Beginner


K

kurtboy

Guest
Ik zou graag eens willen kweken met cichliden.

Maar ik weet niet echt wat aan te randen is om mee te beginnen, ik begrijp dat alle begin moeilijk zal zijn, heb voorlopig al kleintjes bij mijn kersenbuiken.

Is een bak van 60,40,30 groot genoeg en welke zou ik kunnen mee beginnen. Tips en hulp zijn zeer welkom

Grtjs kurt
 
Moeten ze dat bakje delen met andere vissen, en zo ja, welke
 
Nee, het is een aquarium voor hen alleen
 
Dan zou je het eens kunnen proberen met de kleine slakkenhuisbewoners van het Tanganyikameer zoals Lamprologus multifasciatus, Lamprologus similis of Lamprologus speciosus
 
Danku,als er nog mensen een idee of tips hebben zijn altijd zeer welkom

bedankt aquavisie
 
Dus die kersenbuiken zitten nu niet in dat 60x40x30 aquarium bedoeld voor het kweken?

~ Ivo
 
nee die zitten in aparte bak
 
Ik denk zelf wel dat als je alleen die bak ter beschikking hebt het idee van Aquavisie een heel ardige is! Die slakkenhuiscichliden groeien naast hun ouders op en vormen zo naar verloop van tijd een leuke kolonie.

Voor een kweekkoppel Apistogramma borellii bijvoorbeeld is dit een mooi formaat bakje mits goed ingericht, maar de jongen gaan op een gegeven moment onderling botsen en op termijn ook met de ouders dus een flinke uitzwembak is geen overbodige luxe.

~ Ivo
 
Hoe kan ik weten wat ik allemaal precies moet doen voor deze soort van slakkenhuiscichliden

zoals de schelpen enzo
 
Apistogramma borelli kan wel ja. Sowieso hele leuke vissen. Gaan makkelijk tot een legsel over, ook op normaal kraanwater.
Heb zelf nu een paar jongen overgehouden, zijn nog klein, maar zodra ze elkaar tegenkomen dan slaan ze woest met de staarten heen en weer. Begint dus al best wel vroeg. Gelukkig nog geen echte agressie, maar als je ze echt tot volwassenen op wilt laten groeien (die verkopen ook beter) dan is een grotere bak of meer bakken niet zo'n slecht idee.

Heb nog wel een tip als je de ouders gaat uitzoeken, kijk of ze een niet al te omhoog staande bek hebben. En ze moeten hun bek kunnen sluiten.Zie regelmatig borelli's in de winkels met een bek die ze niet kunnen sluiten en te ver omhoog staat.
 
Waar moet ik die schelpen vinden?
 
Als je echt van plan bent er een Tanganyika bakje van te maken zou ik eens bij Cichliden Afrikaans kijken en de foto-album sectie op het forum naspeuren.
Veel info is snel te vinden en met foto-albums kun je leuke idee�n opdoen. Zomaar een foto-album met 2 60cm bakjes dat laatst langskwam: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1517592

~ Ivo
 
kurtboy zei:
Waar moet ik die schelpen vinden?

Je zou natuurlijk het antwoord op je IM aan mij dat ik je om 15.00 uur gegeven heb ook eens kunnen lezen :p
 
Ik ben een jaar geleden begonnen met de Multi s. 5 stuks en dat zijn in totaal al rond de 100 geworden schat ik zo. Gelukkig heb ik het grootste deel al weg kunnen doen maar het zijn wel visjes die lekker doorkweken en waarbij je dus moet zorgen dat je afnemers hebt of een 2 bak om overtollige tijdelijk in te doen.
Als de ouders een nest hebben dan volgt in de regel heel snel een 2e nestje hoor.
Dat is iets om wel rekening mee te houden dus.
 
jessicapilon zei:
Ik ben een jaar geleden begonnen met de Multi s. 5 stuks en dat zijn in totaal al rond de 100 geworden schat ik zo. Gelukkig heb ik het grootste deel al weg kunnen doen maar het zijn wel visjes die lekker doorkweken en waarbij je dus moet zorgen dat je afnemers hebt of een 2 bak om overtollige tijdelijk in te doen.
Als de ouders een nest hebben dan volgt in de regel heel snel een 2e nestje hoor.
Dat is iets om wel rekening mee te houden dus.

Dat zijn er aardig wat! Dat terwijl ze in de winkel nog wel aardig wat kostten volgens mij. Heb de volwassen vissen nog?
 

Terug
Bovenaan