Bak opnieuw


MarkW79

Well-known member
Lid geworden
17 augustus 2021
Berichten
96
Leeftijd
44
Hey allemaal,

Met mijn crystal reds is het deze zomer niet goed gegaan. Ik heb er nog maar 1 of 2 over in mijn bak.
Ik heb de crystals op kraanwater gehouden en ze komen ook van een kweker die ze op kraanwater had, maar ik denk dat mijn water toch te hard is. De GH en KH zijn uiteindelijk wat te hoog geworden voor de crystals. Mijn Neo’s doen het er goed op.
Ik gok dat het de hardheid van het water is geweest omdat de rest van de waterwaarden goed waren.

Nu dan mijn vraag en graag zou ik jullie advies daar in weten:
Als ik met deze bak een doorstart wil maken maar dan gewoon met Neo’s. Moet ik de bak dan leeghalen en alles opnieuw in laten draaien. Of zou ik de bestaande bak gewoon door kunnen gebruiken en er op een moment een lichting Neo’s in doen?

Gr Mark
 
Als je waardes goed zijn zou ik niet opnieuw opstarten. Je hebt een ingedraaide bak.

Gr. Ed
 
Is maar net wat jij wilt, jouw feestje.
Als je uitgekeken bent op de indeling kun je ook herinrichten maar filter laten draaien, hetzij in een emmer. Dan heb je een deels ingedraaide bak en nieuwe inrichting. Wel even opletten voor een nh3/4 no2 piek.
 
Maar dat weet je dus niet zeker en kun je er geen vaste uitspraken over doen
Nou met een ph verlagende bodem zouden de waarden veel lager liggen denk ik en als het een oude uitgewerkte bodem is dan kan het ook prima.
Wel verpulverd zo n bodem vaak na verloop van tijd maar de TS zal ons denk ik kunnen zeggen om welke bodem het gaat.
 
So veel reacties, voordat ik kon reageren. Bedankt daarvoor.
Het is inderdaad een gewone zand bodem zeker ook omdat ik ze ook op gewoon kraanwater hou, anders zou de bodem te snel uitgewerkt zijn.
Dan hou ik deze bak zoals hij is en test nogmaals als ik er nieuwe Neo’s in ga doen. Nu nog bedenken welke kleur.:unsure:
 

Terug
Bovenaan