Begonnen met het inrichten


jessicapilon zei:
Ja dat is ook goede methode Luc en ik denk wat veiliger dan tape op een buis met meer wattage.
Maar bij een 60cm kan het weinig kwaad is mijn ervaring. Daarbij komt dat mijn vissen allemaal gediplomeerd brandweervis zijn :D ;).

We zullen eens zien als je je lichtstraal 5 cm naar links of rechts moet opschuiven welke problemen je dan hebt :p
 
Dat hoeft eigenlijk niet in een 60cm bakje. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Dat zal in elk geval met tape erop niet gaan werken.
 
Hey, bedankt voor de antwoorden zover...
Waarom een kwart slag draaien van de buisjes en welke maat heb je genomen voor T5 verlichting??
 
smidsy zei:
Hey, bedankt voor de antwoorden zover...
Waarom een kwart slag draaien van de buisjes en welke maat heb je genomen voor T5 verlichting??

Binnenkant 18 mm

Ik draaide deze omdat ze bij het opwarmen wat vervormde(ze werden hierdoor een beetje ovaal), door ze te draaien kregen ze niet de kans om ovaal te blijven staan.
 
Beste allemaal,
Inmiddels draait mijn bak nu ruim 2,5 weken, ik zie nu dat er een dun laagje zich op het wateroppervlak heeft gevormd, is dit een goed teken zodat de bacteriebloei opgang komt??
Het gewoon lekker laten gaan? De spraybar staat schuin omhoog zodat er wel een rimpeling in het water aanwezig is...
Ik ben benieuwd
Groet
Erik
 
Dat laagje noem je een kaamlaag. Het lijkt een soort oliefilmpje en kan geen kwaad. Met een klein bruissteentje op een luchtpompje is het zo weg.
 
Komt dit dan van de opstartende bacteri�n.. En trekt t vanzelf weg??
 
Ik heb dit in al mijn opstartende bakken gehad. Toen steeds een luchtpompje erin gedaan en als ik mijn luchtpompje een paar dagen uit laat komt het kaamlaagje weer terug. Het ligt er ook aan hoe je filteruitlaat gericht staat. Die kun je ook zo richten dat je wateroppervlak wat meer in beweging is. Maar het kan geen kwaad hoor.
 
Hey hey,
Het filter is een behoorlijke, en hij staat redelijk naar boven gericht dus er is behoorlijk wat beweging aam t water oppervlak..
Mijn stenen beginnen na 2,5 week al redelijk wat alg plekken te laten zien, is dit normaal...
En hoe halen jullie de alg weg tegen de voorruit wat net onder het zand zit?? Met een pasje??
 
is de alg op de stenen bruin? dan is dat best mogelijk, dat heb je in de meeste opstartende bakken.

ik doe mijn ruiten altijd met filter watten en heb laatste stukje net voor en in het zand doe ik met een oude zorgpas. kan je ook geen krassen maken doordat er per ongeluk nog zand in je watten/spons zit.
 
Ik krab de algen ook altijd weg met een pasje. Een beetje kaamlaag kan geen kwaad, maar als deze te dik wordt kan hij ervoor zorgen dat de gasuitwisseling minder goed verloopt tussen het wateroppervlak en de lucht. Het kan dus zeker wel kwaad. Sinds ik een wat grotere filter op de bak heb gezet, is hij bij mij in ieder geval verdwenen.
 
Hey hey, bedankt voor de antwoorden...
Ik heb een tetra teratec ex 1200 plus, en die draait op een rio 180 dus een nog zwaarder filter lijkt mij niet nodig haha :)
Ik heb net voor de eerste keer het water ververst... En daarbij de aanzuigbuis van het afhevel apparaatje schuinomhoog aan t wateroppervlak gehouden, dus het meeste is weggezogen.. Ik zie tussen de stenen en planten hier 3n daar een draadje lopen.. Is dit dan draadalg, is dit schadelijk?? Of komt dat in t algemeen wel goed??
Echter kwam ik er met het verversen achter dat ik de aanzuigbuis van het filter wel erg goed weg heb gestopt en hier moeilijker bij kan dan ik dacht haha van d3 week maar eens bekijken want ik zach dat er om het korfje wel wat vuil zat... Of als hij voldoende uitsprayt gewoon lekker laten zitten??
 
Die filter is meer dan voldoende denk ik. Wat vuil om je korf heb ik ook hoor en dat is normaal.
Je moet er wel opletten dat de korf niet te goed verstopt zit waardoor vuil er moeilijk bij kan geraken.
Ik kijk zelf altijd of de planten een klein beetje bewegen en zo weet je dat je voldoende stroming hebt.
 
Heey, de planten bewegen genoeg haha zowel links als rechts...
Ik had mijn bericht nog wat aangepast
 
Ja de aanpassing was gelijk met mijn post zie ik :D
Ik zou me bij de opstart om een enkel algje niet te veel zorgen maken. Soms zie je dit door hoge nh3/4 wat een boost voor de algen kan zijn. Draadalg is verder in de regel een co2 tekort dus daar zou ik anders even op letten. Voldoende voedingsstoffen en ook co2 is altijd belangrijk.

Edit:
Je hebt een malawibak zie ik net en daar zijn wat groene algen doorgaans normaal hoor.
 
Ja er zit nog niks in, dat komt met 2 weken.
Een co2 te kort ian komen omdat ik de bak 2 weken niet heb ververst, of komt dit dan door de weinige planten die ik erin heb?? Hoe zou je dit kunnen oplossen een co2 te kort??
En de hoge nh3/4 trekt dit vanzelf weg of is dit een blijvend iets.... Of alleen bij de opstart vaak is dit dat de bacteri�n opgang komen??
 
Je kan de stroming van je pomp wat meer naar het water oppervlakte richten dan krijg je een grotere gasuitwisseling van uit de lucht in je water, tenslotte zit er in onze atmosfeer 400ppm co2 (volgens sommige aktivisten zelfs meer)
 
Ik heb de uitstroompijp al schuin omhoog gericht, dus er zit best wel wat beweging in het water. Wat bedoel je dat e4 400ppm co2 in de atmosfeer zit??
En wat is een hoge nh3/4 waarde, waar komt dit door, is het schadelijk en zo ja hoe is dit op te lossen...
Ik zal ook tijdens de opstart iedere week het water verversen, misschien dat dit ook helpt...
 
nh3/4 is amonnia/ammoniak.

dit word onder andere gevormd door uitwerpselen van vissen.

dit word omgezet in nitriet no2 en dan in nitraat no3. dit gebeurd allemaal door bacterien die in je filter en bodem zitten. met een nieuwe bak moeten die bacterien zich eigen eerst goed nestelen voordat ze alle waardes goed om kunnen zetten. en dus heb je in het begin altijd een hoge nh3/4 en no2. deze zijn allebei giftig voor vissen en daarom laat je een bak ook altijd even indraaien voordat je vissen erin doet.
 
Dus dit laagje en de algen die er zich nu in de bak ontwikkelen, kunnen er mee te maken hebben dat mijn bak nu de bewuste en gevreesde piek te verwerken krijgt?? En dat hij nu echt goed begint te draaien...
 
hoeft niet persee, kan ook een tekort zijn aan 1 of ander. je bak draait nu 2.5 week toch? zou alg nu of gewoon laten zitten of handmatig weghalen. als je na 1.5 maand nogsteeds last van hebt kan je is gaan kijken of het een ander probleem is.

of je nu de piek heb zou kunnen. sommige mensen hebben deze helemaal niet. of zo klein piekje dat het niet te merken valt.

weet niet wanneer je met vissen wou beginnen. maar zou nog minimaal een weekje wachten.
 
Ja de bak draait inderdaad nu 2,5 week. Ik laat de bak mooi met rust, behalve op t wekelijkse waterverversen na. Dus de algen laat ik ook lekker hun gang gaan.
De vissen wil ik inderdaad niet aankomende donderdag, maar die erop gaan aanschaffen. Dus dat is over 2 weken... Tot die tijd hoop ik dat mijn planten mooi aanslaan, en het filter goed indraait.
Ondertussen heb ik mijn temperatuur ook wat beter onder controle gekregen denk ik.
De thermostaat slaat aan als de bak 23gr is en verwarmt hem dan tot ongeveer 24,7gr.... Volgens mij is dit prima voor malawi....?
 
de temperatuur wel. maar het verschil telkens van 23 naar bijna 25 is misschien wat teveel van het goede.
 
RichD1011 zei:
de temperatuur wel. maar het verschil telkens van 23 naar bijna 25 is misschien wat teveel van het goede.

Waarom? in de natuur koelt het water toch ook regelmatig af?
 
luc zei:
RichD1011 zei:
de temperatuur wel. maar het verschil telkens van 23 naar bijna 25 is misschien wat teveel van het goede.

Waarom? in de natuur koelt het water toch ook regelmatig af?

regelmatig ja, maar niet elke dag (misschien wel meerdere keren per dag) neem ik aan.

gaat naar bijna 25, slaat af en gaat terug naar 23. en dat gaat zo maar door. kan beter je temperatuur stabiel houden en zelf af en ten toe is wat wisselen van temperatuur voor de afwisseling.

dit lijkt mij beter hoor, kan het fout hebben.
 
Hij staat nu rond de 24 te draaien, redelijk stabiel, echter als de verlichting aangaat, dan stijgt de temp naar on 24,7.
als de verlichting uit is en ik kom s'ochtends de woonkamer binnen ligt de temp weer rond de 24...
dit lijkt voor malawi volgens mij wel redelijk OK toch?
of toch de temp nog een graad verlagen of heeft dit weinig zin en zit ik in de goede zone qua temp??

ook kan er natuurlijk wat verschil in het "goedkope"digitale thermometertje zitten... het wil niet altijd zeggen dat deze het goed meet en accuraat aangeeft, mbt tot de schommelingen dan...
 
zover ik kan vinden is de ideale temperatuur 23-25 graden. alleen hoe warmer het water, hoe aggresiever de vissen worden dacht ik ook gelezen te hebben. dus persoonlijk zou ik eerder de 23 aanhouden. dat zou ik doen iig, misschien dat er hier nog een echte malawi kenner op kan reageren.
 
Ik ben benieuwd :)
 

Terug
Bovenaan