Bakkie voor betta


Nee toch? Kan ik die toppen dan ook weer planten?
Als ze aan 't wateroppervlak komen, wordt het over het algemeen wel tijd ja ;) Sommige planten kunnen niet zo goed tegen de veel hogere lichtintensiteit zo vlak onder 't oppervlak, anderen weer wel zoals Vallisneria.
Je kunt de toppen inderdaad gewoon terugsteken.
 
Wat een leuk betta bakje! :) een paar hoornslakjes zouden er wel bij kunnen trouwens. Ik heb er hier een stuk of 8 bij mijn betta vrouwtje en dat gaat super.
 
Wat een leuk betta bakje! :) een paar hoornslakjes zouden er wel bij kunnen trouwens. Ik heb er hier een stuk of 8 bij mijn betta vrouwtje en dat gaat super.
Bedankt! Jij hebt een hele mooie bak! En jou sushi is een knappe kerel!?
 
Mag ik vragen in welke regio je woont? Ik heb namelijk nog wel wat drijfplantjes over als je ze nog nodig hebt. Ik woon zelf in gelderland
 
Mag ik vragen in welke regio je woont? Ik heb namelijk nog wel wat drijfplantjes over als je ze nog nodig hebt. Ik woon zelf in gelderland
Bedankt voor het aanbod! Ik woon dichtbij Zwolle maar heb al drijfplanten gevonden ?
 
Dat filterhuis is er wel uit te krijgen en dan kun je eventueel een losse binnenfilter plaatsen zoals de Aquaflow 100.
 
Misschien heeft Ton aandelen SuperFish? ;) Ik begrijp de aantrekking voor die AquaFlow filters ook niet zo het blijft voor mij een stom intern filtertje met veel te weinig vulling. Wat er nu in zit ziet er een stuk efficiënter uit en zou ik dus niet vervangen. Als je ergens geld in stopt laat het dan een extern filtertje zijn.

Edit: Even opgezocht wat voor filter er bij die Home 25 superfish komt en warempel die bak die je ziet is gewoon een extra omhulsel voor een aquaflow 100 met nog extra plaats voor een heater. Die aquaflow 100 hoeft ze dus niet te kopen.
 
Laatst bewerkt:
Misschien heeft Ton aandelen SuperFish? ;)

Volgens mij ben je een beetje in de war Daniel want ik had dat gepost :p. En nee ik heb niks met SF maar gebruik deze al jaren en ben er tevreden over. Btw, ik weet dat @TonHageraats er ook een gebruikt en ook naar tevredenheid. Voor de wat kleinere bakjes voldoen ze prima;)
 
Volgens mij ben je een beetje in de war Daniel want ik had dat gepost :p. En nee ik heb niks met SF maar gebruik deze al jaren en ben er tevreden over. Btw, ik weet dat @TonHageraats er ook een gebruikt en ook naar tevredenheid. Voor de wat kleinere bakjes voldoen ze prima;)
Oops verkeerde naam. Het is altijd die John of Ton!

Ik ben maar wat aan het dollen :)
 
Ik vind persoonlijk de SF aquaflow 100 echt een rotding. Heb mn aquariums op mijn slaapkamer en heb hm nooit echt stil kunnen krijgen zelfs na het kantelen, onderdompelen, dicht laten slippen, maakte allemaal niks uit. En bovendien is de stroming super hard voor zo’n klein bakje.
 
Bedankt voor de tips! Het is inderdaad een aquaflow 100, ik zou dit zelf niet kiezen maar hij zat erbij en voldoet prima voor een bakkie met enkel een betta. Laat het filterhuis er ook mooi in, stoor me er eigenlijk niet aan? vind losse techniek niet veel mooier, of ik moet het wegwerken met planten. Maar blijf er nu maar vanaf. Heb al veelste veel gerommeld.
 
Iemand trouwens een tip voor een betta kweker in de buurt van Zwolle?
 
Voor mooie betta’s zoek ik persoonlijk altijd vis/aquarium beurzen af... maar ik vraag me af in hoeverre die georganiseerd worden momenteel.
Vandaar dat ik @patty776 adviseerde, zij heeft al héél veel 1e prijzen gewonnen met haar Betta's, in binnen en buitenland.
 
Ik ben ook wel bereid een stukje te rijden. Maar den Bosch is enkele reis 1 uur 45 minuten. Maar ga haar zeker een PB doen. Bedankt!
 
Voor mooie betta’s zoek ik persoonlijk altijd vis/aquarium beurzen af... maar ik vraag me af in hoeverre die georganiseerd worden momenteel.
Waarschijnlijk niet, voorlopig. Brabanthallen, de RAI etc moeten met dezelfde regels werken als een bioscoop, dus max 30 mensen binnen. Per 1 juli wordt dat opgerekt naar 100 man geloof ik, maar ook dat is voor de meeste evenementenlocaties verre van rendabel.
 
Hallo allemaal,

Mijn bakkie is nu Dik 2 weken aan het indraaien maar er gaan wat dingetjes volgens mij niet goed. Er ligt steeds bruin spul op mijn anubias. Groene vlekken op de bodem en bijna al mijn planten worden bruin. Wat kan ik hieraan doen? Verlichting staat 10 uur aan. Ik geef wekelijks prifito en ververs op zaterdag zon 30% water. Verder heb ik 3x per week wat voer in de bak verkruimelde. Of hoort dit zo bij de start?
 

Bijlagen

  • 20200606_141703.jpg
    20200606_141703.jpg
    192.1 KB · Weergaven: 98
.
 

Bijlagen

  • 20200606_141151.jpg
    20200606_141151.jpg
    156 KB · Weergaven: 97
  • 20200606_141138.jpg
    20200606_141138.jpg
    143.9 KB · Weergaven: 113
Die bladeren op de foto zitten gaten in toch? Die zou ik eraf knippen.

Heb je nog wat meer foto's? Vooral een totaal overzicht van het aquarium?
 
Ik heb er ook al heel wat blaadjes afgeknipt de afgelopen week?
 

Bijlagen

  • 20200606_142001.jpg
    20200606_142001.jpg
    121.2 KB · Weergaven: 115
Zover ik het kan bekijken lijken die donkere stukjes op blad en de bodem wel ontlasting.
 
Ik vind het best meevallen. Ik zou een paar dingen doen.

1) De verlichting terugschroeven naar max 8 uur. Dat is voldoende voor een low-tech bakje zonder co2, bij meer licht willen de planten sneller groeien maar er is niet voldoende co2 dus krijg je allerhande problemen met alg.
2) Dat groene op de bodem doet mij denken aan blauwalg (maar ik weet het niet zeker) en is een zorgpuntje. Ik zou dit zo veel mogelijk afzuigen met een hevelslang. Als het blauwalg is en je doet er niets aan, wordt het alleen maar erger en er zijn geen vissen die dit eten want het is giftig.
3) Zoals John al aangeeft zie ik inderdaad wel wat ontlasting. Slakken toevallig? Die zou ik ook weghalen met hevelslang.

Verder gewoon doorgaan. Twee weken is nog helemaal niets en planten zijn volop aan het wennen en sommige zullen wellicht nog moeten omschakelen naar submerse.
 
Ik vind het best meevallen. Ik zou een paar dingen doen.

1) De verlichting terugschroeven naar 8 uur. Dat is voldoende voor een low-tech bakje zonder co2, bij meer licht willen de planten sneller groeien maar er is niet voldoende co2 dus krijg je allerhande problemen met alg.
2) Dat groene op de bodem doet mij denken aan blauwalg (maar ik weet het niet zeker) en is een zorgpuntje. Ik zou dit zo veel mogelijk afzuigen met een hevelslang. Als het blauwalg is en je doet er niets aan, wordt het alleen maar erger en er zijn geen vissen die dit eten want het is giftig.
3) Zoals John al aangeeft zie ik inderdaad wel wat ontlasting. Slakken toevallig? Die zou ik ook weghalen met hevelslang.
Oke bedankt! Dat ga ik doen. Ik dacht omdat de planten bruin worden, het licht te kort was. Dus had er 10 uur van gemaakt?
 
Het bruine kan ook bruinalg zijn, ik had ook telkens bruine dingetjes over de bodem en over mijn planten tijdens het opstarten. Is volgensmij heel normaal en ging bij mij iig vanzelf weer weg.
 
Hallo allemaal,

Mijn bakkie is nu Dik 2 weken aan het indraaien maar er gaan wat dingetjes volgens mij niet goed. Er ligt steeds bruin spul op mijn anubias. Groene vlekken op de bodem en bijna al mijn planten worden bruin. Wat kan ik hieraan doen? Verlichting staat 10 uur aan. Ik geef wekelijks prifito en ververs op zaterdag zon 30% water. Verder heb ik 3x per week wat voer in de bak verkruimelde. Of hoort dit zo bij de start?

Een beetje bruine aanslag hoort bij het indraaien; en moet je er zo vanaf kunnen poetsen. Als je planten echt bruin worden en afsterven, gaat er iets niet goed met je waterwaarden. Zoals ik eerder al aangaf: "Als je profito gebruikt, zorg dat je je nitraat en fosfaat blijft meten. Die zitten niet in Profito en kun je dus tekorten van krijgen. Losse druppeltests daarvoor zijn verkrijgbaar en zitten ook in testkoffertjes.
Als je nog een drijver zoekt, heb ik om de haverklap wel Salvinia Natans beschikbaar dat je gratis kunt ophalen als je wil
"

Profito is geen complete plantenvoeding, die effecten zul je des te meer merken door langer te belichten dan nodig (10u dus terugschroeven naar 7 tot 8 uur). Heb je je nitraat en fosfaat toevallig al eens gemeten? Als je een beetje in de omgeving woont en zelf geen testkit hebt, kan ik dat ook evt wel voor je doen.
Heb je een foto van de groene plekken op de bodem die je noemt?
 

Terug
Bovenaan