Beginners hulp nodig


B

Bram.linders10

Guest
Hallo,
:help:

Nadat mijn vader eigelijk ons aquarium wou verkopen heb ik hem maar op mijn bureau neer gezet. Mijn intresse in aquriums is daardoor ook weer volledig terug! Het aquarium stelt (Helaas) vrijweinig voor. Het gaat om SuperWave15 met enkel wat Guppen nog, stuk of 10. Ook de planten zijn erg beschadigd en is weinig van over nog. Het aquarium is de afgelopen jaren slecht onder houden eerlijk gezegt... Dit komt voornamelijk doordat hij in de huiskamer stond, niet erg groot was en de ziekte van mijn vader. Echter ben ik van plan het nu eens wel netjes te doen zoals het hoort ondanks dat er geen bijzondere vissen in komen.
Met dit bedoel ik onder andere water waarden en alles wat er bij komt kijken. Ik heb regelmatig opgezocht hoe en wat maar het blijft erg vaag voor mij nog steeds. Ik ben van plan om wat garnalen te nemen er nog bij en eventueel de guppen en andere vissen in een wat breedere bak (40x20x25) te zetten. Meden doordat ik gehoord heb dat deze bak (superwave15) eigelijk te klein is en dit zelf nu ook in zie. Komen eventueel nog wel wat appel slakken in beiden aqauria, mits ik geen verontrustende reacties krijg
Ik hoop kan iemand mij helpen met wat beginners stappen om een mooi aquarium te behouden. aantal vragen zijn: wat moet ik aanschaffen? hoevaak moet ik dit controleren? wat moet ik doen om de waardes zo goed mogelijk te houden? Woon zelf in Eindhoven dus eventueel aquariumzaken waar ik mijn water kan testen?
(Graag beetje meedenkene bij mogelijke prijzen... Mijn budget is altijd erg lastig maar probeer het beste er mee te halen)

Ook vind ik het erg lastig om mijn aquarium te onderhouden in de zin van algen bestrijden etc. Denk ook dat dit veel te maken heeft met onstabiele waarden. Hoe vaak moet ik het schoonmaken en hoe kan ik dit het besten doen? Moet ik bij eht vervangen van water het water eerst behandelen of kan dit wel gewoon doordat de verhouding met het aquarium water? etc...
:S

Elke tip is verder ook welkom! Van inrichting tot tips om de garnalen en guppen te houden zijn super welkom. Moet nog een hoop leren maar ben bereid om een keer wat meer te investeren.

Sorry voor mijn beginners vragen etc maar wil een keers iets opzetten wat echt mooi is en goed onderhouden :)
Hopelijk kan iemand mij hier goed mee helpen om alles netjes in orde te maken!

Groetjes,

Bram

(foto van mijn aquarium op het moment, net schoon gemaakt. Enkel nog guppen dus.)
 
IMG_20171230_144122.jpg
IMG_20171230_144116.jpg
 
Goed dat je ziet dat deze bak eigenlijk niet goed is voor vissen, want het is echt veel te klein.
Guppen op 40cm zou ik eigenlijk ook al niet doen.
Je kunt twee dingen doen: De huidige inrichting behouden, wat nieuwe plantjes toevoegen en een groep garnalen kopen als alles lekker draait en er weer fris uitziet, of alles eruit en opnieuw beginnen.
Vanuit daar kun je verder kijken wat je graag wilt.

Algen bestrijden is niet de juiste manier. Je moet de voedingsbron voor de algen wegnemen. Dat doet je door te zorgen dat je stabiele voeding voor je planten in de bak hebt. Zo'n klein bakje hoeft niet gek veel voeding te hebben dus dat hoeft ook helemaal niet duur te zijn.
Ook moet je zorgen dat je niet teveel voert, je water verversen en zorgen voor voldoende stroming.

Over je plantjes: Je hebt javavarens. Deze moet je niet in de bodem planten maar opbinden of plakken op hout of poreuze stenen. Als ze met hun voeten in de bodem staan gaat de wortel rotten en sterft de plant af.

Je kunt in zo'n bakje echt een leuk garnalenparadijsje maken, maar de vissen zul je echt afscheid van moeten nemen.
 
Goed dat je ziet dat deze bak eigenlijk niet goed is voor vissen, want het is echt veel te klein.
Guppen op 40cm zou ik eigenlijk ook al niet doen.
Je kunt twee dingen doen: De huidige inrichting behouden, wat nieuwe plantjes toevoegen en een groep garnalen kopen als alles lekker draait en er weer fris uitziet, of alles eruit en opnieuw beginnen.
Vanuit daar kun je verder kijken wat je graag wilt.

Algen bestrijden is niet de juiste manier. Je moet de voedingsbron voor de algen wegnemen. Dat doet je door te zorgen dat je stabiele voeding voor je planten in de bak hebt. Zo'n klein bakje hoeft niet gek veel voeding te hebben dus dat hoeft ook helemaal niet duur te zijn.
Ook moet je zorgen dat je niet teveel voert, je water verversen en zorgen voor voldoende stroming.

Over je plantjes: Je hebt javavarens. Deze moet je niet in de bodem planten maar opbinden of plakken op hout of poreuze stenen. Als ze met hun voeten in de bodem staan gaat de wortel rotten en sterft de plant af.

Je kunt in zo'n bakje echt een leuk garnalenparadijsje maken, maar de vissen zul je echt afscheid van moeten nemen.

Super bedankt! Ja ik heb nog wat planten voeding, druppels, die ik regelmatig een aantal toevoegt. Dat van de Java verklaard een hoop... Haha Ga ze dan idd even vast binden aan me hout. Heb nog een stuk dus komt goed! Heb dat bij 1tje al gedaan maar rest moet nog gebeuren.

Kunt u me wat uitleggen over de waterwaarden en dit goed te onderhouden/controleren? Gebeurt namelijk op het moment niks mee... Vgm niet echt super handig

Super bedankt voor je tip! :)
 
ten eerste een grote bak zou inderdaad beter zijn voor je vissen. Ook is het makkelijker om een grote bak te onderhouden, de waardes blijven stabieler hierdoor heb je ook minder snel last van algen. Een 60cm aquarium via marktplaats hoeft niet duur te zijn. Voor 30/50 euro heb je al snel iets. Wat j dan wel moet dan is 3/4 weken wachten tot het water stabiel is voordat je de vissen erbij kan voegen. Voor garnalen is een verwarmingselemt wel handig. Of heb je die al?

Waterwaardes controleer je meestal met strips, zijn te koop in de aquawinkels. Guppen zijn redelijk sterk dus waterwaardes hoeven niet heel specifiek te zijn, echter met garnalen is dit wel belangrijker. Meestal doe je 1x per week een waterwissel (10-30%) en 1x per 3 weken een pompverschoning (ligt ook wel aan wat voor je vissen en wat voor pomp je hebt).
 
Idd een prima bakje voor garnalen, mogelijk nog een mosje of een kleinbladerige plant op het steen (anubuas nana mini) of in de grond en een stuk of 10 tot 20 neocaridina er in en je hebt een prachtig bakje.
 
Zou hier geen vissen in houden en een bakje met alleen garnalen van maken.
Zou er idd nog een plantje bij doen. De Anubias die Ton aangeeft of een Bucephalandra (beide moeten opgebonden worden op hout of steen)
Stukje mos wordt ook gewaardeerd en eventueel een klein blijvende drijfplant ( bv Salvinia natans).
Garnalen zijn geen grote vervuilers en als je bakje eenmaal goed draait hoef je je water niet of nauwelijks te testen (mijn mening). Ik ga er dan vanuit dat je garnalen hebt die op leidingwater zijn gekweekt en jij zelf ook met leidingwater werkt. Elke week 10/20% verversen. Sommigen doen nog minder. Beter is om regelmatig kleine hoeveelheden te verversen dan een grote hoeveelheid in 1 keer.
Zelf vind ik wat alg in een aquarium geen probleem (en wordt het wel gewaardeerd door de garnalen), maar hier verschillen de meningen nogal over want niet iedereen wordt hier even blij van:D
 
Er staan al een aantal handige tips hierboven vermeld .
Echter wat betreft plantjes kan je misschien gratis wat krijgen van medeaquariumgenoten bij jou in de buurt dat maakt het nog een stukje goedkoper .
 
Hoi Bram, wat goed dat je zo veel informatie vraagt en voor je visjes een groter aquarium wilt aanschaffen!

Eerst even over de gupjes.
Wat ik zou doen is kijken voor een aquarium van ongeveer 60 cm. Dan hebben je visjes voldoende zwemruimte en heb je ook nog de keuze om wat visjes voor op de bodem te nemen bijvoorbeeld.
Bijvoorbeeld een Juwel Rekord, die is 60x30x30.
Of de SuperFish expert 70 liter, die is 54x32x40
Maar kleiner zou ik niet gaan, omdat dan de zwemruimte te weinig is.

Over de superfish wave 15.
Dit is een heel mooi bakje, maar idd echt te klein voor visjes.
Voor garnaaltjes is het wel echt een heel leuk bakje.

Grofweg heb je twee soorten garnaaltjes die je heel veel ziet.
  1. Garnaaltjes die je gewoon op een zand- of grindbodem kunt houden en gewoon kraanwater
  2. Garnaaltjes die een speciale ph verlagende bodem nodig hebben en ook speciaal water (osmose water)
Je bakje heb je al heel mooi ingericht. En ik zou beginnen met garnaaltjes die je gewoon op je eigen bodem kunt houden. Het voordeel is ook dat deze garnaaltjes veel sterker zijn dan de garnaaltjes die speciaal water en een speciale bodem nodig hebben.

Je kunt kiezen uit heel veel verschillende kleurtjes, rood, oranje, geel, blauw, zwart, etc. Dus keuze zat :D

Je hebt ook een vraag over hoe je je water kunt testen.

Je kunt dat zelf doen, maar ook aan de aquariumwinkel vragen.
Een verwarming is niet nodig als de temperatuur in de slaapkamer of huiskamer niet onder de 18 graden komt.
 
ten eerste een grote bak zou inderdaad beter zijn voor je vissen. Ook is het makkelijker om een grote bak te onderhouden, de waardes blijven stabieler hierdoor heb je ook minder snel last van algen. Een 60cm aquarium via marktplaats hoeft niet duur te zijn. Voor 30/50 euro heb je al snel iets. Wat j dan wel moet dan is 3/4 weken wachten tot het water stabiel is voordat je de vissen erbij kan voegen. Voor garnalen is een verwarmingselemt wel handig. Of heb je die al?

Waterwaardes controleer je meestal met strips, zijn te koop in de aquawinkels. Guppen zijn redelijk sterk dus waterwaardes hoeven niet heel specifiek te zijn, echter met garnalen is dit wel belangrijker. Meestal doe je 1x per week een waterwissel (10-30%) en 1x per 3 weken een pompverschoning (ligt ook wel aan wat voor je vissen en wat voor pomp je hebt).

Ten eerste super bedankt voor je reactie! Ja verwarming etc zitten er allemaal al bij gelukkig. Hij draait al een tijdje maar niet echt goed onderhouden qua water waarden etc. Maar gelukkig blijkt dit niet veel moeite te kosten en verschil te maken :)

Heb meerdere keren een 60cm bak gehad maar is me toch echt te groot dus vandaar dat die al lang geleden weg gedaan zijn. Probeer het nu hierbij te houden en eventueel nog die andere bak dus. Ben bezig met wat plantjes te scoren overal en lukt aardig. Steeds als iets voor me aquarium koop bij iemand vraag ik er wat stekjes bij, erg dankbaar al voor.
Zal me water idd regelmatig moeten gaan vervangen, daar zal ik eens werk van maken!

Bedankt!! :))
 
Zou hier geen vissen in houden en een bakje met alleen garnalen van maken.
Zou er idd nog een plantje bij doen. De Anubias die Ton aangeeft of een Bucephalandra (beide moeten opgebonden worden op hout of steen)
Stukje mos wordt ook gewaardeerd en eventueel een klein blijvende drijfplant ( bv Salvinia natans).
Garnalen zijn geen grote vervuilers en als je bakje eenmaal goed draait hoef je je water niet of nauwelijks te testen (mijn mening). Ik ga er dan vanuit dat je garnalen hebt die op leidingwater zijn gekweekt en jij zelf ook met leidingwater werkt. Elke week 10/20% verversen. Sommigen doen nog minder. Beter is om regelmatig kleine hoeveelheden te verversen dan een grote hoeveelheid in 1 keer.
Zelf vind ik wat alg in een aquarium geen probleem (en wordt het wel gewaardeerd door de garnalen), maar hier verschillen de meningen nogal over want niet iedereen wordt hier even blij van:D


Bedankt voor je reactie! Met planten ben ik al flink bezig en overal waar ik wat koop bij mensen vraag ik wat stekjes en plantjes. Weet van uit mezelf dat in mijn grotere bakken de planten enorm groeide en regelmatig ook gewoon er uit moest dus heb al het een en ander kunnen scoren :)
Ga voor wat simpele garnalen, gewoon vuurgarnaaltjes. Dat moet hopelijk prima lukken dan ja.

Van dat water vervangen ga ik eens werk maken ja! Was hier van wel op de hoogte maar moet vgm toch wel wat regelmatiger en beter.
Super bedankt voor je tips :))
 
Er staan al een aantal handige tips hierboven vermeld .
Echter wat betreft plantjes kan je misschien gratis wat krijgen van medeaquariumgenoten bij jou in de buurt dat maakt het nog een stukje goedkoper .

Ben er al flink mee bezig :) Overal waar ik wat koop qua garnalen/vissen/bodem etc vraag ik idd wat stekjes of planten die ze over hebben. Vaak krijg ik dan idd gemakkelijk wat mee, goeie tip ja ;)
 
Hoi Bram, wat goed dat je zo veel informatie vraagt en voor je visjes een groter aquarium wilt aanschaffen!

Eerst even over de gupjes.
Wat ik zou doen is kijken voor een aquarium van ongeveer 60 cm. Dan hebben je visjes voldoende zwemruimte en heb je ook nog de keuze om wat visjes voor op de bodem te nemen bijvoorbeeld.
Bijvoorbeeld een Juwel Rekord, die is 60x30x30.
Of de SuperFish expert 70 liter, die is 54x32x40
Maar kleiner zou ik niet gaan, omdat dan de zwemruimte te weinig is.

Over de superfish wave 15.
Dit is een heel mooi bakje, maar idd echt te klein voor visjes.
Voor garnaaltjes is het wel echt een heel leuk bakje.

Grofweg heb je twee soorten garnaaltjes die je heel veel ziet.
  1. Garnaaltjes die je gewoon op een zand- of grindbodem kunt houden en gewoon kraanwater
  2. Garnaaltjes die een speciale ph verlagende bodem nodig hebben en ook speciaal water (osmose water)
Je bakje heb je al heel mooi ingericht. En ik zou beginnen met garnaaltjes die je gewoon op je eigen bodem kunt houden. Het voordeel is ook dat deze garnaaltjes veel sterker zijn dan de garnaaltjes die speciaal water en een speciale bodem nodig hebben.

Je kunt kiezen uit heel veel verschillende kleurtjes, rood, oranje, geel, blauw, zwart, etc. Dus keuze zat :D

Je hebt ook een vraag over hoe je je water kunt testen.

Je kunt dat zelf doen, maar ook aan de aquariumwinkel vragen.
Een verwarming is niet nodig als de temperatuur in de slaapkamer of huiskamer niet onder de 18 graden komt.

Super bedankt voor je reactie! Erg nuttig voor me :)
Moet nog even kijken wat ik doe qua extra groten. Heb dus eerder een grotere bak gehad maar wil dit toch niet meer. Misschien maar enkel wat garnalen en slakken dan, ook super leuk!
Heb ergens al ongeveer 30 vuurgarnaaltjes kunnen scoren dus die gaan het worden. Wil niks te ingewikkelds ivm met alles wat bij komt kijken ja. Heb er wel een verwarming in, denk dat ook wel beter is ook ivm de groei en voortplanting :)

Bedankt voor je reactie! Super fijn zulke mensen die zo helpen :)))
 
Flinke verbetering door gemaakt! Dankzij behulpzame mensen en al jullie tips! Ik heb van allerlei plantjes kunnen scoren. Nu nog de garnalen, zouden eigenlijk ook vandaag komen maar word wss volgende week... Gene is helaas ziek dus moet nog even wachten.

Super bedankt iedereen voor de tip! : )

(Als je alsnog wat verbeter puntjes ziet hoor ik graag de kritiek, word het alleen maar beter op)

IMG-20180120-WA0004.jpeg
IMG-20180120-WA0006.jpeg
 
Ik zie enkele plantjes die het uitstekend zullen doen in jou aquarium .
 

Terug
Bovenaan