Begonnen met het inrichten


S

smidsy

Guest
Beste allemaal,
Ik heb besloten om voor een groep Malawi cichliden te gaan nadat mijn vorige bak lek was gegaan (dit was een gezelschapsbak).
Na wat tips en adviezen te hebben gekregen ben ik nu tot zover gekomen.
Van de week heb ik de achterwand geplaatst, het is de Juwel Stone Granite geworden.
Ook heb ik van de week mijn nieuwe filter aangeschaft, dit is de Tetra EX 1200 plus geworden.
Gisteren heb ik de stenen gelaatst (op een piepschuim onderplaat), ook gister een emmer zand gespoeld en erin gedaan, en vandaag de rest van het zand toegevoegd.
Het filter staat nu op volle toeren te draaien, en doordat er nog zweefvuil aanwezig is kan ik goed zien dat er een goede circulatie is.
De bak ziet er nu als volgt uit, ik hoop dat iemand al wat van de inrichting kan zeggen, zullen de cichliden zich hier thuis gaan voelen??

image-2016-03-28.jpg


Zoals jullie zien zit er een flinke laag zand in, volgens mij stellen ze dit ook wel op prijs... (zelf had ik liever een minder dikke rand onderin de bak gezien, maar als ik het naar achter schuif weet ik zeker dat de toekomstige bewoners dit toch weer anders neer gaan leggen haha.)
 
Nog even afstoffen :D
 
hoe bedoel je afstoffen ;)??
 
Haha, ik zal het filter vannacht zijn werk laten doen, en de bak hopelijk mooi afstoffen!!
Als dat is plaats ik natuuuurlijk morgen een helderdere foto..
 
Beste allemaal,
De bak staat er inmiddels weer wat helderder uit, echter zie ik nu ineens horizontaal lichtere strepen, wat zou dit kunnen zijn, en nog belangrijker hoe kan ik dit het beste behandelen, eraf halen??

image-2016-03-29.jpg


(het lijkt kalk, maar voordat ik de bak in gebruik nam heb ik hem al helemaal opgeboend met azijn, ik had dit dus niet echt verwacht.)

Groet
Erik.
 
Zijn dat niet gewoon luchtbelletjes? Volgens mij heb je dat wel vaker bij een net gevulde bak;

rG50MbLvAuTEdJtrgyfOKkbFxubezqgj.jpeg


2014-12-07164324_zpsc09b283f.jpg


(niet mijn foto's)
 
Hey Hey,
Nee helaas, die zaten er wel eerst maar nu zijn die weggetrokken en zijn het echt een soort witte wazen...
 
Dat is balen,hopelijk zit het niet in het glas zelf.
 
Hallo, gelukkig zat het niet in het glas en was het kalk aanslag, ik denk van de stenen wat op het raam is komen te plakken, met een spons (zachte kant) op een stokje heb ik het kunnen verwijderen... de bak wordt al aardig helder, en hij staat er inmiddels als volgt bij...

image-2016-03-30.jpg



Hopelijk komen morgen de vallisneria en de anubias gold binnen...
Heeft iemand nog op en aanmerkingen, want dan hoor ik ze graag!!
 
heb geen verstand van malawi, maar ik vind de stenen stapel er wel heel mooi uitzien
 
Thanks!
 
Mooie inrichting!

Wat me opvalt is de dikte van de bodem. Bij het raam is het al veel en het loopt nogal op naar achteren.
Geen idee of het slim is, maar ik ben zelf juist geleidelijk de bodem aan het wegzuigen tot 2-3 cm nadat ik zag dat er veel gasbelletjes in ontstonden en bleven hangen. Ik weet niet hoe dat in jouw biotoop zal zijn en of mijn oplossing de juiste is, maar misschien iets om even over na te denken?
 
Hey Peter, ja klopt dat t wel redelijk dik is, maar ja volgens mij graven malawi's graag en veel, vandaar dat ik er wat meer als normaal in heb gedaan, dit ook om te voorkomen dat mijn piepschuim te zien zal zijn.
Ik heb net weer 2 foto's gemaakt, waarbij er wat minder schittering in de foto zit, ik hoop morgen mijn 3 plantjes te ontvangen, 1x vallisneria, deze komt links voor de verwarming, en 2x anubias gold, deze plaats ik tussen de stenen. Ik hoop dat het mooi wordt. Graag hoor ik nog tips en op en of aanmerkingen...

image-2016-03-30_(1).jpg



image-2016-03-300034_(2).jpg



Groet Erik.
 
heey... waarom zijn ze niet te zien...
 
heey... waarom zijn ze niet te zien...

malawi30-03-2016.jpg


malawi30-03-20162.jpg


nu doen ze t wel ;)
 
Mooi hoor! wat zijn de maten?
 
zelfde als jouw bak, ook een rio 180
 
Hallo allemaal,
De bak staat nu lekker te draaien, nadat ik vanmiddag de strijd heb gewonnen om de planten in het aquarium er bij te plaatsen, vooral de vallisneria was een geworstel, om deze in het filterzand te laten staan, dit mede omdat ik een aardige stroming in de bak heb.
Hij staat er als volgt bij, ik hoop dat ik aardig op de goede weg ben.
Alle op of aanmerkingen zijn welkom!!

image-2016-03-31.jpg


(zelf vind ik de verlichting nog wat fel, nu hoorde ik dat je wel PVC stukjes om de TL balken kunt schuiven.. wordt dit niet te warm, en welk formaat moet ik dan aanhouden voor T5 balken...)

Groet
Erik.
 
Zier er in elk geval aardig uit.

Van die pvc stukjes heb ik nog nooit gehoord, maar kan je niet gewoon een TL uitdoen voor minder licht?
 
ja misschien idd 1 tl eruit en daar voor in de plaats een dimbare rgb ledstrip?

je hebt denk ik gewoon 2x daylight lampen erin?
 
Hey Hey,
Ja 1 lamp heb ik nieuw aangeschaft, dit betreft de Sylvania Aquastar, erg mooie lamp. De andere weet ik niet, die is iets minder wit...
Euhm 1 lamp uit schakelen of eruit halen kan niet want dan doet geen enkele lamp het...
 
wat is trouwens verstandig, er zit natuurlijk nog geen vis in en het is een nieuwe inrichting en bak, dus er zullen nog niet veel afvalstoffen aanwezig zijn, is het wel of niet aan te raden om te bemesten, dit om de planten te laten aanslaan aankomende 3 weken....??
en dan bedoel ik met Profito..., of hebben de planten ook genoeg voeding uit het gewone normale water??
 
smidsy zei:
Hallo allemaal,
De bak staat nu lekker te draaien, nadat ik vanmiddag de strijd heb gewonnen om de planten in het aquarium er bij te plaatsen, vooral de vallisneria was een geworstel, om deze in het filterzand te laten staan, dit mede omdat ik een aardige stroming in de bak heb.
Hij staat er als volgt bij, ik hoop dat ik aardig op de goede weg ben.
Alle op of aanmerkingen zijn welkom!!

image-2016-03-31.jpg


(zelf vind ik de verlichting nog wat fel, nu hoorde ik dat je wel PVC stukjes om de TL balken kunt schuiven.. wordt dit niet te warm, en welk formaat moet ik dan aanhouden voor T5 balken...)

Groet
Erik.

Echt mooi, je Malawi's gaan zich er thuis voelen, hoor.

Ook de plantjes er tussen zijn leuk gedaan, knap!
 
THANKS...!!!
Super leuk om te horen!!
 
Je zou een reflector kunnen kopen, deze zijn bedoeld om boven de lamp te plaatsen maar je zou hem er ook onder kunnen plaatsen. Ik heb ook wel eens gelezen dat iemand een PVC buis om de lamp plaatste, ik weet niet of dit een succes is.
 
Haha, ik weet ook niet of t een succes is, vandaar mijn vraag, met een reflector kun je niet zo mooi spelen met het licht als met stukjes pvc buis, hiermee kan je makkelijker een deel wel en een deel niet verlichten... dat je als het ware een soort lichtstraal krijgt....
 
Om te dempen gebruik ik wil dat brede bruine inpaktape dat je bij dozen ziet. eenmaal aangebracht is het lastig weer te verwijderen maar bij veel 60cm bakjes demp ik zo de hoeveelheid licht.
 
Houdt wel rekening mee dat het afplakken of met plastic afdekken de tl lastiger zijn warmte kwijt kan, buiten de brandgevaarlijkheid van het materiaal om nog.
 
Ja daar heb je een punt en daarom doe ik het ook alleen bij de lichte 15W buizen van de 60cm.
Ik doe dit al jaren en heb hier er nog geen problemen mee gehad.
Nu plak ik alleen een strookje van zo n 2 cm aan de onderkant van de buis. Het is niet zo dat ik de hele buis inpak hoor ;)
 
smidsy zei:
wat is trouwens verstandig, er zit natuurlijk nog geen vis in en het is een nieuwe inrichting en bak, dus er zullen nog niet veel afvalstoffen aanwezig zijn, is het wel of niet aan te raden om te bemesten, dit om de planten te laten aanslaan aankomende 3 weken....??
en dan bedoel ik met Profito..., of hebben de planten ook genoeg voeding uit het gewone normale water??

Voor de Valisneria is 1 of 2 kleikegel bij de wortels voldoende.

Voor de Anubias zou ik even wachten met Provito.

Mooie inrichting trouwens.

Succes ermee.
 
Ik moet zeggen dat ik bij alle 14 bakken vanaf de opstart al begin met de voeding die ik later ook wil gaan toedienen. Ook in de indraaiperiode willen de plantjes wel graag iets te "eten' hebben ;).
 
TonHageraats zei:
Houdt wel rekening mee dat het afplakken of met plastic afdekken de tl lastiger zijn warmte kwijt kan, buiten de brandgevaarlijkheid van het materiaal om nog.

Ik heb hier jarenlang dmv stukjes elektrische buis mijn T5 af gedekt gehad, hert enige dat je dan moest doen is deze om de maand een kwart draaien.
Ging perfect zo, bijkomend voordeel is dat je op deze manier op de juiste plaatsen het licht kan laten neerkomen. :)
 
Ja dat is ook goede methode Luc en ik denk wat veiliger dan tape op een buis met meer wattage.
Maar bij een 60cm kan het weinig kwaad is mijn ervaring. Daarbij komt dat mijn vissen allemaal gediplomeerd brandweervis zijn :D ;).
 

Terug
Bovenaan