'Best' practices (2): geactiveerde achterwand


Menno Bosman

Well-known member
Lid geworden
22 mei 2023
Berichten
104
Leeftijd
65
inleiding
Elk van ons past na verloop van tijd zo van die handigheidjes toe die het onderhouden van het aquarium gemakkelijk(er) maken. Natuurlijk is er voor alles geen 'beste' of 'enige' oplossing want ieders voorkeuren zijn anders en elk aquarium is uniek in termen van formaat, plaatsing, bewoners en beplanting. Daarom staat 'best' in de titel ook tussen aanhalingstekens.
Niettemin, het kan best aardig zijn om kennis te nemen van de methoden die anderen hebben ontwikkeld of zelfs bij toeval hebben ontdekt. Wellicht is er iets dat de moeite van het uitproberen waard is of misschien brengt het je op ideeën. En ook daarom is er dit forum, nietwaar? ;) Ik doe graag mijn duit in het zakje. Of beter, een paar duiten. Hier is de tweede.

situatie
Wat achtergrondinformatie: ik heb op dit moment twee aquaria: een Jewel 400 (beplant, bevolkt) en een Jewel Vision 450 (in opbouw, bestemd voor discus). Beide hebben twee externe filters, geen biologen.
Het onderstaande heb ik bij de Jewel 400 toegepast. De andere bak kent een geheel andere inrichting met het oog op de toekomstige bewoners.

de achterwand

de kleur
Jaren geleden de onderstaande achterwand aangeschaft en naar tevredenheid in het aquarium geahd. Als gevolg van de verhuizing naar Spanje is de bak enkele jaren buiten gebruik geweest ... tot ik een half jaar geleden weer de kriebels kreeg. Toen bleek echter dat de kleuren van de achterwand zo verbleekt waren dat er nog overwegend grijs en lichtbruin overgebleven was - geen gezicht dus! Mijn (v)echtgenote is er met acrylverf op losgegaan en heeft er iets van gemaakt dat naar mijn idee mooier want wat kleurrijker is dan het origineel ooit was (maar smaken verschillen, ik weet het).


leeg aquarium Todo Chévere.jpg


Na het terugplaatsen van de achterwand begonnen met inrichten en het vullen van de bak. Echter: de acrylverf blijkt niet tegen stoten bestand, het laat zich door bv. stenen van de wand schrapen en op grond daarvan vertrouwde ik er ook niet meer op dat de verf geen invloed op de kwaliteit van het water zou hebben. Oplossing: dezelfde (v)echtgenote is nogal handig met expoxyhars en heeft de gehele oppervlakte daarmee behandeld. Probleem opgelost met een keiharde, inerte en beschermende laag! De lichte glans van de epoxyhars is overigens onder water niet zichtbaar.

de ruimte achter de wand
De achterwand neemt nogal wat plaats in beslag door het onregelmatige en forse relief van de boomstronken en de rotsen. Dat is mooi maar tegelijkertijd ook zonde van de ruimte. Daarom heb ik besloten het nuttige met het aangename te verenigen door zo veel mogelijk apparatuur áchter de wand te plaatsen en dat is goed gelukt. Achter de wand bevinden zich nu:

  • drie verwarmingselementen van 300 Watt (overbemeten voor slechts 400 liter maar ik heb graag een actief vangnet)
  • sensoren voor OPR, pH en temperatuur
  • een uitstroomsteentje
  • één van de twee inlaten van het Eheim-filter
  • een skimmerpompje.
Hierdoor is van de techniek in de bak zelf niets anders meer zichtbaar dan de tweede inlaatpijp van het Eheim-filter en een inlaatpijp van het JBL 1502e-filter ... maar die zitten in de achterste hoeken en worden grotendeels aan het zicht onttroken door grote planten. Dat is een groot voordeel. (De uitstromers zitten natuurlijk ook in de bak zelf maar die zijn sowieso al niet zichtbaar.)
Een ander belangrijk voordeel is, dat de plaatsing van een inlaat in deze loze ruimte er voor zorgt dat het water achter de wand ook blijft circuleren en dus niet kan bederven. Overigens: het waterniveau in de bak komt tot een halve centimeter boven de achterwand; ik heb daarom geen zorgen over de goede circulatie van het verwarmde water of eventuele foutieve metingen door de sensoren (ja, dat heb ik gecontroleerd ;)). En mocht ik iets moeten vervangen of onderhouden, dan laten de componenten zich eenvoudig verwijderen zonder het aquarium zelf te moeten verstoren.

De inlaat achter de wand heeft nog een gunstige bijwerking maar daar kom ik in een volgend bericht over de bodem op terug.

Ben benieuwd welke trucs anderen hebben toegepast om de techniek wat aan het oog te onttrekken?

Goed weekend!
 
Techniek verbergen achter een achterwand, het gebeurd wel meer. En zeker kan het voor een fraaie bak zorgen. Maar het kan ook nadelen hebben. Het moet zo gemaakt dat je dieren, zelfs de kleinste er niet door ingesloten raken. Maar daarnaast kan er ook vervuiling achter komen die niet gemakkelijk te reinigen is. Je wilt ook bij je techniek kunnen voor reiniging en eventuele verhelping van problemen.

Hieronder zie je ook nog wat tips voor een dergelijke te maken achterwand en andere voorbeelden:
 
Ik heb het ook altijd gedaan, stukkie schuin in de hoek maken en daar vrijwel alle techniek achter proppen. Af/aanzuig blokkeren met een beetje horrengaas of een stuk grove filterspons zodat er geen vis in kan.
 
Techniek verbergen achter een achterwand, het gebeurd wel meer. En zeker kan het voor een fraaie bak zorgen. Maar het kan ook nadelen hebben. Het moet zo gemaakt dat je dieren, zelfs de kleinste er niet door ingesloten raken. Maar daarnaast kan er ook vervuiling achter komen die niet gemakkelijk te reinigen is. Je wilt ook bij je techniek kunnen voor reiniging en eventuele verhelping van problemen.

Hieronder zie je ook nog wat tips voor een dergelijke te maken achterwand en andere voorbeelden:

Klopt natuurlijk.

Ik heb gelukkig de techniek pas geplaatst ná het plaatsen van de achterwand, dus ik kan alles verwijderen indien nodig. En met een slang kan ik de bodem reinigen maar dat bleek bij het demonteren voor de verhuizing in het geheel niet nodig: de bodem was brandschoon!

Dank voor de links, leerzaam.
 
Ik heb een achterwand gekocht van 150 cm. Voor die prijs kon ik hem niet laten staan, een kopij van een Back to Nature achterwand maar dan voor eenderde van die prijs. De LFS had het idee om achter de wand Siporax en eventueel een filterspons te plaatsen, in de wand een roostertje maken voor de instroom en dan met een simpel pompje de boel laten draaien. Ik ben nog niet zover om een andere bak te nemen, maar vind het wel een mooie oplossing, ook zoals de topicstarter omschrijft om zoveel mogelijk techniek weg te werken.
 
Ik heb een achterwand gekocht van 150 cm. Voor die prijs kon ik hem niet laten staan, een kopij van een Back to Nature achterwand maar dan voor eenderde van die prijs. De LFS had het idee om achter de wand Siporax en eventueel een filterspons te plaatsen, in de wand een roostertje maken voor de instroom en dan met een simpel pompje de boel laten draaien. Ik ben nog niet zover om een andere bak te nemen, maar vind het wel een mooie oplossing, ook zoals de topicstarter omschrijft om zoveel mogelijk techniek weg te werken.

Klinkt als een goed idee. Het is toch al snel zo'n 40 liter water die onbenut achter een dergelijke wand staat dus als je dat nuttig kunt gebruiken, altijd doen. Lijkt me wel belangrijk dat alles goed te onderhouden blijft na plaatsing.
 

Terug
Bovenaan