Baardalg?


Er bestaan vele, vele soorten alg dus dat zal door een expert onder een microscoop bekeken moeten worden denk ik voordat je het kan bepalen.
 
Er bestaan vele, vele soorten alg dus dat zal door een expert onder een microscoop bekeken moeten worden denk ik voordat je het kan bepalen.
Ik heb hem onder mijn microscoop gehad (misschien vanavond nog een keer doen, heb de plaatjes niet meer), en dan lijkt hij sterk op fig 2a-c in dit paper.
Maar de beelden die ik thuis kan maken zijn wat minder van kwaliteit dan deze en hier gaan ze verder met electronenmicroscopie omdat er naar specifieke structuren gekeken moet worden die je met lichtmicroscopie niet kan zien. (En electronenmicroscopie kan thuis niet.)
 
Ja ik denk dat het lastig is om zoiets thuis te analiseren hoor . Ik blijf het een bijzonder iets vinden want wat jij laat zien heb ik nog nooit voorbij zien komen in dik 10 jaar.
 
Vanavond nog even een plukje onder de microscoop gelegd:
WIN_20231130_22_04_02_Pro.jpg

Het lijkt een buis-achtige structuur met vulling te zijn. Op een kort videootje wordt dat nog duidelijker. Je ziet dan de inhoud zelfs bewegen:
 
Een kleine update:
2023-12-10 20.14.31.jpg

2023-12-10 20.12.51.jpg


Zoals te zien is het goed op zijn retour. Op de plekken waar het "afbrokkelt" komt alleen heel kort rood pluis terug, maar dat vind ik best mooi. Het zou me dan ook niet verbazen als het een combinatie van algen / een alg en een bacterie is.

Ik laat het voorlopig even zo. Ik werk verder onder de aanname dat de plantenvoeding de oorzaak van de explosie was. Als de slierten verdwenen zijn, ga ik een nieuw bosje Vallisneria plaatsen en langzaam het licht weer opvoeren.

Edit: Voor de volledigheid: Vorige week het filter voor het eerst sinds de opstart in april schoongemaakt en ~125ml Purigem in het middelste mandje geplaatst. Blijft indrukwekkend hoeveel helderder het water daarvan wordt! Dat schoonmaken bleek helemaal niet nodig te zijn. De sponzen waren schoon. Er zat wat droesem in de onderste bak, maar wat mij betreft kon dat prima zo blijven.
 
Het knapt inderdaad op en het lijken wel plakken inderdaad.
 

Terug
Bovenaan