Beginnen met co2


S

Suzyq88

Guest
Bij mijn lfs heb je een co2 starterspakket van 20 euro.
Nu ik een grotere bak heb zit ik er over na te denken om een co2 instalatie aan te schaffen of is dit niet persee nodig?
Ik ben sinds 2 weken lid van aquavereniging en bijna iedereen zegt je moet co2 hebben.

Ik voeg zelf easylife en planten voeding van sera toe.
Is het met c02 beter voor je planten??
 
Is het beter: in de meeste gevallen wel.
Is CO2 bemesting noodzakelijk: niet altijd.

Praktisch gezien: als je veel planten in je bak hebt, is het toevoegen van CO2 sterk aanbevolen om voedingstekorten te voorkomen. Die voedingstekorten zorgen op hun beurt voor lelijke / afstervende planten en vaak toegenomen algengroei.

Hoe groot is je bak en hoeveel / welke planten zitten erin? Vooral bij 'kleinere' bakken (grofweg onder de 200 liter) kun je bijvoorbeeld prima volstaan met EasyCarbo (of een ander merk vloeibare 'CO2') of bio-CO2. Over beide is veel te vinden hier op het forum. Het starterspakket bij je LFS klinkt als een systeem met tabletten of wellicht ook gewoon bio-CO2. CO2 tabletten zou ik bij wegblijven, bio-CO2 kun je voor minder zelf maken, maar in beide gevallen heb je iedere 2-3 weken even werk om het opnieuw te 'maken'. Een continu systeem met drukflessen of een elektrolyse apparaat is minimaal 100, maar eerder richting 200-400 euro, dus een flinke investering waar nog steeds terugkerende kosten (flessen laten vullen) bij komen.
 
Hmm..
ja mn nieuwe bak is 160 liter, meterbak ( die jij kleinere bakken noemt hihi) vond het al een grote bak eigenlijk.
Ik denk dat ik dan eerder ga voor de easycarbo dan.
lijkt mij makkelijker en goedkoper
 
Tja, ik vind zelf 160 liter ook flink. Ik heb een 125 liter aquarium van 80cm breed en vind het ook vrij groot. Maar realiteit is dat verreweg het grootste deel van de tropische vissen toch wel minimaal zoveel plek nodig hebben, zeker in geval van een gezelschapsaquarium, vandaar dat het in de praktijk 'klein' is. Ik gebruik nu ruim 8 maanden easycarbo en dat gaat prima, aangezien ik vrij veel planten heb in dubbele dosis dagelijks: tot nu toe 2 flessen van een halve liter verbruikt, dus 20 euro ongeveer. Dat is moeilijk te evenaren met een andere methode.
 
Op zich is dus bio co2 een hele mooie oplossing voor je bak hoor en echt niet zoveel werk.
Carbo kun je ook gebruiken maar het is geen echte co2. Persoonlijk zou ik me eens inlezen over bio co2 en dat uit gaan proberen. Maar jij moet zelf beslissen wat je gaat doen.
 

Terug
Bovenaan