Baryancistrus beggini L239 Blue Panaque dood


Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Berichten
456
Leeftijd
61
Gisteren trof ik een ramp aan in mijn bak. Mijn mooie, dure, L239 was dood. Ik had geen enkele reden om aan te nemen dat hij iets zou mankeren. Verschillende soorten voer zijn altijd aanwezig, als iemand een plant wil opeten, mogen ze hun goddelijke gang gaan, koop wel een nieuwe. Er is hout aanwezig dat zacht genoeg is voor Pleco's om binnen te krijgen voor de spijsvertering, af en toe een komkommer of gekookte broccoli in de bak. Hemel voor die jongens. Waterwaarden op orde, goeie zandbodem, etc etc.

Maar. Zie bijgevoegde foto. Een steen met een perfect holletje om in te verstoppen, en dáár lag hij. Ik heb er ooit ook eens een jonge compressieceps onder vandaan gehaald die ook was overleden.

Wat denken jullie. Voelde mijn Pleco zich al niet lekker, is diep in het hol gekropen om daar te sterven? Of is het hol zelf gevaarlijk, een soort val eigenlijk waar vissen niet meer uit geraken? Ik dacht altijd dat Pleco's erg sterk zijn en dat ze desnoods door een zandbodem heen nog wel een uitweg kunnen vinden, maar misschien is dat niet waar, is dit een gevaarlijk plekje en moet ik het niet meer zo inrichten.


gr

Mark
 

Bijlagen

  • 6baf50ad-0440-497c-aa9c-7ba025942eaa.jpg
    6baf50ad-0440-497c-aa9c-7ba025942eaa.jpg
    130.2 KB · Weergaven: 155
Voeg je co2 toe?
Nee. Zuurstof genoeg voor de visjes, zie het topic van vorige week over de test van Tetra, en co2 heb ik niet een speciaal doel voor, denk ik. Ik ben ook niet bijzonder gehecht aan plant-life moet ik eerlijk zeggen. Geen alg probleem, alle belangrijke waterwaardes gewoon op orde. (KH,PH,NO2,NO3,O2) en temperatuur.
Ik heb nog twee van die zuignappen in de bak, een gele borstelmans L144 en een hele mooie groen met wit spikkel L 200. Beide monstertjes doen het meer dan uitstekend.


gr

Mark

ps voor de duidelijkheid...... omdat ik andersoortige reacties en vragen plaats die helemaal niet passen bij dit verhaal. Ik heb drie bakken hé. Nano met jonkies/kweek en endlerguppen. Brak met Mono's en Etroplus, en dit gaat over de middelgrote opvangbak met oa Pleco, en green terror.
 
Laatst bewerkt:
Is die steen helemaal hol van binnen? want een plecohol is meestal net groot genoeg voor de vis zelf en daardoor kan die makkelijk zichzelf zuurstofrijk water toewapperen. Als die grot bovenin ook hol is krijg je teveel dood water wat hij niet allemaal kan rondwapperen dus best kans dat die neprots ongeschikt is
 
Nee, niet hol. Het is ook geen neprots , echt steen, en (dat vond ik juist zo mooi) , een natuurlijke kegelvormige opening aan één kant.
Maar als dit een soort van doodsval is, dan ga ik de steen gewoon anders neerleggen , geen probleem . Maar ik dacht juist dat de bewoners dit wel fijn zouden vinden
 
Ja ik zou hem inderdaad anders neerleggen dat d evissen e rniet meer in kunnen (of volproppen met filterwatten dat doe ik afentoe als de algeneters een te groot gat in hout hebben gemaakt en ik niet meer bij ze kan) en dan zou ik gewoon wat legholen in je bak leggen
 
Zand onder de steen nog schoon ? (bodemrot / nitriet etc)
Had de dode vis toevallig rode plekken (buik/vinnen), b.v. bacteriële infectie ?
 
Zand onder de steen nog schoon ? (bodemrot / nitriet etc)
Had de dode vis toevallig rode plekken (buik/vinnen), b.v. bacteriële infectie ?
Niets van dat alles BlupGup, zandbodem is clean, met Pleco's moet je bijna 2 maal per week in ieder geval stofzuigen, en vaak rommel ik de bodem wat om zodat er wat meer vuil verdwijnt. Waterwaarden echt ok.
Het blijft een raadsel voor mij, ik zie dat een andere Pleco er nu ook in gaat, maar die schopt het zand dusdanig in het rond dat hij 100% ook in staat is om er weer uit te geraken, daar twijfel ik geen moment aan. Het zou gewoon ouderdom kunnen zijn natuurlijk, ik kocht hem bij Romberg, ik neem aan dat deze soort niet gekweekt is maar wildvang, dus geen idee hoe oud deze schoonheid al was.

gr

Mark
 
Zonde wel supermooie vissen om te zien, ook maar op de wishlist gezet :)
Moet eerst ergens ruimte maken :LOL:
 
Zonde wel supermooie vissen om te zien, ook maar op de wishlist gezet :)
Moet eerst ergens ruimte maken :LOL:

Absoluut BlupGup, kijk eens , onderstaande foto heb ik gemaakt toen ik hem kocht. Is toch werkelijk een prachtig dier. Wel een beetje duur, was tegen de €50,-. Jammer hoor, ik genoot er echt van.

1603975753991.png
 
Pracht vis, jammer dat hij overleden is. Het kan natuurlijk zijn dat het gewoon zijn tijd was.
Succes met de rest van je vissen.
 
Wat een bijzondere kleur zeg. Snap dat je dat geld ervoor neerlegt! Jammer dat het beestje is overleden:(:daisy:
 
Was het al eerder gepasseerd dat deze pleco zich misschien heeft klem gezwommen, als deze vis zijn stekels uitzet kan deze zomaar zichzelf vastzetten, en in een kleine ruimte kan deze nooit meer terug, alleen maar vooruit.
 
Was het al eerder gepasseerd dat deze pleco zich misschien heeft klem gezwommen, als deze vis zijn stekels uitzet kan deze zomaar zichzelf vastzetten, en in een kleine ruimte kan deze nooit meer terug, alleen maar vooruit.
Nee, niet eerder gezien. Maar hij was groot en sterk, ik heb wel eens gezien dat hij echt bergen zand had verplaatst, volgens mij had hij gewoon door de bodem kunnen ontsnappen als hij dat had gewild.
 
Pracht vis, jammer dat hij overleden is. Het kan natuurlijk zijn dat het gewoon zijn tijd was.
Succes met de rest van je vissen.

Balen zeg.
Het zal zeker zijn tijd nog niet zijn geweest.
Deze vissen worden 15 tot 20 jaar en op de foto lijkt ie redelijk jong nog.

De steen zelf hoort niet in een ZA bak.
Het is pure kalk. Maar goed dat opzicht zal niet de doodsoorzaak zijn.

Bij omdraaien van de vis niks bijzonders te zien? Rode buik of vermagering?
 
Zonde zeg maar als ik zo naar het plantje op de foto kijk speelt daar niet iets blauw bacterie bv dat kan een oorzaak zijn.
Of de foto is vertekend.
 
Zonde zeg maar als ik zo naar het plantje op de foto kijk speelt daar niet iets blauw bacterie bv dat kan een oorzaak zijn.
Of de foto is vertekend.
Daar zie jij het goed denk ik, Flipper. Dat was tijden geleden dat de foto gemaakt is. Ik heb toen al snel alle stenen en planten vervangen, de bodem goed schoon gemaakt, en al een jaar daarna geen last meer gehad van alg of een begin van blauwalg. Ik was er snel bij, en daar zijn destijds gelukkig geen vissen van overleden.
 
Balen zeg.
Het zal zeker zijn tijd nog niet zijn geweest.
Deze vissen worden 15 tot 20 jaar en op de foto lijkt ie redelijk jong nog.

De steen zelf hoort niet in een ZA bak.
Het is pure kalk. Maar goed dat opzicht zal niet de doodsoorzaak zijn.

Bij omdraaien van de vis niks bijzonders te zien? Rode buik of vermagering?
Niks, nada, noppes. Hij was wel al helemaal wit verkleurd, maar geen plekjes. Zijn ogen zaten er zelfs nog gewoon in en hij had nog z'n volledige body en gewicht, dus hij lag er nog niet echt lang.
En begrijp me niet verkeerd omdat ik vermeldde dat hij nogal duur was. Gaat me totaal niet om die centen. Ik vond hem heel erg mooi en grappig en stoer. Was een beetje van em gaan houden. :giggle:

Bedankt allemaal voor jullie medeleven.
 
Soms gaan vissen nou eenmaal dood, zijn net mensen, daarvan weet je het ook soms gewoon niet.
En de vis zal er geen rekening mee gehouden hebben dat hij duur was in aanschaf.
:((
 
Nou mensen, ik heb het nu zelf gezien, de L239 was gewoon een zwakke broeder. Vanaf het begin van de hobby heb ik "borstelmans L144", toen ik hem kocht was hij nog geen centimeter groot, verhuizingen, grote schoonmaken, alles heeft hij meegemaakt. Diverse tankmaatjes zijn gekomen en gegaan, hij is er nog steeds, heeft schijt aan alles en iedereeen, hij is geweldig.

Ik zag vanavond dat hij in precies hetzelfde holletje kroop. Kennelijk niks te halen, of niet comfortabel genoeg voor meneer, ik zag een paar ons zand door de bak stuiven en even later kleefde hij weer op z'n eigen houten stronk. Niks aan de hand, gewoon ff de boel verbouwen en weg.

Ik denk dat Henton hierboven in zijn reactie gelijk heeft. Soms gaan vissen nu eenmaal dood,

fijne avond

Mark
 

Bijlagen

  • bm121.jpg
    bm121.jpg
    82.1 KB · Weergaven: 123

Terug
Bovenaan