Bacteriebloei raakt niet opgelost....


Jonalies

Well-known member
Lid geworden
5 april 2021
Berichten
182
Leeftijd
70
Goedemorgen allen,
1 van mijn bakjes, 50l, heeft nog steeds ( 4 weken) een bacteriebloei !
Het is bevolkt met Endlers en Corydoras...
Druppeltesten geven steeds normale waarden aan, behalve Fosfaat ( wat ik reeds in het verleden hier geplaatst heb)
Gedurende die weken zoveel mogelijk doorlezen en aangepast vb. nieuwe snelgroeiende planten erin....
Ik ben naar Antwerpen gereden om alle info te krijgen bij een grote aquariumzaak die veel ervaring hebben maar kon enkel die planten aankopen en plaatsen. Het overige is allemaal goed.
Gisteren een waterwissel gedaan met toevoeging van een gedeelte van een ander aquarium ( reeds 2x gedaan) en toch eens geprobeerd van 1/4 van de filter te vullen met actieve kool en van JBL een dosis van levende bacteriën in te doen. Enkele weken geleden had ik ook een dosis van JBL levende bacteriën ingedaan...
S'avonds ging het licht aan in het bakje en zag alle visjes boven zwemmen !! ook mijn posthoornslakken.... dit is zuurstoftekort !! Onmiddellijk terug een waterwissel van een 40% gedaan en ze gingen terug normaal...
Ik heb er een Oxydator in staan en een luchtsteentje ! en de uitstroom van mijn filter staat bovenaan.
Nu weet ik het helemaal niet meer....
 

Bijlagen

  • 323354575_737289037817787_5858584417102333781_n.jpg
    323354575_737289037817787_5858584417102333781_n.jpg
    92.8 KB · Weergaven: 77
Als ze luchthappen dan is er iets niet goed met de waarden gok ik zo. Waarmee meet je de waarden en hoe hoog zijn de nh3/4 en de no2 nu?
Hoeveel liter is je bak en welke filter gebruik je?
 
Als ze luchthappen dan is er iets niet goed met de waarden gok ik zo. Waarmee meet je de waarden en hoe hoog zijn de nh3/4 en de no2 nu?
Hoeveel liter is je bak en welke filter gebruik je?
Mijn bakje is een 50l... en een Colombo druppeltester... ik heb ale testen gedaan die erin zitten, zelfs ammoniak NH3 maar zou niet nodig zijn want mijn No2 en No3 is, practisch gezien, nier verkleurd ! Ik heb een filter van Tetra met 2 compartimenten...
 
Mijn bakje is een 50l... en een Colombo druppeltester... ik heb ale testen gedaan die erin zitten, zelfs ammoniak NH3 maar zou niet nodig zijn want mijn No2 en No3 is, practisch gezien, nier verkleurd ! Ik heb een filter van Tetra met 2 compartimenten...
Mijn 70l bak wordt gelijk behandeld en is zo zuiver mogelijk.
 
Toch zal het bacteriebloei zijn en dat zie je vaak bij teveel belasting en dan zijn het heterotrofe bacterien.
Ik zie vrij veel vissen en vraag me af hoelang de bak is ingedraaid en hoelang de vissen er nu inzitten.
 
Toch zal het bacteriebloei zijn en dat zie je vaak bij teveel belasting en dan zijn het heterotrofe bacterien.
Ik zie vrij veel vissen en vraag me af hoelang de bak is ingedraaid en hoelang de vissen er nu inzitten.
Het is idd. een bacteriebloei... hij draait reeds 2 jaar en vanaf de moment dat de jongkies van de Endlers wat grootte hebben, doneer ik ze. Zo doe ik het reeds een jaar...
Nu ben ik gaan lezen over de heteroftrofe bacterie.... mijn brein werkt ook mee, hoor ;).... zou het kunnen als de vrouwtjes werpen ...er kleintjes in de filter worden gezogen en daar veel dood organisme ontstaat ??
 
Dat zou zomaar kunnen, hoewel je het zwemvermogen van kleine visjes niet moet onderschatten. En niet alleen meer organische belasting, maar ook minder doorstroming.
 
Dat zou zomaar kunnen, hoewel je het zwemvermogen van kleine visjes niet moet onderschatten. En niet alleen meer organische belasting, maar ook minder doorstroming.
Ik denk dat ik , zoals soms bij garnalen, aan de instroom een stukje panty ga spannen.... is er een middel om die bacterie terug te dringen ?
 
Je moet meer planten erin laten groeien.
En je ver houden van middelen.
Mijns inziens.
16733445742091588984006.jpg
vooral geen middelen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik , zoals soms bij garnalen, aan de instroom een stukje panty ga spannen.... is er een middel om die bacterie terug te dringen ?
Moet je niet willen die bacterie zorgt er voor dat er geen nitriet en ammoniak in je bak zit wat giftig is voor de vissen. De bacterie bloei is niet perse schadelijk voor de vissen denk ik
 
Moet je niet willen die bacterie zorgt er voor dat er geen nitriet en ammoniak in je bak zit wat giftig is voor de vissen. De bacterie bloei is niet perse schadelijk voor de vissen denk ik
Heterotrofe zorgen juist voor nh3/4 en no2 want die zetten het organisch afval om in nh3/4 . De nitrificerende bacterien zette dit weer om in no2 en daarna in no3.
 
Moet je niet willen die bacterie zorgt er voor dat er geen nitriet en ammoniak in je bak zit wat giftig is voor de vissen. De bacterie bloei is niet perse schadelijk voor de vissen denk ik
ok.... en er is nog geen enkele vis van overleden.. maar dit kan toch niet blijven duren hé !
 
Heterotrofe zorgen juist voor nh3/4 en no2 want die zetten het organisch afval om in nh3/4 . De nitrificerende bacterien zette dit weer om in no2 en daarna in no3.
in orde... maar moet ik het dan zo laten ?? en kwam de ineens opduikend zuurstofgebrek ervan ?? ik denk dan van wel.... moet ik nog vaker een waterwissel doen ?
 
Bacteriebloei geeft zover ik weet geen zuurstoftekort.
Goed dat je me corrigeerde bedankt! Tekort zal het niet snel geven (tenzei je vissen ziet luchthappen) maar het hele proces zelf vraagt wel een boel zuurstof, wat extra toevoegen kan geen kwaad lijkt me? 😄

Ik heb laatst mn aquarium zonder verwarming met bubbels aangezet. De temperatuur ging gelijk 3 graden om hoog alleen al door de bacterieen die meer zuurstof kregen (zonder bodem alleen glas en filter spons)

In zekere zin is een luchtsteentje ook verwarming 😄
 
Gewoon structureel minder voeren en de planten laten groeien, is het zo weg.
Ik maak zelfs gebruik van waterbloei om bepaalde hele kleine vissen larven te voorzien van een continue voedselbron.
Als ik stop met vloeibaar voer is de waterbloei na 3 weken weg.

Groetjes John.
 

Ik heb laatst mn aquarium zonder verwarming met bubbels aangezet. De temperatuur ging gelijk 3 graden om hoog alleen al door de bacterieen die meer zuurstof kregen (zonder bodem
¿Que?
 
Huh, bacterien die voor 3 graden temperatuurstijging zorgen? Nou in dat geval slapen mijn bacterien hier denk ik.
 
Of de circulatie is niet goed (genoeg) bij het verwarmingselement, waardoor die aanslaat als er koud water langs stroomt...
 
Of de circulatie is niet goed (genoeg) bij het verwarmingselement, waardoor die aanslaat als er koud water langs stroomt...
Maar hij geeft aan dat het aquarium draaide zonder verwarming.
 
ohja...
Ik zwijg beter verder vandaag, ben niet echt in vorm geloof ik.
 
Heb een 30l bak, dikke filterspons met draaide filter, geen bodem maar wel een paar plantjes in een bakje. Daar heb ik al mn troep uit mn filters in gegooit een week geleden en er een zuurstofsteentje in gedaan bij de pomp. Dus er pompt continu minibelletjes door mn bak. Gevolg is een stijging van 3 graden van 15 graden naar 18 graden. Als ik een bodem zou hebben zou het waarschijnlijk nog meer worden (nog meer bacteriën) de bak was gewoon heel erg belast (zonder bewoners) dus dr kon als een gek bacteriën groeien.
Edit ik zal ff voor en na fotos maken
 
Laatst bewerkt:
Heb een 30l bak, dikke filterspons met draaide filter, geen bodem maar wel een paar plantjes in een bakje. Daar heb ik al mn troep uit mn filters in gegooit een week geleden en er een zuurstofsteentje in gedaan bij de pomp. Dus er pompt continu minibelletjes door mn bak. Gevolg is een stijging van 3 graden van 15 graden naar 18 graden. Als ik een bodem zou hebben zou het waarschijnlijk nog meer worden (nog meer bacteriën) de bak was gewoon heel erg belast (zonder bewoners) dus dr kon als een gek bacteriën groeien.
Edit ik zal ff voor en na fotos maken
Ik snap je opzet, maar hoe kom je erbij dat de combinatie van bacteriën en zuurstof voor warmte zorgt?
 
Dat heb ik nog nooit geoord hoor. En 3 graden is een flinke stijging.
 
Ik snap je opzet, maar hoe kom je erbij dat de combinatie van bacteriën en zuurstof voor warmte zorgt?
Omdat de bacteriën een zuurstof rijke omgeving prefereren en ik denk dat het onderschat word hoeveel een zuurstof toevoeging kan brengen. Vooral aangezien ik de bak en het filter wilde indraaien met wat planten er in voor de toekomst. Maar ik merk ook dat de alg van de ruiten blijft bij extra zuurstof.

Misschien 2 graden dan. Hij stond op 16 en ik heb zuurstof steentje aangedaan. We zien zometeen het resultaat. Kan ook zijn dat ik het fout heb 😂 (17 graden in mn huiskamer)
 
Omdat de bacteriën een zuurstof rijke omgeving prefereren en ik denk dat het onderschat word hoeveel een zuurstof toevoeging kan brengen. Vooral aangezien ik de bak en het filter wilde indraaien met wat planten er in voor de toekomst. Maar ik merk ook dat de alg van de ruiten blijft bij extra zuurstof.

Misschien 2 graden dan. Hij stond op 16 en ik heb zuurstof steentje aangedaan. We zien zometeen het resultaat. Kan ook zijn dat ik het fout heb 😂 (17 graden in mn huiskamer)
Het zou best kunnen dat bacteriën graag zuurstof willen, maar hoe ben je tot de volgende conclusie gekomen: bacteriën+zuurstof=warmte

Als het alleen is omdat de temperatuur omhoog gegaan is na het toevoegen van zuurstof zou je namelijk volgens dezelfde logica ook kunnen zeggen: zuurstof+h2o=warmte
En zo kan ik er nog 1000 verzinnen.
 
Het zou best kunnen dat bacteriën graag zuurstof willen, maar hoe ben je tot de volgende conclusie gekomen: bacteriën+zuurstof=warmte

Als het alleen is omdat de temperatuur omhoog gegaan is na het toevoegen van zuurstof zou je namelijk volgens dezelfde logica ook kunnen zeggen: zuurstof+h2o=warmte
En zo kan ik er nog 1000 verzinnen.
Klopt 😄
Ik ga me er in iedergeval meer in verdiepen vind het wel interessant
 
De meest logische verklaring lijkt mij dat je zuurstof pompje nogal veel warmte afgeeft en er daardoor warme lucht je bak in gepompt wordt. Of zoals John aangeeft dat de lucht sowieso al warmer is dan het water.
 
De meest logische verklaring lijkt mij dat je zuurstof pompje nogal veel warmte afgeeft en er daardoor warme lucht je bak in gepompt wordt. Of zoals John aangeeft dat de lucht sowieso al warmer is dan het water.


Ik vond deze video in iedergeval erg inspirerend, hier hoorde ik het voor het eerst benoemd worden. Als je het leuk vind kan je hm is kijken :D worden erg interessante dingen benoemd.
 


Ik vond deze video in iedergeval erg inspirerend, hier hoorde ik het voor het eerst benoemd worden. Als je het leuk vind kan je hm is kijken :D worden erg interessante dingen benoemd.

Heel interessant! De fles die hij als voorbeeld geeft heeft wel super veel bodem in verhouding tot het water, maar het is wel een interessant iets om te onderzoeken.
 
Offtopic :

Ik heb het filmpje ook bekeken en moet zeggen dat ik het zeer interresant vond.

Valt me wel op dat gewoon simpel en basic al veel mee gewonnen kan worden. niks geen grote zware filters, dure fancy rgb verlichting met controlers, CO2 setups met ph controlers etc.
 
Heel interessant! De fles die hij als voorbeeld geeft heeft wel super veel bodem in verhouding tot het water, maar het is wel een interessant iets om te onderzoeken.
Ja ik denk dat ik me het verbeeld heb ik zie geen verandering 😂 blij dat jullie er ook zo over denken over het filmpje, was zelf ook erg gecharmeerd door de simplistische manier waarop er te werk ging 😄 ag ik zit liever fout en de waarheid die bovenwater komt dan dat ik jaren overtuigd ben dat bubbles de oplossing is tegen hoge stook kosten 😂
 
Ja ik denk dat ik me het verbeeld heb ik zie geen verandering 😂 blij dat jullie er ook zo over denken over het filmpje, was zelf ook erg gecharmeerd door de simplistische manier waarop er te werk ging 😄 ag ik zit liever fout en de waarheid die bovenwater komt dan dat ik jaren overtuigd ben dat bubbles de oplossing is tegen hoge stook kosten 😂
Ik heb even wat gezocht, en kon zo snel wel iets vinden over bacteriën die warmte afgeven bij de afbraak van organisch materiaal. Geen idee of dat in het aquarium hetzelfde werkt. Ik verwacht dat je het in een aquarium niet gaat meten ivm de verhouding bodem/water.

Wat betreft het filmpje, super gaaf hoe die kerel z'n winkel runt. Niet alleen de back to basic manier van vissen houden, maar ook zijn mindset op het vlak van ondernemerschap is mooi om te zien.
 
Goed dat je me corrigeerde bedankt! Tekort zal het niet snel geven (tenzei je vissen ziet luchthappen) maar het hele proces zelf vraagt wel een boel zuurstof, wat extra toevoegen kan geen kwaad lijkt me? 😄

Ik heb laatst mn aquarium zonder verwarming met bubbels aangezet. De temperatuur ging gelijk 3 graden om hoog alleen al door de bacterieen die meer zuurstof kregen (zonder bodem alleen glas en filter spons)

In zekere zin is een luchtsteentje ook verwarming 😄
?????
 

Terug
Bovenaan