(beginners) aquarium met veel planten


W

Warcee

Guest
Hallo :) ,

Deze week heb ik tweedehands een aquarium van 80 x 40 x 45 opgehaald. Ik heb heel wat prachtige aquaria voorbij zien komen op het internet, en ik zou zelf ook wel graag een bak willen met veel groen, hout en rotsen.

Op dit moment is de bak nog leeg en weet ik niet zo goed hoe ik het beste kan beginnen. De meningen op internet verschillen. Kan ik beter gelijk een aantal makkelijke planten halen? Of beter beginnen met een paar stekjes en dan uitbreiden?

Het liefste zou ik later een schooltje neon tetra's erin zetten, verder ben ik er nog niet over uit. Deze visjes heb ik vroeger al eens gehad en ik vind ze nog steeds heel leuk. Nu las ik dat zij zich fijner voelen in een aquarium met donkere kleuren. Zou het aquarium donker genoeg zijn met een zwarte achtergrond en rotsen om zich te verschuilen? Op de bodem wil ik het liefst licht gekleurd grind en vooral veel groen hebben.

Bij het aquarium kreeg ik trouwens een buitenfilter, de tetra ex 800 plus. Maar hier zit geen uitstroom (?) stukje bij. Die zou ik nog zelf kunnen maken, maar ik las dat er ook mensen zijn die die niet gebruiken. Maar over het hoe en wat kan ik niet zoveel vinden. Is dit stukje belangrijk voor de planten?

Als jullie nog andere tips hebben voor een groen aquarium, dan hoor ik het graag :)
Ik hou jullie op de hoogte
 
Planten groeien nou niet bepaald snel zonder er veel moeite voor te doen(co2flipper/voedingstoffen/bodem). Het lijkt mij beter om gewoon te beginnen met een aantal makkelijke planten. Maar het ligt ook aan de plant sommige planten groeien ook goed zonder extra dingen en kan je inderdaad dan ook stekken/uit elkaar trekken.
Neon tetra's kunnen goed. Heb Nooit echt gehoord dat het aquarium donker moet zijn. Ik neem aan dat ze hiermee bedoelen dat ze felle lampen niet zo prettig vinden. Als je drijfplanten of veel schuilplaatsen maakt heb je dit ook al bereikt. Ik denk niet dat ze hiermee een donkere achterwand bedoelen.

Wat bedoel je precies met uitstroom stukje? Als iets belangrijk is aan je pomp zou het hooguit zijn dat een pomp er zuurstof bij kan blazen. Maar wat een pomp erin pompt kwa zuurstof is best nihil voor je planten. Je vissen zouden het waarschijnlijk wel waarderen.
 
Met het uitstroom stukje bedoel ik dat buisje met gaatjes erin, waar het water uitstroomt terug de bak in. :)
 
Als ik de bak opstart plats ik gelijk de planten en begin met toevoegen van de voeding want planten moeten wel te "eten" hebben;)
 
Als ik de bak opstart plats ik gelijk de planten en begin met toevoegen van de voeding want planten moeten wel te "eten" hebben;)
Wat John zegt is correct. Plaats in ieder geval wat goede groeiers.

Neon tetra is een mooi visje maar er zijn heel veel mooie visjes dus neem even de tijd en ga eens bij een goede speciaal winkel rondkijken.

En vergeet bij de planten voeding niet dat ze ook koolstof nodig hebben in de vorm van CO2 of een product als easycarbo.
 
De bak draait nu een week, met een paar stekjes vallisneria en een stuk hout met wat groen erop :) . Nu zie ik dat een paar sprieten van de vallisneria nogal dood zijn, kan ik die beter gelijk eraf knippen of laten zitten?

Ik heb ook al een heel leger aan kleine slakjes in het aquarium! Ik las dat slakjes ook goed kunnen zijn voor het aquarium, dus ik wilde ze gewoon laten zitten.
 
Die paar sprieten van de vallisneria die dood zijn zou ik er af knippen voordat het verder gaat.
Over hoeveel slakjes heb je het dan ongeveer :S
 
Een stuk of 10 zover ik kan zien op dit moment. Ze groeien wel ontzettend snel!
 
Bekijk media item 949
Dit is een van de slakjes. Ik heb het aquarium wel van iemand overgekocht en toen ik het filter schoonmaakte zat het hele ding vol met slakjes. Die heb ik zo goed mogelijk schoon gemaakt, maar misschien is er toch ergens iets blijven zitten.
 
Ik heb geen enkel idee welke slak dit is maar misschien dat er andere leden zijn die jou perfect kunnen zeggen of je deze best verwijderd uit je bak of dat ze geen kwaad kunnen en ben ik zelf ook best benieuwd naar.
 
Dankjewel! Er zitten nog geen vissen in, maar ze zitten wel ook op de planten. Is dat niet erg? De vallisneria doet het niet zo heel goed, maar de bak loopt ook pas een week.
 
Poelslakjes zijn de vuilnismannen van de bak en eten alles wat overblijft/afsterft/dood is, gezonde planten/vissen en dergelijke laten ze met rust.
 
Valisneria niet knippen, maar de bladeren er bij de wortel afhalen. Afgeknipt blad gaat rotten, is vervuilen in je bak. Als je voorzichtig bent dan kun je ze er bij de wortel afhalen en zo rommel besparen.
Als je van je poelslakken af wilt kun je Anentome helena slakken inzetten ;)
 
Heel erg bedankt voor de tips! Ik zie steeds meer slakken, maar ik neem aan dat ik met een anentome helena slak ook moet wachten tot het water 3 weken staat? Of zou het meevallen, gezien ik een tweedehands filter gebruik. Deze poelslakjes hebben het in ieder geval heel erg naar hun zin.
 

Terug
Bovenaan