Baardalg


Ja5perW

Well-known member
Lid geworden
3 augustus 2021
Berichten
154
Leeftijd
24
Heb nu al een poosje last van baardalg. Waterwaarden laten checken, probleem gevonden en opgelost. Planten groeien weer en de groei van de baardalg is gestagneerd, maar de plukken hangen er nog steeds volop in het aquarium. Heeft iemand tips om hier vanaf te komen? Zat zelf te denken om misschien maar een flesje algumin te halen en te kijken of dat werkt, maar ben daar niet zo'n groot voorstander van..
 
Het zal tzt wel weggaan maar als je er sneller af wil komen dan zou ik een stootkuur carbo gebruiken voor 5 dagen.
 
Het zal tzt wel weggaan maar als je er sneller af wil komen dan zou ik een stootkuur carbo gebruiken voor 5 dagen.
Wat houdt een stootkuur precies in? Ik neem aan een grote hoeveelheid carbo toevoegen, maar hoeveel zou het dan om gaan? Heb een rio 125 en voeg nu dagelijks 10 ml carbo toe.
 
Je moet op de eerste dag dan 5x de aanbevolen hoeveelheid toedienen, op de tweede dag 4x, de derde dag 3x, de vierde dag 2x en de vijfde dag de gewone hoeveelheid.
Carbo valt snel uitelkaar zover ik weet en daarom moet je dat ook altijd dagelijks toevoegen.
 
Dit zorgt er dan voor dat de baardalgen dood gaan, maar de planten krijgen hier geen tik van? En de vissen ook niet?
 
Ik las ook nog dat het kan helpen om met een pipet het op de algen te spijten, kan het een idee zijn om deze 2 manieren te combineren?
 
Toen ik een bak had met planten met baardalg, heb ik de aangetaste planten uit de bak gehaald, en in een andere bak een stootkuur met easy carbo gegeven.

Voelde veiliger voor de vissen en ik kon heftig overdoseren zonder schuldgevoel :)
 
Heb zelf bijv aardig baardalg gehad in mijn 80x40, na probleemvaststelling en daarop actie ook de baardalg van mijn hout afgegeschraapt met mijn nagel en direct afgezogen. Enkel plantenblaadje afgeknipt, (waar het opzat) stimuleert ook weer nieuwe groei. Dat kan bijv. makkelijk met Echinodorus soorten of crypts.

Wat Drup hierboven aangeeft kan ook.

Let wel op: Vallisneria's kunnen er niet tegen als je carbo toevoegd aan je aquarium.

Verder hou ik zelf meer van handen ff nat maken šŸ˜Š.

Gr. Ed
 
Ik heb deze week nog de link met de post van Marcel ergens gepost en vissen kunnen zo n 11 mg hebben dacht ik en met een gewone dosering zit je rond de 0,3 mg meende ik dus je komt lang niet aan die 11 met een dosering van 5x.
 
Stukje van Biljoenblik uit de Experts Uitgedaagd:

Om een 20 mg CO2 per liter water na te bootsen is er 9,1 mg/l glutaaraldehyde in het water nodig. Ervanuitgaande dat deze volledig beschikbaar is. Meer realistisch is 22,7 mg/l glutaaraldehyde.
Voor vissen geld dat een concentratie van 11 mg/l al giftig is. Voor algen 0,9 mg/l.
Daarom werkt het ook zo goed tegen algen.

MSDS:
http://www.sciencelab.com/msds.php?msdsId=9924161
 
Heb nu al een poosje last van baardalg. Waterwaarden laten checken, probleem gevonden en opgelost. Planten groeien weer en de groei van de baardalg is gestagneerd, maar de plukken hangen er nog steeds volop in het aquarium. Heeft iemand tips om hier vanaf te komen? Zat zelf te denken om misschien maar een flesje algumin te halen en te kijken of dat werkt, maar ben daar niet zo'n groot voorstander van..

1. Zelf waarden checken met testkoffer omdat je vrijwel 100% vervuiling krijgt van water uit jouw bak met bekertje naar testkit van aquariumzaak (de gemiddelde zaak maakt het echt niet 100% schoon met desinfectie en jouw bakje met testwater is wellicht ook niet 100% schoon).

2. Kijken welke planten specifiek aangetast zijn en kijken waar ze staan i.v.m. stroming van het water (neemt het genoeg CO2 en voeding op waar het staat).

3. Zeven dagen vloeibare "carbo" en daarna een poosje halve dosering zou wonderen moeten doen (over doseren is een killer voor de vissen, ze gaan niet dood maar het is een aanslag) zonder waterwissels afhankelijk van je plantenbestand, bak maat, gasoppervlakte wisseling en etc. Wat @jessicapilon zegt over de dosering kan prima en is niets mis mee en doet weinig bij de vissen. Maar je moet hoe dan ook waterwissels doen op den duur en haalt daarmee de troep wel weg.

4. Filter goed schoonmaken (niet op je biochemische bacterie cultuur), en de bak schoonmaken van plantenresten, vuil en etc.

5. Ergste even met de handen weghalen of hele zachte tandenborstel (haal de plant wel uit het aquarium dan).

6. Licht een beetje dimmen voor een periode totdat je tevreden bent.

---

Garantie is 0% en komt nu uit puur eigen ervaring wat wel werkte; mijn killer was de planten niet voldoende stroming geven ben ik achter gekomen. Ik wens je veel succes en hoop dat je het probleem weet op te lossen.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoJo
Bedankt voor de reacties iedereen! Duidelijke verhalen en kan er nu mee aan de bak!
 

Terug
Bovenaan