Bemesting/waterkwaliteit


Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,270
Locatie
Eelde
Ik wil graag wat feed-back op mijn bak. Ik vraag er hier om, omdat me een aantal dingen opvallen rond algen en plantegroei, maar het zou ook om waterkwaliteit kunnen gaan.

De bak draait pas sinds 25 januari (18 dagen) en ziet er op dit moment uit als:
CRW_6308.JPG


Het vissenbestand zie je onderaan in mijn signature.

De planten zijn:
Limnobium laevigatum (3 uitlopende stekjes)
Salvinia natans (90% van de drijvers)
Mayaca vandelli (Midden achter)
Ceratopteris thalictroides (Rechts langs de zijruit)
Cryptocoryne (Achterin, terrasje tegen de pomp)
Ophiopogon kyoto (Links voorin)
Vallisneria gigantea (Achterin)
Ludwigia palustris (Links achterin)

Ik bemest 1x per week met "Sera Florena" volgens de gebruiksaanwijzing.

De waterwaarden waren gisteren (tetra 6-in-1 teststripje):
NO3, NO2 beide 0
GH: 8
KH: 5
PH: 6.7
Cl2: 0-0.4

Vorige week heb ik de nitriet piek en het opkomen van het nitraat gezien.

Een paar dingen die opvallen:
CRW_6295.JPG

Alg. Deze streng begon als een "netje" over de achterwand, maar is losgekomen en in elkaar gewikkeld. Is dit draadalg?

CRW_6298.JPG

De Ceratopteris groeit behoorlijk snel, maar het valt me op dat hij in het algemeen vrij bleek is en dat de oudere delen (centrum van de plant, dichter bij de bodem), bruin-gelig zijn alsof ze wat gaan rotten.

CRW_6300.JPG

De Ophiopogon doet het vrij goed, maar ook hier zie je bladeren waarvan de punten gelig lijken. Het gaat daarbij om relatief jong blad, niet de oudste bladeren aan de buitenkant.
Verder is hier een klein vlekje blauwe alg te zien. Dit is een klein vlekje, maar er zitten ook grotere plakjes op de uiteinden van de Vallisneria.

Is dit iets? Moet ik er iets mee? Of is het een kwestie van gewoon doordraaien tot er een beter evenwicht ontstaat?
 
Dat is wel draadalg op die ene foto idd komt vaak door een schommelende co2.
De Ophiopogon gaat langzaam dood want is geen aquariumplant ondanks dat deze wel vaak tussen de aquariumplanten staat maar is beter geschikt voor terrariums.
 
Je bak draait nog maar net 14 dagen en de bacteriecultuur moet nog op gang komen.
De no2 gaat nu worden omgezet in no3 en de bacteriecultuur zal zich gaan nestelen en uitbreiden.
Dat groene wat je ziet dat kan wat blauwalg zijn doordat de bak nu teveel wordt belast.
Je moet eigenlijk tijdens het indraaien ook geen vissen paatsen. Beter is de bak leeg 4 weken te laten indraaien.
Voer zo weinig mogelijk en hou de waarden in de gaten ivm de no2.
 
Ik heb een NO2/NO3 piek gehad en helaaas ondervonden dat dit problemen opleverde voor de Kardinalen (4 verloren). Maar dat lijkt achter de rug (ik zie nu geen NO2 en NO3 meer en die was echt duidelijk te hoog vorige week maandag-woensdag.)

Ja, over het indraaien was ik verkeerd over ingelicht in een grote aquariumspeciaalzaak....
Evenals over de Ophiopogon dus.... Kan ik die er dan beter uitgooien en vervangen door iets wat niet langzaam begint te rotten?
 
Ja de Ophiogoton kan je gelijk beter in een potje op de vensterbank zetten ;)

Niet lullig bedoeld maar dit is een mooi voorbeeld dat indraaien niet nodig zou zijn vanwege middeltjes uit een flesje onzin is helaas.
 
Gelet op je waarden heb je voldoende co2.
Hoelang heb je de verlichting aan??
 
Zou ik niet met zekerheid durven zeggen wat betreft de co2 John,is met een stripje gemeten hoor.
 
Ik lees het nu ook John.
Geven die ook 6.7 aan dan?? Zal dus wel ;).
Even afwachten hoeveel uren het licht brandt bij de TS.
 
Ooops! tikfout bij de Ph: moet 7.6 zijn (gewoon kraanwater.) Overigens interpoleer ik wel tussen de waarden die op de verpakking aangegeven worden. Soms ligt een kleur er duidelijk tussenin.

Het licht is ongeveer 13 uur per dag aan.
 
Ik zou dat licht eerst eens naar 9 a 10 terugbrengen.
Hoe langer dat aan is des te meer voeding en co2 er gevraagd wordt. Je bak bevat waarschijnlijk dan niet voldoende co2 bij zo n verlichtingsduur.

Met teststrips meten is altijd een hele ruwe indicatie. Druppels zijn weer betrouwbaarder namelijk.
Maar ik zou de bak even lekker laten indraaien verder.
 

Terug
Bovenaan