Baby corydoras, tips gevraagt en artemia kweken.


Erwin-83

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2020
Berichten
103
Leeftijd
41
Door de corona crisis is de visbak van het werk van de vrouw mee naar huis gekomen.
In de bak zitten 2 corydoras (geen idee welke) en 2 (sherry) barbelen. (en een albino ancistrus maar die is gelijk naar de Rio 240 verhuisd omdat we die zielig vonden in een superfish qubic 30, de rest hoort er naar mijn idee ook niet in)

Vlak na de verhuizing ineens eitjes op de ramen en het filter. Een oude reserve bak tevoorschijn gehaald en daar water, zand, wat plantjes en verwarming in en een groot deel van de eitjes in gedaan in een schaaltje. En een paar kleine slakken om op te ruimen. Ook hangt er een bruis steentje in.

De overgebleven eitjes in het aquarium zijn ondertussen opgegeten, maar die in de kweekbak zijn er een stuk of 15 uitgekomen.

Elke dag doen we meerdere water wisselen met aquarium water. Eerst gaven we verkruimeld vlokvoer. Vrijdag avond artemia gehaald en gaan kweken en sinds zaterdag krijgen ze artemia.

De artemia kweken doe ik nu in een fles met luchtpomp aan de hand van een youtube film.
Voor de artemia gebruik ik een gemengde pot met eitjes en zout en dit werkt .

Iemand nog tips om beter/ makkelijker artemia te kweken. Zie op internet vanalles met zelfbouw systemen tot kant en klare systemen.

Is het nodig om de artemia te zeven? Ik tap ze nu uit de fles en doe ze in een schaaltje, met een stukje lucht slang zuig ik ze daar uit en doe ze in een ander schaaltje en dan de kweekbak in.

Kweken is voor ons nieuw, dus alle tips zijn welkom. Als de kweek succesvol is dan kunnen de visjes de Rio 240 in.

Tot wanneer artemia voeren wat eventueel nog meer te voeren aan ze ?

Alvast bedankt.
 
Artemia is top spul voor de kleine Corydoras. Het probleem zit hem erin dat je op moet letten dat de eitjes die niet uitgekomen zijn of de eischaaltjes zo min mogelijk mee komen. Daar hebben de kleintjes namelijk moeite mee, dan kunnen ze verstopt raken en dood gaan.

Verder kweek ik de artemia op dezelfde manier, alleen heb ik eitjes van een hogere kwaliteit genomen. Iets duurder, maar een hoger uitkomst percentage.

Ik zelf voer ze nog wel artemia tot ze 1 tot 1 1/2 cm zijn. Ik heb regelmatig kweekjes van verschillende soorten Corydoras en dus heb ik regelmatig over waardoor ze ook op latere leeftijd nog verse artemia krijgen. Dat is en blijft top spul. Tijdens de artemia wissel ik af en toe af met Viformo. Dat zijn tabletjes die je heel gemakkelijk kunt fijn knijpen. Dan krijg je heel fijn stof voer. Als ze iets groter zin kun je een half tabletje ook zo in het bakje doen. Altijd opletten dat je niet te veel voert, want dan vervuilt het water snel en dat vinden Cortydoras meestal niet fijn.

Kun je een foto delen van de ouder dieren?
 
Ik heb de cory's geroepen maar ze wilde niet poseren. Dus geen super foto's. Tevens het a
 

Bijlagen

  • 20200330_210746.jpg
    20200330_210746.jpg
    136.1 KB · Weergaven: 218
  • 20200330_210406.jpg
    20200330_210406.jpg
    108.1 KB · Weergaven: 210
  • 20200330_210405.jpg
    20200330_210405.jpg
    135.4 KB · Weergaven: 209
  • 20200330_210730.jpg
    20200330_210730.jpg
    110.4 KB · Weergaven: 219
Van de drukke zwemmers is lastig een goede foto te maken. Schat een stuk of 20 visjes. Nu ze wat gegroeid zijn zwemmen ze ook meer ipv op de bodem rond hangen.

20200405_120147.jpg
 
Ja heel leuk. Vanaf wanneer ongeveer zouden ze naar het grote aquarium kunnen ? Er zitten daar geen echte rovers in, maar apart voeren is er dan niet meer bij natuurlijk.
 
Ik zou zeggen wacht tot ze ongeveer 8 tot 10 weken oud zijn, dan zijn ze groot en sterk genoeg. tot die tijd is het veel leuker ook om ze apart te houden en ze te zien groeien.
 
Ja de vooruitgang is nu zeker goed te zien.

En dan nog een bedenken hoeveel en mogen blijven als ze het allemaal redden. 20 erbij os wellicht wat te druk.
 
Ik heb ook net mijn eerste kweek met corydoras panda klaar. Heb ook zelf artemia gekweekt, zelf een paar kweek flessen gemaakt via een DIY filmpje van Youtube.
Heb de kleine pandas nu in mijn grote bak zitten en doen het allemaal prima. Ik voer nog steeds artemia bij.

Wat ik doe als ik de artemia oogst, ik neem een leeg bakje, leg daar een nat stukje doek, van een oud t-shirt geknipt, overheen. Laat de artemia in dat doekje leeglopen en vervolgens heb ik nog een bakje met aquarium water waar ik, de artemia die ik heb opgevangen in doe. Op deze manier heb ik de artemia in een bakje met aquarium water en dit kan ik vervolgens gewoon bij de baby corydoras gooien zonder zorgen te maken over het zoute water.

Ps. Neem een kijkje in mijn fotoalbum, heb hier verschillende foto's staan van de kweek en de jonge pandas
 
Het is nu lekker druk in hun bak. Tot nu toe 1 uitvaller (mogelijk de vis die met waterverversen door de slang ging )

Welke waterdiepte kunnen ze eigenlijk aan? Ze hebben nu ongeveer 6 cm. Straks krijg ik een lucht filter binnen voor in de bak als extra erbij voor het schoonhouden.

De corydoras pellets eten ze ook goed.
 
Net even geteld, een stuk of 25 cory's

20200418_082917.jpg
20200418_083012.jpg
20200418_083127.jpg
20200418_083146.jpg
 
Gaaf hoor zo stellage.
Maar ja je moet wel de plek daarvoor hebben.
Zelf heb ik de jongen in kweekbakjes van Ziss in mijn bak hangen , als ze 1,5 cm groot zijn doe ik ze in een 70liter bak.
 
De stelling is even tijdelijk doordat de bak van het werk van de vrouw hier staat. Het is wel praktisch met de planken, emmer er boven of onder zetten met verversen.

Als ze wat groter zijn kunnen ze naar de Rio 240 en een deel vergeven/verkopen ofzo. 25 cory's erbij is wellicht wat te druk als ze volwassen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Het is nu lekker druk in hun bak. Tot nu toe 1 uitvaller (mogelijk de vis die met waterverversen door de slang ging )

Welke waterdiepte kunnen ze eigenlijk aan? Ze hebben nu ongeveer 6 cm. Straks krijg ik een lucht filter binnen voor in de bak als extra erbij voor het schoonhouden.

De corydoras pellets eten ze ook goed.

Ik zou als ik jou was het water niveau langzaam opvoeren, denk dat ze nu al in wat dieper water kunnen en als ze rond de 1.5cm zijn kunnen ze, in mijn geval, gewoon in de gezelschapsbak, dit hangt natuurlijk wel van je visbestand af!!!
 
Het is nu lekker druk in hun bak. Tot nu toe 1 uitvaller (mogelijk de vis die met waterverversen door de slang ging )

Welke waterdiepte kunnen ze eigenlijk aan? Ze hebben nu ongeveer 6 cm. Straks krijg ik een lucht filter binnen voor in de bak als extra erbij voor het schoonhouden.

De corydoras pellets eten ze ook goed.


Welke pellets voor jij ze? ik voer ze nog steeds levende artemia nauplien, ook nu ze al in de Rio240 zitten, de andere vissen zijn er ook dol op..... :giggle::giggle:
 
Ik heb ook net mijn eerste kweek met corydoras panda klaar. Heb ook zelf artemia gekweekt, zelf een paar kweek flessen gemaakt via een DIY filmpje van Youtube.
Heb de kleine pandas nu in mijn grote bak zitten en doen het allemaal prima. Ik voer nog steeds artemia bij.

Wat ik doe als ik de artemia oogst, ik neem een leeg bakje, leg daar een nat stukje doek, van een oud t-shirt geknipt, overheen. Laat de artemia in dat doekje leeglopen en vervolgens heb ik nog een bakje met aquarium water waar ik, de artemia die ik heb opgevangen in doe. Op deze manier heb ik de artemia in een bakje met aquarium water en dit kan ik vervolgens gewoon bij de baby corydoras gooien zonder zorgen te maken over het zoute water.

Ps. Neem een kijkje in mijn fotoalbum, heb hier verschillende foto's staan van de kweek en de jonge pandas
Die zorgen om zoute water zijn ongegrond. Die paar (milli)gram zout gaan geen effect hebben op je aquarium
 
Ik voer ze een beetje bij met de pellets van de volwassen cory's, zie foto.

De artemia fles schenk ik na 2 dagen leeg in schaaltjes. Even paar minuten de lamp aan en dan zuig ik met een stukje lucht slang de artemia schoon eruit en doe ik in een klein bakje. Mocht er teveel water bij zitten dan zuig ik dat er weer even uit. Het zout water wat dan mee gaat het kweek aquarium is verdunt wel weer.

2 keer per dag doe ik waterwissel en artima voeren, ze krijgen nu 3 keer per dag 2 pellets. Sinds gister hangt er een lucht filter pompje in de bak bij.
20200419_183610.jpg
20200419_183553.jpg
20200419_183529.jpg
20200419_183522.jpg
20200418_180343.jpg
20200418_180320.jpg
 
Klein vraagje tussendoor: moet je perse levende artemia hebben of kan diepvries ook gegeven worden aan jonge vissen.
ik twijfel een beetje. Als diepvries kan geef ik dat, maar anders ben ik van plan cyclops te geven
 
In de eerste paar weken kun je het beste artemia maken, is toch voedzamer dan diepvries. Als je daar echt niet aan wilt beginnen kun je ook beginnen met wat stof voer. Cyclops is nog wat te groot voor jonge corydoras van een paar dagen oud.
 
Het klinkt moeilijk artima kweken, maar na het zien van een paar youtube filmpjes een fles geknutseld en zout/artima mengsel erin, luchtpomp erop en kweken maar.
 
Klein vraagje tussendoor: moet je perse levende artemia hebben of kan diepvries ook gegeven worden aan jonge vissen.
ik twijfel een beetje. Als diepvries kan geef ik dat, maar anders ben ik van plan cyclops te geven
voor corydoras hoeft dat niet direct levende te zijn. Je kan ook ontkapselde artemia cysten kopen die je zo kan geven, die zijn nog net ietsje voedzamer dan naupilii (ze hebben. immers geen energie verdaan met uitkomen)
Deze ontkapselde cysten kan je zo geven.
De reden waarom dit zo kan is omdat corydoras op de bodem blijven en daar naar eten zoeken. Andere baby visjes hebben vaak de beweging van een artemia nodig om aangezet te worden om te eten.
 
ik heb al artemia eitjes, maar dan moet ik nog even ben een kweekje maken. Maar ik heb me laten vertellen dat artemia misschien te groot is en cyclops heel klein is, ondanks dat ik nu lees dat cyclops juist te groot is
 
Het klinkt moeilijk artima kweken, maar na het zien van een paar youtube filmpjes een fles geknutseld en zout/artima mengsel erin, luchtpomp erop en kweken maar. Het valt dus wel mee, ook kwa kosten als je zelf wat maakt ipv een kant en klare kweekset koopt.
 
Het scheiden van de naupilii is nog het moeilijkste van al. Als je de stroming uit zet gaan de lege pelletjes bovendrijven maar de niet uitgekomen eitjes zinken.
De artemia zelf zitten dan tussenin.
 
Weet ook dat als de uitkomst laag (of nihil) is, het probleem veelal niet bij jou ligt maar bij de cysten. Die worden in de winkel veel te warm bewaard waardoor ze kapot gaan.
Idealiter worden ze in de diepvries bewaard. De koelkast is goed voor een verbruiksportie.
 
Met een beetje doorschijnend bakje en de lamp ernaast is het scheiden zo gedaan. Stukje slang en steeds een stel artima wegzuigen en in een ander bakje doen. En als je te veel zuigt heb je een zoute bek ;)
 
Ikzelf geef mijn jonge corydoras na de derde dag HS artemia quick, ze kunnen dat al aardig eten
Daarnaast geef ik ze ook micro wormen om af te wisselen.
Vissen groeien misschien iets minder snel dan levend artemia, maar ze eten er goed van.
Na een week of 3 geef ik ze cyclops diepvries-voer.
 
Die zorgen om zoute water zijn ongegrond. Die paar (milli)gram zout gaan geen effect hebben op je aquarium

In het begin voer je de baby cory's als ze nog in een klein bakje zitten, 0.5 liter, en dan is dat beetje zout natuurlijk in verhouding al veel meer. Plus dat de net uitgekomen baby cory's veel kwetsbaarder zijn. Het heeft zo gewerkt voor mij, weinig uitval gehad, bedankt voor het meedenken in ieder geval. (y)(y)
 
Het scheiden van de naupilii is nog het moeilijkste van al. Als je de stroming uit zet gaan de lege pelletjes bovendrijven maar de niet uitgekomen eitjes zinken.
De artemia zelf zitten dan tussenin.

Het scheiden van de nauplien is ook zo gebeurt hoor... als je de stroming uit zet en dan vervolgens met een lampje onder in de fles schijnt, na 5 a 10min zitten alle nauplien bij het licht, kraantje open en klaar is kees.

20200420_172744.jpg
20200420_172818.jpg
20200420_172925.jpg
20200420_173023.jpg
20200420_172744.jpg
20200420_172818.jpg
20200420_172925.jpg
20200420_173023.jpg
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan