Bento de Hoornkikker van NathaliePip


NathaliePip

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
26 december 2021
Berichten
1,121
Locatie
Gelderland
Vandaag ben ik naaf de Reptielenbeurs in Houten geweest en ik ben teruggekomen met een kleine hoorkikker, ook wel pacmanfrog genoemd.

Op de foto zit hij of zij nog in het verkoopbakje. Inmiddels zit hij in het terrarium van 70x30x30 cm. Daar heeft hij zich ingegraven en is tot rust aan het komen.
IMG_2563.jpeg
 
Voor @nilo1804 wat foto’s van hoornkikkers op de beurs. Er was keuze genoeg in jonge kikkers.
 

Bijlagen

  • IMG_2552.jpeg
    IMG_2552.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 15
  • IMG_2551.jpeg
    IMG_2551.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 12
  • IMG_2554.jpeg
    IMG_2554.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 11
  • IMG_2555.jpeg
    IMG_2555.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 14
  • IMG_2558.jpeg
    IMG_2558.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 13
  • IMG_2559.jpeg
    IMG_2559.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 12
  • IMG_2560.jpeg
    IMG_2560.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 14
  • IMG_2561.jpeg
    IMG_2561.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 13
  • IMG_2562.jpeg
    IMG_2562.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 11
  • IMG_2548.jpeg
    IMG_2548.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 11
  • IMG_2549.jpeg
    IMG_2549.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 13
Tja, je moet er van houden.. zeker als je ziet wat ze gevoerd krijgen. Moet je maar eens op YT zoeken op Pacmanfrog feeding,,:cry:
 
Tja, je moet er van houden.. zeker als je ziet wat ze gevoerd krijgen. Moet je maar eens op YT zoeken op Pacmanfrog feeding,,:cry:
Ja, maar dat ligt niet aan de kikkers. Dat ligt aan mensen die niet helemaal goed in hun hoofd zijn. Dat is net zoiets als piranha’s levende prooien geven. Sommige mensen hebben geen gevoel voor welke diervriendelijkheid dan ook.

De kikkers zitten er ook niet op te wachten om te moeten vechten in een klein hokje met een ander dier wat groter is dan zijzelf.

Deze kikkers horen geen levende muizen, grote duizendpoten en andere beesten te eten. Er zijn ook filmpjes van mensen die hoornkikkers op een normale manier voeren.

Ik denk dat het net zoiets is als met grote honden zoals rottweilers en pitbuls. Er zijn mensen die een schattige hond hebben waar ze heel diervriendelijk mee zijn en er zijn mensen die zwaar gestoord zijn en hun hond gebruiken om anderen te intimideren. En daar dan content mee zijn. Waarschijnlijk hebben deze mensen ook een hoornkikker die ze konijnen voeren.

Goed, tot zover. Je begrijpt wat ik van dit soort mensen vindt?😤😭
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn kikkers die van alles eten wat kikkers eten, insekten, regenwormen, vis en pacman attack pellets.
Ze graven zich in en wachten tot een prooi langskomt. Ze hebben een flinke bijtreflex voor alles wat in de bek past. Je kan ze daardoor heel goed dood voedsel voeren met een pincet. Ik heb een kleintje die ik ga leren van de pincet eten.
 
wat een schattig beestje:love: zal er vast heel leuk uit zien als het zich heeft ingegraven
 
Gaaf zeg! Veel verschillende kleuren ook. Veel plezier er van, heb je misschien een foto van zijn/haar verblijf?😁
 
Erg mooie kikker een mooi patroon heeft hij/zij
 
mooi beestje!
Deze kikkers leven solitair? (ik weet niets van kikkers)
 
Wat een mooi beestje! Sneu om te lezen dat er mensen zijn op youtube die er op zo'n manier mee omgaan, maar alle vertrouwen dat ze bij jou goed af is. Ook benieuwd naar het toekomstige onderkomen! 😊
 
Het terrarium is 70x30x30 cm. Dit is behoorlijk groot voor een jonge hoornkikker., maar het is ‘op de groei’ gekocht.

Hoornkikker leven solitair en komen alleen in de paartijd samen. Omdat hoorkikkers alles opeten wat in hun bek past, eten ze zonder wroeging ook andere hoornkikkers. Je kunt ze dus het beste alleen houden, want als je er meerdere in een terrarium zet, is de sterkste op een gegeven moment ook weer solitair (en dik).

Ik maak gebruik van een warmtemat van Exoterra die aan de achterkant vastzit. Bij deze kikkers die in de bodem graven is een warmtemat in het terrarium een risico, omdat ze zich kunnen branden.
Ongeveer de helft van de achterkant is verwarmd. De warmtemat wordt door een thermostaat geregeld.

Het terrarium is geïsoleerd met isolatiemateriaal zodat de warmte binnenblijft en er een temperatuur van ongeveer 23-28 graden overdag is. ‘s Nachts koelt het af tot kamertemperatuur en dat is vanwege de warmtepomp ongeveer 20-21 graden.

De bodembedekking is cocopeat van de action, die geschikt en goedkoop. Je kunt ook in dierenwinkel bodembedekking halen maar dat kost een vermogen. Het is namelijk niet zoals in het aquarium eenmalig maar moet af en toe worden schoongemaakt.

Verder heb ik gisteren wat blad en kurk meegenomen, omdat dat natuurlijke materialen zijn om te schuilen. Een hoornkikker leeft in Zuid-Amerika in vochtig bos en oerwoud tussen de bladeren en mossen.

Voorlopig hou ik de bak zo, om de kikker goed in de gaten te houden.

De luchtvochtigheid is zo rond de 80 procent. Regelmatig sproeien zorgt daarvoor.

Ik krijg geen nette foto van het terrarium, het spiegelt teveel. Daarom het terarium van internet.

IMG_2575.jpeg
IMG_2574.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_2577.jpeg
    IMG_2577.jpeg
    45.8 KB · Weergaven: 12
Leuk Nathalie! Leuke naam ook!
Zijn er nog mogelijkheden om zo'n terrarium niet te hoeven schoonmaken? Ik las wel eens iets over bioactive maar niet in combinatie met een hoornkikker...
 
Ik heb zondag meteen springstaartjes, tropische en oranje pissenbedden meegenomen. Ik had al voerkorrels voor hen. Iedereen heb ik in het terrarium gezet. Het kan natuurlijk dat er af en toe een pissebed wordt opgegeten, maar ik hoop dat er een bioactieve laag in het terrarium ontstaat die ik voor een groot deel met rust kan laten.
Ik zal het monitoren en hier de voortgang posten.
 
Maakt deze soort kikker ook geluid?
1711997356969118189804.jpg wel leuk dat je met dit begonnen bent. Ik volg je voortgang.
 
Ze kunnen kwaken. En ze kunnen schreeuwen als ze boos zijn. Op youtube vind je de geluiden, vooral als ze boos zijn en aanvallen. (Mensen doen van alles met deze kikker😳). Maar ik ga em niet irriteren voor de lol. Bento krijgt een rustig leven zoals het hoort.
 
Erg interessant allemaal ben zelf niet echt een grote fan van kikkers maar wel e4g leuk om te volgen.
 
Ze kunnen kwaken. En ze kunnen schreeuwen als ze boos zijn. Op youtube vind je de geluiden, vooral als ze boos zijn en aanvallen. (Mensen doen van alles met deze kikker😳). Maar ik ga em niet irriteren voor de lol. Bento krijgt een rustig leven zoals het hoort.
Geen broertjes en zusjes die kleiner zijn meer om te eten maar gewoon rustig uit een pincet.
Die kweker zal wel blij met jou als klant zijn geweest.
 
Bijzondere keuze, wat een leuk beestje 💜
 
Das een forse regenworm. Hoe vaak heeft ie zo'n maaltijd nodig?
 
Het advies is om froglets (zo noemen ze babykikkers) dagelijks voer aan te bieden, halfwas 1x per 2 a 3 dagen en volwassen kikkers 1 x per week. Een hoornkikker is goed gevoed wanneer hij rond is als je er van bovenaf op kijkt. Verder mag je geen botstructuur uit zien steken. Je zou dan denken dat hij obese is, maar dat is de bouw.

Wanneer een hoornkikker eruit ziet als bijvoorbeeld een groene kikker, dan heeft hij zwaar ondergewicht of is zeer ernstig ziek.

De kikker graaft zich in en wacht dagen op dezelfde plek. Dit is hoe hij jaagt. Als er prooi voorbij komt, pakt hij deze. Vervolgens graaft hij zich weer in. De bolronde vorm van de kikker valt weg tegen de ondergrond, het is samen met zijn kleur een natuurlijke camouflage.
 
Wel een grappig beestje. Zijn ze actief en zie je ze veel?
 
De kikker graaft zich in en wacht dagen op dezelfde plek. Dit is hoe hij jaagt. Als er prooi voorbij komt, pakt hij deze. Vervolgens graaft hij zich weer in. De bolronde vorm van de kikker valt weg tegen de ondergrond, het is samen met zijn kleur een natuurlijke camouflage.
Dit klinkt als de bodemvariant van de vlindervis. Die hangt héél stilletjes en onopvallend aan het wateroppervlak en pas als ie een lekker hapje ziet, gaat zijn schuurdeur open en komt er (opeens verbazend veel en snel) actie in.
 
Dit klinkt als de bodemvariant van de vlindervis. Die hangt héél stilletjes en onopvallend aan het wateroppervlak en pas als ie een lekker hapje ziet, gaat zijn schuurdeur open en komt er (opeens verbazend veel en snel) actie in.
Dat is een hele goede vergelijking.
 
Dit klinkt als de bodemvariant van de vlindervis. Die hangt héél stilletjes en onopvallend aan het wateroppervlak en pas als ie een lekker hapje ziet, gaat zijn schuurdeur open en komt er (opeens verbazend veel en snel) actie in.
Schuurdeur , is multi interpretabel
 
Is dat zo?
Bij mij betekent dat een héle gróte bek, Zoiets als een Amsterdammer wel op kan zetten....
Oh nee, dat is weer wat anders....
 
Leuke schuur tegen me rug snachts daar zou ik spontaan braaf door kunnen worden.
Amsterdam1712061841653861584189.jpgprakkies🤗🤗🤗
 
Ik had altijd al een zwak voor kikkers
 
Das een forse regenworm. Hoe vaak heeft ie zo'n maaltijd nodig?
Ik zal z’n eetlust een poosje bijhouden. Vanavond at hij weer een regenworm.
 
Wel een grappig beestje. Zijn ze actief en zie je ze veel?
Nee en nee. Ze graven zich in en dan zie je meestal twee oogjes er bovenuit komen en vervolgens zitten ze stil, uren, dagen…
Neem ze niet als je van actieve huisdieren houdt.
 
hoe hou je de bodem vochtig? kan me niet voorstellen dat je het de hele dag aan het besproeien bent?
 

Terug
Bovenaan