bescherming van vijvervissen


D

dannydanny

Guest
Hallo allemaal

Ik heb een vraagje ik had eerst een net over me vijver heen liggen zodat de katten en evt. reigers me vissen niet konden pakken. Maar dat net begon me al heel snel te irriteren dus net weggehaald steuntjes in de winkel gehaald en een vislijntje kruislings langs de vijver gespannen. Helaas heeft dit niet geholpen maar ik heb geen idee wat me vis uit de vijver heeft gehaald het was een koi van ongeveer 20 cm baal hier best wel van. Dus wat hebben jullie om of over de vijver heen heeft iemand toevallig ervaring met zo een schrikdraadsetje het klinkt wel interessant.

groetjes
 
google heksenbol reiger van die grote ballen met weerspiegeling
 
Een Reiger zal een karper van 20cm pakken. Wel zijn ze wat hoog om goed weg te werken.

Deze is van Dinsdag.
11161701_752367958216252_2746436378018668764_o.jpg


Als het water niet te diep is zullen ze in de vijver landen. Zo zag ik vorige week dat een reiger in een ondiep stuk van een haven tussen jonge meerkoetjes sprong, er een pakte en er vervolgens mee weg vloog.
 
wooww wel een mooie foto maar ook jammer van de vis. Dacht dat ze grotere vissen wel zouden laten zwemmen. Maarja twijfel nu dus ook wel een beetje of ik al nieuwe visjes ga halen of nog even wacht en kijk hoelang me andere vissen erin blijven ookal zijn deze wel een stuk moeilijker te zien. Wat zouden jullie doen nieuwe vissen halen en de gok nemen of eerst kijken voor een oplossing?

groetjes
 
Eerst kijken voor een oplossing ;)

Je kan ook een hekje om de vijver heen maken van afdeknet of kippengaas.
Moet wel best hoog zijn. Want reigers zijn ook niet de kleinste :)
 
Ik volg al jaren Reigers. Ik heb er vele gefotografeerd in alle facetten van hun gedrag. En enkele ken ik al jaren.

Zo ken ik een Reiger(andere dan op de foto) die alleen maar voor groot gaat. Baarzen van 25cm, Brasems van 40cm het maakt hem niet uit. Hij legt ze neer op de grond en trekt er gewoon stukken af.

Een raamwerk met betongaas kan ook over de vijver. Op de foto ziet het er misschien niet uit maar in het echt valt dit reuze mee.

http://www.koieagle.nl/e107_files/publi ... laar_1.jpg
 
Als je vijver niet verhoogd is, zal zo'n raamwerk niet werken.
Gaten zijn daar veel te groot voor
 
Draden spannen over de hele breedte van de vijver, zie onderstaande foto. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is

pYHr__PbRfbi8jYOPGj9lSv216km9gvC.jpeg
 
Ja Botia , zo is het wel heel makkelijk voor de reiger . Die mazen zijn veel te groot .
Zou toch maar iets anders verzinnen .
Mijn grote vijver heeft helemaal geen last van reigers (en die zijn hier heel talrijk) en er zitten toch veel kleinere vissen op .
Enkel de vijvers achter komt die , maar die zijn ook makkelijk te bereiken en geen last van beplanting .
 
De foto is goed te zien bedankt.Maar helaas kan ik dat niet doen mijn schutting is niet zo hoog en denk dat ik mezelf dan bijna onthoofd elke keer als ik bij de vijver wil kijken haha. Maar mischien kan ik er wel wat op verzinnen.

groetjes
 
erwin2 zei:
Ja Botia , zo is het wel heel makkelijk voor de reiger . Die mazen zijn veel te groot .
Zou toch maar iets anders verzinnen .
Mijn grote vijver heeft helemaal geen last van reigers (en die zijn hier heel talrijk) en er zitten toch veel kleinere vissen op .
Enkel de vijvers achter komt die , maar die zijn ook makkelijk te bereiken en geen last van beplanting .
Op de foto is het gaas van 5x7cm ofzo maar fijner gaas zoals in de volgende link kan ook. http://www.lowbudgetvoliere.nl/vijver-afdekschermen/

En een verhoogde vijver hoeft ook niet pers� ik heb het ook bij gewone vijvers die in de grond lagen gezien.
 
Zoiets kan ook , maar dat noem ik geen vijver meer :D
 
Ja dat kan ook, maar wil niet zeggen dat het werkt :p

Naar mijn weten wordt dit vooral gebruikt ter veiligheid van jonge kinderen of huisdieren

Het betongaas dan he. Dat fijnere zal perfect zijn maar ziet er natuurlijk voor geen meter uit. Je kan dan amper het water zien. Tenzij je met een hydraulisch systeem de overkapping kan openklappen als je ervan wilt genieten
 
Ik heb me weleens laten wijsmaken dat reigers er een ontzettende hekel aan hebben om door klimop te lopen, dus daar had ik de hele vijver mee omringd. Verder had ik zo'n drijvende piramide met spiegels in de vijver. Ik heb hier vaak reigers gezien, maar er nooit een vis aan verloren. Of het aan de klimop of de piramide lag of dat ik gewoon veel geluk gehad heb, ik weet het niet.
 
Waarschijnlijk geluk :p
Ligt er ook aan hoe nieuwschierig de reiger is

Ik heb in ieder geval minstens 50 vissen verloren aan reigers in het verleden.
Dus nu een dubbel net erover, en binnenkort een hek.
 
Misschien ook omdat jouw vijver aan de straatkant lag(toch)
Reigers zijn best schuw dus ze vinden het niet fijn om vlak langs de weg te staan..
 
Maar dat is dus een beetje het probleem dat gaas denk ik wel dat dat een hele goede oplossing is maar dat is voor mijn idee net zoals zo een net en dat vind ik echt niet mooi. Begin ook steeds meer te twijfelen of een reiger wel in me tuintje komt. Woon in een flat met rond me tuin best hoge bomen geen idee wat het precies voor bomen zijn ik zeg altijd grote kerstboom haha en ik heb hierachter ook nog nooit een reiger gezien. Mischien toch een beveiligingscameratje neerzetten kijken of dat wat oplevert.

groetjes
 
Olympus zei:
Misschien ook omdat jouw vijver aan de straatkant lag(toch)
Reigers zijn best schuw dus ze vinden het niet fijn om vlak langs de weg te staan..
De dichtstbijzijnde weg ligt op 30m. afstand en dat is zo'n 'woonwijk-weggetje'.
 
A ok� dat wist ik niet :)
Heb je wel geluk mee gehad dan.
 
dannydanny zei:
De foto is goed te zien bedankt.Maar helaas kan ik dat niet doen mijn schutting is niet zo hoog en denk dat ik mezelf dan bijna onthoofd elke keer als ik bij de vijver wil kijken haha. Maar mischien kan ik er wel wat op verzinnen.

groetjes

Dat is natuurlijk een kwestie van wat paaltjes op die schutting timmeren (en als het een stenen schutting is die met wat stenen te verhogen) en daardoor wat verhoging aan te brengen, dat lijkt mij niet zo'n groot probleem
 
Helaas ben net bij de vijver wezen kijken en de 4 vissen die er nog inzaten zijn helaas ook weg sniksnik. Degene die ze uit de vijver vist heeft niet veel tijd nodig want ben toch regelmatig bij de vijver wezen kijken. Als het echt een reiger zou zijn geweest zou je dan geen sporen van ze poten moeten zien omdat hij niet echt in de vijver kan landen.

groetjes
 
Dit is sowieso een reiger geweest. Deze kunnen heel snel toeslaan en weer wegvliegen!
Zonde van je vissen! :(

Hoe groot is je vijver?
 
Als ie langs de kant heeft gestaan , zul je weinig kunnen vinden , echter kan je het soms wel zien dat ie met de snavel of poten in het water is geweest . Dan drijft er een olieachtig wittig goedje op het water .
 
De vijver is ongeveer 2,5 bij 1,5 en 70 diep als ik het goed heb. Ik heb goed gekeken naar het water en rondom de vijver maar kan niks vinden ga denk ik een camera kopen zodat ik zeker weet wat mijn visjes heeft geroofd.
 

Terug
Bovenaan