Beslissingen...


N

north

Guest
Hallo,
Ik ben van plan om mijn eerste aquarium te kopen voor aquascaping en wat garnalen.
Ik kan immers niet beslissen welke.
Mijn keuze is namelijk: de fluval edge I , de superfish home 25 of de biorb flow 15 of 30.
Mijn voorkeur gaat meer naar de biorb omdat die met acryl is maar vind die filtersysteem maar beetje raar. Ik plaats hier mijn vraag omdat ik niet echt een goede review vind van de biorb flow op het internet.
Hopelijk kan er mij iemand in de juiste richting duwen.
mvg.

Ps: hoop dat dit in het goede deel van het forum geplaatst is, ben hier nieuw ;)
 
Ik zou zeker kiezen voor de Fluval Edge. De Biorb vind ik persoonlijk echt overpriced voor een plastic bakje. Ook de accessoires zijn behoorlijk aan de prijs.

Waarom wil je kiezen voor acryl?
 
De Fluval Edge, was dat niet die bak met bovenin slechts een minimaale opening, waar alles doorheen de bak in en uit moet? Dat lijkt me een crime als je wilt gaan scapen.

~ Ivo
 
+ dat de Edge alleen licht in het midden heeft. Plantjes aan de zijkanten en voorkant zullen het dus niet goed doen.

Misschien is de Juwel Vio wat voor je? Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar vind het een erg mooi bakje en met 15W zal je vast genoeg licht hebben.

Welkom trouwens, north :)
 
Welkom North !

Ik heb hier thuis zowel de fluval Edge als de home 25 staan. De biorb heb ik geen ervaring mee, vind ze wel altijd erg duur.

Mijn ervaringen tot nu toe met de Edge en de home 25 :

Voordelen Edge :

Netjes afgekit met mooie dunne kitnaden
Het hang-on filter vind ik echt ideaal
Mooi zicht op de bak van alle kanten

Nadelen Edge :

De kleine opening vergt behoorlijk wat handigheid met het inrichten en onderhoud
Altijd water eruit moeten halen als je onderhoud wil plegen, zodra je je hand erin steekt loopt hij over.....ik combineer het onderhoud dan ook altijd maar gelijk met de waterwissel ;)
De standaard verlichting. Het licht bereikt alleen het midden van de bak. Zelf heb ik op mijn Edge nog een led strip om de buitenkant zitten, planten doen het nu dan ook prima door de hele bak heen.

Voordelen home 25 :

Dimbare verlichting
Makkelijk in te werken doordat de hele bovenkant open is
Leuk bakje voor een leuke prijs

Nadelen home 25 :

Ledverlichting is net niet sterk genoeg voor planten die veel licht nodig hebben.
Kitnaden zijn aan de grove kant
Filter binnen in de bak, ik ben bang dat jonge garnalen door de roostertjes naar binnen gezogen kunnen worden.

Hopelijk heb ik je toch een beetje op weg kunnen helpen ;)
 
Bedankt voor de reacties en de fijne welkom :petjeaf:
de biorb komt er niet.
inderdaad een duur bakje, wou acryl omdat het 95%doorschijnt en het zou zuiniger zijn.
Nog altijd aan het twijfelen tussen de superfish of de fluval..
Ze hebben beide hun voordelen en nadelen blijkbaar.
Maar mijn voorkeur gaat toch meer uit na de superfish gewoon omdat je er gemakkelijker in kan werken en voor een beginner is dit misschien geen slecht idee :)
 

Terug
Bovenaan