Belgisch groen snoeien, hoe moet dat precies?


F

Fishy303

Guest
Vandaag wil ik het Belgisch groen gaan snoeien.
De onderkant van de bladstelen van deze plant zijn kaal geworden.

In het midden en boven ziet het er prima uit en de plant groeit prima.

Sinds de plant in mijn aquarium staat ( nu iets van vier weken) heb ik de plant alleen boven in zo nu en dan, ongeveer 1x per week gesnoeid.
Maar dus nooit de stelen aan de onderkant gedaan.

Misschien is de plant nu wel bezig om te transformeren van emers naar submers en dat de onderkant daarom kaal is geworden?
Er groeien wel nieuwe blaadjes aan, op de kale onderkant.
Maar dat gebeurd niet overal en een kaal gedeelte lijkt ook niet zo mooi vind ik.

Verder groeit de plant in het midden en bovenste gedeelte van de bladstelen prima.
Zoals eerder geschreven moet ik er minstens 1x per week vanaf de bovenkant er een stukje afknippen.

Nu wil ik het dus andersom gaan doen, zodat aan de onderkant de kale bladstelen verwijderd gaan worden en dan het goede gedeelte weer terug planten/terug stoppen.

Ik zie er een beetje tegen op om het Belgisch groen te gaan snoeien ( toppen), omdat ik dit een vervelend klusje vind.
Het terug planten heeft wat geduld nodig omdat ze soms wel weer eens omhoog komen.
Maar goed, met wat geduld lukt het wel.


Maar nu het volgende:

Kan ik gewoon alle bladstelen uit de bodem halen en dan gewoon ergens afknippen en het goede gedeelte weer terug stoppen?

Moet ik de plant op een bepaald punt afknippen ( bij een blad aanzet), of kan ik gewoon ergens de schaar erin zetten?
 
Je kan gewoon de stengel uit de bak nemen en hem op de gewenste lengte afsnijden/knippen en dan weer terugplaatsen. Dat hoeft zover ik weet niet op een bepaald punt. Ik let daar dus nooit op bij het snoeien.
 
Ik vind snoeien juist wel leuk. Het is weer de bevestiging dat je planten groeien en hoe vaker ik moet snoeien des te beter :)
Ik knip ze altijd net boven een bladaanzet af en zorg dat dat de plant niet korter dan 15 cm wordt. Zo heb ik het ooit geleerd en dat werkt prima.
 
Ja iedereen heeft vast zijn eigen methode hiervoor ;)
 
Fishy303 zei:
Moet ik de plant op een bepaald punt afknippen ( bij een blad aanzet), of kan ik gewoon ergens de schaar erin zetten?

net boven de bladaanzet is je juiste plek. en beter niet met een schaar maar met een zo scherp mogelijk mesje (bv scheermesje). als je een schaar gebruikt beschadig je teveel van de stengel, en moet de plant energie stoppen in de reparatie van die beschadiging. die energie kan hij beter stoppen in de groei van de plant
 
Ok, bedankt allemaal :)
 
Als je alleen gaat snoeien vanwege de lengte, en de onderstukken zijn ook nog mooi, dan kun je alleen de top snoeien en weer plaatsen en dan het onderstuk gewoon laten staan. Zo kun je de hoeveelheid stengels uitbreiden en het oude onderstuk maakt dan vaak wel weer uitlopers aan.
 
BG ? ik kneep het gewoon af op de hoogte die ik wil af en toe herplant ik dan de toppen dat spul ging hier altijd als een raket zo hard het komt er niet nauw mee.
 
Ja dat is ook wel mijn ervaring hoor. Soms knipte ik het en soms gewoon met de nagels. Ik merkte zelf weinig verschil moet ik zeggen.
 

Terug
Bovenaan