Berekening: Hoeveel bespaar je ECHT door uw TL installatie te vervangen door leds.


JurgenD

Well-known member
Lid geworden
31 augustus 2015
Berichten
1,580
4x T5 54watt aan 5000 lumen per balk, minus 10% verlies op de reflector(18000 lumen totaal)
Ik ga de prijs berekenen op 40000 branduren. Zo kan je beter vergelijken met led.
Dus aan 12 uur per dag komt dit op een dikke 9 jaar.

[color:#FFFFFF]Totale prijs met T5 lampen:
240� aan T5 lampen(Dennerle) + 160� reflectoren + 1900� stroom(0.22�/kWh) = 2300� aan stroom, reflectoren en lampen.[/color]



Ik ga vergelijken met JMB leds om het handig te houden.

Balkjes van 120cm hebben 36 1watt leds.
18 witte leds van 100lumen/wat en 18 gekleurde leds aan 50 lumen/watt.
Dus totaal 2700 lumen per balkje van 120cm.

Om 18000 lumen te halen heb je dus 6.7 balkjes nodig.
We werken in het voordeel van de leds en zeggen 6 balken om evenveel licht te halen als 4x T5 lampen van 54watt.

6x36watt = 216watt. Daar gaat uw besparing al....

[color:#FFFFFF]"Ja, maar als je alleen witte leds gebruikt is het efficienter!"[/color]

klopt. Dan geven ze allemaal 100 lumen per watt.
Een balk van 36 watt geeft dan 3600 lumen.
Dan heb je 5 balkjes nodig oftewel 180watt ipv de 216 watt met T5.
Een besparing van 36 watt per branduur.
na 40000 branduren kom je dus op 1584� aan stroom ipv 1900� met T5.

[color:#FFFFFF]De investeringsprijs met JMB leds: 5 balken + ��n 200 watt voeding = 759� all inn.
1584+759= 2343� na 40000 branduren.
[/color]

Als de 50000 branduren ECHT kloppen hou je nog 10000 uur over waardoor je in theorie nog 80� stroom extra kan besparen. Om led nog eens echt in het voordeel te zetten trekken we die 80� ook af van de investering.


Dus op het einde van de rit kost JMB led je 1584+759-80= 2263� voor 18000 lumen gedurende 40000 branduren met allemaal witte leds(!)

T5 kost na 40000 branduren 2300�

Dus heel positief berekend tegenover led bespaar led je na 40000 branduren oftewel 9 jaar u zo'n 37�.

Daarvoor heb je dan wel een dure investering gedaan en heb je geen garantie dat de leds 9 jaar zullen werken. Met T5 heb je dat ook niet, maar een T5 lamp vervangen kost maar een fractie van uw led balk.
 
Ziet er allemaal mooi uit maar ik mis hier in de aanschaf van de tl5 voorschakel apparaat en eind doppen
 
Nou ja, je hebt door die 37 euro voordeel wel het vooruitzicht op een leuk etentje na 9 jaar :D ;).
 
jan fokke zei:
Ziet er allemaal mooi uit maar ik mis hier in de aanschaf van de tl5 voorschakel apparaat en eind doppen

Klopt wat je zegt.
Dit is een berekening over het VERVANGEN van een TL installatie tegenover led.
Dus een bestaande TL kap.

Moet je sowieso nieuw kopen kan ik led aan raden. :)

jessicapilon zei:
Nou ja, je hebt door die 37 euro voordeel wel het vooruitzicht op een leuk etentje na 9 jaar :D ;).
Voor die 37� ga je langer moeten wachten en is onder voorbehoud.
Deze heb je pas na 50000 branduren. ;)

Maar een bakje friet zal er wel af kunnen dan. :)
 
1 kleine correctie, JMB is niet 50% wit en 50% kleur maar 80% wit en 20% kleur
 
tuinkabouter zei:
1 kleine correctie, JMB is niet 50% wit en 50% kleur maar 80% wit en 20% kleur

Zie dat nu ook idd.

Enkel de zee leds hebben 50% kleur. :)

Nu de berekening is gemaakt op 100% witte leds zou zou dit geen invloed mogen hebben.
Maar goed opgemerkt. Zo hebben de gekleurde balkjes minder nadeel tegenover de zuiver witte. ;)
 
Verbeterde versie :) :

4x T5 54watt aan 5000 lumen per balk, minus 10% verlies op de reflector(18000 lumen totaal)
Ik ga de prijs berekenen op 40000 branduren. Zo kan je beter vergelijken met led.
Dus aan 12 uur per dag komt dit op een dikke 9 jaar.

[color:#FFFFFF]Totale prijs met T5 lampen:
240� aan T5 lampen(Dennerle) + 160� reflectoren + 1900� stroom(0.22�/kWh) = 2300� aan stroom, reflectoren en lampen.[/color]



Ik ga vergelijken met JMB leds om het handig te houden.

Balkjes van 120cm hebben 36 1watt leds.
29 witte leds van 100lumen/wat en 7 gekleurde leds aan 50 lumen/watt.
Dus totaal 3250lumen per balkje van 120cm.

Om 18000 lumen te halen heb je dus 5.5 balkjes nodig.
We werken in het voordeel van de leds en zeggen 5 balken om evenveel licht te halen als 4x T5 lampen van 54watt.

[color:#FFFFFF]"Ja, maar als je alleen witte leds gebruikt is het efficienter!"[/color]

klopt. Dan geven ze allemaal 100 lumen per watt.
Een balk van 36 watt geeft dan 3600 lumen.
Dan heb je 5 balkjes nodig oftewel 180watt ipv de 216 watt met T5.
Een besparing van 36 watt per branduur.
na 40000 branduren kom je dus op 1584� aan stroom ipv 1900� met T5.

[color:#FFFFFF]De investeringsprijs met JMB leds: 5 balken + ��n 200 watt voeding = 759� all inn.
1584+759= 2343� na 40000 branduren.
[/color]

Als de 50000 branduren ECHT kloppen hou je nog 10000 uur over waardoor je in theorie nog 80� stroom extra kan besparen. Om led nog eens echt in het voordeel te zetten trekken we die 80� ook af van de investering.


Dus op het einde van de rit kost JMB led je 1584+759-80= 2263� voor 18000 lumen gedurende 40000 branduren met allemaal witte leds(!)

T5 kost na 40000 branduren 2300�

Dus heel positief berekend tegenover led bespaar led je na 40000 branduren oftewel 9 jaar u zo'n 37�.

Daarvoor heb je dan wel een dure investering gedaan en heb je geen garantie dat de leds 9 jaar zullen werken. Met T5 heb je dat ook niet, maar een T5 lamp vervangen kost maar een fractie van uw led balk.

Bovenstaande is een berekening over het rendement om een bestaande TL installatie te vervangen door een led installatie. Dus ga ik er even van uit dat je reeds bestaande tl hebt.
Mocht je een nieuwe TL armatuur kopen wordt deze berekening een ander verhaal.
Dan moet ook deze kost meegerekend worden en gaat led WEL in het voordeel.
 
Met de juiste leds kun je vaak ook met wat minder lumen uit, omdat je deze beter kan afstemmen op je plantenbestand. Dit kan ook een besparing opleveren. Ik heb met Led meer zichtbaar licht in mijn bak dan ik ooit met TL kon bereiken.

Wat je echter vergeek in de berekening is dat je met TL wat hoger verbruik hebt, maar ook meer warmte de bak in straalt. Bij mijn oude TL verlichting was het altijd zo dat zodra de TL aansprong, de verwarming niets meer hoefde te doen. Met LED gebeurt dit ook, maar iets minder. In de winter is dat afstralen van warmte van TL een voordeel, maar in de zomer een groot nadeel (koelen is soms zelfs nodig).

Ik heb op mijn 2 meterbak 8 Sera ledbalken hangen. Goed voor 112 watt. Als ik TL had gehad, de standaard set zat ik al bijna aan een halve kilowatt. Dit levert mij enorm veel voordeel op en verdient zich vrij snel terug. Daarnaast kun je met Led vrij eenvouding zonsopgang en ondergang simuleren.
 
Dat is beetje een flauw excuus eerlijk gezegd.
Met led hoor je sowieso een open kap te hebben omdat leds niet goed met warmte om kan.
Meer dan 20�C zal de levensduur van led aanzienlijk inkorten.
Met Tl heb je dat maar vanaf 40� of zo. Optimaal heeft T5 35�C.

Ook met Tl kan je dus gewoon de kap open laten. Kost geen 800� en op dat vlak zal het hetzelfde resultaat geven.

Trouwens, die sera balken doen het niet bepaal goed . Deze halen slechts 70 lumen per watt.

Ook het verhaal van de juiste kleur gaat niet op.
Met TL is dit hetzelfde verhaal. ook daar moet je de juiste kleur hebben.
3000, 4000 of 9000 kelvin... Een wereld van verschil.

Met 3000-4000 kelvin en een CRI van 80+ ga je het beste groeirendement halen bij TL lampen.

Met led is dit veel minder transparant omdat de lichtpieken in witte leds anders in elkaar zitten.

Witte TL pieken in rood, groen en blauw.
Witte leds pieken in... Groen... Daarom heb je idealiter ook gekleurde leds bij uw witte leds zodat je de pieken wat kan spreiden.
 
Vind het best interessant.
Ik heb zelf mijn T5 buizen (Dennerle special plant en Dennerle color 35 watt) vervangen voor 16 watt ledbuizen van Sera.
Ik heb zelf geen rekening gehouden met de lumens bij aanschaf maar weet toevallig van de Sera verpakking dat ze beiden rond de 860 lumen zouden zijn.

Zitten er nu een tijdje in en de algen groeien sindsdien zowat de bak uit,wat ook de bedoeling was ivm mijn algenetende vissen.
De Crypto vertoont hier en daar een algje maar de lotus staat er weer sinds lange tijd super bij en de rest van de planten doen het ook prima.

Voor mij persoonlijk is het dus een win win situatie,planten doen het goed heb veel algen en bespaar iets meer dan de helft op het stroomverbruik als het klopt.
 
Als minder licht wenselijk is kan led idd een hulp zijn.
Maar je kan je af vragen of je niet beter gewoon een TL uit schakelt.
Echter, in veel bakken lukt dat niet zomaar.
 
Had zelf het idee dat het meer licht was in mijn geval maar de toename van algengroei zou dan te maken hebben omdat het ander licht is?
Tijdsduur is hetzelfde als met de tl.
 
Meer licht is niet altijd beter. Daarom kan je met led soms beter resultaat halen.

Had je reflectoren?
Zonder reflectoren haal je de helft niet van de capaciteit van TL.
 
Hoe zit het met de PAR-waarde eigenlijk?

In dit topic wordt aangegeven dat de PAR-waarde van high power LEDs hoger liggen dan TL.

"TL 2x 39 watt T5 (totaal 78 watt). 15 par op de bodem, tussen mos en glosso

4x 15 watt 10000K high power LED (totaal 60 watt). 47 par op de bodem, tussen mos en glosso.

De high power LED geeft 4,2x meer par dan T5 verlichting. Dit is een mooie energie besparing, tevens kunnen de LEDs nog gedimd worden."

Dus minder verbruik, hogere PAR-waarde en het kan nog gedimd worden. Dit gaat dan wel specifiek over de 10000k high power LEDs van aquaterraleds.
 
Ik had enkel aan de voorkant een reflector.
Weet jij hoeveel lumen de special plant en color t5 35 watt hebben toevallig?
 
Jeppo zei:
Hoe zit het met de PAR-waarde eigenlijk?

In dit topic wordt aangegeven dat de PAR-waarde van high power LEDs hoger liggen dan TL.

"TL 2x 39 watt T5 (totaal 78 watt). 15 par op de bodem, tussen mos en glosso

4x 15 watt 10000K high power LED (totaal 60 watt). 47 par op de bodem, tussen mos en glosso.

De high power LED geeft 4,2x meer par dan T5 verlichting. Dit is een mooie energie besparing, tevens kunnen de LEDs nog gedimd worden."

Dus minder verbruik, hogere PAR-waarde en het kan nog gedimd worden. Dit gaat dan wel specifiek over de 10000k high power LEDs van aquaterraleds.

Iets is me niet duidelijk in die test.
Hij geeft niet op welke kleur zijn TL lampen hadden en geeft ook niet aan of er reflectoren aanwezig waren.

Zonder individuele reflectoren op TL kan ik best aan nemen dat je meer PAR haalt met led.

Daarnaast is PAR weinig zeggend omdat het enkel de totale straling meet van licht tussen 400 en 700nm. een 3000k lamp meet bv evenveel PAR als een 6500k lamp terwijl je met een 3000k veel betere prestaties zal halen.

Met par meet je ongeveer hetzelfde als met Lumen, allen op een andere plaats.

Met lumen meet je de uitgestraalde hoeveelheid licht op de lamp zelf.
Met PAR meet je de hoeveelheid ontvangen licht op een oppervlak. Beetje als met LUX dus.

Maar beide spreken over nagenoeg hetzelfde spectrum van 400-700nm(op een 30nm na of zo)
 
Seabait zei:
Ik had enkel aan de voorkant een reflector.
Weet jij hoeveel lumen de special plant en color t5 35 watt hebben toevallig?

een 35 watt special plant geeft 3050 lumen, de color 1100 lumen.
Zo'n color geeft een pak minder. Dat is idd niet de beste lamp als het op rendement komt.
Maar bij leds heb je dit ook met rood en blauw.
 
jurgen,

als eerder bediscusseerd met jouw:
PAR en Lumen zijn niet over hetzelfde
PAR meet enkel in het blauwe en rode deel van het spectrum en "negeert" het groene deel gezien een plant hier ook niets mee doet.

Lumen is de totale licht opbrengst zichtbaar voor de mens.
http://sdhydroponics.com/resources/wp-c ... .02-PM.png

wat denk je waarom groeilampen altijd paarsig van kleur zijn en zijn opgebouwd uit rode en blauwe leds?
 
Seabait zei:
Vind het best interessant.
Ik heb zelf mijn T5 buizen (Dennerle special plant en Dennerle color 35 watt) vervangen voor 16 watt ledbuizen van Sera.
Ik heb zelf geen rekening gehouden met de lumens bij aanschaf maar weet toevallig van de Sera verpakking dat ze beiden rond de 860 lumen zouden zijn.

Zitten er nu een tijdje in en de algen groeien sindsdien zowat de bak uit,wat ook de bedoeling was ivm mijn algenetende vissen.
De Crypto vertoont hier en daar een algje maar de lotus staat er weer sinds lange tijd super bij en de rest van de planten doen het ook prima.

Voor mij persoonlijk is het dus een win win situatie,planten doen het goed heb veel algen en bespaar iets meer dan de helft op het stroomverbruik als het klopt.

Welke samenstelling van lampen heb je? op een zoekwaterbak met planten wordt de Cool Daylight sterk afgeraden namelijk, die is meer voor zoute bakken bedoeld. Die fout heb ik ook gemaakt in het verleden.

tuinkabouter zei:
jurgen,

als eerder bediscusseerd met jouw:
PAR en Lumen zijn niet over hetzelfde
PAR meet enkel in het blauwe en rode deel van het spectrum en "negeert" het groene deel gezien een plant hier ook niets mee doet.

Lumen is de totale licht opbrengst zichtbaar voor de mens.
http://sdhydroponics.com/resources/wp-c ... .02-PM.png

wat denk je waarom groeilampen altijd paarsig van kleur zijn en zijn opgebouwd uit rode en blauwe leds?

Precies, die 2 zijn bijna het tegenovergestelde van elkaar qua bereik. Ik heb nu alleen niet zo'n zin meer in die oeverloze discussie :) Blijkbaar zijn er mensen die ondanks de feiten toch een andere mening blijven houden. Ik ben gelukkig heel blij met mijn 9 Sera buizen :p
 
1 is een Cool Daylight idd Ferry,tot nu toe gaat het zoals ik al aangaf goed met de planten maar zou geen hele ramp zijn mochten ze aftakelen want is meer om de algengroei te doen.
 
tuinkabouter zei:
jurgen,

als eerder bediscusseerd met jouw:
PAR en Lumen zijn niet over hetzelfde
PAR meet enkel in het blauwe en rode deel van het spectrum en "negeert" het groene deel gezien een plant hier ook niets mee doet.

Lumen is de totale licht opbrengst zichtbaar voor de mens.
http://sdhydroponics.com/resources/wp-c ... .02-PM.png

wat denk je waarom groeilampen altijd paarsig van kleur zijn en zijn opgebouwd uit rode en blauwe leds?

Nee, PAR meet de totale straling tussen 400nm en 700nm.
Dus alles tussen blauw en rood ook.

Waar jij op doelt heet PUR. Maar daarvan is nauwelijks data te vinden.

Par en Lumen meten ongeveer hetzelfde bereik, maar op een andere plaats en een andere schaal.

Professionele groeilampen zijn eerder oranje.
zoals deze: http://img.diytrade.com/cdimg/1585755/2 ... lector.jpg
 
Een TL buis verlies al redelijk snel aan rendement t.o.v. led. In bovenstaande berekeningen wordt er vanuit gegaan dat een T5 altijd een top prestatie levert. Dan JMB balken leveren bij de 1 watt versie 105 lumen. (Witte led) Bij led bij je al snel bezig met het programmeren van de balk qua [color:#FF0000]lichtduur[/color] maar vooral ook qua [color:#FF0000]lichtintensiteit[/color]. Ook dit levert een ander energieverbruik op. Bij gebruik van TL reflectoren wordt het licht maar ook warmte gericht! Bij wat diepere Aquaria kan je 3 Watt leds gebruiken hetgeen weer andere resultaten geeft t.o.v. TL. De laatste soort zal ook een geheel andere prestatie moeten leveren. In deze berekeningen praat je niet over het uiteindelijke (belichtings-)rendement. Blauw en rode leds geven inderdaad minder lumen maar be�nvloeden in belangrijke mate onze planten. Deze kleuren zijn op led gebied gerichter aan te sturen.

Buiten deze topic maar wel belangrijk, led licht geeft een meer natuurlijke uitstraling. Waterbewegingen zie je, als in de natuur, bijvoorbeeld weer terug op de bodem. Het licht is ook beter, denk bijvoorbeeld aan kleuraanpassingen, controleerbaar.


Betekend dit alles dat je dus over zou moeten gaan naar led? Zeker niet. De aanvang kosten zijn niet altijd aantrekkelijk t.o.v. TL. TL is zeker nog steeds een van de betere belichting methodes. In de toekomst zullen de prijzen van led verlichting, ook de betere soorten, gaan dalen. Zolang je verlichting nog naar je zin werkt is d�t dus geen reden om nu al over te stappen. Maar er zijn veel gronden waarom we doen wat we doen...



Groet,
Ben.
 
Een Tl verliest 10% rendement op 20000 branduren. Zo snel lijkt me dat niet echt.
In bovenstaande berekening is meegerekend dat je na 20000 uren uw tl vervangt.
Normaal gaat T5 zelfs langer mee.

JMB geeft zelf aan 100 lumen per watt.
De 3 watt powerleds geven ook 100 lumen per watt.
De drie watt leds worden trouwens maar tot 2.5watt gevoed waardoor hun optimale rendement niet gehaald wordt. Wel is hun levensduur dan ietsje langer.

Leds dimmen geeft net hetzelfde als bij led.
50% dimmen geeft in verhouding nog veel minder rendement. Je zal altijd verlies hebben met dimmen.

Ik weet dat een TL 50% gedimd nog 10% van zijn vermogen in licht geeft.
Van led kan ik je helaas geen waarden geven.
 
Seabait zei:
1 is een Cool Daylight idd Ferry,tot nu toe gaat het zoals ik al aangaf goed met de planten maar zou geen hele ramp zijn mochten ze aftakelen want is meer om de algengroei te doen.

Ah het stukje dat algen ook de bedoeling waren had ik gemist. Ja dan kun je met de Cool Daylight (10.000/12.000 kelvin) wel uit de voeten ja :)

Ik heb ze in mijn nieuwe bak in ieder geval verbannen :)

Ik heb nu 2x sera plantcolor en 6x daylight sunrise. Die ene Cool Daylight misbruik ik als maanlicht op een 1% lichtsterkte ofzo. (nog geen 1 watt). Die schijnt ook nog een tegen de bovenkap aan, net genoeg om 's nachts in het midden van de bak een paar vissen te kunnen aanschouwen :)

benvo zei:
Buiten deze topic maar wel belangrijk, led licht geeft een meer natuurlijke uitstraling. Waterbewegingen zie je, als in de natuur, bijvoorbeeld weer terug op de bodem. Het licht is ook beter, denk bijvoorbeeld aan kleuraanpassingen, controleerbaar.


Groet,
Ben.

Inderdaad dat viel mij ook al op. Ik zie dat ook op de grond buiten de bak. Dit had ik met TL inderdaad niet...
 
http://www.bridgelux.com/sites/default/ ... 150908.pdf

waardes voor een bridgelux led

epistar (gebruikt door JMB) is geen duidelijke datasheet te vinden.

de gelige lamp die jij in de bijgevoegde foto liet zien is een natrium lamp. dit is al oud spul wat net als TL zichzelf goed heeft bewezen en een vertrouwd goed is.
planten hebben de hoogste fotosyntethyse reactie in het rode en blauwe spectrum en doen nagenoeg niets met groen-geel licht.
al het licht dat een natrium/TL lamp produceerd buiten de rode (rood-infrarood) en blauwe (uv-blauw) band is "overbodig".
met dat in het achterhoofd kan een LED lamp "gerichter" belichten.
 
De door jouw gegeven link toont idd mooie specs.
Dergelijke leds behoren tot de top.
Alleen zijn ze kant en klaar (nog) niet te vinden voor aquaria.


Ik volg iedere link op die ik mee krijg. Sommige ledunits zijn best wel heel goed, en 10-15% beter dan tl zelfs!

Maar als je dan een investering moet rekenen van 900� om 4x 54watt T5 te vervangen mag je een terugverdientijd rekenen van 11 jaar...

Ik heb het over de clusterleds bij azaqua trouwens. Heel mooie leds en ken iemand die echt een topbak heeft met die leds. Maar te duur om terug te verdienen.

Maar nogmaals. Moet je van nul starten en sowieso investeren in licht kan je zowel de led trein nemen. Dan is het echt wel de moeite. :)

Mocht ik voor 300-400� kunnen overstappen op een led die 18000 lumen geeft aan 100lm/watt of meer ben ik snel over de brug. Maar momenteel zijn deze er niet.
 
Ik heb laatst ook een prachtige led unit gezien in China.
Maar ik durf ze niet te bestellen. Heb deze wel overwogen.

klik
 
mooie plaatjes :p
maar goed dat je het niet heb gekocht.

de koel ribben zijn veel te klein om het goed te laten funtioneren zonder heet te worden.
om nog maar te zwijgen over de licht opbrengst
 
Pfff, dacht ff lezen omdat ik het interessant vind, maar is meer voor de experts :p

Ik lees de conclusie tzt wel, hihi.
 
Idd, mooie plaatjes.
Maar niet overtuigd...

Als je in nl of zo zoiets koopt kan je het nog terugsturen.
Maar naar China zou dat meer kosten dan de unit zelf. Dus maar niet gedaan. :)

Ik wacht nog steeds op units van dezelfde kwaliteit als in de zeeaquaristiek.
In zoetwater blijven we beperkt tot tweederangskwaliteit.
Ik bedoel daar niets slechts mee.
Maar leds horen mijn inziens gekoeld te worden.

Actief gekoelde leds in zoetwater zijn op ��n hand te tellen.

Deze is bv ook een pareltje:
http://www.maxspectusa.com/index.php?op ... &Itemid=21

Maar duur en niet 100% geschikt voor plantengroei.

Waren het 6000k leds ipv 8000k was ik al wat meer overtuigd.
 
mwa, ik kan ook planten laten groeien op 10.000K dus dat zal niet het probleem wezen..
maar er zit wel erg weinig rood in ja
 
Besparen gaat natuurlijk niet alleen over geld...
 
Tuurlijk wel. :)
 
zou de besparing op led verlichting niet te niet gedaan worden door het warmte verlies van leds ten opzichte van t5 buizen
zie hier de temp toch een paar graden stijgen als de t 5 aanstaan
heb begrepen dat dat bij led niet gebeurd
of heb ik dat mis

groet

jaap
 
Jawel hoor. Krachtige leds worden even warm als T5.
Als ze minder warm worden is dat alleen maar om het feit dat ze minder krachtig zijn.
 

Terug
Bovenaan