babycaca's en waterwissels


DdV

Well-known member
Lid geworden
14 september 2016
Berichten
180
Leeftijd
51
Locatie
Mechelen, België
Mijn caca’s hadden kleintjes. Super om te zien hoe moeder caca de kleintjes bewaakte, en ze steeds weer terug naar het holletje bracht. Ze waren nog maar pas zonder broedzak vermoed ik en dus piepklein, het was dankzij de scherpe ogen van mijn dochter dat we ze hebben gevonden. Ze hadden een holletje gevonden in één van de drakenstenen. Alleen, ik vrees dat ik alles om zeep heb geholpen met een waterwissel. Daarna was er in dat holletje niets meer te zien, moeder caca verdedigde haar plekje niet meer met evenveel vuur en zocht terug veel toenadering tot het mannetje. Ik hoopte nog dat ze de kleintjes had verplaatst, maar ik vrees dat dat niet het geval is.


Ik wissel wekelijks ongeveer 30-40%, dus het waterpeil zakt dan behoorlijk. De plek waar ze het holletje had is niet droog komen te staan, het zat nog een centimeter of 10 onder het wateroppervlak. Maar misschien was het water toch te fel gezakt. Het is niet perse de ambitie te kweken, maar het zou natuurlijk wel leuk zijn als dat wel lukt. En ik moet bekennen dat ik het me wel schuldig voel dat ik dit nestje om zeep heb geholpen. Hoe kan ik daar mee omgaan? Gewoon hopen dat ze volgende keer een holletje maakt dat wat lager ligt? Of stoppen met waterwissels tot de kleintjes wat groter zijn? Dat laatste lijkt me dan weer niet zo best voor de stabiliteit van de bak, en daar wil ik toch ook zo systematisch mogelijk in blijven.
 
Mijn caca heeft ook (voor de tweede keer) kleintjes. Omdat het extra voeren ogenblikkelijk nitriet in de bak heeft gebracht (of een dode slak is de oorzaak, dat kan ook) , wissel ik elke dag water, maar enkel de bovenste laag of juist daar waar mams niet is met de jongen. Dat gaat tot nu toe goed. Heb je ze niet per ongeluk de gootsteen in geheveld? Ik vernam overigens van mijn LFS dat caca mams na een paar weken de kleintjes kan opeten als paps er nog is, om weer nieuwe eieren te kunnen leggen. Ik heb paps dan ook na 1 1/2 week weggehaald. De eerste keer heb ikniets speciaals gedaan, en van die wolk blijken er 3 caca's het overleefd te hebben.
 
Het is bij cichliden niet vreemd dat eerste legsels nogal eens opgegeten worden.
 
Ik zag gisterenavond dat er toch nog één kleintje was overgebleven. Maar dat is ze in de loop van de avond ook kwijt geraakt, wat we min of meer hebben zien gebeuren. Ik denk niet dat ze zijn opgegeten, althans niet door de moeder, die niemand in de buurt liet, ook vader niet.
Door de plantenvoeding die ik geef (niet helemaal EI, maar het neigt er wel naar) moet ik wekelijks wel een forse waterwissel doen. Ik ben bij de waterwissel ver uit de buurt van het nestje gebleven, dus ik denk niet dat ik ze per ongeluk heb afgeheveld. En vermits ik geen plekje heb waar ik vader een tijdje in kan onderbrengen, zal ik moeten hopen op veel geluk om een paar visjes over te houden, maar als dat met drie van jou gelukt is, kan ik toch blijven hopen :)
 
Ik zag gisterenavond dat er toch nog één kleintje was overgebleven. Maar dat is ze in de loop van de avond ook kwijt geraakt, wat we min of meer hebben zien gebeuren. Ik denk niet dat ze zijn opgegeten, althans niet door de moeder, die niemand in de buurt liet, ook vader niet.
Door de plantenvoeding die ik geef (niet helemaal EI, maar het neigt er wel naar) moet ik wekelijks wel een forse waterwissel doen. Ik ben bij de waterwissel ver uit de buurt van het nestje gebleven, dus ik denk niet dat ik ze per ongeluk heb afgeheveld. En vermits ik geen plekje heb waar ik vader een tijdje in kan onderbrengen, zal ik moeten hopen op veel geluk om een paar visjes over te houden, maar als dat met drie van jou gelukt is, kan ik toch blijven hopen :)

Mocht je weer een nest hebben dan zou ik een week overslaan met verversen. Met de EI zit er doorgaans wel voldoende nog aan voeding in je water na 1 week en zo bespaar je een boel stress misschien. Desnoods voeg je een kleine hoeveelheid voeding toe als je het niet vertrouwd.
 
Mocht je weer een nest hebben dan zou ik een week overslaan met verversen. Met de EI zit er doorgaans wel voldoende nog aan voeding in je water na 1 week en zo bespaar je een boel stress misschien. Desnoods voeg je een kleine hoeveelheid voeding toe als je het niet vertrouwd.

Ja, ik denk dat ik het volgende keer zo maar zal doen. Maar nu mijn algen eindelijk wat beginnen afnemen nadat ik enkele weken na mekaar het onderhoud zo stabiel mogelijk houd, wou ik niet weer een uitzondering maken. En heb ik het maar zo voorzichtig mogelijk aangepakt. Nu maar hopen op een nieuw nestje!
 

Terug
Bovenaan