Beginfase Baardalg?


S

Straatklinkerfm

Guest
Goedenavond..

De bak is 1.10 breed...maak gebruik van 2 x 30 watt t8 ( 865,830)

Het licht brand een kleine 8 uurtjes ( met reflectors )

Ik voeg co2 toe via gas fles ( 6 kg ) en een jbl taifun..

De uitstroom is aan de nadere kant bevestigt ( spraybuis )

Veel meer gas geven kan niet , want dan onstappen de grote luchtbellen :p

Verder voeg ik de ei methode toe..

20 ml = plantenvoeding per week

Po4 = 65 ml per week

Kno3 = 35 ml per week

En toch zie ik de begin symtonen ontstaan op bepaalde plantjes ( valisinera , Palustris red )

Wat zal dit nou kunnen wezen ?

grrr rot algen ook

zal trouwens best nog wat info vergeten .

waterwaardes heb ik niet bij de hand , maar laatste 3 x was daar niks op aan te merken ( afgezien de hogere waardes i.v.m de ei methode

Groetjes
 
Heb je wellicht een foto van de planten met alg?? Dat is vaak verhelderend hoor.
Baardalg is in de regel een tekort aan voedingsstoffen. Of eventueel co2.
Hoe hoog is nu de kh en de ph van je bak??
Ook is zoals je al weet een goede stroming vreist en voor zover ik weet van je is dat wel in orde toch??
 
kan me inderdaad niet voorstellen dat de stroming niet in orde zou zijn op dit moment . Naar veel gekloot :p

De alg is op dit moment nog niet op foto te zetten , het is gewoon nog te klein.


De ph / kh moet ik even laten testen , heb alleen nog kh test liggen namelijk.

maar nogmaals , de alg is nog niet op foto te zetten.
 
dan is het moeilijk te bepalen om welke alg het gaat. Mij lijkt ook dat je stroming wel goed is gelet op onze eerdere contacten. Ook volg je de EI dus dan kun je moeilijk tekorten hebben.

Weet je ook hoe hoog de po4 en no3 waarde is voor het verversen?? Je bak was toch ook rond de 180 liter netto???
 
nee denk zo rond de 200 liter netto ( cayman 1.10 )

En had jou waardes aangehouden uit veiligheid ( wegens dat bruin alg verhaal )
 
wat ik zelf eventueel kan opmerken is het csmb verhaal , de dosering er van ....

maar zou dit met een alg te maken kunnen hebben?
 
Ja want dat is plantenvoeding. Een tekort hiervan kan dus algen veroorzaken.
Ja dan is de dosering wel goed hoor.Je kunt beide iets verhogen omdat de bak iets groter is naar bv 75 en 40ml. Dan zit je bijna dacht ik op 20/2. dat moet dacht ik voldoende zijn. Wel is het handig om voor de wissel de no3 en po4 te kunnen meten om zo het verbruik te bepalen.
 
omdat het ook maar een hele lichte vorm van alg is , en de planten voeding was ongveveer 13 gram ( restand van het zakje ) op 250 ml water,,


dat bedenk ik me net...


Heb al een keer eerder deze alg gehad ( behoorlijk erg )

dat was een 80 bak,,,had ik reflectors opgezet..( geen co2 , weinig plantenvoeding ) whoeps :p
 
Ja en als je te weinig hebt gegeven dan kan dit wellicht de consequentie zijn. ik zou dus zorgen dat ze nu wel voldoende voeding krijgen en blaadjes met alg erop weghalen. Dan moet je binnenkort nieuwe blaadjes krijgen die algvrij blijven.

Normaal is de helft van het zakje voeding op 250 ml wel ok, maar nu was het de helft van de helft en dat is denk ik te weinig geweest.
 

Terug
Bovenaan