Bellenteller overbodig met dit co2 systeem + werking magneetventiel?


Aqua_Spy

Well-known member
Lid geworden
19 november 2020
Berichten
105
Leeftijd
44
Hallo iedereen. Ik heb vorige week een Dennerle tweedehands co2 systeem met wegwerpfles gekregen, Hierop zit een manometer en ook ingebouwde bellenteller, zie foto.

Twee dingen zijn mij niet duidelijk: lijkt mij zo dat het nu niet meer nodig is een bellenteller aan te sluiten maar ik zie genoeg foto's met een soortgelijk systeem waarbij dit wel het geval is. Waarom? En hoe zit het met de werking icm magneetventiel? Wanneer deze 's avonds uitschakeld, zou deze bellenteller toch op nul moeten staan, wat nu niet het geval is. Kan het niet zo zijn, dat er nu co2 alsnog ontsnapt?
 

Bijlagen

  • 20220512_085535.jpg
    20220512_085535.jpg
    88.2 KB · Weergaven: 125
Wat je ziet is een meter voor de druk in de fles en die is bij een volle gewone fles vaak rond de 55 Bar en een metertje om de werkdruk mee in te stellen.
 
Idd, een bellenteller is niet noodzakelijk bij dit model.
Als de stroom eraf gaat blijft de bellenteller op de ingestelde waarde staan. De draaiknop staat immers nog open.

edit: mijn ervaring is dat de bellen per minuut toch anders zijn als je een bellenteller zou gebruiken. Dat zijn er in de praktijk iets minder
 
Dat van die drukmeter was mij al duidelijk maar die andere meter iets minder. Maar ik geloof dat ik nu antwoord heb - een extra bellenteller is dus niet nodig met het andere metertje. Thnx!
 
Even voor mij, maar waar zien jullie een bellenteller? Ik zie alleen twee meters die van de flesdruk en die van de werkdruk.
 
Even voor mij, maar waar zien jullie een bellenteller? Ik zie alleen twee meters die van de flesdruk en die van de werkdruk.
Normaal gesproken bestaat een regelaar uit dubbele meter: een werkdrukmeter en een meter voor de flesdruk.
behalve bij dit model. Rechts is de flesdrukmeter maar de meter links heeft een schaalverdeling voor het aantal bellen.
 
Ah goeie dank je wel. Deze kende ik niet.

Eerlijk gezegd tel ik mijn bellen nooit. Kijk meer naar de dropchecker.
 
Ik heb wel een bellenteller tussen mn slang maar die staat al tijden droog maar goed ik gebruik wel een ph controller.
 
Dank voor al het advies dat jullie gegeven hebben. Ik ben nog niet helemaal tevreden over het resultaat totnogtoe. De dropchecker is meer blauw dan groen en algen tieren welig in mijn aquarium. Ik heb een filmpje van de flipper toegevoegd, alsmede een foto van de ingebouwde bellenteller en de dropchecker. Kunnen jullie mss aangeven of en wat er hier fout gaat?

Ik heb ook geprobeerd een diffusor aan te sluiten op het CO2 systeem maar die doet helemaal niks. Kennelijk is de druk onvoldoende om de CO2 door de diffusor heen te persen. Of moet ik de diffusor schoonmaken/laten weten en kan het zijn dat hij nog verstopt is?

Laat maar weten als jullie een oordeel/mening hebben! Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • 20220610_155649.mp4
    7.5 MB
  • 20220610_155702.jpg
    20220610_155702.jpg
    137 KB · Weergaven: 64
  • 20220610_155705.jpg
    20220610_155705.jpg
    95.4 KB · Weergaven: 63
Ik heb meerdere vormen van CO2 toevoegen getest met dit systeem van Dennerle.
De beste resultaten behaal je met een acrylic Aquario Neo/Twinstar diffusor. Tegenwoordig heeft Dennerle ze ook in haar sortiment: de Ultra

De goedkopere glazen cups uit China zijn waardeloos. Net zoals alle ander glazen cups zoals die van Sera, Eheim, HS Aqua, Osaka, Aqua Nature en Colombo. Die moet je gewoon niet hebben.
De ADA zij de top, maar simpelweg te duur en de Bazooka's hebben een werkdruk nodig die de fles van Dennerle niet kan leveren.
Hetzelfde verhaal voor een inline diffuser. De werkdruk uit de fles is niet genoeg voor optimale werking.
 
Maar je kan toch ook gewoon co2 met een flipper toedienen? Wat is er dan mis met de opstelling die ik heb gemaakt waardoor er nog steeds te weinig co2 is? Ik kan overwegen een nieuwe diffuser te kopen maar wie kan garanderen dat deze dan wel zou werken?
 
Ik heb jaren met flippers gewerkt op een 80cm en een meterbak en dat werkt opzich wel als je maar genoeg toevoegt.
Hoeveel bellen geef je en hoeveel liter is je bak?
 
Op zich zou het gewoon moeten lukken als je bellen wel oplossen. Misschien iets verder open draaien. Ik heb deze regelaar ook gehad op een JBL inline diffusor + cerges op 350L. Dit gewoon werkte goed. Het hangt er ook een beetje vanaf hoeveel je verbruik dan weer is. Ik heb een controller en dan zie je een veel snellere reactie dan met een drop checker. Dat ik over ging van wegwerp naar een hervulbare fles zag ik mijn PH als het licht aan was langzaam oplopen. Die moest toen verder open. kwestie van afstellen. Wellicht kan je dat zelfde effect zien aan je dropchecker als het licht net aan gaat.
 
Het is inderdaad vaak even spelen met de druk als dat kan en het aantal bellen. Op een meterbak kon ik met de flipper de ph makkelijk van 8 naar 6.75 verlagen bij een kh van 9.
Ook van belang is dat je een flipper gebruikt die groot genoeg is. Desondanks is het niet de meest effectieve wijze van oplossen.
 
jessicapilon schreef: Het is inderdaad vaak even spelen met de druk als dat kan

Ik heb deze drukregelaar ook gehad. Even een uitleg maar ook een waarschuwing. Bij een inline diffuser gaat het er niet om dat je die schoon moet maken voor een betere werking in combinatie met dit systeem van Dennerle.

Er mist verwacht ik ook bij dit voorbeeld een meegeleverde schroevendraaier waarmee je in de aansluiting van de slang de werkdruk kunt verhogen /aanpassen.

Ik kreeg ook te weinig werkdruk, te weinig bellen. . Ik had dit laten aanpassen maar op een gegeven moment kon ik de regelaar niet meer vertrouwen. Aantal bellen in combinatie met de inline diffuser fluctueerde . Tot ik een keer dat ik thuiskwam en dode vissen had....

Een van de dingen die ik toen rigoureus heb aangepast is een nieuwe drukregelaar van JBL. Ook online zijn er prima andere opties. In ieder geval.. Komt... Massa is kassa.
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Ook ik gebruik eerder de dropchecker dan de bellen teller tellen.


 
Ok, de enige regelmethode die ik heb op dit apparaat is de bellenteller. Deze staat nu op 17 bellen per minuut. Het maximum aantal bellen is veertig, waarbij je volgens de meter al met 30 bellen in de rode zone komt. Dus met andere woorden: gewoon keer bellen per minuut? De diffuser die ik heb werkt niet vanwege kennelijk te weinig druk - welke momenteel 60 bar is. Zijn er nog manieren om deze druk te verhogen? Ik zie nergens draaiknoppen hiervoor behalve een knop aan de voorkant maar geen idee wat daar de bedoeling van is, is mij nog onduidelijk (zie foto aan het eind vd pijl)
 

Bijlagen

  • 20220611_080857.jpg
    20220611_080857.jpg
    164.1 KB · Weergaven: 62
Je hebt de grote draaiknop voor het aantal bellen. Daar waar de pijl staat in de slangaansluiting zit binnenin een schroefje om de werkdruk (niet te verwarren met de flesdruk) in te kunnen stellen. Bij meters met een werkdruk en flesdruk manometer kun je eenvoudig de werkdruk aanpassen met een draaiknop.

De draaiknop aan de voorzijde is van de slangaansluiting met een wartelmoertje zodat de slang op zijn plaats blijft. 60 bar is de flesdruk. Dat is prima. Maar de werkdruk moet hoger voor een inline diffuser.

Maar zoals gezegd. De waarschuwing let daarop.
 
Laatst bewerkt:
De wartelmoer/slangwartel kun je losdraaien en wat verder op de slang schuiven om de slang beter te kunnen plaatsen. De slangwartel heb je daarna weer teruggeplaatst om de slang te fixeren. Toch? :)
 
Ik zal later even kijken. Ik heb dit apparaat gekregen zonder gebruiksaanwijzing en online kan ik ook niks vinden. Heb de slag wel ooit losgedraaid maar er staat mij niks bij van een slangwartel/nippeltje
 
Allereerst: Als je er een bellenteller tussen zou plaatsen zie je een totaal afwijkend aantal bellen! Draai je 'm geheel open heb je zo maar over de 100...

Daarbij is in de slang aansluiting van de drukregelaar een in de fabriekingesteld naaldventiel aangebracht.
Als CO2-gift ondanks gevulde fles en volledige opengedraaide instelknop niet mogelijk is, is het naaldventiel mogelijk verstopt.
Dan:
Ventiel met behulp van een dunne schroevendraaier (bladmaat 22,5x0,5mm) ½ slag tegen de richting van de klok in openen
en bij volledig opengedraaide instelknop gedurende enkele seconden met CO2 “spoelen”. Letop: ventiel er niet volledig uitdraaien, anders krijg je 'm er nooit meer in!
• Ventiel weer een ½ slag terugdraaien.
• Het ventiel is in de fabriek afgesteld op ca.120 bellen/ minuut bij volledig opengedraaide instelknop.
Indien nodig kan het door voorzichtiger in of eruit draaien in stappen van ca.1/8 slag worden nagesteld.

bron: dennerle technische dienst
 
Laatst bewerkt:
Dank vr deze tip. Ik ga er vandaag mee aan de slag!
 
Wees wel voorzichtig. De dropchecker vloeistof mag niet geel worden door te veel Co2. Heb je dat nog niet zou ik dat aanschaffen. Houdt rekening met een paar uur wen-tijd van de vloeistof.

@Cornelius
+1 (y)
 
Hier heb ik al ervaring mee. Hiervoor had ik een diy co2 systeem met citroenzuur en deze was op een gegeven moment defect met alle gevolgen van dien...
 
Ik heb de naaldventiel zoals in de gebruiksaanwijzing aangegeven stond een halve slag opengedraaid (tegen de klok) en met de meest open co2 stand een paar seconden laten lopen en daarna weer dichtgedraaid. Maar het lijkt nog niet echt effect te hebben, er kwamen zelfs nog moeozamer bubbeltjes uit.

Het kan toch niet dat de co2 dennerle wegwerpfles al na een maandje leeg is?

Ik ga er binnenkort maar mee naar een lokale aquariumzaak mss dat zij mij kunnen helpen.
 
Allemaal leuk dat soort setjes maar ik zou als het kan kijken naar een gewone co2 set met navulbare flessen. Vullen is denk ik goedkoper dan die wegwerpflessen.
Op MP heb je vaak voor niet al teveel geld al iets.
 
Ik heb ook geprobeerd een diffusor aan te sluiten op het CO2 systeem maar die doet helemaal niks. Kennelijk is de druk onvoldoende om de CO2 door de diffusor heen te persen
Je mag het natuurlijk helemaal zelf weten maar het probleem blijft hetzelfde als wat ik al aangaf en ook las hieruit. De werkdruk die standaard staat ingesteld is te laag om door het membraan van de inline diffuser te persen. De beste oplossing zou zijn een andere regelaar. De winkel uit mijn link zou ik toch eens raadplegen als ik jou was.

Btw, hervulbare flessen zijn een stuk voordeliger dan wegwerp flessen voor Co2.


Succes!
 
Het is inderdaad vaak even spelen met de druk als dat kan en het aantal bellen. Op een meterbak kon ik met de flipper de ph makkelijk van 8 naar 6.75 verlagen bij een kh van 9.
Ook van belang is dat je een flipper gebruikt die groot genoeg is. Desondanks is het niet de meest effectieve wijze van oplossen.
Sterker nog, het is de minst effectieve wijze van oplossen. Bovendien zijn die flippers ook ondingen om in je bak te hebben en lelijk om te zien. Sorry, maar positiever is het echt niet te brengen naar mijn bescheiden mening.
 
Ok, de enige regelmethode die ik heb op dit apparaat is de bellenteller. Deze staat nu op 17 bellen per minuut. Het maximum aantal bellen is veertig, waarbij je volgens de meter al met 30 bellen in de rode zone komt. Dus met andere woorden: gewoon keer bellen per minuut? De diffuser die ik heb werkt niet vanwege kennelijk te weinig druk - welke momenteel 60 bar is. Zijn er nog manieren om deze druk te verhogen? Ik zie nergens draaiknoppen hiervoor behalve een knop aan de voorkant maar geen idee wat daar de bedoeling van is, is mij nog onduidelijk (zie foto aan het eind vd pijl)
De 60 bar waar je over praat is de druk in je fles. Bij een diffuser, een beetje afhankelijk van de soort, moet je denken aan een werkdruk van 1,5 tot zo'n 2,5 bar.
 
Sterker nog, het is de minst effectieve wijze van oplossen. Bovendien zijn die flippers ook ondingen om in je bak te hebben en lelijk om te zien. Sorry, maar positiever is het echt niet te brengen naar mijn bescheiden mening.
Daar heb je zeker een punt maar als beginner vond ik de flipper best handig en er werd voldoende co2 opgelost om te bereiken wat ik wilde. Inderdaad is het niet de meest effectieve manier maar soms kan het wel prima werken.
 
Later kan ik altijd nog overstappen naar een beter systeem.
In ieder geval heb ik het apparaat nu aan de praat gekregen na aantal keren de naaldventiel te hebben versteld met een schroevendraaiertje. Heb het aantal bubbels gelijk teruggeschroefd en zal nu even goed de dropchecker in de gaten houden. Nogmaals dank alle goede adviezen
 
ja zoals het nu lijkt gaat alles goed. Ik heb de bellenteller nu een stuk lager ingesteld (nog niet eens op de helft van wat ik eerder had) en nu heeft de dropchecker een groene kleur. Kennelijk was het naaldventiel dus toch flink verstopt. Het proces om het naaldventiel te ontstoppen blijkt toch een precisieklusje te zijn want in totaal heb ik een stuk of 4 keermet een schroevendraaiertje het naaldventiel open en dicht gedraaid met de drukregelaar op standje maximaal. Maar nu het eenmaal gelukt is, werkt het dan ook super!
 

Terug
Bovenaan