Bak van 50-60 liter, houdt mijn kast dat wel?


L

LeonaH

Guest
Ik heb een bak van ong. 55 liter, plus de bak zelf en het grind, is ongeveer 60 kilo.
Ik heb een heel klein huis dus heb hem op een kwantum kast moeten zetten. Ik heb hem nu voor de helft gevuld maar durf hem niet te vullen nu. Hoe kan ik weten of het gaat houden of niet?
Het is zegmaar zoiets: http://www.otto.nl/Kast-met-laden-en-de ... /22725372/
maar dan aan de linkerkant 2 deuren en aan de rechterkant, 1/3e van de kast 2 lades boven en eronder nog een deurtje. het hout is bijna 2 cm dik en heb hem nou helemaal rechts gezet zodat er ongeveer in het midden vh aquarium nog een plank verticaal zit.

gaat dit houden, kan ik er iets aan doen om het te verstevigen zodat het wel houdt?

een speciale onderkast gaat hier echt niet in huis passen.

aub advies!!
 
Heel simpel: weeg jij ook 60 kilo of meer en durf je het aan om op die kast te gaan staan? Zo neen: niet doen. Zo ja: ga er maar eens opstaan en kijk wat er gebeurt. Zo hebben wij ons Ikea kastje getest.
 
dit moet het wel houden. Het sterkste is wel als je de bak precies op het midden van de kast staat, deze wordt dan ondersteund door 2 opstaande planken.
wat je evt. kan doen(als de kast aan beide kanten niet ingesloten is door andere kasten) zijn hoekjes aanbrengen binnenin de kast. Iedere buitenste hoek in de kast een blokje van zo'n 10x10cm in de hoekjes schroeven of iets anders dat je hoeken verstevigt, dit voorkomt dat de kast inzakt.(kan voorkomen als een kast zwaar belast wordt en de achterkant alleen dichtgeniet is met een dun hardboard plaatje)
 
Ik heb jarenlang 60cm bakjes op wilekeurige ikea/gamma types ladenkastjes gehad, en 80cm ook trouwens. Is me nog nooit wat mee gebeurd... Alleen beetje irri dat je geen extern filter kwijt kan met zo'n kast. Het waren wel altijd kasten van de goede maat (60x30 resp. 80x40), dus mijn bakken staan op het stevigste stuk - de randen. Dat is bij jouw kast niet zo... Heb je geen ander (kleiner) ladenkastje ofzo?
 
Als er direct onder het aquarium verticale planken zitten die de kracht tot aan de vloer opvangen dan zou ik het aandurven.
Als er alleen een horizontale plank is die buiten je aquarium pas wordt opgevangen voor de krachten naar de vloer dan gaat deze misschien doorbuigen of breken.

Kan je de kast intern verstevigen met een paar balken dan zou ik dat doen.

Groet pauolo
 
nee dat is niet mogelijk; intern versterken.
iemand zei tegen mij dat ik er 2 houten balken onder het aquarium moest doen over de lengte. zou dat helpen?

de vertikale balk komt niet tot de bodem want er zitten plastic pootjes onder van een cm of 2/3.
 
nee ik heb een kleinere kast met alleen 2 deuren maar die is niet 60 cm en kan van binnen ook niet verstevigd worden.
 
balken helpen dus niet? misschien over de hele lengte van de kast?
 
mascha en ivo, ik denk dat we naar de lange termijn moeten kijken.
levi muis, daar zit juist geen planken, in het midden van de kast. alleen de rechterzijde wordt dan ondersteund.

Ik heb ook een tv kast en daar staan 2 electronica bakjes op, een tv en een vissekom van ongeveer 30 liter. dit is een dikke balk waar het opstaat maar die is hol.
is dat misschien een beter idee?
 
Die balken waar je over praat helpen wel, die verdelen het gewicht over de gehele breedte van de kast, waardoor bepaalde punten minder belast zullen worden.

En een vissenkom? ;(
 
mag ik geen vissekom hebben ofzo? is met filter en al
maar dat was de vraag niet, of dat het WEL houdt ondanks dat het hol klinkt van binnen
 
Filter of niet. Een kom is nooit een geschikte omgeving voor vissen. Wat zit erin?
 
Heb je er al op gezeten/gestaan? Hoe voelde dat, stevig? Ik weet niet, ik zou het er met zo'n kast niet op wagen. Mijn 60 cm staat op een viervaks Expedit kast van Ikea, die is voorzien van dikke zijwanden.
 
Ik heb 2 goudvissen in een zeskantige bak wat ook als aquarium gebruikt zou kunnen worden, met filter, belichting, beste meneer Jones!

durf er niet op te zitten, maar nog steeds, gaat over de lange termijn.
ik ga er niet een maand op zitten
 
Jij zet vissen die zo groot kunnen worden in zo'n bakje?

r3G5rdzv1DHKDXFijuleTChqK19PWEBM.jpeg


Goudvissen zijn vijvervissen die minimaal 200 liter per vis nodig hebben en ruim 40 cm. kunnen worden. Ze groeien letterlijk kapot als ze te weinig ruimte hebben. Ik zou een ruime vijver voor ze zoeken voor het te koud is geworden.

En ik ben geen meneer, staat gewoon in m'n profiel hoor.
 
Prisci zei:
Heb je er al op gezeten/gestaan? Hoe voelde dat, stevig? Ik weet niet, ik zou het er met zo'n kast niet op wagen. Mijn 60 cm staat op een viervaks Expedit kast van Ikea, die is voorzien van dikke zijwanden.


Ik zie deze wel vaker voorbij komen, een aquarium op of in een Expedit, de maximum draagkracht van deze kasten is 13 kilo, staat op de website. Ik zou mijn aquarium daar dus heel rap vanaf halen. Die dikke zijwanden zijn overigens gewoon hele dunne plaatjes spaanplaat, het zijn holle planken.
 
Dunne plaatjes spaanplaat? Volgens mij zijn mijn dikke planken niet hol hoor. De vakken in het midden kunnen inderdaad maar 13 kg dragen, maar bovenop is ie stevig genoeg.
 
Ok prisci, maar als ik erop klop klinkt het hol.
Dus daar zal het wel op lukken? Is niet hele dure kwaliteit maar is bijna 5 cm dik.
 
En jullie zijn in de war, ik heb een lange kast met nu in het midden en helemaal rechts ook een verticale plank, alle 3 van 1,5 cm, een tvkast met een horizontale balk van bijna 5 cm en in het midden klinkt het alleen hol, rechts voor 30 cm lang niet en een kleine kast die helemaal niet in aanmerking komt.

Hoe dik zal ik de evt. balken doen?
 
Prisci zei:
Dunne plaatjes spaanplaat? Volgens mij zijn mijn dikke planken niet hol hoor. De vakken in het midden kunnen inderdaad maar 13 kg dragen, maar bovenop is ie stevig genoeg.

Ja, ze zijn hol, die dikke planken. We hebben wel eens een expedit moeten slopen en het is echt drie keer niets. Er zit een soort houtvlok-vulling langs de randen. Als hij massief zou zijn zou ie ook niet te tillen zijn :)
 
Ik heb nu 2 balken aan de achterkant en de voorkant in de lengte, met een heel stuk uitsteken, van 3x4,5 cm.
En het aquarium gevuld.
Nu zal de tijd het leren....
 

Terug
Bovenaan