Bacteriele infectie ( zweer) bij sluierstaart.


Tigger dus niet...:'( Maar Quick hopelijk wel... :D Inmiddels zijn de scalpels ( mesjes) die ik had besteld binnen, en ik kreeg een mailtje van Dino dat hij de andere benodigdheden heeft opgestuurd. Verder heb ik nog een luchtpompje met twee uitgangen aangeschaft, zodat ik straks de keuken kan omtoveren in een operatiekamer. Ondertussen zijn Quick en Nicolientje enthousiast aan het spelen. Quick heeft duidelijk geen last van die bult. Die zit ook bovenop zijn kop, gelukkig niet in de buurt van zijn kieuwen of zijstreep. Dat maakt het allemaal wat beter te doen denk ik ( hoewel ik het filmpje toch nog wel een aantal keren zal afspelen hoor).

Over " gebakken" gesproken: als kind kreeg ik " anatomische les" aan de keukentafel, wanneer mijn pa een kerstkonijn, kip of vis klaarmaakte. Hij sneed ze altijd netjes open en wees mij precies waar de organen zaten. Denk ik ook een soort " hobby" van hem. Hij moest indertijd voor zijn rangen als koopvaardijofficier stage lopen in het ziekenhuis. De eerste Stuurman was namelijk ook de " Chirurgijn" aan boord, die op zee soms kleine operaties moest verrichten. Later bij de Zeesleepvaart deed hij dat ook. Vandaar de doosjes met chirurgische spulletjes die ik in mijn moeder's huis heb gevonden. Nu komen die goed van pas!
 
Heel veel succes en beterschap! Ik weet ook niet of ik het zou kunnen.
 
Vandaag, heel toepasselijk, zelfgemaakte pizza met verse ansjovis gegeten:chef:. Dat betekende zo'n 30 kleine visjes opensnijden...je moet toch ergens op oefenen he! :DD

De spulletjes zijn binnen, alleen de handschoenen nog niet. Ik zal voor de tumor van Quick ook weer een apart topic openen. Dat is dan weer gemakkelijker terug te vinden...
 
Ooooh... Ansjovis, nou snap ik 'm! Die ansjovisjes in de keuken waren trouwens heel erg klein, maar wel verschrikkelijk lekker. Morgen een Nieuwe Haring van de markt, hoef ik alleen het staartje maar te verwijderen. Maar... ik zal heel voorzichtig doen met Quick.
 
Operatie geslaagd, maar het was toch een zweer. Een ander topic bracht mij op het idee om ook eens te kijken naar "gatenziekte" bij karperachtigen, en dat leverde een hoop interessante info op. Wordt vervolgd, morgen verder...
 
Quick ziet er momenteel beter uit, heeft alleen nog niet gegeten. Er lag wel sinds gisteravond een poepje onderin, doorschijnend. Ik ga zometeen een waterwissel daar doen en zal hem weer een verse portie voer geven.

Een topic over gatenziekte bij de discus bracht mij op het idee ook eens te gaan zoeken op gatenziekte bij karperachtigen. Ik vond furunculose, waarvan de oorzaak ligt in overbevolking, vervuild water etc. Het wordt veroorzaakt door de bacterie Aeromonas salmonicida, en geeft rode vlekken op de huid die evolueren naar typische zweren, rood met een witte rand. Deze bacterie gedijt het beste tussen de 22 en 25 graden, en dat is dus precies de temperatuur van mijn aquariumwater. Hij houdt ook van zuur water.

Ik bedacht dat ik de oorzaak voornamelijk bij mezelf moet zoeken :stom:

Het kan kloppen dat het aantal van drie flink gegroeiede sluiers en een ancistrus een te hoge belasting vormde voor mijn bak, had ik dus beter niet kunnen doen. Twee sluiers en een ancistrus is echt het maximum.

Ondertussen bedacht ik, dat ik ook nog eens turfplaten tussen mij javavarens had gestoken, en dat het water dus aanzienlijk zachter en zuurder is dan wenselijk voor sluiers. De turfplaten zijn dus vanmorgen op de composthoop gegaan, en het water zal dan ook geleidelijk weer harder worden (waar ik woon is die minimaal dH 6).

Tetra gH/kH testje gedaan met 10 ml water: bij de eerste druppel was het blauw, en bij 12 sloeg het om naar geel. De gH was blijkbaar niet te meten, of klopt er iets niet?

Ik zal Quick als aanvullende therapie ook een zoutkuur geven, want daar houdt deze bacterie ook niet van.

Verder is het afwachten...
 
Ik ging een paar uur geleden even bij hem kijken, en zag dat de schubben uitstonden. Buikwaterzucht! En ik realiseerde me dat dat een gevolg van deze besmetting kan zijn. Als een haas een zoutbad klaargemaakt en Quick er in gezet, maar het was al te laat. Hij heeft het niet gered.

Mijn conclusie na dit hele verhaal:

Door toch te veel vissen in deze bak is de waterkwaliteit verslechterd, bovendien: door de turfplaten werd het water te zacht en te zuur. Aeromonas salmonicida komt van nature bij karperachtigen voor, en kan bij verminderde weerstand (stress, overbevolking) toeslaan. Soms via een schaafwondje (Tigger) en soms via een paaiwondje (Quick). Zeker als de watertemperatuur hoger wordt in het voorjaar. De vis verzwakt, en omdat de bacterie onder de slijmhuid zit kunnen interne organen worden aangetast. Buikwaterzucht kan daar ook een gevolg van zijn.​
 
Ik baal vreselijk, eerlijk gezegd. Hij was zo mooi, en maar liefst 23 cm lang van het puntje van zijn neus tot en met het puntje van zijn staart. Enfin, eerst maar eens die waterwaarden goed krijgen, en dan zien we wel weer wat er voor Quick in de plaats gaat komen. We weten in ieder geval nu wat het was en hoe het kwam, dat is het positieve van dit verhaal.
 
De gh en de kh test zijn toch losse druppeltesten?

Nee, de test die ik heb is een combi.
Tetra Test GH /KH Watertestset - Zoobio.nlwww.zoobio.nl › ... › Testset voor aquarium
Je moet 5 ml of 10 ml water in het buisje doen en dan de druppels er in laten vallen. Ik heb 10 ml water genomen. Voor gH wordt hij eerst rood en slaat dan om naar groen. Voor kH wordt hij eerst blauw en slaat dan om naar geel. Er zat maar 1 flesje bij, en het water werd meteen blauw, waarna het omsloeg naar geel.

Zo stom, ik heb die test al heel lang in huis, maar was gewoon vergeten om die te gebruiken. Dit hele verhaal is dus een hele grote USER ERROR:(. Helemaal niet aan gedacht, alleen maar gefocust op het in leven houden van de plantjes.

Nou ja, ik zal morgen eerst maar verder gaan met organische stof verwijderen uit de bak, en alle carboncartridges vervangen door filterwatten. De sponzen en keramische vulling raak ik verder niet aan. Daarna zondagmorgen weer een waterwissel, en over een week of twee eens kijken of we gezelschap voor Nicolientje kunnen vinden.
 
OWW.... wat jammer dat Quick het niet gehaald heeft :oops:

IK moet me er ook meer in deze waterwaarden en ziekten aan verdiepen. Dat je mischien een oorzaak hebt gevonden is best knap hoor.
Niet te snel wat anders zoeken eerst doen wat echt moet.
 
OWW.... wat jammer dat Quick het niet gehaald heeft :oops:

IK moet me er ook meer in deze waterwaarden en ziekten aan verdiepen. Dat je mischien een oorzaak hebt gevonden is best knap hoor.
Niet te snel wat anders zoeken eerst doen wat echt moet.
Er zijn zo veel meer ziekten die je niet zo gauw vindt op de doorsnee website. Ik denk dat er nog heel veel te ontdekken valt op dit gebied, ook wat betreft oorzaken. En bij verschillende soorten ziet het er ook weer anders uit. Daar ga ik nog eens een keer een uitgebreid stuk over maken denk ik.

Maar goed, eerst die bak op orde.
 
wat jammer te lezen dat het niet goed is gegaan met je maatje. Al ben ik niet heel erg bekend met alles ik denk niet dat je alle schuld bij jezelf moet leggen. Soms is het ook gewoon een stukje pech in het leven. Wat jij hebt gedaan zal menig eigenaar van een vis al niet eens doen. Jij hebt de tijd en moeite genomen om zo goed mogelijk voor hem te zorgen en in mijn ogen heb je dat heel goed gedaan. Respect daarvoor !
 
Wat verdrietig dat je visje het niet heeft gehaald. Je hebt gedaan wat je kon, je ziet zelden mensen die zo hun best voor hun vis doen. En tja of het komt door een fout met de bak, misschien, maar ziekte komt nou eenmaal voor, soms ook bij gezonde dieren en bij top omstandigheden. Het heeft geen zin om jezelf de schuld te geven dat hij ziek is geworden, de uiteindelijke oorzaak kan je toch nooit echt helemaal zeker weten, maar wat wel zeker is, is dat je het beste hebt geprobeerd voor het visje.
 
Ja, dat klopt, en ik heb er een hoop van geleerd. Ondertussen ben ik met Dino aan het corresponderen. Ik had ook geen zout moeten gebruiken toen Quick buikwaterzucht had, want hij had een open wond. Ik had beter Dino kunnen bellen... Dino noemde twee medicijnen, nl. Albaguine dat ik niet ken, en een cacao-bad, waarvan ik het recept inmiddels heb gevonden. Hier behandelen ze buikwaterzucht mee in Japan. Zoals ik hierboven al ergens schreef: ik ga een overzicht maken van alle ziekten en aandoeningen waar een goudvisachtige mee te maken kan krijgen, en ook van alle beschikbare medicijnen en andere behandelingen. Want de meeste sites geven maar een deel van de ziekten, en vaak klopt de informatie ook niet. En ondertussen ben ik blij dat het toch geen Vissen-TBC was.
 
Vanmorgen alle turf uit de bak verwijderd en op de composthoop gegooid, actieve koolfilters vervangen door filterwatten en alle losse troep uit de bak verwijderd. Inmiddels Colombo testkoffer besteld, ik lees er hier positieve reviews over. Ik heb wel losse testjes, maar ik wil meer kunnen testen. Nu een paar weken wachten, testen, en dan is het zoeken naar een nieuw vriendje voor Nicolientje.
 

Terug
Bovenaan