Baardalg


J

Justinvd

Guest
Ik heb sinds een tijdje al last van kleine beetjes baardalg en sommige periode's wat meer. Ik heb mijn recente waterwaardes (druppeltests) even hieronder gezet:

150L netto

PH = 7.7
KH = 8
GH = 11
NO2 = 0
NO3 = 15
NH3 = 0
PO4 = 0.0-0.2, kleine verkleuring

Ik weet al dat baardalg kan ontstaan door een CO2 tekort ik heb echter geen CO2 installatie. Ik ben momenteel bezig om wat meer plantenvoeding te geven en ben sinds kort gestart met easycarbo op een lage dosering (2ml per dag).

Graag dus tips over wat ik er nog tegen kan doen.
 
Vaak kan je met je verlichting ook nog wat goes behalen, in jou geval wat minderen in tijd of nog beter, in intensiteit dus dimmen.

Ook is het beter om aan te sturen van je No3 / Po4 naar de verhouding van 20/2 of 10/1
 
Ik zou je po4 ook ophogen en wellicht dat je toch een co2 tekort hebt. Je hebt met deze kh een erg lage co2 dus dan kun je deze alg ontwikkelen als de vraag groter is dan het aanbod.
 
Hier een nog hogere KH.
Drijvers en sterk gedimd licht werken voor mij goed, maar daardoor ben ik wel erg beperkt in de plantenkeuze.

Hangt dus van jouw planten af of je het licht wel kan dimmen.
 
Baatdalg kom je nooit helemaal vanaf..
Mijn idee als je het helemaal weg wil hebben....

Bak leeghalen en een gasbrander erop zetten

:D:D:oops:
 
Baatdalg kom je nooit helemaal vanaf..
Mijn idee als je het helemaal weg wil hebben....

Bak leeghalen en een gasbrander erop zetten

Ben het hier wel mee eens. Ik heb ook altijd een beetje baardalg o.a. om de bladeren van de echinidorus. Ik geef voldoende co2, mijn ei is lichtgroen, filter over turf waardoor het water iets getint is. Planten krijgen voldoende micro en macro voeding en toch ontstaat er baardalg.
De meest aangetaste bladeren gewoon weghalen, voldoende plantenvoeding geven zodat er nieuw blad ontstaat en je er vooral niet aan ergeren
 
Op oude bladeren kun je ondanks voldoende voeding weleens een algje krijgen maar voor de rest moeten de jonge en gezonde bladeren wel schoon blijven.
 
Vaak kan je met je verlichting ook nog wat goes behalen, in jou geval wat minderen in tijd of nog beter, in intensiteit dus dimmen.

Ook is het beter om aan te sturen van je No3 / Po4 naar de verhouding van 20/2 of 10/1

Ik ga proberen het fosfaat gehalte idd te verhogen.

Wat voor verlichting zit erboven en hoelang heb je dat branden?

Ik heb de standaard 250 Watt led verlichting(ciano pro 80cm) die 8 uur per dag aan staat. Ook hangt er een lgb strip die voor het aangaan en na het uitgaan nog 1 uurtje brand. Deze is wel heel zwak en zal weinig invloed hebben.

Een Co2 tekort is aannemelijk maar lastig iets aan te doen zonder co2 systeem, misschien dat ik dat ooit nog neem.

Ben het hier wel mee eens. Ik heb ook altijd een beetje baardalg o.a. om de bladeren van de echinidorus. Ik geef voldoende co2, mijn ei is lichtgroen, filter over turf waardoor het water iets getint is. Planten krijgen voldoende micro en macro voeding en toch ontstaat er baardalg.
De meest aangetaste bladeren gewoon weghalen, voldoende plantenvoeding geven zodat er nieuw blad ontstaat en je er vooral niet aan ergeren

Deze bak hoeft van mij ook niet 100% baardalg vrij. Bij mij staan de vissen voorop, vooral in deze bak. Ik wil echter wel de hoeveelheid verminderen. Bij mij zit het inderdaard voornamelijk op de echinodorus en de vallisneria.

Ik ga even aankijken hoe dit gaat zo met de easycarbo en iets meer voeding. De aangetaste bladeren ga ik ook weghalen zodat ik goed kan zien of het opnieuw ontstaat. Die vallisneria groeit toch binnen no-time terug.
 
Hoeveel liter is je bak?

Edit: ik lees net 150 liter en heb je daar led van 250W boven die max draait?
 
heb je daar led van 250W boven die max draait?

LoL! 250 watt lijkt me ook wat veel voor de standaardverlichting bij de ciano... Ik zou eerder denken dat het iets van 25 watt of zo zal zijn?

Ik ben ook niet akkoord dat je er enkel met een gasbrander vanaf komt. Maar een foto van de situatie zou kunnen helpen om juist te oordelen.

Edit: tegelijkertijd met Benvo...
 
Ik heb voornamelijk gemerkt dat een (plaatselijk) beperkte, dan wel te hoge stroming baardalg ook aanwakkert.
 
Mijn bakje is aardig baardalg vrij geworden, behalve de gaatjes van mn spraybar. Ook na schoonmaken komt t daar altijd terug.
 
Hoeveel liter is je bak?

Edit: ik lees net 150 liter en heb je daar led van 250W boven die max draait?

Het is idd 25 Watt een typfout haha. Ik merk inderdaad wel dat de baardalg voornamelijk op de achterwand zit maar daar zit ook de valisneria. De spraybar zit ook onder. Misschien dat ik de stroming nog een beetke ga veranderen.
 
Ja anders was het een zee van licht he. Ik denk zelf dat het co2 tekort er zeker debet aan is.
 
Ja anders was het een zee van licht he. Ik denk zelf dat het co2 tekort er zeker debet aan is.
klopt ik weet alleen niet hoe ik dit kan oplossen zonder een co2 systeem te kopen. ik hoop het gewoon onder controle te kunnen houden en minimaal.
 
Een gasbrander is wel erg radicaal. Je zou het ook kunnen proberen, zodra je iets opmerkt dus tijdig, met een carbo boost.
Ik heb echt alles geprobeerd. Meerdere malen wat je voorstelde, baardalg komt terug.
Licht, voeding, co2( gasvorm ), dit hele forum uitgespit, andere forums uitgespit, artikelen gelezen.
En je raad het al... baardalg komt terug of gaat nooit weg.

Wat ik nu doe is de aangetaste blaadjes afknippen. Het is nogsteeds symtoombestijding maar dat werkt het beste.


Tja met een gasbrander heb je wel met enige regelmaat een heerlijke vissoep. :D:D:sorry:
 

Terug
Bovenaan