beginnersvraag appelslakken: welke?


Paddy.K.1966

Well-known member
Lid geworden
6 oktober 2007
Berichten
1,255
Leeftijd
58
Locatie
Oosterhout (N.Br.)
Ik waag me maar eens aan een onderwerp waar ik niet heel veel verstand van heb.

Een paar weken geleden heb ik van een hobbyist 5 appelslakken gekocht en die in mijn aquarium gezet; 3 blauwe en 2 paarse.
Deze hebben een doorsnede van anderhalf tot twee centimeter, in de bak van die hobbyist zaten tientallen van dergelijke slakken, er waren al vele legsels geweest en geen van al die slakken was groter dan degenen die ik heb meegenomen.

Nou zie ik her en der, zowel op het internet als in winkels, aanzienlijk grotere appelslakken, die meestal geel of geelbruin zijn.

Omdat ik dat vreemd vond ben ik op internet verder gaan zoeken.
Ik vond daar appelslakken onder verschillende wetenschappelijke benamingen. Meestal Pomocea diffusa of Pomacea bridgesi, wat synoniemen lijken te zijn. En ook regelmatig als Pulmonaria gigas. Over de eerstgenoemde soort is de meeste informatie te vinden.

Wat ik me nu afvraag, is:
- Zijn er inderdaad meerdere soorten die als appelslak worden verkocht?
- Zo ja, om welke soorten gaat het dan?
- Welke soort zijn de mijne dan?
- Zijn er belangrijke verschillen tussen verschillende soorten?

Er zijn hier vast een heleboel mensen die veel meer van appelslakken weten dan ik, dus ik hoop op een antwoord op mijn vragen.
 
Paddy.K.1966 zei:
- Zijn er inderdaad meerdere soorten die als appelslak worden verkocht?
- Zo ja, om welke soorten gaat het dan?
- Welke soort zijn de mijne dan?
- Zijn er belangrijke verschillen tussen verschillende soorten?

Nou ten eerste worden ze 'officieel' niet meer verkocht. Er zijn wel meerdere soorten die onder deze naam vallen (heel veel zelfs, maar niemand kan die uit elkaar houden), maar 99% van de gevallen is het de diffusa. Omdat je blauwe en paarse hebt durf ik eigenlijk wel te zeggen dat je die dan ook hebt, dat zijn doorgeselecteerde kleuren.
Diffusa en bridgesii zijn inderdaad synoniemen.

Er werd 'vroeger' wel gezegd dat je twee soorten in de handel had, 1 die planten eet en 1 die dat niet doet. Ik ben zelf nog nooit een plantenetende versie tegengekomen.
Er is ook een kleinere soort, de spixi, maar die zijn er naar mijn weten niet in de kleuren die je noemt. Online zie je ook foto's van andere appelslakken die groter worden. De Gigas is zo'n soort die zo groot wordt. Maar een huis-tuin-en-keuken appelslak wordt zo'n 4-5 cm.

Het kan in bepaalde situaties best voorkomen dat ze er een klein jaar over doen om 1,5cm te halen. Misschien dat de ouders overleden zijn in de tussentijd? Ze worden ergens tussen de 2 en 4 jaar oud.
Als jouw bak net iets warmer dan waar ze vandaan komen dan krijgen ze snel een groeispurt, dan zie het verschil binnen enige weken.

Ze gaan vast een keer eitjes leggen onder je kap, als de eitjes roze zijn dan weet je zeker dat het de diffusa is. (wel weghalen als je geen babyboom wilt!)

Geniet van ze, prachtige beesten!
 
Als de slakken in een zwaar bevolkte bak zaten kan het best daardoor komen dat ze zo klein gebleven zijn. Ik had er op een gegeven moment twee met een huisje van 7 cm. Zij hadden veel ruimte. De slakken die met velen in een bak zaten werden maar een cm. of 4 a 5.

Afgaande op de kleuren denk ik dat je P. diffusa hebt.
 
Het zou natuurlijk heel goed kunnen dat we lang nog niet alle begrip hebben over deze slakken.
Ik bedoel maar: maten worden doorgaans afgelezen aan de huisjes, toch? Dan weten we dus niet wat erbinnen plaatsvindt.


Maar terug naar die huisjes. Wat we weten is dat ze gebouwd worden, tergend langzaam en in ieder geval, uit allerlei mineralen. Op welke snelheid dat ook moge gebeuren en met welke exacte mineralen dat ook moge zijn. Nogal ongewis dus. In ieder geval weten we ook dat de aanlevering van nieuwe mineralen in het aquarium beperkt is. Zou het kunnen dan de mineralen op een gegeven moment opraken, in on aquarium, al naar gelang er meer en grotere slakken zijn per bepaald inhoudsvolume?

Beschreven is bijvoorbeeld de Tylomelania perfecta. Een slak uit ZEER mineraalrijke stromen op Sulawesi. En dan ook van het niveau waar zelfs het allerhardste kraanwater van NL niet tegenop kan qua hardheid, als ik me de getallen goed herinner. Noem het gerust extreem.
Grappig is ook in het artikel dat ik erover las dat de dieren in gevangenschap een veel minder indrukwekkend stukje huis bijbouwen als in hun natuurlijke habitat. Simpelweg door een gebrek aan de mineralen of de hoeveelheid daarvan.

Dat wetende, klinkt het zeer plausibel dat bovenstaande vraag wel eens een kern van waarheid zou kunnen bevatten. Jones heeft het idee kennelijk al uit ervaring.

~ Ivo

PS: voor de gein nog een plaatje van de T. perfecta. Ik kan zo snel helaas even geen foto terugvinden van een dier waarvan een deel van het schil al in gevangenschap is gebouwd, maar vergelijk dat gewoon maar met het huisje van een 'gewone' Tylomelania.
 
Bij gebrek aan mineralen zal het huisje minder mooi worden, invloed op de groeisnelheid heeft het niet.
Althans, dat lijkt de consensus te zijn. Bij een te lage KH kunnen er gaatjes ontstaan in de huisjes. Het snelst zie je dit aan de rand van de opening, nieuwe groei is dat niet glad maar erg ruw. Nederlands kraanwater heeft doorgaans genoeg mineralen voor appelslakken.
Maar dank voor je verhaal over de perfecta. Ik ken de slak, maar wist niet van deze extreme behoefte.

Jones heeft wel gelijk dat ze niet hun maximumgrootte bereiken in een volgepropt aquarium, maar dat heeft dezelfde reden als bij sommige vissen. Iets mysterieus zorgt ervoor dat ze bij overbevolking minder groeien. Dat is ook wat bedoelde met omstandigheden waarin ze er een tijdje over doen om 1,5cm te halen. Maar stoppen met groeien op dat punt doen ze niet. Dan halen meestal nog wel de ondergrens van 3,5-4cm.
En 7cm is heel erg groot, dat kan inderdaad alleen met veel ruimte en ideale omstandigheden. Ik ben nog niet boven de 5 gekomen.

Al met al verwacht ik zeker dat ze bij Paddy binnenkort gaan groeien. Ze groeien in spurts namelijk, die vaak starten bij een verandering. Ben benieuwd.
 
Kijk, daarom hou ik nou zo van dit forum!

Na nog geen dag kan ik in maar liefst 4 reacties de antwoorden lezen op vrijwel alle vragen die ik nu zou kunnen verzinnen.

Hartstikke bedankt allemaal
 
Ik heb ergens op mijn laptop nog een handfoto van het lege huisje van ��n van de slakken van 7 cm. Deze zal ik binnenkort eens opzoeken en hier posten. Het waren best spectaculaire dieren.
 
Dat lost lang niet in alle gevallen goed en makkelijk op. Gapak heeft mij dat uitgelegd en vaak heeft het geen zin dit te gebruiken.
 
Hier de uitleg van gapak:

Gapak zei:
Om goed te zijn zou je het calciumgehalte kunnen (laten) testen. Dat calciumgehalte kan je delen door door 7,13 ppm/�dgH om de bijdrage van calcium tot de gH te kennen.

Bij een pH van 7,8 en 2 �dkH zou het calciumgehalte onder de 47 ppm moeten liggen om sepia als nuttig te beschouwen (althans om de kH te verhogen, als de slakken er zo van eten krijgen ze ook hun carbonaten binnen). Bij 5 �dkH zou je calciumgehalte zelfs < 17 ppm moeten zijn om sepia als nuttig te beschouwen (terughoudend rekeninghoudend met de mogelijke meetfout op pH en kH). Dat zou willen zeggen (bij 2 �dkH) dat calcium slechts 50% van de gH mag uitmaken wil sepia nuttig zijn. Die kans is erg klein want meestal is het aandeel calcium (veel) groter dan het aandeel magnesium
 
Nou,kan ik dat mandje wel wegooien , vol met Sepia.

Op H.van.H. bij elkaar lopen zoeken.
Tijd terug.
Leg ik ze wel in de Malawibak.

De Malawi appelslak wordt ook 7-8 cm. Ken je nagaan.

Lanistes Nyassanus | Mama Appelslak

mama-appelslak.nl-800 � 600-Zoeken op afbeelding
De Malawi appelslak (Lanistes Nyassanus) is een zoetwaterslak die in het wild alleen in het Malawimeer in Afrika voorkomt en die 7-8 cm groot kan worden.

889923_0_82_malawi_appelslak.jpg



Dan het calcium flesje maar weer ter hand nemen.
www.aquariumfans.nl � Aquarium beginners








Beoordeling: 4,5 - ‎19 stemmenIn het wild kunnen kan de appelslak tot 20cm groot worden, in het aquarium worden ze zelden groter dan 7cm. De fel gele appelslak is het meest bekend, maar ...
 
Volgens mij zit er voldoende calcium in ons leidingwater Bertus. Goed verversen is wel van belang dan natuurlijk.
 
Ja,dat is mij bekent,John.
Ben geen beginneling,he.


Maar ik ga niet voor appelslakken elke dag verversen.
Jij wel dan?

Heb ze geeneens.
 
Ja, wekelijks en dan met 40 l. Kost je ook niet de kop.

Als ik ververs is het 3/4 kuub water.
Dus elke 14 dagen.
 
Ik ververs veel water in mijn aquaria met maanvissen. In verschillende bakken zitten appelslakken. Ik gebruik ze als opruimers van uitwerpselen van de maanvissen n voor overtollig visvoer. Het voordeel hiervan is dat de uitwerpselen van de appelslakken feitelijk stof zijn. Dit donkere stof is gemakkelijk af te hevelen.
Doordat de appelslakken ook flink wat voer krijgen groeien ze redelijk snel. Exemplaren van een centimeter of zes heb ik ook zeker zitten. Ik heb gezien dat jonge appelslakken zich wel eens willen vergrijpen aan aquariumplanten met een zacht blad. Bealgde Anubias wordt weer netjes ontdaan van algen en ook planten waar baardalg op zit worden gezuiverd van de baardalgen.


Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ja, de Malawi appelslak wordt groter, maar die zie je niet veel in de hobby.
Die �20 cm in het wild� lijkt me sterk overdreven. Is in ieder geval niet de diffusa.

Zelf laat ik voor de zekerheid voor de mineralen een oud huisje in de bak liggen. Die lossen langzaam op. Geen idee of het echt zin heeft, maar voor mijn gevoel werkt het.

Jos Hut, bladeren moeten wel heel zacht zijn wil een appelslak ze eten. Ze zijn in staat om in een beplant aquarium te verhongeren. Waren het geen bladeren die al af aan het sterven waren?
 
Bij deze de foto's:

Ca. een half jaar voor ze overleden

fZI-X8TeUhiHpnZVtKuerAJ3OI848uxR.jpeg



Leeg huisje

fZI-X8TeUhiHpnZVtKuerAJ3OI848uxR.jpeg



Het kunnen echt joekels worden als ze daar de kans voor krijgen. Daarom vind ik appelslakken geen geschikte keuze voor bijv. nano's. Deze twee van mij zijn ongeveer 3 jaar oud geworden en hebben het eerste jaar in een tropisch aquarium gezeten, later op kamertemperatuur en een tijdje in de vijver.


Poelslakjes kunnen trouwens ook flink groot worden. Deze zat bij mij in een vijvertje van 900l. en later in mijn binnenvijvertje van 600l.:

fZI-X8TeUhiHpnZVtKuerAJ3OI848uxR.jpeg
 
Na alle bovenstaande informatie te lezen wil ik ook wel graag een diffusa appelslak. Supermooi, elegant, sierlijk... Een prachtige slak kortom.
Waar kan ik deze mooie slak vinden?

:petjeaf:
 
das een goede ik heb er op het moment geen en weet niet waar je ze in belgie kunt krijgen
wel in nederland

Bertus zei:
Nou,kan ik dat mandje wel wegooien , vol met Sepia.

Op H.van.H. bij elkaar lopen zoeken.
Tijd terug.
Leg ik ze wel in de Malawibak.

De Malawi appelslak wordt ook 7-8 cm. Ken je nagaan.

Lanistes Nyassanus | Mama Appelslak

mama-appelslak.nl-800 � 600-Zoeken op afbeelding
De Malawi appelslak (Lanistes Nyassanus) is een zoetwaterslak die in het wild alleen in het Malawimeer in Afrika voorkomt en die 7-8 cm groot kan worden.

889923_0_82_malawi_appelslak.jpg



Dan het calcium flesje maar weer ter hand nemen.
www.aquariumfans.nl � Aquarium beginners








Beoordeling: 4,5 - ‎19 stemmenIn het wild kunnen kan de appelslak tot 20cm groot worden, in het aquarium worden ze zelden groter dan 7cm. De fel gele appelslak is het meest bekend, maar ...

een cm of 12 heb ik ze gezien bij aquabeek zijn echt joekels
 
Je kunt ze kopen bij hobbykwekers. Zoek maar eens op marktplaats. Officieel mogen ze niet meer verkocht worden, dus in de meeste winkels zul je ze niet tegen komen.
 

Terug
Bovenaan