Bderooij's onderwater wereld


Komt ook doordat Stefan erg goed in stapelen is en daardoor er meer in kwijt kan.
 
Ik ga voor de zoutwater variant. Ben gaat voor de theewater variant...
Raar hoor want ik doe zoals zoveel mensen mn best om het water helder te krijgen en Ben gooit er klakkeloos thee in:eek:
 
Om het weer even serieus te maken: Ik kan een nieuwe bodem gaan uitzoeken bij de LFS, dus ik ga straks even langs om te zien wat het gaat worden.
 
Kun je eindelijk weer verder met alles Ben en toch wel weer netjes dat je zo tegemoet wordt gekomen.
 
Meteen even langs geweest, en JBL Sansibar River meegenomen. Wel een lichte kleur, maar met het theebruine water zie je dat niet echt meer.

Overige bodems waren wat hetzelfde als ik heb, grind/zand van een ander merk had niet eens een coating dus dat probeer ik niet eens.
Volgens JBL is Sansibar inert, maar natuurlijk gaat er wel even getest worden.

Als verzachting van de pijn (boehoe, lekker overdrijven is soms leuk) nog een mooie crypto uit mogen zoeken.

Ze zijn er met de vertegenwoordiger nog niet uit, maar hij wilde me niet langer laten wachten, zodat ik snel mijn gewenste visjes kan ophalen ;)
 
Meteen even langs geweest, en JBL Sansibar River meegenomen. Wel een lichte kleur, maar met het theebruine water zie je dat niet echt meer.

Overige bodems waren wat hetzelfde als ik heb, grind/zand van een ander merk had niet eens een coating dus dat probeer ik niet eens.
Volgens JBL is Sansibar inert, maar natuurlijk gaat er wel even getest worden.

Als verzachting van de pijn (boehoe, lekker overdrijven is soms leuk) nog een mooie crypto uit mogen zoeken.

Ze zijn er met de vertegenwoordiger nog niet uit, maar hij wilde me niet langer laten wachten, zodat ik snel mijn gewenste visjes kan ophalen ;)
Update: JBL Sansibar is inderdaad inert wat betreft kalk.
Eikenextract deed niets, ook niet na schudden en 5 minuten laten staan.
Zondag een drukke dag voor de boeg dus!!
 
Morgen de grote dag.
Planning(als.alles goed gaat):
- Hout eruit
- Planten eruit
- Grote lading bodem scheppen
- Restjes bodem hevelen, water zoveel mogelijk bewaren
- Nieuwe bodem spoelen
- Bodem rustig toevoegen
- Hout terug
- Planten terug
- Biertje drinken

Het klinkt zo simpel
 
Ik ken je vissen niet maar is het misschien handig/mogelijk om 1 stuk hout in een hoek te laten staan zodat de vissen daar kunnen schuilen?
 
Morgen de grote dag.
Planning(als.alles goed gaat):
- Hout eruit
- Planten eruit
- Grote lading bodem scheppen
- Restjes bodem hevelen, water zoveel mogelijk bewaren
- Nieuwe bodem spoelen
- Bodem rustig toevoegen
- Hout terug
- Planten terug
- Biertje drinken

Het klinkt zo simpel

Kleine verbetering :deal:

- Hout eruit
- Biertje drinken
- Planten eruit
- Biertje drinken
- Grote lading bodem scheppen
- Biertje drinken
- Restjes bodem hevelen, water zoveel mogelijk bewaren
- Biertje drinken
- Nieuwe bodem spoelen
- Biertje drinken
- Bodem rustig toevoegen
- Biertje drinken
- Hout terug
- Biertje drinken
- Planten terug
- Biertje drinken

Nee even zonder dollen, denk je dat het een goed idee is bij toch al wat gevoeligere vissen om ze in de bak te laten tijdens de wissel?
ben er zelf nooit zo kapot van geweest namelijk en vang het liever uit en zet ze in een afgesloten emmer/bak (donker dus) met bruissteentje erin. voor de vissen is het in de bak zitten een paar uur pure stress en je maakt het jezelf niet makkelijk (je moet een stuk voorzichtiger wezen dat je geen vissen opzuigt / verpletterd.. iets wat steeds moeilijker wordt namate het water troebel wordt van het rommelen).
 
Laatst bewerkt:
Kleine verbetering :deal:

- Hout eruit
- Biertje drinken
- Planten eruit
- Biertje drinken
- Grote lading bodem scheppen
- Biertje drinken
- Restjes bodem hevelen, water zoveel mogelijk bewaren
- Biertje drinken
- Nieuwe bodem spoelen
- Biertje drinken
- Bodem rustig toevoegen
- Biertje drinken
- Hout terug
- Biertje drinken
- Planten terug
- Biertje drinken

Nee even zonder dollen, denk je dat het een goed idee is bij toch al wat gevoeligere vissen om ze in de bak te laten tijdens de wissel?
ben er zelf nooit zo kapot van geweest namelijk en vang het liever uit en zet ze in een afgesloten emmer/bak (donker dus) met bruissteentje erin. voor de vissen is het in de bak zitten een paar uur pure stress en je maakt het jezelf niet makkelijk (je moet een stuk voorzichtiger wezen dat je geen vissen opzuigt / verpletterd.. iets wat steeds moeilijker wordt namate het water troebel wordt van het rommelen).
Nee biertje gaat echt pas na afloop ;)

Ik heb gedacht over uitvangen, maar ik heb de capriolen van de vorige keer nog in mijn achterhoofd.
Brevibora vangen is echt een drama. Ze zijn heel klein en heel erg snel, het achter de dieren aan jagen is een grotere stressfactor.
Wanneer ik in de bak bezig ben zitten ze in de groep aan de andere kant van waar ik bezig ben en zijn ze vrij rustig.
De dieren die er nu in zitten zijn niet erg gevoelig, dus wat dat betreft is het beter dat het nu moet dan wanneer de moeilijkere dieren er al zouden zijn.

Mocht het niet gaan met dieren erin haal ik ze er alsnog uit hoor, maar ik probeer het eerst zonder.
 
Nu is mijn bak niet Ben's bak en dus eigenlijk geen vergelijk maar hier de vissen erin laten ging prima. Had er 2 stukjes steen met planten in laten staan en hier scholen ze achter. Dus eerste tweederde ene kant gedaan, daarna steentjes verhuist naar andere kant, even wachten tot de vissen daar achter zaten en daarna verder. Maar hier veel kleiner bakje, weinig bodem en andere vissen.
 
Ik ken je vissen niet maar is het misschien handig/mogelijk om 1 stuk hout in een hoek te laten staan zodat de vissen daar kunnen schuilen?
Ja dat was het idee inderdaad.
 
Zo, stap 1 is gedaan: de bodem is vervangen.
Half 11 vanmorgen begonnen, voor 1 uur zat de nieuwe bodem erin en stond alles weer op zijn plek.
Oude bodem in zakken gedaan en staat klaar om geretourneerd te worden.

Het water is nog niet helemaal helder, en er drijven nog wat bladeren bovenin (vergeten in te weken) maar het meeste is gedaan.
Moet de bodem nog een beetje gladstrijken, maar over het algemeen is het allemaal prima gegaan.

In een poging mijn spraybar uit te boren was ik wat enthousiast, die ging dus in 2 stukken de container in. Nu een platte uitstroom erop, water is war rustiger qua stroming, vinden de knorretjes fijn. Helaas is het interne filter nog altijd best een draaikolk, nog eens iets op verzinnen.

Goed, fotootje maar, al is t water nog niet helemaal helder.

IMG_20211107_150756.jpg
 
Haha, ik zag het bij het inzoomen en dacht dat het de oude bodem was die ik zag staan maar ja dat was lastig te zien;)
Je hebt de taken goed verdeeld in elk geval:thumbs:
 
Haha, ik zag het bij het inzoomen en dacht dat het de oude bodem was die ik zag staan maar ja dat was lastig te zien;)
Je hebt de taken goed verdeeld in elk geval:thumbs:
Nee die staat in de schuur, vandeweek even langs de Waterlelie brengen.
 
Even een korte update:
De pH was direct na de bodem vervanging 7.12 geworden. Waarschijnlijk nog iets opgelopen omdat ik de bodem met kraanwater heb nagespoeld, waardoor er dus iets alkalisch water bij komt. TDS stond op 179. De turf is waarschijnlijk volledig verzadigd geweest, want de pH daalde niet.
Vanmiddag met lunchtijd heb ik de turf in het interne filter vervangen, en zojuist gemeten, was al gezakt tot 6.66. TDS naar 163.
Even kijken waar de pH op uit gaat komen na 24 uur (of iets langer, ben morgen op kantoor). Mocht hij nog wat zakken laat ik het een paar dagen rusten voor ik de turf in het externe filter ook vervang, en dan met 1 zakje tegelijk.
 
Gaat in ieder geval de goede kant op met de nieuwe bodem icm turf.
 
Ik zou de gemaakte kosten van de turf die dus opverbruikt is met de verkeerde bodem ook proberen te verhalen
 
Ik zou de gemaakte kosten van de turf die dus opverbruikt is met de verkeerde bodem ook proberen te verhalen
Ik ben met Dupla in gesprek over dit soort dingen, hoewel uiteindelijk de LFS de compensatie moet uitvoeren wil ik niet dat zij straks in een lastig parket komen. Zij hebben heel goed en snel gehandeld.
Dupla staat ook welwillend tegenover compensatie, alleen willen ze eerst hun eigen testen doen wat ik goed kan begrijpen.
 
Korte update: 2 van de 3 zakjes turf zijn nu vervangen voor verse turf.
Na de eerste zak bleef de pH stabiel binnen een tiende punt.
Nu, iets meer dan 12 uur na de eerste zak is de pH gezakt naar rond de 6 (hangt er in honderdsten omheen, mijn pH pen is niet 100% betrouwbaar in honderdsten dus houdt ik het op 6).
Vandeweek het derde zakje turf, en dan eens zien of hij stabiel blijft. Ik kan de pH daarna door toevoegen van blad en dergelijken, en aangezuurd verversingswater wat verder aanzuren tot het gewenste niveau.
 
Die vond zijn badje toch niet zo fijn nee :pp
Hahaha nou ook dat, maar sowieso zijn deze goedkope pennen geen ultieme oplossing. Daar moet nog eens een andere voor gaan komen, waarschijnlijk een vaste probe die een continue meting uitvoert ;)
 
Die goedkopere pennen zijn vaak niet precies en als je er 5 neemt da zullen ze waarschijnlijk allemaal net iets afwijken maar goed zolang de meting niet teveel afwijkt is het vaak niet zo n probleem.
 
Die goedkopere pennen zijn vaak niet precies en als je er 5 neemt da zullen ze waarschijnlijk allemaal net iets afwijken maar goed zolang de meting niet teveel afwijkt is het vaak niet zo n probleem.
Nee, en gewoon regelmatig calibreren, dan zit je er in ieder geval dicht in de buurt ;) Ik calibreer iedere week, meestal loopt hij een tiende de een of de andere kant op.
 
De pH is niet noemenswaardig veranderd, dus ik ga dit weekend de laatste zal turf verwisselen en dan eens kijken hoeveel blad ik moet toevoegen.
Waterwissel met aangezuurd water, dan moet het in een week of 2 gedaan zijn.
 

Terug
Bovenaan