Bamboe in een aquarium? Kan dit?


Killerfish

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2011
Berichten
9,478
Leeftijd
29
Locatie
Hellendoorn
Graag wil ik jullie om hulp vragen. Ik heb vorig weekend op de vivariumbeurs 2 halve buisjes van bamboe gehaald (stuk bamboe in de lengte door de helft zeg maar). Nu liggen beide stukken in het water te weken met een netje erop omdat ze nog blijven drijven. Nu begin ik alleen eigenlijk te twijfelen of ik dit �berhaupt in mn aquarium kan doen? Net als kienhout enzo?
Mijn vraag is dan ook, kan ik deze holen in mijn aquarium leggen? Ik had ze gehaald voor mijn L104
 
kan gerust hoor, ben bang dat ze hun drijfvermogen blijven houden
 
bamboe staat wel bekend om zijn drijfvermogen, mits het er lang genoeg in ligt zal het toch gaan zinken.

denk je dat er in de natuur weleens bamboe in het water beland.....?
 
heb hier ook al enige tijd voor gekeken. waar ik op uitkom is het volgende:

bamboe is hol en zal over tijd gaan rotten in de bak.

ook drijft het.

oplossingen hiervoor zijn (zoals wss ik ook ooit eens ga proberen)

��n kant dichtkitten > vullen met zand > andere kant dichtkitten > (eventueel een inox schroef erin) > alles in een laag epoxy steken.
 
Thomba zei:
bamboe staat wel bekend om zijn drijfvermogen, mits het er lang genoeg in ligt zal het toch gaan zinken.

denk je dat er in de natuur weleens bamboe in het water beland.....?

Yep voldoende...blijft niks van over...verweekt helemaal en wordt geheel zacht
 
Djimmi zei:
heb hier ook al enige tijd voor gekeken. waar ik op uitkom is het volgende:

bamboe is hol en zal over tijd gaan rotten in de bak.

ook drijft het.

oplossingen hiervoor zijn (zoals wss ik ook ooit eens ga proberen)

��n kant dichtkitten > vullen met zand > andere kant dichtkitten > (eventueel een inox schroef erin) > alles in een laag epoxy steken.

zo kan het
 
Misschien is het gebruik van rietstengels een wat langer leven beschoren?

oDnwBw-60F_Pz0Ip7E-_qXDHhtsfV44W.jpeg


Deze bak op de Hortus heeft zo een kleine maan gestaan. In het grind gestoken en het spul dreef niet.
 
Een maand gestaan en nog steeds goed? of na een maand aan vervanging toe?
 
Dat het zou gaan rotten en dat het je het dicht kan kitten ahd ik hier idd ook al gelezen. Ik zal even de computer opstarten en een foto plaatsen van de bamboe die ik wil plaatsen, het is namelijk niet af te kitten volgens mij
 
Ik heb een 15 jaar terug bij onze tentoonstelling rietstengels gebruikt in een bak omdat ik toen een inheems biotoop had gemaakt.
De rietstengels moest ik bijna elke dag terug in het zand steken(er zat ook brasem, katvissen ed. in de bak ;))omdat de vissen ze uit het zand trokken, met er tegen te zwemmen of met te gorgelen.
en na een goeie week heb ik ze moeten vervangen, dit omdat ze zwart werden door het rottingsproces.
 
Killerfish zei:
Ik heb vorig weekend op de vivariumbeurs 2 halve buisjes van bamboe gehaald (stuk bamboe in de lengte door de helft zeg maar).

Deze kan je niet vullen of kitten, en zinken zullen ze ook niet doen of ze moeten rotten.
 
Bij deze de foto. Met de vraag, kan dit in mijn Dubai (zie handtekening) of niet? Bij twijfel laat ik het namelijk liever uit mijn bak..
462299_0_82_20151202_195220.jpg
 
Die zijn bewerkt neem ik aan? met lak?

Volgens mij zijn die bedoeld voor terraria/paludaria
 
Je zou er bv. een steen kunnen op leggen zodat deze onder blijft.
Meestal worden zo'n stukken in een Pallu of terrarium geplaatst. :)
 
Zap zei:
Die zijn bewerkt neem ik aan? met lak?

Volgens mij zijn die bedoeld voor terraria/paludaria

Geen idee,hoe kan ik daar achter komen?
 
Ik had ze gehaald als schuilhouden voor mijn L104, maar denk dat ik beter andere kan halen?
 
Heb een beetje de indruk dat je bij wijze van spreken een varkenskop in de epoxy kunt steken en die dan in je aquarium leggen.

Als je ze echt wil kan je ze in de epoxy steken en zou ze dan vastbinden op een steen die onder het substraat ligt met een visdraad
 
Djimmi zei:
Als je ze echt wil kan je ze in de epoxy steken en zou ze dan vastbinden op een steen die onder het substraat ligt met een visdraad

Qua kosten kan ik dan volgens mij beter een leghol halen voor mijn vissen en deze stukken bamboe als versiering op mn aquarium gebruiken. Zo duur waren ze nou ook niet en tis ook niet dat ik ze er per se in moet hebben. Vond het mooi en de verkoper zei dat het kon, maar toch voor de zekerheid even hier nagevraagd
 
Zou gewoon een ceramieken buisje kopen.
 
Killerfish zei:
Djimmi zei:
Als je ze echt wil kan je ze in de epoxy steken en zou ze dan vastbinden op een steen die onder het substraat ligt met een visdraad

Qua kosten kan ik dan volgens mij beter een leghol halen voor mijn vissen en deze stukken bamboe als versiering op mn aquarium gebruiken. Zo duur waren ze nou ook niet en tis ook niet dat ik ze er per se in moet hebben. Vond het mooi en de verkoper zei dat het kon, maar toch voor de zekerheid even hier nagevraagd

Ik dacht het nog, als je daar epoxy voor zou kopen ben je veel duurder uit dan dat je een nieuw leghol zou kopen :)
 
Ja precies daarom, maakt het nog uit waar ik ze haal of zijn er sites die ze voordelig hebben? En welke maat is dan aan te raden?
 

Terug
Bovenaan