Beginners fouten


R

Renardo

Guest
Goedemiddag,

ik ben Renardo (nieuw lid) en heb een juwel 125 met interne filter gekocht. Afm.: 80x35x50 cm.

Gestart met een steentjes en voedingsbodem eronder, wat beginners plantjes, steentjes en hout. Verlichting 10 uur, 24 temp en bacteriën (bacto) erin gedaan.

Na een week had ik alg ?, filter zwart en stinkend water. Terug naar 8 uur licht, water 50% ververst, filter met water uit het aquarium schoon gemaakt, een CO2 startersaftrek erin Colombo indicator en een kuur bio exit green (1e week).

Nu 2,5 week verder.....
De waarden zijn allen goed behalve no2 welke 0,5 aan de hoge kant zit.
Indicator is blauw/groen, eerder blauw...? Nog steeds alg...? Denk geduld hebben.
Heb ook een circulatie pomp gekocht om zoveel mogelijk CO2 te verdelen.

Heb ik nu een duurdere CO2 installatie nodig om deze op te schroeven?

Eventueel nog minder licht? (Nu day en nature led verlichting).

Hoop dat iemand mij hierbij kan adviseren en eventueel aanvullingen heeft.

gr Renardo
 

Bijlagen

  • BB891121-E122-4763-8CA9-DA91616849A6.jpeg
    BB891121-E122-4763-8CA9-DA91616849A6.jpeg
    121 KB · Weergaven: 176
De nitriet zal wel nog ff aanhouden.
Die voedingsbodem is wss de bron van je ergernis. Die laat nu gigantisch veel voedingsstoffen los terwijl je planten nog niet (veel) groeien.
 
dank voor je reactie, bodem is op advies gedaan. Dus de nitriet piek blijft nog even. De plantjes groeien nog niet? Heeft dat een aanloop tijd? Komt dat door de CO2?
 
Geduld :) Alle biologische processen in je bak zijn nog op gang aan het komen en dat kost tijd. Je zei dat het water stinkt. Ruikt het naar rotte ei? Want dat is wel een probleem, dan heb je namelijk anaerobe afbraak en dat wil je niet.
De planten zijn ook nog nieuw neem ik aan, die zullen zich eerst moeten aanpassen aan hun nieuwe omgeving en sommige groeien eerst goed wortels voordat ze hun energie in de bladeren steken dus ook dat heeft eventjes tijd nodig.
 
Om wat voor alg gaat het want vaak zie je bruinalg en dat hoort bij de opstart.
 
Ik zie bruine randen op enkele blaadjes, denk zelf baardalg, er zit draadalg in (wordt nu minder) en de achterwand lijkt op puntalg.
 
Iemand advies waarom de indicator blauw/groen blijft? Kan dat een andere oorzaak hebben dan te weinig CO2?
 
dank voor je reactie, bodem is op advies gedaan. Dus de nitriet piek blijft nog even. De plantjes groeien nog niet? Heeft dat een aanloop tijd? Komt dat door de CO2?
Nee dat komt gewoon door het planten.
Vele planten worden boven water gekweekt, die hebben tijd nodig om zich aan te passen.
Ook worden de wortels beschadigd bij het uit het potje halen, deze moeten eerst herstellen vooraleer de plant aan groeien begint te denken
 
De plantjes groeien nog niet? Heeft dat een aanloop tijd? Komt dat door de CO2?
Als je plantjes na 2,5 week nog niet groeien heeft dat een een oorzaak en dat is een tekort in voeding. Dus wat voor soort voedingsbodem ligt erin?
Dit is normale groei na 2 weken:
18dagen.jpg

Maar ik verwacht dat ook een tekort aan CO2 een oorzaak is, zeker als je indicator blauw/groen blijft is dit een teken van te weinig CO2.
En dat resulteert veelal in slechte groei en alg.

Dus om te beginnen zou ik persoonlijk je colombo co2 basic setje eruit halen en een beter systeem aanschaffen.
Vervolgens je bemestingsstrategie gaan optimaliseren: welke plantenvoeding geef je nu, als waterkolomdosering?
 
Als je plantjes na 2,5 week nog niet groeien heeft dat een een oorzaak en dat is een tekort in voeding. Dus wat voor soort voedingsbodem ligt erin?
Dit is normale groei na 2 weken:
Bekijk bijlage 298099
Maar ik verwacht dat ook een tekort aan CO2 een oorzaak is, zeker als je indicator blauw/groen blijft is dit een teken van te weinig CO2.
En dat resulteert veelal in slechte groei en alg.

Dus om te beginnen zou ik persoonlijk je colombo co2 basic setje eruit halen en een beter systeem aanschaffen.
Vervolgens je bemestingsstrategie gaan optimaliseren: welke plantenvoeding geef je nu, als waterkolomdosering?
Op dit moment even niet thuis dus daar kom ik straks op terug.

Over een ander CO2 systeem had ik deze: JBL Proflora m501 set CO2 in gedachten.

Heb nog wat geduld nodig met de plantjes las ik, ik wil waarschijnlijk te snel resultaat. Het aquarium van voor en na twee weken zag er erg mooi uit ?? En een volle bak!
 
Voor alle antwoorden en adviezen wil ik jullie bij deze alvast hartelijk danken! En sta altijd open voor verbetering.
 
Over een ander CO2 systeem had ik deze: JBL Proflora m501 set CO2 in gedachten.
Nee, zou ik niet doen omdat er betere alternatieven beschikbaar zijn voor hetzelfde/ minder geld.
Zoal deze:
 
Ok dank voor de info, ga het gelijk eens bekijken en geld besparen is altijd welkom ??
 
Gelijk besteld, dank!
 
Dus wat voor soort voedingsbodem ligt erin?
Humanitaire 5plus


welke plantenvoeding geef je nu, als waterkolomdosering?
2 ml p/d ferroCell (ijzer) en 2 ml p/d easycarbo

Op dit moment heb ik toegevoegd vanwege alg: Bio-exit-green (volgens aanwijzing)

De tip van je CO2 set heb ik direct besteld. ??
 
Je bak is zich nog aan het stabiliseren, geduld dus. Met allerlei middeltjes zou ik nog even wachten totdat je wat meer evenwicht in je bak hebt.
 
Humanitaire 5plus
Ik ben niet bekend met Humalit 5 plus, dus daar kan ik verder ook niets over zeggen.
Hopen dat de groei gaat aanslaan en dat het gebruik van een beter CO2 systeem haar vruchten gaat afwerpen.
 

Terug
Bovenaan