Beginner met nano aquarium


B

BramMolder

Guest
Hallo allemaal!

Ik ben Bram en 24 jaren oud.
Na weken voorbereiden en zoeken is mijn nano-aquarium toch binnen. Het moest een klein en stil ontwerp zijn om ook de vriendin tevreden te houden en ben gevallen voor de Fluval Edge 23l. Ik weet het, erg klein maar het begin moet er zijn. Misschien begint zij het ook wel leuk te vinden en komt er vanzelf een grotere..

Ik ben er een beetje vanuit mijn hobby met de natuurvijver en tropische planten in gekomen. Het hebben van koud-water vissen in de vijver is leuk, maar tropische vissen zouden de tropische planten kamer natuurlijk afmaken. De Fluval Edge zal de komende weken eerst indraaien en zal er na een hele tijd pas vissen in willen doen. Naast de standaard techniek zit ik te denken om de grotere/sterkere lamp van de Edge 40L erin te hangen, heb ik een verwarmingselement met thermostaat en twijfel ik of CO2 toevoeging nodig zal zijn? Natuurlijk ook echte planten, drijfhout en wat stenen naast het grind e.d.

Ik weet dat hier de meningen over het toevoegen van vissen in zo'n kleine tank verdeeld zijn maar heb ook de goede verhalen gelezen. Ik twijfel over Endler guppen, Celestial Pearl danio's en kleine rasbora's. Wat is jullie ervaring hiermee? En kan ik ook nog een aantal kleine garnalen houden hierbij?
Ik heb eerst naar een Betta gekeken maar die viel toch af. Misschien met een grotere tank ooit.

Met vriendelijke groeten,
Bram
 
Welkom Bram. En ik ga gelijk de pret bederven :sorry: maar dit is echt te klein voor vissen. Begin met een bakje van (minimaal) 60cm.
 
Dank allen!

Zoals ik al diverse fora en topics gelezen heb inderdaad ook minder positieve opvattingen over de nano opstellingen. Toch wel veel gezien, ook met vissen die het wel naar hun zin lijken te hebben in een kleine bak. De vissen die ik noemde namelijk, en natuurlijk niet in een school van 23 dan.

Ik wilde een grapje maken over de bezemkast en mijn studentenkamer in de studententijd maar die laat ik even :D

De bak is al binnen dus er gaat sowieso wat in, al mogen het dan geen vissen zijn op jullie ervaring/advies. Wat kan wel en zijn er andere meningen? Het is tenslotte een forum haha
 
Toch wel veel gezien, ook met vissen die het wel naar hun zin lijken te hebben in een kleine bak.
Veel gezien en het naar hun zin lijken te hebben is vaak een misvatting.
Maar een mooie groep garnaaltjes is prachtig om te zien en te bewonderen.
Zie mijn onderschrift als voorbeeld.
 
Ik had dat grapje wel willen lezen over je studententijd :D

En helaas staat internep bomvol verkeerde voorbeelden en is het lastig te bepalen wat nou wenselijk is en wat niet.

Ik zou er garnalen in doen, en dan een caredinasoort (hebben wel een speciale bodem nodig) maar die vind ik persoonlijk een stuk mooier
 
Even een update voor de geïnteresseerden:
Ik heb jullie advies in acht genomen en heb nu 12 vuurgarnaaltjes in de bak zitten! Super gezicht om ze te zien zoeken, zwemmen en niks doen. Bedankt voor het advies!
 
Goede keus Bram :thumbs: Ik heb jaren geleden dezelfde bak gehad (als eerste aquarium) en daar ook enkel vuurgarnalen in gedaan. Prima combinatie, moet wel zeggen dat het onderhoud in deze bak een uitdaging was door de smalle inkeping bovenop :)

Heb je al wat foto's?
 
Bij deze meteen even wat foto’s van garnalen dan!

7ED292C2-35A6-4744-BADF-AE34FC459EA7.jpeg
385C74C5-71F0-44CB-9026-3B2CFFCF7BCE.jpeg
 
Mooi hoor, en goed dat je het bij garnalen hebt gehouden. Zelf heb ik geprobeerd (toen ik dit forum nog niet kende en af ging op de deskundigen (...) in een speciaalzaak) de pareldaniootjes te houden in een klein bak (35) liter. Dat gaf alleen maar ellende - steeds zieke visjes en super schuw terwijl de bak vol planten stond. Veel plezier met je aquarium en hopelijk is je vriendin ook enthousiast en zien we hier straks een nieuw topic voor een meter-bak :D
 
Ik wilde eerst ook graag parel Danios in deze bak doen om eerlijk te zijn, maar heb toch geluisterd naar de adviezen hier. Ik ben al stiekem aan het kijken naar een dennerle scapers bak van 55l, en dan vervolgens de garnalen hier te houden met de pareldanios. Ook wat gemakkelijker qua onderhoud en makkelijk over bij komen.. Heb ik me met de fluval op verkeken. De fluval kan dan een jongenbak of quarantaine bak worden? Nog niet over uit.
Heb wel de vriendin zo gek gekregen dat er eventueel een betta bak van +-35 liter mag komen. Die vond ze toch wel erg leuk.

Foto van de hele bak komt aankomende week! Ben van plan wat planten en hout te veranderen nu ik helemaal in de onderwater wereld en het aquascapen ben geraakt :stom:
 
Of een enkele betta in dit bakje en dan een wat grotere voor de andere visjes en garnalen. betta en garnalen gaat namelijk niet altijd even goed samen, maar is heel afhankelijk van je betta. Zou dan wel gaan voor een langvinnige betta, die zijn wat minder actief. Als ik de dame zie die hier rondzwemt in de dubai, die zou ik niet in een kleine bak houden. Henk daarentegen, mijn andere man, doet het prima in de superfish van hem.
 
Als ik jongen krijg van de garnalen durf ik het wel aan om het op z'n minst met de bette te proberen.. En dan hopelijk maar zien dat het goed gaat ook.
Deze bak is alleen niet zo geschikt voor een betta helaas, gezien er maar een klein deel is waar deze lucht vandaag kan halen en daar wel een stevige stroming is. Of ik moet de bovenste glasplaat eraf zien te halen en dan met een andere lamp werken, dat kan natuurlijk ook. Is alleen wel het hele idee van een Fluval Edge weg maar is uiteindelijk natuurlijk voordeliger dan nóg een bak aanschaffen.
Dan zou ik dus een Dennerle Scaper's 55l tank hebben voor de garnalen en de danio's en de Fluval Edge 'topless' dan voor de betta. Stof tot nadenken :help:
 
Als ik jongen krijg van de garnalen durf ik het wel aan om het op z'n minst met de bette te proberen.. En dan hopelijk maar zien dat het goed gaat ook.
Deze bak is alleen niet zo geschikt voor een betta helaas, gezien er maar een klein deel is waar deze lucht vandaag kan halen en daar wel een stevige stroming is. Of ik moet de bovenste glasplaat eraf zien te halen en dan met een andere lamp werken, dat kan natuurlijk ook. Is alleen wel het hele idee van een Fluval Edge weg maar is uiteindelijk natuurlijk voordeliger dan nóg een bak aanschaffen.
Dan zou ik dus een Dennerle Scaper's 55l tank hebben voor de garnalen en de danio's en de Fluval Edge 'topless' dan voor de betta. Stof tot nadenken :help:
Wij zijn in drie maanden tijd van een veel te kleine bak gegroeid naar een 180l bak. We maakten de fout om iedere keer een klein beetje groter te gaan. We hebben nu de Rio 180 met meubel. Ik zou eerst bedenken wat de maximale bakgroote is voor je en daar je vissen op aanpassen. De forumleden hebben veel verstand van zaken hier. Hier informeren en dan pas actie ondernemen / aanschaffen.

Door de foutieve informatie die we gekregen hebben bij lfs (lokale fish store) zijn we de afgelopen twee weken uren bezig geweest. Drie dagen op dit forum helpt je meer.
 
Als ik jongen krijg van de garnalen durf ik het wel aan om het op z'n minst met de bette te proberen.. En dan hopelijk maar zien dat het goed gaat ook.
Deze bak is alleen niet zo geschikt voor een betta helaas, gezien er maar een klein deel is waar deze lucht vandaag kan halen en daar wel een stevige stroming is. Of ik moet de bovenste glasplaat eraf zien te halen en dan met een andere lamp werken, dat kan natuurlijk ook. Is alleen wel het hele idee van een Fluval Edge weg maar is uiteindelijk natuurlijk voordeliger dan nóg een bak aanschaffen.
Dan zou ik dus een Dennerle Scaper's 55l tank hebben voor de garnalen en de danio's en de Fluval Edge 'topless' dan voor de betta. Stof tot nadenken :help:
Oh ja.. de edge, dat had ik even over het hoofd gezien. Da's dan minder handig met een labyrinthvis
 

Terug
Bovenaan