Bderooij's onderwater wereld


die welke ik jou zeg trekt de pH onder de 5 easy
 
Ja, maar niet met 1 pakje op 200 liter ;) en die pellets moet je elke 6 weken vervangen, deze turf houdt de bak zo 3 maanden stabiel.
 
Maar even een korte update.
Het hout begint wat lichter te voelen. 1 van de langwerpige stukken drijft inmiddels halverwege, de andere kleinere wil nog niet echt. De twee grote stukken heb ik onder de spraybar van de JBL e902 geklemt in de hoop dat ze wat meer opzuigen.

De crypto's heb ik voorzien van wat voedingstabletten (van Dennerle), die beginnen langzaamaan wat te groeien.
Andere planten doen het prima, de Hygrophila angustifolia groeit als een bezetene en heb ik al twee keer toppen vanaf gehaald en herplant. Wel lastig om in de bodem te houden, hij krijgt niet echt wortels, dus even kijken hoe ik die netjes beneden ga houden.
De eerste lading waterbamboe (Hygroryza artistata) is al gesnoeid, en met @Killerfish mee naar huis gegaan afgelopen weekend. Blij dat dat werkt.

Het pijnpunt blijft de pH. De turf die ik nu gebruik lijkt toch niet te doen wat het moet doen.
Ik heb een zak pellets besteld, dat zou geconcentreerder moeten zijn, dus even zien wat dat doet.
Dit weekend plan ik een waterwissel van 25% waarna ik de turf voor de pellets vervang, en dan even aankijken. Trekt hij de pH stabiel dan ga ik rustig aan de visjes overwennen.
Mocht ik hem niet laag genoeg krijgen dan ga ik daar gewoon mijn bestand op aanpassen.
Voor veel van de dieren die ik wil is een pH van rond de 6 ook goed, zolang het water maar goed zacht is. Door het toevoegen van eikenbladextract is die toch aardig opgelopen, dus een lekkere waterwissel zou die weer in het gelid moeten krijgen.

Qua visbestand ben ik toch weer gaan twijfelen.
Dit weekend zag ik Trichopsis vittata zitten en direct weer sloeg de twijfel toe.
Hemihamphodon tengah is geweldig, maar sowieso moeilijk te krijgen (van de bekende winkels krijg ik allemaal 'voorlopig niet') te horen. Misschien met een paar jaar, maar voor nu even parkeren?
Ik nijg toch naar de knorretjes, ze zijn gewoon heel leuk en ik denk een mooie eyecatcher voor de bak.
Deze zijn ook wel een stuk sterker en zou ik eventueel kunnen gebruiken om de bak te laten settelen met wat leven erin, voor ik de grote groep Brevibora en Pangio sp. overzet.
Betta albimarginata kan ik krijgen, maar die moeten wel met een week of 2 opgehaald worden. Ik wil ze niet eerst in de oude bak hebben en dan weer overwennen, dus dat word spannend. Anders moet ik waarschijnlijk een maand of 6 geduld hebben.
Paro's en vaillanti's hebben ze momenteel hier bij de LFS, maar of die er ook nog zijn tegen de tijd dat ik er klaar voor ben is altijd de vraag natuurlijk.
Eventueel kan ik op vivarium kijken, al heeft dat niet mijn voorkeur wegens lange reistijd.

Tot zover maar weer even.
 
Vissen op vivarium zijn verpakt op een degelijke manier en deze is ook geschikt voor een lange reis enige nadeel dat mensen willen zien wat ze kopen en de zakkken worden veelvuldig opgetilt . De andere zijde van het verhaal is dat de verkopers eigenlijk tot vervelend toe zouden moeten zeggen laat de zakken liggen .
 
Vissen op vivarium zijn verpakt op een degelijke manier en deze is ook geschikt voor een lange reis enige nadeel dat mensen willen zien wat ze kopen en de zakkken worden veelvuldig opgetilt . De andere zijde van het verhaal is dat de verkopers eigenlijk tot vervelend toe zouden moeten zeggen laat de zakken liggen .
Weet ik Stefan, maar toch heeft het niet mijn voorkeur.
 
mijn vissen zijn altijd minimaal 3-4 uren onderweg, omdat ik redelijk kieskeurig ben in waar ik ze koop. Gezonde vissen verdragen transprort in mijn ervaring goed. en vissen kopen bij een gerenomeerde handelaar of kweker en dan wat langer onderweg zijn zou eerder mijn voorkeur hebben dan lokaal verzwakte visjes te kopen.
 
mijn vissen zijn altijd minimaal 3-4 uren onderweg, omdat ik redelijk kieskeurig ben in waar ik ze koop. Gezonde vissen verdragen transprort in mijn ervaring goed. en vissen kopen bij een gerenomeerde handelaar of kweker en dan wat langer onderweg zijn zou eerder mijn voorkeur hebben dan lokaal verzwakte visjes te kopen.
Mee eens. Ik zeg ook niet dat ik het nooit zou doen, alleen heeft het niet mijn voorkeur.
Ik heb zelf al eens een hele dag in de trein gezeten om dieren te halen die elders gewoon niet te krijgen waren.
Ik zeg alleen dat het niet mijn voorkeur heeft als het niet hoeft.
Over de LFS hier niets dan goeds, daar vind je geen verzwakte visjes. Wat niet gezond genoeg is wordt apart gezet en eerst sterker gemaakt voor ze met iemand meegaan.
 
elke keer als ik die gebruik kom ik bij een Groningse AH voor het vak met kroketten uit......
Nou ja dan heb je wel een gps die goed werkt in elk geval want voor hetzelfde geld sta je voor het vak met inlegkruisjes:pp
 
Met die penopauze van jou zul je daar wel vaak staan.
Je vraagt er weer om he:pp

Sport Yellow Card GIF by Groene ster
 
dat was ook wel een inkoppertje na het lezen van de chat, maar ben blij dat jij de gele kaart krijgt en niet ik.

On topic, jij moet je er goed bij voelen Ben, ik denk dat wachten wel beloond wordt.
 
Gaat goed komen.
pH is stabiel op 6.4. Ik denk dat deze turf het niet lager kan trekken.
Ik heb de nieuwe turf binnen, die ben ik aan het testen (24 uur in een bakje water, af en toe even schudden enzo), kijken wat die voor effect heeft.
 
Ik heb zes Trichopsis vittata gereserveerd bij de LFS.
Het water is stabiel, alleen de pH mag nog zakken, dus ik hoop ze dit weekend op te halen.
 
20211015_161436.jpg

6 gereserveerd em betaald, 7 meegekregen.
Trichopsis vittata.
Zijn nog klein, maar zover ik kon zien heb ik 2 mannen.
Ze verstoppen zich nog aardig, maar zijn ook pas net vrij.

Zal even wat betere plaatjes maken van de bak als t donker is.
Gaat alles goed dan gaan vandeweek de dieren uit de Rio240 over en kan die leeg.
 
Welke plant heb je daar in het midden staan?
 
Hygrophila angustifolia bedoel je?
 
Even een paar plaatjes van gisterenavond.

De knorretjes voelen zich goed thuis, lijkt het. Meerdere keren per dag laten ze zich horen, ze zwemmen lekker rond en zien er prima uit.
De hond schrikt zich steeds wezenloos wanneer er weer een begint te knorren, helemaal goed :)
Vanavond even een waterverversing doen en morgen de turf aanpakken. Eens zien wat ervan komt!
20211015_221016.jpg

20211015_221047.jpg

20211015_221104.jpg
 
Mooi ingericht Ben maar ik stoor me wel aan die bodem die niet mooi vlak is;)
Heb je wel eens een rivier of poel gezien in de natuur? ;)
Maar nee, die maak ik nog wel wat netter zodra het hout op zijn plek staat.
 
Heel mooi Ben!

Ben aan het twijfelen om in de 80cm ofwel tanganyika of ZA of azie van te maken, maar dit zorgt er wel voor dat ik meer richting de azie of ZA ga:DD
 
Wegens ziekte dit weekend niet met de bak bezig kunnen zijn, dus alles wat later dan gepland.
Net wat losgekomen plantjes terug geplaatst, de hygrophila angustifolia rechts achter komt steeds los, dus die weer even terug gedrukt. Kijken hoe lang het dit keer duurt.
Daarnaast de turf pellets in het filter gestopt. 1 mandje kan makkelijk 500 gram aan, wat in theorie de helft is van wat de bak nodig heeft om de pH van 7 naar 6 te trekken bij een kH van 5. Mijn kH is 0, dus wat gaat het doen? Ik houdt het in de gaten de komende dagen.

Vandeweek wil ik even een goede watertank bestellen, zodat ik kan zorgen voor osmose op voorraad. Tot nu toe bij de oude bak haalde ik 10% water eruit en vulde dit dan direct weer bij vanuit het osmose apparaat of als de pH wat hoog was zuurde ik het aan in een emmer. Om te zorgen dat ik aangezuurd kan vullen wat ik eruit haal wil ik 50 liter klaar hebben staan zodat in ook in geval van nood direct een grotere wissel kan doen.

Eerst het effect van de nieuwe turf maar even aankijken!

Visjes: geen uitval tot zover. Heb een heel lichte nitrietpiek gehad, echt net verkleuring, dus daar maak ik me niet zo druk om. Ze zwemmen vrolijk rond, knorren zich een ongeluk en de dames hier in huis zijn er alle drie verliefd op :)
 
Laatst bewerkt:
En een 60cm aquarium onderin je kast? Pompje erin met een doorvoer naar je aquarium, stekker erin en leegpompen
 

Terug
Bovenaan