Beoordeling toekomstig visbestand


Kjell..

Well-known member
Lid geworden
15 maart 2017
Berichten
432
Leeftijd
29
Na lang weggeweest eindelijk weer een nieuwe bak aan het opstarten.
Een juwel Rio 125. Dus 80cm bak.

Nu heb ik gekozen voor een zandbodem en wil graag dichte beplanting erin.

Als visbestand had ik een idee maar zou het fijn vinden als mensen feedback geven.

Ik had bedacht:
- L144 Blue eyes (koppel)
- corydoras julii of habrosus (15)
- vuurgarnalen (begin 20)
- Pomacea Bridgessi( 3)
-Hyphessobrycon amandae of Boraras Briggatae (15)
- Paracheirodon simulans of Paracheirodon Inessi (15)

Van de corys zalmpjes en tetras twijfel ik behoorlijk. Zouden jullie me kunnen helpen een logische keuze te maken?
 
P. Inessi kan last hebben van neonziekte en dan is het flink pech gehad,bij de P. Simulans is het in theorie mogelijk, maar deze soort is minder gevoelig.
Met de rest kan ik je niet echt verder helpen.
 
Wordt het met 45 scholenvissen niet wat onrustig/ druk in 125L?
 
Wordt het met 45 scholenvissen niet wat onrustig/ druk in 125L?
Dacht corys zitten op de bodem.
En dan tetras midden
Zalmpjes boven.
 
Zonder "gevaar" in de bak gaan ze misschien wel in elke waterlaag zwemmen denk ik, behalve de corydoras.
Maar ik heb ook geen ervaring met de vissen die je wil, dus misschien zit ik er wel naast :)
Persoonlijk zou ik in jou bak voor 1 scholenvis gaan voor in het midden/boven.
 
Ik merk in mijn rio24 weinig verschil tussen onder/midden/boven waterland. Vissen zwemmen eigenlijk overal, behalve de Cory’s idd. Die blijven op de bodem en schieten af en toe naar boven.
 
zou ook maar 1 "midden" school nemen
25 B. brigittae
beneden habrosus
 
Ik had begrepen dat de keus ging tussen de diverse scholenvissen. Dat zou ik in ieder geval aanraden. De espei's zwemmen net zo goed in het midden.
 
Ik had bedacht:
- L144 Blue eyes (koppel)
- corydoras julii of habrosus (15)
- vuurgarnalen (begin 20)
- Pomacea Bridgessi( 3)
-Hyphessobrycon amandae of Boraras Briggatae (15)
- Paracheirodon simulans of Paracheirodon Inessi (15)
Ik neem niet aan dat je al deze vissen wil want met dik 100 liter netto is dit teveel van het goede.
 
Zou van de L144 eentje nemen, wanneer ze beginnen met kweken zijn het net muizen.
Met +- 30 Hyphessobrycon amandae heb je een mooie groep, zijn leuke visjes, de paar die ik nog heb blijven redelijk bij elkaar zwemmen samen met de galaxy rasboras.

Voor de bodem zou ik zelf naar andere corydoras kijken die een beetje de grootte hebben van panda's (nanus/elegans, adolfoi), habrosus valt misschien een beetje in het niet in 80cm i.c.m een L144
 
Hyphessobrycon amandae
Tja die worden rond de 3 cm dus met 30+ zit je al snel op 100 cm vis. Ik zou er een kleinere groep inzetten zodat er nog wat anders in kan.
 
3 cm dus met 30+ zit je al snel op 100 cm vis
Daar kijk ik nooit naar, vind harmonie in het aquarium i.c.m. een goed filter belangrijker. Vuurtetras doen geen vlieg kwaad evenals corydoras. L144 en dan vnl. de mannetjes kunnen soms de boel op stelten zetten maar valt meestal ook mee.
 
Ik neem niet aan dat je al deze vissen wil want met dik 100 liter netto is dit teveel van het goede.
Nee zeker niet.
Wilde eerst naast de corys nog 2 scholen.
Maar denk dat idd 1 beter is.
Het worden wss de boraras brigettae of maculatus. 30 stuks vind ik dan miss ook wel teveel. 20 stuks is denk netjes.
 
Houdt er rekening mee dat de hele familie appelslakken verboden is te verhandelen. Voor in je thuisaquarium zou er niet snel een agent op je raam kloppen, maar als er een keer wat is naaien ze het "houden van appelslakken voor verkoop" graag aan je hemd.
Overigens zal je eerder P. Diffusa tegenkomen dan P. Bridgesii. Bridgesii is zeldzamer en groter, en eet ook levende planten als ze er trek in krijgen.
 
Let op bij Corydoras Julii dat je meestal(95%) de Trilineatus krijgt ondanks het naambordje Julii.
 
Houdt er rekening mee dat de hele familie appelslakken verboden is te verhandelen. Voor in je thuisaquarium zou er niet snel een agent op je raam kloppen, maar als er een keer wat is naaien ze het "houden van appelslakken voor verkoop" graag aan je hemd.
Overigens zal je eerder P. Diffusa tegenkomen dan P. Bridgesii. Bridgesii is zeldzamer en groter, en eet ook levende planten als ze er trek in krijgen.
Ik zal opletten. Maar bij mijn dierenwinkel verkopen ze ze ook gewoon.
 
Let op bij Corydoras Julii dat je meestal(95%) de Trilineatus krijgt ondanks het naambordje Julii.
Hier ben ik bekend mee. Ik zal goed opletten
 
Houdt er rekening mee dat de hele familie appelslakken verboden is te verhandelen. Voor in je thuisaquarium zou er niet snel een agent op je raam kloppen, maar als er een keer wat is naaien ze het "houden van appelslakken voor verkoop" graag aan je hemd.
Overigens zal je eerder P. Diffusa tegenkomen dan P. Bridgesii. Bridgesii is zeldzamer en groter, en eet ook levende planten als ze er trek in krijgen.
De lfs hier vertelde vorige maand dat alleen import is verboden en die verkoopt ze ook gewoon in de winkel.
 
Dit gaat het worden!🤗
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230505_234904_Chrome.jpg
    Screenshot_20230505_234904_Chrome.jpg
    91.5 KB · Weergaven: 49
De lfs hier vertelde vorige maand dat alleen import is verboden en die verkoopt ze ook gewoon in de winkel.
De wetgeving is volgens mij vrij duidelijk. Maar ik ben geen advocaat. Wie weet is er een Maas waardoor het wel mag. Als ik ze in de LFS zie is het altijd zonder naam- of prijskaartje in een donker hoekje van de zaak.
 
Let op bij Corydoras Julii dat je meestal(95%) de Trilineatus krijgt ondanks het naambordje Julii.

Wat is de reden dat je moet opletten hierbij? Is de trilineatus zwakker?
 
Wat is de reden dat je moet opletten hierbij? Is de trilineatus zwakker?
Omdat ze je bedotten. Ik denk dat de oorzaak was dat de Trilineatus makkelijker te verkijgen waren, omdat deze uit een ander land komen als de Julii (Brazilie). Daar gold volgens mij een exportverbod.
Daarnaast bedenkt de handel mooie namen die helemaal niet bestaan, bv Corydoras Orange Venezuela (Corydoras venezuelanus) of Black Venezuela (Schulzei Sp. Black).
Soorten waarbij je ook vaak mee bedot wordt:
Adolfoi.
Punctatus.
Eques.
 
Omdat ze je bedotten. Ik denk dat de oorzaak was dat de Trilineatus makkelijker te verkijgen waren, omdat deze uit een ander land komen als de Julii (Brazilie). Daar gold volgens mij een exportverbod.
Daarnaast bedenkt de handel mooie namen die helemaal niet bestaan, bv Corydoras Orange Venezuela (Corydoras venezuelanus) of Black Venezuela (Schulzei Sp. Black).
Soorten waarbij je ook vaak mee bedot wordt:
Adolfoi.
Punctatus.
Eques.

Ah, duidelijk, bedankt.
 
Zo de bak staat in te draaien. Zal straks even een foto toevoegen. Mn hout moet nog inwateren dus t oogt wat kaal.

Nu vroeg ik me af. Ik ga begin juli 10 dagen op vakantie. Nu is mn bak in principe begin juni wss genoeg ingedraaid voor visjes.

Maar zijn ze dan na een maand genoeg gesetteld om 10 dagen "alleen" te laten.
Ik kan wel iemand regelen om te voeren maar waterwissels geen optie.

Of kan ik beter wachten tot na de vakantie, en kan een bak zo lang indraaien of heeft dat ook weer nadelen?
 
Begin juli duurt nog 2 maanden dus ik denk dat je dan best 10 dg niet kan verversen. Ik zou het dan de dag voor vertrek nog doen en niet te royaal laten voeren.
Langer indraaien kan geen kwaad en je zou kunnen wachten met bewoners tot na de vakantie. Ik zou tijdens het indraaien wel af en toe wat voer erin doen zodat de bacteriecultuur op gang kan komen.
 
Ik heb wat visbestandjes bedacht, maaar vind zoveel leuk...

Er zit nu in mn bak
6x appelslak
30x citroengarnaal

Ik wil er waarschijnlijk bij
6x pangio kuhlii
10x corydoras julii
1x L144
15x rasbora kubotai
7x Moenkhausia pittieri
 

Terug
Bovenaan