Beginner Sluierstaarten aquarium advies


JustMeAsking zei:
Ik denk gewoon dat 2 van die kleintjes voorlopig nog wel goed zitten zo.
Dat is dus niet zo, dat probeerde ik uit te leggen. Juist als ze jong zijn hebben ze veel ruimte nodig om goed te kunnen groeien. De schade die toegebracht wordt door tekortschietende huisvesting is onomkeerbaar.

Trouwens, de pets place verkoopt ook kikkers.
Is dat ook zo een actie van de dierenwinkel om maar geld te verdienen, of gaat dat ook goed als ze allemaal groter worden? Die kikker wordt blijkbaar ongeveer 10 cm(wat hij met zijn hand liet zien).
Het is geen liefdadigheidsinstelling. Alles dat ze doen is bedoeld om geld te verdienen. ;)
De kikkers waar je het over hebt zijn waarschijnlijk Xenopus laevis. Hele leuke dieren en ze combineren naar mijn ervaring prima met goudvissen.
 
Ook ik ben nieuw hier en maakte dezelfde fout.. Dacht voor mijn dochter een aquarium te kopen, zo'n kant en klaar goudvis ding met pomp en alles erbij. Dus ik vraag de verkoper om drie sluierstaartjes in die bak. Moet makkelijk kunnen was het antwoord... Mooi niet dus.. Ik heb een zwarte telescoop, een oranje sluier en een gestippelde sluier.. (weet de namen niet) Resultaat was vissen die de telescoop vis op de grond drukte... Dus nog een bakje erbij gekocht voor de telescoop.. Blijken de andere twee ook te vechten... Dus nu is het resultaat: 2 x 30 liter kommen en eentje in een groentela!!

Heb nu wel een Juwel Rio 240 aangeschaft die staat te rijpen.. Dus dat wordt weelde voor ze.. Ingericht met plantjes een goede filter (600 l/uur) en vrijdag ga ik het water laten testen of ze erin kunnen. Dan hoop ik gelukkige vissen te hebben zie snel naar hun maximum lengte groeien en vrolijk heen en weer zwemmen ;-)

Valt met overigens wel op dat veel dierenspeciaalzaken niet weten of vertellen van de 60 liter per sluierstaart.. Gewoon klakkeloos een 30 literbak verkopen met 3 sluiers erin.. Maar ja ik had ook beter in kunnen lezen ;-)

Dus tips zijn welkom zodat het met de grote bak perfect gaat ;-)
 
Ik zou minimaal 3 weken wachten.
Anders krijg je nitrietpiek.
Of elke dag 50% verversen
 
Er is hier al veel gezegd over de huidige situatie en ik zal die ook benadrukken.
Helaas uit eigen ervaring moet ik je vertellen dat de huidige situatie niet kan.
Snel een groter volume aan water is echt noodzakelijk om vergroeiingen aan je vissen te voorkomen.
En snel is binnen nu en een week.

Ik heb in mijn onderschrift twee topics van mijzelf staan waar je mijn ellende met deze lastige vissen kan terugvinden. Ook begonnen met een minibakje en later pas de juiste maat aquarium gekocht.
Al deze vissen zijn nu dood ondanks dat ze later wel een mooi groot aquarium kregen.
Dus wees slimmer dan ik en luister wel naar de tips hier.

sluiers zijn veel lastiger dan de meeste mensen denken.

Om je op weg te helpen en het ook van andere partijen te horen kijk eens op solidgoldfish.com hier staan veel interessante filmjes met goede uitleg.

Zie bv dit filmje:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=R4-oce1tVHc[/video]

Succes met de hobby
 
thanks voor de berichten.

De Juwel staat nu al een week te rijpen. Simpele teststrookjes geven een positief beeld van de waterkwaliteit maar voor de zekerheid ga ik het professioneel laten testen.. Daarna pas besluiten om e vissen over te zetten, wil ze wel gezond over zetten dus ben elke dag in de weer om het water schoon te houden. Dat het niet zo kan weet ik, daarom ook snel over naar een grotere bak. En als dit betekent elke week 50% verschonen ivm de nitriet piek die zal komen, dan is dat zo..

Wel apart dat een paar vissen van een paar euro per stuk, je er toch alles aan doet om ze levend en gezond te houden.. Zelfs als je voor de extra kosten heel veel andere wisjes zou kunnen komen... Maar ja da's dierenliefde denk ik maar ;-)

Zat nog wel te denken aan een ander soort vis erbij te doen, gezien de 240 liter die ik heb en de benodigde 180 liter voor de sluiers maar kan niet echt veel duidelijkheid vinden welk vis er echt bij kan. Ook lees ik heel veel verschillende dingen over algeneters of dit wel of niet kan. Had ook al navraag gedaan over appelslakjes maar die mogen blijkbaar niet meer verkocht worden omdat, mensen ze in slootjes uitzetten als ze niet bevallen en die dan de fauna verpesten.
 
3 sluiers in 240 liter is zat hoor. Ik had er 3 in 350 liter en toen ze over de 20 cm. waren zwommen ze elkaar duidelijk in de weg en moest ik op een gegeven moment iedere 2 dagen 50% verversen om alles in orde te houden (incl. 2 externe en 1 interne filter met een capaciteit van 2950l/u in totaal). Vergis je er niet in hoeveel die vissen vervullen. De 50l. per vis die hier geadviseerd wordt is een (heel krap!) minimum, maar veel te vaak wordt het als een ideaal gezien vrees ik.
 
Welkom!
Misschien kan je een eigen topic maken omdat er nu vragen van twee verschillende mensen door elkaar lopen? :)
Goed bezig! Ze zullen zeer blij zijn met deze ruimte. Kan je misschien een fotootje maken van hoe de juwel er nu bij staat? Dan kunnen we nog tips geven wat betreft techniek en inrichting :)

Algeneters in koudwater en zeker bij goudvissen zijn een no-go. Appelslakken zouden eventueel kunnen maar erg moeilijk te vinden tenzij van een particulier.

Succes ermee!
 
Ik zal een nieuw topic openen over mijn bak en proberen een foto te plaatsen. Top dat iedereen meedenkt in het voordeel van de vissen. Wel leuk om te zien dat alle ideeen van dat vissen dom zijn, helemaal teniet gedaan worden door liefhebbers.
 
Oke top! Ik zit klaar om je vragen te beantwoorden! Daar zijn we voor :)
Dat is zeker waar Eric. De mensen die dat zeggen weten niet wat de hobby inhoudt.
 
geen sluiers meer. in plaats daar van van die mini koi karpers en een goudvis. Dat kan prima in zo een bak zei hij omdat ze klein blijven. Hij zei ook dat sluiers zo doorgefokt zijn dat vergroeiingen en gezondheidsproblemen vaak voorkomen. Ik besloot niet te beginnen aan zoveel gedoe met een grote aquarium aangezien ik later ook konijnen en honden wil.
Deze leven 20 a 30 jaar en is lekker makkelijk zo:)

Toch bedankt allemaal voor jullie tijd!
 
Dat is echt complete onzin wat die man je vertelt heeft :stom:
Je bent nu nog slechter af dan eerst... Koi worden minimaal 60 cm. Bij goede verzorging.... Normale goudvissen 30 cm....
 
Mini Koi, hahaha die bestaan niet eens..
 
Hij zei dat het minis zijn en nog maar een paar cm groeien. En dat goudvissen stoppen met groeien als de bak klein is zonder vergroeiingen.
Denk wel dat het goed komt:)
 
had er ook nooit van gehoord maar hij zei het wel. Alleen hij legde nog meer uit wat ik al ben vergeten en zei een soort van.
 
Het komt niet goed! Dat soort mensen willen alleen maar verkopen! Beetje jammer...
 
ik zei dat ik binnenkort een grotere aquarium kom halen daar omdat die sluiers niet in die kleine aquarium kunnen. Dus ik voor nu 2 meeneem en over een paar maanden terug kom.
Hij zei dat ik niet voor niks een nieuwe aquarium hoef en beter naar deze vissen of goudvissen kan kijken. Op die manier kan ik dan deze aquarium gewoon houden zei hij.

Oftewel, minder geld verdient lijkt mij toch?
 
Volg het niet meer.. Geen zin in ook eigenlijk...
I'm out.
 
Koi's worden 60cm+ er bestaan geen dwergsoorten PUNT
Goudvissen worden 40cm+ er bestaan geen dwergsoorten PUNT
�berhaupt bestaan er geen koudwatervis. Die kleiner dan 25cn blijven.
Gewoon verkooppraatjes alsjeblieft GELOOF HET NIET!
 
Ook is het een fabeltje dat goudvissen klein blijven...
Ze blijven klein maar vergroeien VRESELIJK elke soort geeneen uitzondering.
Ik het begin luisterde je nog zo goed ;(
 
Kleine koi bestaan niet en goudvissen die geen last krijgen van vergroeiingen ook niet... Dus complete onzin.
 
Zie mijn bericht hierboven kim ;)
 
@ILoveAnimals; Top :thumbs:
 
Ik sluit me hierbij aan. Jammer maar helaas het zoveelste verkoperspraatje wat erin gaat als koek.
Hoor wat je horen wilt maar dit komt niet goed.
Goudvissen stoppen met groeien omdat de bak dan te klein is en dan vergroeien ze vervolgens en gaan ze dood.

Als je geen zin hebt om je eerst in te lezen en een verkoper vanwege zijn mooie praatjes geloofd dan ga je een hobby tegemoet met ellende en veel dierenleed.
 
Wat is dit nou weer? :stom: :S ;(

Je hebt een onhoudbare situatie nog veel erger gemaakt door weer te luisteren naar een verkoper die blijkbaar de ballen verstand van deze vissen heeft en geld verdient over de rug van deze dieren. Het zal wel weer niet gezegd mogen worden, maar koi (EN goudvissen (welke variant dan ook)) in zo'n bakje houden is pure dierenmishandeling.

Lees je alsjeblieft in voor je dieren aanschaft. Het zijn geen wegwerpartikelen (oeps, fout gedaan, dan doe ik deze weg en koop ik wat anders waar ik geen verstand van heb. Zo ga je niet met dieren om).
 
JustMeAsking zei:
ik zei dat ik binnenkort een grotere aquarium kom halen daar omdat die sluiers niet in die kleine aquarium kunnen. Dus ik voor nu 2 meeneem en over een paar maanden terug kom.
Hij zei dat ik niet voor niks een nieuwe aquarium hoef en beter naar deze vissen of goudvissen kan kijken. Op die manier kan ik dan deze aquarium gewoon houden zei hij.

Oftewel, minder geld verdient lijkt mij toch?
Volgens mij was die verkoper stomdronken en lalde hij behoorlijk wat onzin.

Schandalig!!!!

Neem een voorbeeld aan deze man. En dan zitten zijn vissen over een tijdje ook nog te krap. https://www.youtube.com/watch?v=JW9RGCHRNos
 
dacht dat ik eigenwijs kon zijn en me niet goed ingelezen had maar ben er toch wel achter gekomen dat hier meer kennis zit dan in de meeste dierenwinkels... Neem meer het advies hier aan dan van de verkopers die mij in eerste instantie als verkeerd voorgelicht hadden... Zouden meer mensen moeten doen....
 
EricGijsen zei:
dacht dat ik eigenwijs kon zijn en me niet goed ingelezen had maar ben er toch wel achter gekomen dat hier meer kennis zit dan in de meeste dierenwinkels... Neem meer het advies hier aan dan van de verkopers die mij in eerste instantie als verkeerd voorgelicht hadden... Zouden meer mensen moeten doen....
:thumbs:
 

Terug
Bovenaan