaats, maar krijg vrijwel geen response. Wie kent een andere verantwoorde manier?
 

Terug
Bovenaan