Bepalen vrouwtje/mannetje guppies


Mish

Member
Lid geworden
10 juni 2023
Berichten
7
Leeftijd
24
Hoi allemaal!

Ik heb van 2 verschillende moeders baby guppies in mijn bak zwemmen. De ene zijn geel/oranje en nu 5 weken oud en de andere zijn zwart/grijs en rond de 4 weken oud. In totaal zullen er nog ongeveer 15-20 baby guppies van over zijn.
Ze beginnen langzaam groter te worden en wil er enkele naar de speciaalzaak gaan brengen, daar het anders te veel word voor in mijn aquarium + ik moet niet hebben dat de vrouwtjes guppies ook al zwanger beginnen te raken😅
Echter voordat ik ze weg breng wil ik graag weten welke mannetjes en vrouwtjes zijn, ook omdat ik de verhouding mannetje-vrouwtje in mijn bak goed wil houden voor de guppies die ik wel houd. Nu heb ik op internet verschillende tips gelezen hoe je het het beste kan zien (o.a. zwangerschapsverlof bij vrouwtje en gonopondium mannetje) echter vind ik dat het gonopondium niet goed te zien is en lijken het allemaal wel vrouwtjes? Is het dan toch nog te vroeg om dit te kunnen beoordelen?

Ik hoor graag jullie mening/tips! 😊
 
*zwangerschapsvlek moet het zijn. Leuk die autocorrectie😂
 
Ik vind dat je de kleintjes niet zo vlug hoeft te verwijderen.
Met wat regelmatig onderhoud qua filter kun je ze makkelijk alle generaties samen laten zwemmen hoor, ze eten hun eigen jongen ook wel eens en zijn het uiteindelijk een groot gevarieerd guppenpallet😀
 
  • Leuk
Waarderingen: Mish
het gonopondium niet goed te zien
Dat zie je ook niet gelijk en wanneer dat zichtbaar wordt dat kan @stanovic je vast wel vertellen. Ik snap dat je geen explosie in je bak wil maar ik hoor vaker dat de lfs ze niet wil hebben dus ik zou dat even overleggen.
 
Je ziet het al zeer snel. Al na enkele dagen na de geboorte zie je dat de vrouwtjes een klein zwart stipje boven de aarsvin hebben. Wat bij de mannen ontbreekt.
 
Nooit geweten en dus weer wat geleerd.
 
Je ziet het al zeer snel. Al na enkele dagen na de geboorte zie je dat de vrouwtjes een klein zwart stipje boven de aarsvin hebben. Wat bij de mannen ontbreekt.
Dan heb jij wel heel erg goede ogen hoor😎😎😎
 
Dan was jij je al vroeg van je gonopodium bewust zeg,
Kijk geslachtsonderscheid bij guppen dat duurt een paar weken om het te zien.
En om het te kunnen zien slechts een heldere blik😁
 
  • Leuk
Waarderingen: Mish
Wij zijn boven de 50 Edwin en dan zien we dit soort zaken minder goed:pp
 
Vraag het dan maar aan stanovic of het zo snel te zien is bij de gupjes, maarja die man zal ook wel 50+zijn😘
 
Je ziet het al zeer snel. Al na enkele dagen na de geboorte zie je dat de vrouwtjes een klein zwart stipje boven de aarsvin hebben. Wat bij de mannen ontbreekt.
Bij de doorzichtige/gele visjes is die zwangerschapsvlek nog niet echt te zien, anders zijn het allemaal mannetjes😂
 
Zo zie je maar hoe al dat internep fakenieuws tot stand komt.
Bij sommige zoekopdrachten via google wordt je namelijk naar dit forum toe verwezen.
Dat is helaas zo. Dat je dan ook heel onzinnige info vind die je aqurium en vissen niet ten goede zal komen.
 
Bij de doorzichtige/gele visjes is die zwangerschapsvlek nog niet echt te zien, anders zijn het allemaal mannetjes😂
Bij blonde guppen is idd wat moeilijker te zien.
 
Zo zie je maar hoe al dat internep fakenieuws tot stand komt.
Bij sommige zoekopdrachten via google wordt je namelijk naar dit forum toe verwezen.
Dat is helaas zo. Dat je dan ook heel onzinnige info vind die je aqurium en vissen niet ten goede zal komen.
Wat ik in dit topic verkondig is absoluut geen fake verhaal.

Juist omdat ik me zo erger aan al die onzin verhalen die je op internet tegenkomt. Waak ik er wel voor dat de informatie die ik geef, wel klopt.
 
Laatst bewerkt:
Het onderscheid tussen de geslachten kun je maken na ongeveer 4 weken, maar dit is afhankelijk van hoe snel de jongen groeien. Door de juiste voeding en een geschikt aquarium in te richten, groeien je guppen sneller.2 mrt 2021

https://www.guppyaquarium.nl › gu...

Alle informatie over

In enkele dagen dat kan ik niet van je begrijpen, dan zijn ze nog zo miniem nog net aan toe om de dooierzak opverteerd te hebben en dan komt er als allereerste een darmstelsel voordat de geslachtskenmerken zich voordoen.
 
ik heb al bijna 40 jaar guppen in de bak zie je het niet na een paar dagen.
misschien wel als je ze vangt en dan in een speciaal klein kijkglaasje doet maar dat heb ik nooit gedaan

met een week of 4 -6 kan je de mannen er meestal wel uithalen
maar als je ze echt wilt sexen moet je ze langer in de gaten houden er zijn ook vaak late mannen.
 
Mijn ervaring is dus anders.

Zo'n 30 jaar geleden heb ik deze informatie ook ooit ergens gelezen. En het bleek te kloppen, toen ik er op ging letten.
 
Laatst bewerkt:
Juist omdat ik me zo erger aan al die onzin verhalen die je op internet tegenkomt. Waak ik er wel voor dat de informatie die ik geef, wel klopt.
Op internet is lang niet alles juist en de ervaringen zijn vaak anders. Je moet zoiets als dit ook maar net weten wil je erop letten denk ik.
 
Nu heb ik op internet verschillende tips gelezen hoe je het het beste kan zien (o.a. zwangerschapsverlof bij vrouwtje en gonopondium mannetje) echter vind ik dat het gonopondium niet goed te zien is en lijken het allemaal wel vrouwtjes? Is het dan toch nog te vroeg om dit te kunnen beoordelen?
Op zich is het na een paar dagen al te zien. Doch het vereist een goed oog ervoor. Ikzelf doe dat ook al jaren op deze manier.
Hierzo wederom een illustratie die ik heb gemaakt waarbij men het geslacht vrij vroeg kan bepalen:
Guppy sex determination at a young age.jpg

*zwangerschapsvlek moet het zijn. Leuk die autocorrectie😂
Ik denk dat iedereen weleens wat anders leest door de autocorrectie. Soms schrik ik weleens van wat autocorrect ervan gemaakt heeft als ik wat heb ingetypt.
Je ziet het al zeer snel. Al na enkele dagen na de geboorte zie je dat de vrouwtjes een klein zwart stipje boven de aarsvin hebben. Wat bij de mannen ontbreekt.
Klopt. Maar het is niet voor iedereen weggelegd om het vrij vroeg te kunnen onderscheiden. Ikzelf sex ze ook vrij vroeg. Maar goed, het behoeft wel een getraind oog. Het merendeel aan serieuze guppenkwekers sexen ze al vrij vroeg.
Dan heb jij wel heel erg goede ogen hoor😎😎😎
Het is een kwestie van trainen, Edwin...
Vraag het dan maar aan stanovic of het zo snel te zien is bij de gupjes, maarja die man zal ook wel 50+zijn😘
LOL! Ik ben idd ook 50+... Op naar de 60...
Ja, Botia heeft in dit geval absoluut gelijk. Het is idd mogelijk omz e naar een paar dagen te kunnen sexen.
Bij de doorzichtige/gele visjes is die zwangerschapsvlek nog niet echt te zien
Bij een blonde grondkleur zijn ze wel te zien doch wat lastiger. Dat is idd een gegeven.
In enkele dagen dat kan ik niet van je begrijpen, dan zijn ze nog zo miniem nog net aan toe om de dooierzak opverteerd te hebben
En toch is het zo...
De dooierzak is binnen 1 dag danwel een paar dagen pas verdwenen. Dat verschilt per individuele babygup. Doorgaans wordt een dooierzak binnen 1 dag geabsorbeerd.
Ik heb al bijna 40 jaar guppen in de bak zie je het niet na een paar dagen.
misschien wel als je ze vangt en dan in een speciaal klein kijkglaasje doet maar dat heb ik nooit gedaan
Op zich kun je het wel zien in een bak doch kan me voorstellen dat als ze niet stilstaan dat het lastig is te zien. Maar ja, idd in een apart bakje zijn ze rustiger en kun je het beter bekijken.
 
Nogmaals, menig serieuze guppenkweker op deze wereldbol sext babyguppen al na een paar dagen en niet na een paar weken. Tenzij men aan zwermkweek doet dan is het pas na een paar weken. Want dan zou het teveel werk zijn om ze vroeg uit het bassin te halen om ze te kunnen sexen. En dat is doorgaans het verhaal bij fish farms. Doch bij fish farms gaat het om de commercie en dan is het niet zo interessant om ze vroeg te sexen. Serieuze guppenkwekers op deze wereldbol die ze voor o.m. shows kweken, sexen de jongen echt vrij vroeg. Ik ken de guppenshowwereld wat dat betreft wel goed. Ik heb vaker guppen (wild- en kweekvormen) tijdens shows annex wedstrijden binnen Nederland en Duitsland mogen keuren. Maar ik sta ook nog steeds in contact met andere nationale en internationale (deze groep met name) kwekers binnen het hoger segment.
 
Spijt me ik wist het nooit in decennia daarom was ik maar sceptisch.
Bij mijn pasgeboren gupjes kom ik niet genoeg dichtbij met me hans andersbril ik stel me bij deze conclaaf.
 

Terug
Bovenaan